Saab 99 gl petrol pelastettu
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Mitä kokemusta kertyi vajaat 160tkm, ei mitään nykimistä tms koskaan ollut. Jälkikäyntitaipumusta oli, mutta tarkoitushan oli nimenomaan sammuttaa bensalla. Kulutus tavanomaisessa ajossa oli siinä 8 litraa petrolia ja 1-2 litraa bensaa sadalla.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Todella hyvännäköinen petro, näitä ei todellakaan päivittäin näe. Itsekin ostin ekaksi autoksi tummanpunaisen nopan vuosimallia -85, täyttää auton kriteerit enenmmän kuin hyvin.
Aina kun ei tartte olla turboatummiaikkunoitakolmentuumanulostuloakarvarattiwunderbaumtakavetoruopiipakkasellajäälläjavaikkakatollaantissisierra.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Multa sais joku ostaa pois ton petroolin, käy ja kukkuu.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 23:09
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Voi hyvänen aika että on nätin näkönen suappi nuisa kuvissa. Piehän nyt sitte hyvvää huolta vanhuksesta..!
Käyttömobiilina 900c vm. -89.
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kiitos, yritän kyllä pitää huolta auto on nytkin parhaillaan kylmässä tallissa odottelemassa kelien lämpeämistä, katsois, jos kävisi nyt viikonloppuna "herättelemässä" saabia ja jarruthan siitä pitäisi seuraavaksi hifistellä kuntoon ja sitten ehkä vaikein projekti?=pakkilukon korjaus+virtalukko, eli virtalukko on jo niin kulunut, että avaimen saa pois lukosta auton käydessä, eikä pakkilukko pysy päällä. Meinaan, että onkohan paha homma korjata tuommoinen vika? Sehän katsastus vissiin voi pompahtaa tuohon vikaan
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Avaimen saa pysymään virtalukossa kahdella tapaa: pyytämällä lukkosepän tekemään vähän isomman, korotetun avaimen tai korjaamalla sen varsinaisen vian, kuluneet haitat. Haittojen vaihtaminen edellyttää lukkosylinterin irrottamista, mikä edellyttää vaihdekeppikonsolin ruuvaamisen irti lattiasta ja kääntämisen kyljelleen. Keppikonsolin pohjassa on reikä, jonka kautta saa painettua lukkosylinterin lukitustappia ja siten irrotettua lukkosylinterin.
Pakkilukon toimimattomuus voi johtua ihan vaan väärästä vaihteensiirtotangon säädöstä tai sitten on vaihdekeppikonsolissa rikki pakkilukkosalpa tai sen jousi. Vaihteensiirtotangossa on kepin etupuolella reikä, jonka pitäisi olla keppikonsolin etureunassa olevan reiän kohdalla kun peruutusvaihde on kytkettynä. http://townsendimports.com/Web/transmis ... iftadj.htm
Pakkilukon toimimattomuus voi johtua ihan vaan väärästä vaihteensiirtotangon säädöstä tai sitten on vaihdekeppikonsolissa rikki pakkilukkosalpa tai sen jousi. Vaihteensiirtotangossa on kepin etupuolella reikä, jonka pitäisi olla keppikonsolin etureunassa olevan reiän kohdalla kun peruutusvaihde on kytkettynä. http://townsendimports.com/Web/transmis ... iftadj.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kävimpä tänään taas ajelemassa petrolla
Tunti roikassa ja laakista käyntiin, moottori kävi hyvin ja vastasi kaasuun hyvin, mitään nykimistä en havainnut. Mutta kun lämmöt alkoivat nousta normilukemiin niin älähän mittään, matka katkesi ilman varoitusta kuin kananlento, eli auto sammui
Siinä sitä sitten startattiin raivolla, eikä edes lupaillut käyntiin.
Muutaman starttiyrityksen jälkeen pari kertaa sillain ujosti hörähteli, tuloksetta.
No ei muutakuin konepelti auki ja alipaineletkut ja liittimet pikaisesti läpi, ja ei kun starttaamaan! Muutaman tuloksettoman starttauksen jälkeen alkoi saabbi lupailemaan enemmän ja enemmän käyntiin kunnes se viimein pörähti käymään.
Siinä sitten annettiin vähän koneelle kierroksia. Huomasin, että pientä vikinää kuului jostakin kohin konehuonetta, en kumminkaan saanut paikannettua sitä.
No en siinä jäänyt kummemmin ihmettelemään vaan ajoimpa saabin takaisin talliin (hyvin liikahti sen lyhyen matkan ajan, ei nykiny yhtään ja kävi tasaisesti)
Että tämmöinen reissu, pikkuisen jäi kaivelemaan että miten se nyt tuollalailla juonitteli pitkästä aikaan
En äkkiseltään arvaa, mikä meni vikaan, mutta pahasti epäilisin, että puolan siitä kannattais vaihtaa, samoiten sytkän johdot.
No, tässä ku kelit lämpiää, niin pitää alkaa tarkemmin tutkimaan saabia
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tunti roikassa ja laakista käyntiin, moottori kävi hyvin ja vastasi kaasuun hyvin, mitään nykimistä en havainnut. Mutta kun lämmöt alkoivat nousta normilukemiin niin älähän mittään, matka katkesi ilman varoitusta kuin kananlento, eli auto sammui
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Siinä sitä sitten startattiin raivolla, eikä edes lupaillut käyntiin.
Muutaman starttiyrityksen jälkeen pari kertaa sillain ujosti hörähteli, tuloksetta.
No ei muutakuin konepelti auki ja alipaineletkut ja liittimet pikaisesti läpi, ja ei kun starttaamaan! Muutaman tuloksettoman starttauksen jälkeen alkoi saabbi lupailemaan enemmän ja enemmän käyntiin kunnes se viimein pörähti käymään.
Siinä sitten annettiin vähän koneelle kierroksia. Huomasin, että pientä vikinää kuului jostakin kohin konehuonetta, en kumminkaan saanut paikannettua sitä.
No en siinä jäänyt kummemmin ihmettelemään vaan ajoimpa saabin takaisin talliin (hyvin liikahti sen lyhyen matkan ajan, ei nykiny yhtään ja kävi tasaisesti)
Että tämmöinen reissu, pikkuisen jäi kaivelemaan että miten se nyt tuollalailla juonitteli pitkästä aikaan
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
No, tässä ku kelit lämpiää, niin pitää alkaa tarkemmin tutkimaan saabia
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
99 GL Petro -84
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Onkos tää ihan liikennekäytössä?
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Autoa ei ole katsastettu kymmeneen vuoteen eli seisonnassa ollut, kunnes tuossa viime kesänä elvytin auton ja aloin sitä rassailemaan ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Testilenkkejä olen ajeleskellut pitkin syrjäteitä ja peltoja![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Testilenkkejä olen ajeleskellut pitkin syrjäteitä ja peltoja
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
99 GL Petro -84
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Laitahan ihmeessä kuntoon ja leimalle! Pysyy siten paremmin kunnossakin kun ajostahan nämä tykkää. Maskin voisit maalailla kehyksistään hopeaksi ja ottaa saabin logosta punaset maalit veks? ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Juu suunitelmissa olisi, että tuossa kesällä käyttäisi saabia katastusasemalla että josko ne antaisi siihen leimankärkkäinen kirjoitti:Laitahan ihmeessä kuntoon ja leimalle! Pysyy siten paremmin kunnossakin kun ajostahan nämä tykkää. Maskin voisit maalailla kehyksistään hopeaksi ja ottaa saabin logosta punaset maalit veks?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Maskihan taitaa olla saab 90:sestä, alkuperäinen taitaa olla vielä tallessa mutta onhan tuokin maski kyllä melko komea
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Tuli tuossa muuten mieleen, että voiskohan nuo petrosaabin mystiset hyytymiset johtua siitä, että petrosaabin moottorissa on normaalia pienemmät puristuspaineet verrattuna normaaleihin bensamoottoreihin, jotta se pystyisi polttamaan petrooliakin, joka on pienioktaanisempaa polttoainetta kuin normaali bensiini, eli mitä pienemmät puristuspaineet moottorissa on, niin sitä pienempioktaanisella polttoaineella se toimii, vai mitä?
Itse olen käyttänyt petrossa nytten 98 oktaanista bensaa, eli olisiko mahdollista, että 98 oktaaninen bensa olisi liikaa petrolle?
Voisiko 95E10 olla parempi vaihtoehto petrolle, siinähän on sitä bioetanoliakin seassa...?
Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Itse olen käyttänyt petrossa nytten 98 oktaanista bensaa, eli olisiko mahdollista, että 98 oktaaninen bensa olisi liikaa petrolle?
Voisiko 95E10 olla parempi vaihtoehto petrolle, siinähän on sitä bioetanoliakin seassa...?
Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Missäpäin Suomea tämä petro vaikuttaa? Varmaan se täällä ketjussa jossain lukee mutta kun ei jaksa selata läpi kaikkia viestejä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Petro sijaitsee Pudasjärvellä Pohjois-PohjanmaallaUitukki kirjoitti:Missäpäin Suomea tämä petro vaikuttaa? Varmaan se täällä ketjussa jossain lukee mutta kun ei jaksa selata läpi kaikkia viestejä.
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Nyt sitten ihan puhtaasta uteliaisuudesta kyselen että kun siinä petrossa on kerran pienemmät puristukset niin mikä lie bensiiniltä vaadittu minimi oktaaniluku?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen