Saab 99 -82 GL fiksailua

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei sinne mitään ylikoon kuulia mahdu, kuulat pitää olla alkuperäisen kokoiset, pyöreät ja rasvatut. Käsijarruvivun juuressa männän päässä on kaksi O-rengasta tiivistämässä läpivientiä. Ne kuluvat ja repeytyvät pykimille. Vastaavasti käsijarruvivun varsi syöpyy. Jousi ei enää jaksa palauttaa vipua. Vesi pääsee männän sisään kuulamekanismiin ja ruoste alkaa syövyttää kuuliakin. Syöpymää on usein myös mäntien välisessä työntötangossa.

Käsijarruvivun saa irti männästä irrottamalla satulan navasta ja vetämällä liukukehyksen pois sylnterin urasta. Näin pääsee tutkimaan vivun syöpymät ja voitelemaan/vaihtamaan O-renkaat. Ehkä turhan hankala homma yrittää tehdä pyöräkotelossa satulaa letkusta irrottamatta, ellei ole satulan purkaminen ennalta tuttua. Mahdollista tämä kuitenkin on, ja ehkä kannattavaakin, jos männät liikkuvat OK, ja ainoa ongelma on käsijarruvivun palautumattomuus.

Jarrukuvia: http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Tämäpä selvensi taas lisää. Pitää huomenna ottaa työn alle, kun tänään joutuu vielä pakertamaan koulun eteen..

Pahoittelen edellä ollutta väärää lainausta, ja vielä oikein nimellä.. :oops: Onneksi oikaisit!
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

En vielä voinut ottaa kunnolla työn alle tuota jarrua, koska jouduin tilamaan nuo käsijarruvivun tiivisteet Turun Motonetistä. Tutkein kuitenkin sen verran systeemiä, että irrotin käsijarruvipua painavan jousen ja vaijerin. Alkuun hieman vasaralla liikettä vipuun ja muutaman kerran edestakaisin sitä liikuttelin, jonka seurauksena vipu höltyi sen verran, että sitä pystyi liikuttelemaan käsin edestakaisin. Jarrua se ei kuitenkaan vielä painanut.

Seuraavaksi säädin vaijerin saman mittaisiksi, koskan olin niitä aikasemmin tyhmyyksissäni kiristellyt, ja ne olivat ihan miten sattuu. Sen jälkeen kuskin paikalle istumaan ja poljin jarrua tarmokkaasti puolen sataa kertaa. Tämän seurauksena kun vivusta käsin väänsi alkoi jarru ottamaan. Ei muutakuin vaijeri ja jousi paikoilleen ja kokeilemaan. Käsijarru kyllä otti kun siitä veti, mutta ei riittänyt jousessa potku palauttamaan vipua kunnolla, eli jäi hiukan jarru kantamaan. Käsin vääntämällä sen sai kyllä kokonaan irti. Luultavasti siis niin paljon tauhkaa siellä sisällä, että ei riitä potku jousessa. Pitää purkaa joulun jälkeen.

Arvelin kuitenkin lähteä yrittämään katsastusta. Kyllähän se katsari meinasi, että vähän jää kantamaan oikealta puolelta, mutta huomasi sitten itsekin, että näköjään käsin saa väännettyä kokonaan pois. Totesi vain että vähän voitelua lisää. Eli liki heittämällähän tuo sitten meni läpi. Ainoa merkintä tuli toisesta takajarruvalosta, joka oli palanut. Päästöissä CO-arvo oli vain 0.25 eli melko laihalla käy. Kysyin katsarilta asiasta niin meinasi, että hiukan rikkaammalle voisi säätää, mutta meinasi jotain että on happea seassa, että oikeampi arvo olisi noin 3 luokkaa. En oikein ymmärtänyt mitä se tuolla tarkoitti. O2 arvo oli 2.61 niin mietein että onko se nuo arvot plussanut, mutta eikös se seoksen rikkaus/laihuus katsosta suoraan tuosta CO-arvosta?

Seuraavanlaiset olivat päästöarvot:
CO 0,25
CO2 13,1
HC 21
O2 2,61

Miten herkkä tuo kaasarin seoksen säätö on, jos nyt käsivaralla hiukan rikastan seosta? Montako kierrosta kärsisi arviolta kääntää? On tarkoitus tuo kaasari kanssa putsailla myöhemmin, niin käyn vasta sen jälkeen säädättämässä arvot kunnolla kohdillleen?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onnittelut hyvin sujuneesta katsastuksesta.. :D

happi arvosta ja co:sta sen verran.
kunnossa olevassa koneessa tuo o2 eli happi on maksimissaan 0,5%.

oletko varma ettei saabissasi pakoputki tai pakosarjan tiiviste vuoda hiukan jostain.
kun happiarvo on tuollaílla hitusen koholla niin co arvo ei pidä paikkaansa kun happea vuotaa sekaan ja saa sen näyttämään laihemmalta.


pakoputken tiiveyden tarkastat helposti kun auton käydessä tukit putkenpään tiiviisti esim rätillä. nyt kuuntelet alkaako pakoputki kohista/vuotaa jostain.
kaveri on hyvä apu vuodon etsinnässä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Kiitos! :)

Tämä selventääkin asiaa, putkiston olen uusinut vastikään joten sen ei pitäisi vuotaa, mutta pakosarja saattaa vuotaa ja sinne olenkin jo hommannut uudet tiivisteet. Asennettua kun vain vielä saisi. Pitääpä tutkia nuo vuotokohdat, voihan se olla että on jäänyt joku pakoputken kiinnike kiristämättä kunnolla.

Otin pikku videon pätkän koneen käynnistä. Tahtoo pitää tuommosta pientä kitisevää ääntä, ei kuule aina ja hiukan vaihtelee ääni, mutta pääsääntöisesti se jotain tommosta häiriöääntä aina pitää. Kertokaapas te viisammat mikä voisi olla äänen lähde. http://youtu.be/MULXy1qbcbk
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Ettei ole ihan hihnan lipsumista? Korkeammilla kierroksilla tuntui loppuvan?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko laturin/pumpun hihna löysällä? Onko laturi suorassa vai laturin jalan kumit väljät ja laturi vinossa hihnan suuntaan nähden?

Miltä näyttää kampiakselin hihnapyörä, onko hihnauran käsittävän ulkokehän reuna samassa linjassa hihnapyörän keskiosan kanssa. Ulkokehän ja keskiosan välillä oleva vaimennuskumi kutistuu ja halkeilee, ulkokehä voi alkaa vippaamaan tai siirtyä sivuun. Jos sattuu siirtymään sisäänpäin, vaarana on, että kehän reuna kuluttaa reiän öljypumpun kanteen. Ulkokehä voi myös pyöriä sisäkehään nähden.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Täytyypä tutkia nuo hihnat ja hihnapyörä, mutta taitaa mennä vähintäänkin välipäiville tai ensi vuoteen että pääsee tutkimaan tilannetta. Huomenna nimittäin edessä siirto kotia loman viettoon!! 8)
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Nyt on taas ollut hiukan aikaa värkkäillä Saabin kanssa. Eilettäin otin oikealta puolen edestä jarrusatulan irti ja purin osiksi ja putsailin kaiken. Oli tosiaan käsijarrumäntään päässyt vettä ja oli kaikki osat aivan umpiruosteessa. Otin sitten auton mukana tulleesta ylinmääräisestä etunavasta kanssa jarrusatulan irti irrottelin sieltä parempi kuntoisen käsijarrumännän tilalle. Löin sinne käsijarruun jotku normi vaseliinit sisälle, kun en ollut varma mitä sinne olisi pitänyt laittaa. Ohjeessa vain neuvottiin voitelemaan tiivisteet jarrurasvalla.

Tilasin sitten erikseen jarrusatulan huoltosarjan sekä käsijarruvivun tiivisteet, kun myyjä osasi kertoa että käsijarruvivun tiivisteet ei sisälly huoltosarjaan. Kyllähän ne sitten sinne sisältyi.. :) Sen verran täytyy kertoa että kun siinä käsijarruvivun tiivisteissä tulee yksi pienempi ja kaksi vähän isompaa O-rengasta, niin ne kaksi isompaa eivät ole saman kokoisia. Turmeluksissa koitin vääntää sitä isompaa O-rengasta sinne vivun tiivisteeksi kauan aikaa, ennen kuin kaveri tuli sanomaan että ei se voi tuonne mahtua :mrgreen: Sitten hoksasin että ne kaksi isompaa ovat kuitenkin hieman eri kokoisia.. Nyt kuitenkin käsijarrukin pelaa kunnolla!

Tänään otin sitten työn alle kaasarin purkamisen ja putsauksen. Kaikki menikin nappiin siihen asti, että vastaan tuli ensimmäinen selvästi rikkinäinen tiiviste, jota minulla ei tietysti huoltosarjan mukana ollut tullut. http://img823.imageshack.us/img823/9918 ... 031872.jpg Onko tuo nyt sitten se myyntitekstissäkin http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... .php?p=327 mainittu moottorijarrutuskalvo? Tuossahan on seitsemän ruuvia jos tuon kannen keskelläkin olevan ruuvin laskee mukaan, vaikka kansi ei sillä olekaan kiinni. Jos tuo nyt on se moottorijarrutuskalvo, niin mikä sen tehtävä on?

Muuten sain kaasarin putsailtua ja kasattua. Kylmä hiki otsalla sitten vääntämään avaimesta, että lähteekö käyntiin. Syvä huokaisu ja sehän lähti käyntiin!! :D
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Laitoin Kaasutin-Expertille viestiä kyseisestä tiivisteestä ja kyseessä todellakin on moottorijarrutuskalvo, josta muualla Internetissä käytettiin myös ilmeisesti nimeä hidastinkalvo tai ohitusventtiili.

Kysyin Kaasutin-Expertin mieheltä kalvon tehtävästä ja hän kertoi sillä olevan ainakin kahdenlainen tehtävä. Ensimmäinen tehtävä kalvolla on hidastaa kierrosten tippumista, joka on ollut kuulemma tärkeämpi ominaisuus vapaakytkin -malleissa. Toinen tehtävä liittyy siihen, että kun kaasarin läppä menee kiinni niin moottorin imu imisi imusarjan aivan rutikuivaksi ja taas kun painettaisiin kaasua niin tarvittaisiin melko rikas seos, jotta kone jälleen kävisi, nyt kun on tuo moottorijarrutuskalvo käytössä, niin tuon sulkeutuneen läpän ohitse virtaa ilmaa, josta johtuen moottorin imu ei kuivata tuota imusarjaa ja liikkeelle lähtiessä ei tarvita niin rikasta seosta. Niin ja pakopaasupäästöihin tuntui olevan positiivinen vaikutus, jos oikein muistan niin mainitsi CO-arvoja laskevan.

muoks. Sain tänään käsiini 99:n korjaamokäsikirjan, jossa mainitaan että Eurooppa-mallissa olisi tuo moottorijarrutuskalvo ja Suomen ja Ruotsin malleissa sitten erilainen systeemi. Kuitenkin niitä on tuon kaasutinliikkeen myyjän mukaan jonkun verran myös Suomen malleissa.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

No nyt rupesin oikein tarkalla korvalla kuuntelemaan tuota aikaisemmin postaamaani vikinää. Sehän lähtee virranjakajasta. Mikähän sen aiheuttaa? Ainaskin minulta uupuuu sieltö pyörijän alta se korjausoppaissakin mainittu huopa, voiko se aiheuttaa moista?
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Kellään ei ole tietoa tuosta virranjakajan vikinästä? Oon koittanut selata nettiä ympäriinsä vaan en oikein löydy tietoa aiheesta. Miten tuo virranjakajan akseli, miten sen voitelu toimii? Eikö kellään ole mitään kikkaa millä tuon saisi kuntoon?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

huopapalahan sinne kuuluu ja tippa öljyä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Ei kellään sattuis olemaan tollasta huopapalaa varastossa? Niitä ei liene mahdollista enää ostaa mistään uutena? YVtä tulemaan jos jollain on
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Miten tapahtuu kohokammion huohotusventtiilin säätö? Ohjekirja mukaan ensin puhalletaan letkuun ja mitään ei saisi päästä lävitse sitten pikkusen kun vääntää kaasua niin ilman pitäisi mennä läpi ja sitten taas pitäisi mennä tukkoon kun väätää kaasua lisää. En kuitenkaan säätöruuvista löydä millään asentoa, jolla putki olisi tukossa ennen kuin väännän kaasusta. Onko tähän jotain parempaa ohjetta vai enkö vain osaa? Vai voiko tuo venttiili olla rikki? Kuitenkin kun kaasua vääntää hiukan enemmän niin putki menee tukkoon. Hakua koitin käyttää, mutta ei löytynyt tietoa.
Vastaa Viestiin