Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkimen asennuksesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei tule ongelmaa kunhan painelaakeri on 85-93 mallia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkimen asennuksesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Painelaakeri on Motonetin osanumero 84-4160 ja sopii luettelon mukaan tupliksiin (76-84), noppiin, satkuihin ja tonnareihin vuoteen 1998 saakka. Ulkohalkaisija on 63mm.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkimen asennuksesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oikea on laakeri. Tosin tuo vaatii uudemman sylinteri noissa ennen -85 autoissa. Sanon tämän vielä varmuuden vuoksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkimen asennuksesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Joo, se sylinteri puolestaan tottelee osanumero 84-6894 (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=84-6894). Tiedä sitten, kun nimike mainitsee 76->93 mutta monessa kohtaa kerrotaan käyvän vain -85 asti. 900-puolelta en kuitenkaan muuta työsylinteriä löytänyt, joten oletettavasti se on oikea?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkimen asennuksesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jos sylinteri on tosiaan vanhaa mallia 79-85, tarvitset vanhemman painelaakerin. 70mm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkimen asennuksesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Näkeekö sen kivasti silmämääräisesti laakeria ja sylinteriä vertaamalla, ovatko ne yhteensopivat keskenään? Voin verrata myös vanhaa ja uutta laakeria, mutta en tiedä kumpi olisi oikea koko (jos siis ovat eri halkaisijalla).
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkimen asennuksesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Painelaakerin kuuluu olla sopiva siihen männän päähän. Se on juuri napakka siihen. Joku ero siinä laskerin reiässä on. En nyt muista ulkoa. Varastoissani on molempia versioita, mutta ne on tuolla 25km päässä. Ei nyt pysty tarkastamaan helposti.

Paineasetelma toimii kummalla tahansa versiolla. Jos katsoo kytkinpaketteja, niin vuosimallierojen syy on juurikin tuo painelaakeri.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kytkimen asennuksesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja stara »

kannattaa ainakin kokeilla vauhtipyörän silmälaakerin kunto, se on halpa osa vaihtaakin ja yleensä kannattaa vaihtaa.

Painelaakeri yleensä kannattaa myös vaihtaa ja varsinkin silloin jos on joutunut käyttämään tuota vipua avaamiseen, sillä sen kanssa laakeri voinee saada herkemmin kipeää.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkimen asennuksesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Sen silmälaakerin kerkesinkin jo vaihtaa käyttäessäni vauhtipyörän irti.
Täytyy kerätä motivaatiota ja käydä jossain vaiheessa vertailemassa noita sylkkyjä ja laakereita, kun ne vanhatkin on vielä tallessa. Eiköhän tästä vielä joskus valmis tule...
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kyllä nyt vastustaa...
Uusi laakeri ja sylinteri sopivat hyvin yhteen. Vanha laakeri tosiaan oli 70mm ja uusi 63mm. Mutta mutta... Ilmaamisestahan ei nyt tullut yhtään mitään; ei onnistunut tippapullolla ilmausruuvista ylöspäin eikä fillarin sisäkumilla yläkautta kun falskasi joka puolelta läpi. Joten tuuppasin säiliön täyteen nestettä ja aloin polkea kytkintä. Ilmaa tuli aluksi oikein kivasti ulos ja kun alkoi olla pelkkää nestettä ruuvasin ilmausruuvin kiinni ja kokeilin tulisiko painetta. Tulihan sitä, mutta ei vielä tarpeeksi että olisin saanut sen vaijerin välistä pois. Kävin polkemassa vielä kaksi kertaa ja sitten valahti poljin jälleen veteläksi.
Nestettä valui norona työsylinteristä ulos. Miksi? Taasko se laukesi? Siis uusi työsylinteri. Huolettomia kilometrejä varmaan tiedossa, jos kytkinosat ovat näin laadukkaita... Onko mahdollista, että jossain muualla oleva vika olisi hajottanut työsylinterin?
Alkaa lähes tulkoon kohta hermostuttaa, kun jatkuvasti vastustaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olisiko liian paksu vaijeri siellä välissä? Loppuu liikevara kytkimen sylinteristä, eli tulee liian ulos ja siksi nesteet karkaa välistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Hassua jos olisi, koska kyseessä on Saabin orkkistyökalu.
Luuletko että tuolla samalla sylinterillä voisi vielä kokeilla niin, että yrittää poistaa tuon vaijerin välistä aiemmin vai onko tuo nyt menetetty tapaus? Luultavasti vaihtuisi motonetissä takuuseen, mutta kiinnostelee taas todella paljon purkaa tuo paketti auki.

Hassua muuten se, että maahan ehti valahtaa valehtelematta varmaan useampi desi nestettä (valui aika kauas putoamiskohdasta), mutta laakeri pysyy asetelmassa kiinni eli painetta sylinterissä riittää edelleen. Tällä hetkellä saisi esim sen vaijerin napattua pois välistä, koska se liikkuu siellä kevyesti.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja stara »

arvailua::
kun on lanka välissä, niin voi tosiaan sylinteri pullahtaa ulos jos rempseästi painelee, ei saa painaa yhtään liikaa. Apumies on välttämätön. toinen tapa on ottaa naputtelemalla se lanka välistä ilman kytkimen painamista tai avustaja vain keventää painetta...
Voisiko yksi syy liikaan ulostuloon olla ahdistunut kytkinputken kumiosa jolloin ei poista painetta nopeasti ? vakiossa kytkimen käytössä se ei vissiin tule ilmi.
Tuo ulos pullahtaminen on paskamainen juttu, ei taida saada sitä mäntää ainakaan hevillä takaisin. Tainneet monet ottaa palasina sen pois?
Ole varovainen näppiesi kanssa, sillä jos/kun mäntä lipsahtaa sisään, niin herkästi jää näpit väliin eli pitäisi operoida vissiin pihdeillä pelkästään sen vänkäraudan kanssa??

Tää nyt on tälläistä arvailua, mutta vara ei venhettä kaada.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Eli vielä haastavampi purkuoperaatio kuin viimeksi tiedossa? Aivan loistavaa. :D
Yritetään nyt sitten survoa pullahtanut osa takaisin sisään ja jos ei mene niin työnnetään auto tuohon vieressä vuolaana virtaavaan jokeen. Oppiipahan olemaan.
Palaan keräämään motivaatiota ja tulen taas kyselemään apua kun seuraavakin sylinteri on kappaleina asfaltilla. :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tiivisteen voi tosiaan joutua uhraamaan. Onneksi tiivistesarja maksaa about vitosen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin