onko se NTC vastus vaihdettu????Kulkuri kirjoitti:Pakoputkisto on uusittu, ja virranjakaja tarkistettu ja on ok. Jostain kumman syystä seos menee laihalle lämmityskäyntijakson jälkeen, en vain ymmärrä mistä syystä. Vaihdoin lamda-anturin ja edelleenkään signaalijännite ei ole kuin n. 0,1-0,2 volttia.stara kirjoitti:pakoputkisto lähes tukossa?
Saab 900i 16 kat käyntiongelmat
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Aukaisin maadoituksen jäähdyttäjän alapuolella olevasta palkista. Kaapeliliittimet kirkkaat. Pultti aika likaisen näköinen jengoistaan. Pyhdistin ja hioin palkin kontaktipinnan, hioin myös liittimet ja asensin uuden pultin. Jälleen auto lähtee normaalisti käymään, mutta lämmitysjakson jälkeen käy alhaista tyhjäkäyntiä ja sammuu heti kaasua lisättäessä. Uudelleen käynnistettäessä jää käymään vaikeasti tyhjäkäyntiä. Mittasin uuden lamda-anturin signaalijännitteen: se on 0,380 volttia. Miksi seos menee laihalle, siitä nyt tuntuisi olevan kysymys?
Uskaltaiskohan tossa seuraavaksi kokeilla käynnistystä lämpötila-anturin liitin irroitettuna? Silloin sen vika tulis eliminoitua pois. Katkoksessa ohjausyksikkö käsittääkseni simuloi lämpötilan +20C.
Ei kai tosta haittaa voi olla jos kokeilee omalla vastuulla?
Ei kai tosta haittaa voi olla jos kokeilee omalla vastuulla?

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
sitten kun mikään muu ei auta niin suorita vikatesti ao. ohjeen mukaan
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
(toki tonnarin ohje, mtta ruiskuhan on sama LH2.2, LH2.4.x)
Linkki oli muuten joskus aikaisemmin tuolla 9000-osastolla.
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
(toki tonnarin ohje, mtta ruiskuhan on sama LH2.2, LH2.4.x)
Linkki oli muuten joskus aikaisemmin tuolla 9000-osastolla.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Ota se LH:n boksi auki ja tutki ne juotokset sieltä sisältä.. 
http://www.scotsglen.com/saab/ecu/LH242/LH242_main.htm
minun tonnarissa oli ongelmia kuvassa vasemmalla sijaitsevissa diodeissa 2kpl, lähinnä juotokset olivat saaneet siipeensä.

http://www.scotsglen.com/saab/ecu/LH242/LH242_main.htm
minun tonnarissa oli ongelmia kuvassa vasemmalla sijaitsevissa diodeissa 2kpl, lähinnä juotokset olivat saaneet siipeensä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Näiden "CE" valokoodien avulla löysin omasta 900:sta pari vuotavaa letkua jotka aiheuttivat erilaisia käyntihäiriöitä mm. kylmäkäynnistysongelmia. Kysymys ei näytä nyt olevan siitä. Näitä tulee aina välillä eteen, näitä selittämättömiä vikoja, kun kaikinpuolin testattu ja mitattu kone ei suostu toimimaan. (Minulla on tuossa leviänä generaattori, jossa ei ole enää, kuin 2 osaa paikallaan, roottori ja staattori. Molemmat mitattu ja kunnossa. Roottoriin jännitteet ja pyörimään, eikä tule sähköä, vaikka PITÄISI missä vika??? se on aivan kuollut). Jos kerran te olette kaikki osat mitanneet ja melkein kaikki osat vaihtanut taatusti toimiviin ,ei vaihtoehtoja paljon jää. Mekaanisia vikoja?,, vesi tukkii tehokkaasti tyhjäkäyntipiirin. Muinoin oli yksi Honda, joka kävi, kuin vilkkuvalo. Tankin puhdistuksen jälkeen kävi, kuin japanilainen kello..... eihän se ollut auton vika, kun tankkauksessa oli tullut 6l. vettä.
No niin!
Sain jälleen inspiraation vapaaviikon kunniaksi ja aloin jälleen tutkimaan projektiautoni mystiikkaa. Olen ihmetellyt kun check engine ei ole toiminut viime aikoina. Polttimo palanut!! Uusin polttimon ja otin vikakoodit ulos ja tulos: 12224, eikös se tarkoita että seos on rikkaalla? Kuitenkin siinä vaiheessa kun auton käynti alkaa hiipumaan niin lamdan signaali jännite on noin 0,270 volttia, eli jos oikein ymmärrän niin seos on laihalla. Lamdan olen uusinut ja poikani 9000 Turbosta olen koittanut ilmamassamittarilla (sama numero) eikä auta. Turbo kyllä käy 900 satasen ilmamassamittarilla. Eli lamda uusi ja ilmamassamittari kunnossa, niin missä h:ssä se vika voi olla?
Sain jälleen inspiraation vapaaviikon kunniaksi ja aloin jälleen tutkimaan projektiautoni mystiikkaa. Olen ihmetellyt kun check engine ei ole toiminut viime aikoina. Polttimo palanut!! Uusin polttimon ja otin vikakoodit ulos ja tulos: 12224, eikös se tarkoita että seos on rikkaalla? Kuitenkin siinä vaiheessa kun auton käynti alkaa hiipumaan niin lamdan signaali jännite on noin 0,270 volttia, eli jos oikein ymmärrän niin seos on laihalla. Lamdan olen uusinut ja poikani 9000 Turbosta olen koittanut ilmamassamittarilla (sama numero) eikä auta. Turbo kyllä käy 900 satasen ilmamassamittarilla. Eli lamda uusi ja ilmamassamittari kunnossa, niin missä h:ssä se vika voi olla?
Tarkistappa seuraavaksi lambdan esilämmityksen sulake.
Sitten voit jatkaa näistä:
Vikakoodi 12224:
Tarkista ruuvit, letkut, letkunkiristimet, O-renkaat jne kireuden ja tiiviyden suhteen.
Tarkista imujärjestelmän tiiviys ja toiminta.
Eli ettei vaan IMM:n ohi pääse johtakin ilmaa? Joku letku voi olla halkikin niin, ettei sitä helpolla huomaa.
Sitten voit jatkaa näistä:
Vikakoodi 12224:
Tarkista ruuvit, letkut, letkunkiristimet, O-renkaat jne kireuden ja tiiviyden suhteen.
Tarkista imujärjestelmän tiiviys ja toiminta.
Eli ettei vaan IMM:n ohi pääse johtakin ilmaa? Joku letku voi olla halkikin niin, ettei sitä helpolla huomaa.
Korjaamokäsikirjan mukaan lamdan sulake on riippuvaroke oikealla ilmanton luona. Sieltä ei sulaketta löytynyt, mutta sulake ja relekotelossa on sulake 1 lamdalle ja se on ehjä. Moneen kertaan on kaikki ilmavuotopaikat tutkittu, eikä havaittu epänormaalia. Mutta täytyy kai jälleen aloittaa koko rumba alusta!!!
Tänään nollasin vikakoodin ja auto käymään. Käy hyvin n. 5 minuuttia ja sitten kierrokset alkaa laskemaan ja käy vaikeasti (n.650-700 k/min) jonkun aikaa, jonka jälkeen sammuu. Uudelleen startatessa käynnistyy hetkeksi mutta ei jää käymään. Yön yli seistyä ja kännistettäessä mittasin lamdan signaalijännitteen. Käynnin alussa n. 1.0 volttia ja laskee kokoajan koneen lämmettyä. Siinä vaiheessa kun kone alkaa käydä vaikeasti jännite on pudonnut n. 0.290 volttiin. Koneen sammuessa sisäänmenojännite ECU:n navalla 24 onkin jo n.9.0 volttia. Vikakoodiksi nollauksen jälkeenin tulee 12224. Miksi kone käy ensin laihalla ja sitten yhtäkkiä äärettömän rikkaalla?
Onko siihen mitään muuta järkevää selitystä, kuin ECU paskana? Tuttavapiirissä ei ole lainattavissa toista ja en viitsisi ostaa uutta ennenkuin on varmaa että vika on ECU:ssa. Ovat käytettynäkin turhan arvokkaita turhaan ostaa.
Onko siihen mitään muuta järkevää selitystä, kuin ECU paskana? Tuttavapiirissä ei ole lainattavissa toista ja en viitsisi ostaa uutta ennenkuin on varmaa että vika on ECU:ssa. Ovat käytettynäkin turhan arvokkaita turhaan ostaa.
Kuinkahan todennäköistä on, että turbotonnarissa ja ruiskusatkussa kuuluisi olla samannumeroinen ilmamassamittari?Kulkuri kirjoitti:Lamdan olen uusinut ja poikani 9000 Turbosta olen koittanut ilmamassamittarilla (sama numero) eikä auta. Turbo kyllä käy 900 satasen ilmamassamittarilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suurimmassa osassa ruiskusatkuja on käytetty -013 loppuista IMM:ää.jus kirjoitti:Kuinkahan todennäköistä on, että turbotonnarissa ja ruiskusatkussa kuuluisi olla samannumeroinen ilmamassamittari?Kulkuri kirjoitti:Lamdan olen uusinut ja poikani 9000 Turbosta olen koittanut ilmamassamittarilla (sama numero) eikä auta. Turbo kyllä käy 900 satasen ilmamassamittarilla.
Sama IMM löytyy muutamista turbotonnareista, vaikka uskomattomalta kuulostaakin. Lähinnä vuosimallit 88-91.
Bosch -013 / Saab 7538655 koodin takana on HLM 2/4.7, muovi, 120 astetta.
Vääränlainen IMM sitten rikkoo ECU:n. Muovisia ja alumiinisia ei saa seikoittaa keskenään. Joten tarkkana kaikkien kokeilujen suhteen.