99 -84 ei käynnisty
kokeiltu toisella sytkäyksiköllä ja uusilla tulipilla. ei käynnisty. huh, nyt alkaa hikikarpalot nousee otsalle. tarttee vielä ottaa toista punaisesta kasinelkusta taatusti toimiva sytkäyksikkö, ja sit puola, ja jos ei sen jälkeen käynnisty, virtalukkoa purkamaan? 

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kiitos vinkistä toi on hyvä pointti. on se vähän kämäsen näköinen, mutta liitoksen virranjakajan kanteen olen kyl tarkistanut. mut se olis kyl helppo kokeilla toisesta autosta.Baas900 kirjoitti:Onhan puolan johto ehjä?
eikös se yks puolalainen poliitikko joutunu vankilaan kun tienposkessa konepelti pystyssä totesi liian kovaan ääneen "puolan johto on vaihdettava"

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mulla teki satku kerran tuon , ja vika oli siinä liitoksessa joka tulee siihen virranjakajaan se johto, sellainen musta liitin lukitus langalla kiinni. Jätti tielle ja vaihdeltiin puolaa ja sytytysyksikköä , ei auttanut , sit vahingosa koskettiin tuohon liitokseen lähti käyntiin ja kun laittoi konepellin kiinni sammui.
Kuorittiin auki johtoja, laitettiin eristysnauhaa ja taas mentiin.
noniin nyt päästään ehkä asian ytimeen, en mäkään ymmärrä missä muussa se vika vois olla, kun toi on ainoa paikka periaatteessa mihin koskin (okei myös virranjakajan kanteen koskin) ja sen jälkeen ei käynnistynyt. mut kyl me ng900aero:n kanssa sitä tsekkailtiin ja liikuttelin liitintä samalla kun se starttasi.Reetu kirjoitti:Mulla teki satku kerran tuon , ja vika oli siinä liitoksessa joka tulee siihen virranjakajaan se johto, sellainen musta liitin lukitus langalla kiinni. Jätti tielle ja vaihdeltiin puolaa ja sytytysyksikköä , ei auttanut , sit vahingosa koskettiin tuohon liitokseen lähti käyntiin ja kun laittoi konepellin kiinni sammui.
muutenkin vianhaku on vähän epämääräistä kun vaihto-osat mitä kokeilen on käytettyjä (esim toisen virranjakajan kannen keskihiili oli kadoksissa

pitää joku päivä ajaa toi punainen kasinelonen vierelle ja alkaa järjestäen siirtämään siitä osia siniseen, pakkohan sen jossain vaiheessa on sit startata.
niin, puolan johdon vaihto ei auttanut. kävin heti eilen illalla kokeilemassa.
nyt on sit yleismittari hankittu, luulis kipinän löytyvän jahka pääsen mittailemaan.
mut ajattelin vielä varmistaa, eihän tossa nyt voi olla mitään sellaista systeemiä että auto ei käynnisty ilman termostaattia?!
nimittäin otin termarin kokonaan pois...
mut ajattelin vielä varmistaa, eihän tossa nyt voi olla mitään sellaista systeemiä että auto ei käynnisty ilman termostaattia?!

Termostaatin poistaminen ei vaikuta sytytyslaitteistoonlucaf kirjoitti:nyt on sit yleismittari hankittu, luulis kipinän löytyvän jahka pääsen mittailemaan.
mut ajattelin vielä varmistaa, eihän tossa nyt voi olla mitään sellaista systeemiä että auto ei käynnisty ilman termostaattia?!nimittäin otin termarin kokonaan pois...

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mä aloin just miettimään että olisiko maadoituksen katoaminen kaikkien ongelmien äiti tässä autossa.
eli siis yhteenvetona ongelmat silloin kun tää auto vielä käynnistyi
*) valot ei toimi ilman hyppylankamaadoitusta
*) äänimerkki ei toimi (ja vika ei ole ratissa)
*) vedenlämpömittari alkanut näyttämään huomattavan paljon lämpimämpää kuin ennen (kävikö sit kuitenkaan oikeasti kuumempana?)
tuohon kun ynnätään vielä se ettei tule kipinää, oliskohan mun sittenkin syytä saada se maadoitus kuntoon? en vaan tiedä miten, koska alunperinhän tuon valojen maadoituksen kadotin juuri sillä, että PUHDISTIN akun vieressä olevan maadoituspisteen!
ps. maadoitukseen liittyen, oletteko muuten huomanneet että joissain saabeissa kun kytkee valot pois päältä, niin vedenlämpötilamittari laskee karvan verran?
eli siis yhteenvetona ongelmat silloin kun tää auto vielä käynnistyi
*) valot ei toimi ilman hyppylankamaadoitusta
*) äänimerkki ei toimi (ja vika ei ole ratissa)
*) vedenlämpömittari alkanut näyttämään huomattavan paljon lämpimämpää kuin ennen (kävikö sit kuitenkaan oikeasti kuumempana?)
tuohon kun ynnätään vielä se ettei tule kipinää, oliskohan mun sittenkin syytä saada se maadoitus kuntoon? en vaan tiedä miten, koska alunperinhän tuon valojen maadoituksen kadotin juuri sillä, että PUHDISTIN akun vieressä olevan maadoituspisteen!

ps. maadoitukseen liittyen, oletteko muuten huomanneet että joissain saabeissa kun kytkee valot pois päältä, niin vedenlämpötilamittari laskee karvan verran?

Joku viisaampi neuvokoon kuinka tuo virtakato mitattiin puolan navoilta, eikös puolan toiseen napaan voi kokeilla pistää johdon suoraan akun +-navalta ja maadoittaa toisen navan, vai sanoikos puola silloin poks, jotenkin noin olen niiden kanssa leikkinyt, odottele ennen toimenpidettä valistuneempia ohjeita 

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tuosta oli kyse mullakin, näköjään.Reetu kirjoitti:Mulla teki satku kerran tuon , ja vika oli siinä liitoksessa joka tulee siihen virranjakajaan se johto, sellainen musta liitin lukitus langalla kiinni.
................

vihree johto poikki, ei liittimen juuresta mutta sieltä kauempaa missä johtopunos loppuu, kuitenkin sen kumieristeen alla piilosa.
omituista ylimääräistä jännitysmomenttia oli silti ilmassa, kun auto ei käynnistynyt johdon korjaamisen jälkeenkään. siinä vaiheessa turhauduin jo aika reippaasti, tuumasin että joko kastelin ne uudetkin tulpat.
no, kun kädet oli likaisena, päätin asentaa autoon ajankuluksi uuden saab-termostaatin jonka olin äskettäin saanut käsiini, ja sen jälkeen kokeilin vielä kerran joko se starttaisi kun auto oli muuten nipussa kaikilta osin. ja melkein säikähdin kun se lähtikin käymään!
vielä tänä aamuna töihin lähtiessä pieni säikähdys, heti kun pihalta pääsin pois niin kipinä katosi ja auto tien poskeen. johtoja liikuttelemaan konehuoneeseen, sit avaimesta käyntiin ja matka jatkui töihin. höh!
Sullahan oli tuossa jo kärjetön sytkä?
Mulle on kahdesti tullu eteen että noissa virranjakan sisälle menevissä johdoissa on ollu katkoksia, saatto johtoja liikuttelemällä hetken toimii.
Molempiin vaihto toiseen virranjakajaan auttoi.
Vaihtoarsenaalia on onneks sen verta ettei ole tarvinnu perehtyy tuon sielunelämään.
Mulle on kahdesti tullu eteen että noissa virranjakan sisälle menevissä johdoissa on ollu katkoksia, saatto johtoja liikuttelemällä hetken toimii.
Molempiin vaihto toiseen virranjakajaan auttoi.
Vaihtoarsenaalia on onneks sen verta ettei ole tarvinnu perehtyy tuon sielunelämään.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sitä vaan meinasin, että jos omassa virranjakajassasi olisi Hall-anturin johtovika, niin käyntihäiriöt ei poistu täysin, vaikka jakajan kyljestä lähtevä johto onkin korjattu. Eli sinulla olisi anturin johdoissa vikaa sekä jakajan sisä- että ulkopuolella. Kuinka hyvin korjasit sen liittimelle tulevan johdon?
Virranjakajan sisällä olevia johtovikoja voisi parhaiten haarukoida kokeilemalla toista virranjakajaa jonkin aikaa sitten kun liittimelle tuleva johto on korjattu luotettavasti.
Virranjakajan sisällä olevia johtovikoja voisi parhaiten haarukoida kokeilemalla toista virranjakajaa jonkin aikaa sitten kun liittimelle tuleva johto on korjattu luotettavasti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00