Saab 900 -88 käynnistysongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jernesti »

jus kirjoitti:Jos starttiherätteen tarjoaminen hyppylangalla solenoidin akkujohtonavasta tai akulta solenoidin herätenavalle tuottaa vaan naksuntaa edes osalla yrityskeroista, turha vaihtaa sitä virtalukonpohjaa.
Tuota virtajuttua :)

Ja noista puslista sen verran että ei tullut niitä katottua kovin tarkkaan, mutta jokatapauksessa kulahtanuthan se oli koska se on lienee jopa alkuperäinen startti. Ellei ensimmäinen omistaja ole vaihtanut 5-10 vuotta sitten sitä.
900 2.0 Turbo -88
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

jernesti kirjoitti:
jus kirjoitti:Jos starttiherätteen tarjoaminen hyppylangalla solenoidin akkujohtonavasta tai akulta solenoidin herätenavalle tuottaa vaan naksuntaa edes osalla yrityskeroista, turha vaihtaa sitä virtalukonpohjaa.
Tuota virtajuttua :)
Tuo ei vaadi yhtään purkamista, jos sattuu olemaan irtonainen johdonpätkä saatavilla. Esim. vaihde vapaalle, konepelti auki, johdon toinen pää akun plusnapaan, toinen sinne solenoidin heräteliittimeen. Mitäs hankalaa purkamista tuossa on?

Voi myös kokeilla yhdistää solenoidin takaa ne paksut virtaliittimet (toisessa kaapeli akulta, toisesta menee startin hiilille) samalla kun yrittää startata. Pitää yhdistää aika tukevalla kaapelilla tai esim keskeltä eristetyllä U-muotoon taivutetulla rautanaulalla, ei saa oikosulkea runkoon yms. Jos tällä konstilla pyöräyttää vaikka muuten vaan naksuu, vika on paikallistettu noihin solenoidin kontakteihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Thermos saabkansa!

Kyllä nyt :saab: käy niin upeasti että! Ainakin nämä reilu kaksi tuntia joka kerta ekalla tulille, kun uusi startti saatiin vaihdettua. Saba oikein ulahtaa käyntiin lähtiessään, iloista kiitosvirttä laulaen. Feelings good! Uskon että ei lienee pitäisi ongelmia enää tulla, tuolaisia säveliä saabbi ei olekkaan aikaisemmin päästänyt :)

Seuraavaksi olisikin vuorossa ruosteenirroitusta ja maalausta ovien alareunoista sekä pari laikkua kyljistä. Takaspoilerikin kaipaisi uutta väriä pintaan, ilmeisesti väärää pohjamaalia laitettu siihen aikaisemmin tjsp. Sen verran on haalistunut ja maali ropissut sieltä täältä.

Runsaat kiitokset väelle täällä, ompa erikoisen nohevaa porukkaa!

(sikälimikäli se rupeaa toimimaan).... :)
900 2.0 Turbo -88
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Terve...

Nyt se sitten tapahtui, saabbi jatkaa oireiluaan entiseen malliin. En tiedä teinkö itse kardinaalimunauksen vai mitä tapahtui, mutta kuitenkin: sammutin auton kaupan pihaan ja nykäisin avaimen pois. Tietysti vaihdekeppi oli D asennossa! Automaatillahan tämä on. Avaimen ei pitäisi irrota kuin P asennossa tietääkseni. Kaupasta pois lähtiessä lähti kolmannella yrittämällä, myöhemmin ehkä viidennellä ja vielä myöhemmin illalla sai jo sen 10 kertaa avainta renklata. Menikö virtalukon pohja mössöksi? Vai koko virtalukko? Jotain olen kuullut että uusi starttinikin voi olla jo paskana.

Voe voe

Ideoita? ://
900 2.0 Turbo -88
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja stara »

lähetin YV: tä koskien mm automaatin starttauksenestokytkintä yms mukavaa, sisäpiiritietoa nääs näin tomaattimiesten kesken.

Ei avaimen irtoaminen mitään uutta rikkovaa ilmiötä noihin vaikuta. Avain kyllä irtoaa missä kepin asennossa vaan, kunhan avain on käännetty perusasentoon. jos avain irtoaa muissa kuin perusasennossa, niin pesä kaipaa vain uudet haitat ja putsauksen lukkosepällä, sitten on taas jeti. Avain oltava mukana, muuten seppä ei saa auki. Ehkä kannattaa tuo avainpesä panna heti kuntoon jos avain irtoaa muissa kuin perusasennossa, koska katsari sitä kuitenkin vaatii. En kyllä usko sen tuohon starttiongelmaan vaikuttavan, koska luulisi avainpesän pohjauran aina kääntyvän loppuun asti ( = kääntävän virtalukon pohjaa perille asti) vaikka olisi kuinka kuluneet avainpesän sisuskalut eli kääntäisi ratassarjan perille asti ?? tuosta en ole nyt ihan varma??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Päivittelyä taasen

Uljas saabbini saapui korjaamolta ja kas, sehän jopa toimii. Pajan pihasta ei tosin lähtenyt ekalla, mutta huoltomiehen opastuksella lähti. Hän neuvoi että kun keppiä tökkää vielä hieman eteenpäin P asennosta niin heti hörähtää, tai käyttää N asennossa niin lähtee. Ei vaihtanut virtalukon pohjaa, sen hän oli testannut että toimii. Ilmeisesti kosketushäikkää tuossa kepin asentolikutunnistimessa on/oli koska sitä hän ainoastaan oli säätänyt.

Oli sitten jo puhetta että jatkossa lienee kannattaa tuo asentotunnistin vaihtaa jos se yhtään vielä temppuilee? Kysäisin jo aikaisemmin Jyväskylän saabilta että löytyneekö heiltä, eivät saa enää. Tältä foorumilta varmaan löytyy mikäli sen tarvitsen?

Korjaaja tosin ehdotti myös että koko tunnistimen voi ottaa kokonaan pois pelistä liittämällä siihen tulevat johdot yhteen. Itse meinasin että josko irroittaisi startille menevän piuhan mutta sitten ei startti taida pelittää ollenkaan. Vai? :D
900 2.0 Turbo -88
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Onko ketään kotona? :-) terveisin epätietoinen
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja stara »

Nuo asentotunnistinkytkimet näyttävät yleensä olevan ruuvattu ihan äärilaitaan, ja se osuu kontaktin rajamaille/reunaan, eli avaamassani kappaleessa näytti siltä, jotta kannattaa kiinnittää ruuvit n. 2-3 mm irti äärilaidasta.Tai parempi kun mittaa kontaktialueen yleismittarilla tai verkkokynällä ja säätää sen keskelle. Harmi kun sitä aluetta ei ole merkattu kuoreen. Huonossa kontaktissa syntyy kipinöintiä ja sulanut muovi- yms moska tukkii lopulta sen heikon kontaktin. siinä on monessa tapauksessa syy tämän kytkimen oikkuiluun. Joissakin 8- V koneiden näissä kytkimissä on vain 2 johtoa, ehkä kaasareissa, mutta tein tällaisesta 2- johtoisesta soveliaan 16V koneelle juottamalla puuttuvan punaisen lisäpiuhan vapaaseen kontaktinastaan). eli kytkimiä voi tässä mielessä käyttää ristiin eri malleissa, kunhan kytkee piuhat entisen mukaisesti. tuo kolmas piuha hoitelee joutokäynnin korotusta D -asennossa.
itse kytkin taitaa kyllä kestää auton iän ja ei sitä kannata availla ennenkuin on tuon säädön vaikutuksen katsonut katsonut ( vaikka se avaaminen ja takaisin pano suht helppoa onkin ). yleismittarilla tai verkkokynällä kannattaa tietenkin kontakti katsoa ja kärry koestartata ennen kuin sulkee paneelit.
Ihmetyttää nuo huoltomiehen ohjeet, eikö säätö ole vieläkään kohdillaan ?? tosi helppo säätää itsekin.
----------
jernesti kirjoitti:Päivittelyä taasen

Uljas saabbini saapui korjaamolta ja kas, sehän jopa toimii. Pajan pihasta ei tosin lähtenyt ekalla, mutta huoltomiehen opastuksella lähti. Hän neuvoi että kun keppiä tökkää vielä hieman eteenpäin P asennosta niin heti hörähtää, tai käyttää N asennossa niin lähtee. Ei vaihtanut virtalukon pohjaa, sen hän oli testannut että toimii. Ilmeisesti kosketushäikkää tuossa kepin asentolikutunnistimessa on/oli koska sitä hän ainoastaan oli säätänyt.

Oli sitten jo puhetta että jatkossa lienee kannattaa tuo asentotunnistin vaihtaa jos se yhtään vielä temppuilee? Kysäisin jo aikaisemmin Jyväskylän saabilta että löytyneekö heiltä, eivät saa enää. Tältä foorumilta varmaan löytyy mikäli sen tarvitsen?

Korjaaja tosin ehdotti myös että koko tunnistimen voi ottaa kokonaan pois pelistä liittämällä siihen tulevat johdot yhteen. Itse meinasin että josko irroittaisi startille menevän piuhan mutta sitten ei startti taida pelittää ollenkaan. Vai? :D
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Lainataanpas tätä ketjua hiukan. Elikkäs -88 kaasarisatku rupesi äsken temppuilemaan. Ajoin sillä n.50km äsken ongelmitta. Sitten sammutin sen 5-10 minuutin ajaksi, ja nyt ei inahdakaan avainta käännettäessä. Valot ja muut sähköt toimivat, mutta konetta ei edes yritä pyörittää. Missä mahtaa olla vika? Ainakaan latausvalo ei tuolla 50km matkalla palanut.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja stara »

jos ei ole automaattivaihteinen ja valot noinkin normaalit ja ei oireillut ajossa, niin maadoitusviat ja laturin johtojen katkeamiset yms eivät ensimmäisiä epäilyjä. Startin solenoidia ensimmäisenä epäilisin, eli sitä koputtelee putkenpätkällä samalla kun apuri starttaa, solenoidin kärkien välissä voi olla jotain tai sitten näin kylmillä ei jaksa palauttaa ihan solenoidin kärjille asti.
Seuraavaksi voi kokeilla vaikka äänitorven relettä starttireleen sijaan, ne kun ovat samanlaisia. sitten pitääkin jo mitata/ valomeisselillä katsoa tuleeko solenoidille starttihetkellä jännite vai ei, jos ei niin virtalukon pohjaa voi alkaa pikkuhiljaa epäilemään.
Jos automaatti niin ylempänä automaatista tarinaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900 -88 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tämä vika selvisi niinkin yksinkertaisella toimenpiteellä, kuin apuvirran antamisella. Toki vaihdoin akun myös.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Vastaa Viestiin