Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja stara »

JugiBoy kirjoitti: Staralle: Oma automaagi vaihtaa pehmeimmin reilussa vedossa, eli pintakaasulla kinuttamalla kiihdyttäminen aikaansaa kovimman nykäisyn. Ei parane pantoja säätämällä. Todettu omin empiirisin kokein. Kuormitusvaijeria säätämällä saa vaihtoihin hiukan muutosta mutta samalla muuttuu myös vaihtokohta, eli kone kiertää enemmän/vähemmän kulloisessakin vaihtokohdassa. Eli ei suurensuurta hyötyä siitäkään. Mieluummin silti pitää kuormitusvaijerin inan liian kireällä kuin löysällä. Merkkiliike ei ehkä siksi juuri halua ottaa riesakseen vanhaa automaattia, kun siellä ei välttämättä ole enää ketään sellaista hemmoa töissä, joka noihin olisi oikeasti perehtynyt. Jos aski pelaa muuten hyvin, kaikki vaihteet löytyy ja vaihtokohdat on suurinpiirtein siellä missä pitääkin, en teettäisi muuta kuin öljynvaihdon ja ajaisin niin kauan kuin kone liikkuu.
----

Tilanne on juurikin noin kuin yllä on uumoiltu,
jotain 320t ajettu jos ekat 200 t merkkiliikkeen huolloin, kannattaako öljynvaihdossa avata kantta, pestä ryyteet ja vaihtaa siivilä, VAI vaihtaa öljyt vaan ? viimeksi vaihdoin avaamatta noin 50 t sitten...luukkuun olisi varmaankin uusi tiivari aina hankittava, vai käykö vanha?
tietääkö kukaan miten merkkiliike vaihtaa yleensä automaattien öljyt :
Kaikki ulos Kierrättämällä vai vain sen määrän, mitä propusta ulos tulee kerralla??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Moi, sama auto kuin aloituksessa, ihmettelijä vain vaihtunut välillä :)

Hommasin painemittarin ja painetta mittaillessa ilmeni, että välillä mittari näyttää ihan oikeansuuruista painetta (tyhjäkäynnillä n. 4,5 bar), mutta esim. 20 sekunnin jälkeen neula singahtaa yhtäkkiä nollaan ja sitten taas 20 sekunnin jälkeen singahtaa takaisin oikeisiin lukemiin. Kun painetta lähtee korottamaan kickdownvaijeria vetämällä, paine nousee parhaimmillaan yli kymmenen barin kuten pitääkin, mutta välillä taas neula lähtee pyrkimään alas. Lisäksi kd-vaijerin vetäminen aiheuttaa valittavaa ääntä.

Paineen vaihtelut ei tunnu vaikuttavan laatikon käytökseen, vaan pyörille tuleva voima on yhtä olematonta (auto ei edes pyri liikkumaan) painemittarin lukemasta riippumatta.

Eli ilmeisesti pumpusta ei ole boorit menneet koska silloin paine olisi varmaan nollassa koko ajan? Pitänee etsiä pumpulle menevän imuputken yläpää, josko vika olisi siinä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Avasin ensiövälityksen kotelon tutkiakseni pumppua. Avattaessa paljastui ensinnäkin, että alempi ratas (tai siis ketju alemman rattaan kohdalta) oli hieman syönyt kotelon kantta. Tarkempi tutkiskelu osoitti, että alempi ensiövälityksen ratas heilui - oli irti eli lähti vetämällä pois paikaltaan. Rattaasta sitten löytyi tällainen tuloakselin pätkä:
http://juha96.webs.com/SDC10796.JPG

Niin että eipä ihme ettei auto kulkenut.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja pjv »

Pekka Valtanen kirjoitti:Ja sieltä yläpäästä löytyy o-rengas, joka joskus falskaa. Ja kun oikein muistelen vanhoja kuulopuheita, niin sen väljyys oirehtii aluksi jyrkissä käännöksissä: keskipakoisvoima vääntää putkea -> pumppu haukkaa ilmaa -> veto katkeaa hetkellisesti.
Samanlaisia oireita havaittavissa. Olisiko jollakin tarkempaa tietoa kyseisen o-renkaan koosta/laadusta? Jos saisi hankittua ennen remontin aloitusta.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Vastaa Viestiin