onkohan noi muistot peräisin triumph-koneiden ajoilta 69-74?Sami kirjoitti:Ai niin, välillä ihmettelin, kun mun appiukon mielessä "saab" tuntui olevan synonyymi sanoille "palanut kannentiiviste" tai "haljennut kansi". Tähän syyksi selvisi se, että alussa 99:ien tyyppivikana oli liian ahtaat vesikanavat kannen ja lohkon välissä. Tästä seurasi tietysti paljon haljenneita kansia ja palaneita kannentiivisteitä, jos käytti moottorin turhan kuumaksi.
99 keittää, missä vika?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Täytyypä tuokin kysäistä, kunhan seuraavan kerran tulee ao. henkilön luona käytyä. Kyseessä oli kuitenkin jonkinlainen epidemia, joka näkyi tehtaan työntekijöillekin, mutten nyt tähän hätään tiedä, että mistä 99:n moottorista oli kyse.lucaf kirjoitti:onkohan noi muistot peräisin triumph-koneiden ajoilta 69-74?Sami kirjoitti:Ai niin, välillä ihmettelin, kun mun appiukon mielessä "saab" tuntui olevan synonyymi sanoille "palanut kannentiiviste" tai "haljennut kansi". Tähän syyksi selvisi se, että alussa 99:ien tyyppivikana oli liian ahtaat vesikanavat kannen ja lohkon välissä. Tästä seurasi tietysti paljon haljenneita kansia ja palaneita kannentiivisteitä, jos käytti moottorin turhan kuumaksi.
Pitäskö muuten ilmata se sun systeemi? Minulla on työkalut takakontissa, jos sulla on se auto lähettyvillä?
Citroen C5, OG900t16
nyt on järjestlmää, ilmattu, ilmattu ja ilmattu. ja vieläkin tulisi ilmaa!
itse olen h-moottorisia ysiysejä ilmannut lämppärin venttiilin kautta, mutta samin kanssa ilmasimme nyt termostaatin venttiilistä. ja sitä ilmaa riitti. varmistin että paisuntasäiliöön asti vettä. voiko järjestelmässä tosiaan olla paljon ilmaa, vai haukkaako tuo jostain? varmaan puol tuntia ilmaamista. välillä tulee pitkään vettä, sit alkaa taas yskimään ilmaa. kun sulkee venttiilin ja avaa, alkaa heti yskimään. no, pitää illalla jatkaa ilmaussessiota ja katsoa että tuleeko sille loppua vai ei.
itse olen h-moottorisia ysiysejä ilmannut lämppärin venttiilin kautta, mutta samin kanssa ilmasimme nyt termostaatin venttiilistä. ja sitä ilmaa riitti. varmistin että paisuntasäiliöön asti vettä. voiko järjestelmässä tosiaan olla paljon ilmaa, vai haukkaako tuo jostain? varmaan puol tuntia ilmaamista. välillä tulee pitkään vettä, sit alkaa taas yskimään ilmaa. kun sulkee venttiilin ja avaa, alkaa heti yskimään. no, pitää illalla jatkaa ilmaussessiota ja katsoa että tuleeko sille loppua vai ei.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tähän olisi hyvä saada 99:stä tietävien kommentti:
-Satkun olen ilmannut aina termostaatin vieressä olevasta ruuvista. Olen avannut lämmityslaitteen hanan ja odotellut, että termostaatti aukeaa ja sen jälkeen päästellyt ruuvista ilmat pois.
-->
Mites 99:ssä? Lucan 99:ssä näytti olevan termostaatin luona ruuvi, kuten myöskin lähellä lämmityslaitteen vesipiiriä? Mites tämä sitten ilmataankaan?
-Satkun olen ilmannut aina termostaatin vieressä olevasta ruuvista. Olen avannut lämmityslaitteen hanan ja odotellut, että termostaatti aukeaa ja sen jälkeen päästellyt ruuvista ilmat pois.
-->
Mites 99:ssä? Lucan 99:ssä näytti olevan termostaatin luona ruuvi, kuten myöskin lähellä lämmityslaitteen vesipiiriä? Mites tämä sitten ilmataankaan?
Citroen C5, OG900t16
Eli kaikenjärjen mukaan, jos systeemi on täynnä vettä, niin tuosta termarin ruuvistakaan ei pitäisi tulla ilmaa, vaan pelkkää vettä, jos sieltä kokeilee käydessä?
Pitäskö lucan vielä kokeilla täyttää systeemiä termarin ruuvi auki ja sit ilmata loppuun, kuten jus neuvoi? Tuntui vähän hassulta, että sieltä välillä yskähteli ilmaa, kun kaikenjärjen mukaan vesipiiristä pitäisi tulla pelkkää vettä, jos kaikki on ok (avasipa kumpaa ruuvia tahansa)?
Pitäskö lucan vielä kokeilla täyttää systeemiä termarin ruuvi auki ja sit ilmata loppuun, kuten jus neuvoi? Tuntui vähän hassulta, että sieltä välillä yskähteli ilmaa, kun kaikenjärjen mukaan vesipiiristä pitäisi tulla pelkkää vettä, jos kaikki on ok (avasipa kumpaa ruuvia tahansa)?
Citroen C5, OG900t16
jep.
mulla kun on nää aivot mitä on, niin edes tässä vaiheessa kerron sen tosiasian, että eilen kun sain auton käyntiin (siitä ongelmasta erikseen toisessa viestiketjussa), mulla oli se syyläristä termarille tuleva letku jäänyt kiristämättä (termarin vaihdon jälkeen). oliskohan järjestelmä siinä sitten imenyt itseensä extra-annoksen ilmaa.
mulla kun on nää aivot mitä on, niin edes tässä vaiheessa kerron sen tosiasian, että eilen kun sain auton käyntiin (siitä ongelmasta erikseen toisessa viestiketjussa), mulla oli se syyläristä termarille tuleva letku jäänyt kiristämättä (termarin vaihdon jälkeen). oliskohan järjestelmä siinä sitten imenyt itseensä extra-annoksen ilmaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Käsittääkseni termarikotelon ruuvia ei saisi availla koneen käydessä.
Hanan vierestä ilmattaessa on hyvä olla apuna kirkas letku joka sopii ilmausnippaan. Letkusta näkee milloin ilman tulo loppuu (jos loppuu).
Hanan vierestä ilmattaessa on hyvä olla apuna kirkas letku joka sopii ilmausnippaan. Letkusta näkee milloin ilman tulo loppuu (jos loppuu).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Toi on sitten eritavalla, kuin 900:ssa... Monet tuntus ilmaavan ysisatasen vesijärjestelmän tuosta termarinruuvista moottori käydessä. Tästä on kahdenlaista ohjettakin julkaistu. Toisessa ohjeessa ainoastaan kaadetaan vettä ilmausruuvi auki ja kun tulee pelkkää vetta, niin ruuvi kiinni ja loput täyteen. Toisessa versiossa taas samoin, mutta ilmataan käydessä samasta ruuvista? Minä olen tehnyt kummallakin tavalla vaihtelevasti.. mikähän lienee virallinen tapa?jus kirjoitti:Käsittääkseni termarikotelon ruuvia ei saisi availla koneen käydessä.
Mutta jos noin yleensä pitäisi ilmata jokin vesijärjestelmä, niin yrittäisin saada ilmauspisteen mahdollisimman ylös ja sitten järjestää systeemiin painetta, kunnes ilmausreiästä tulee pelkkää vettä? Kai tää ajatus on sama autoissakin?
Citroen C5, OG900t16
Satkun ilmaamiskeskustelua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 134#108134
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9801
Täällä ohjeessa ilmataan termarin ruuvista koneen käydessäkin, mutta käsittelee 16-venttiilistä.
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... cement.htm
99 on sikäli erilainen kuin satku ja tonnari että lämmityslaitteen kenno on niin korkealla, pitää ilmata kennolle menevä kierto erikseen.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 134#108134
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9801
Täällä ohjeessa ilmataan termarin ruuvista koneen käydessäkin, mutta käsittelee 16-venttiilistä.
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... cement.htm
99 on sikäli erilainen kuin satku ja tonnari että lämmityslaitteen kenno on niin korkealla, pitää ilmata kennolle menevä kierto erikseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No, toivottavasti luca saa ilmat pois sieltä Ilmaus varmasti tuossa 99 korkeimmasta kohdasta, kuten jus sanoi. Meikäläisen "tee se itse" remonttielämäntavassa ei välttämättä näitä asioita opi tekemään siten, kun se oikein olisi ja paha mennä näillä opeilla sitten muita neuvomaan
Citroen C5, OG900t16
oikeellisuudesta en tiiä mutta itse olen täyttäny systeemiä ll.hana kuumalla ja ilmausruuvi auki.
Ruuvi kiinni ja kone lämpimäksi ja sit tuolta lämppärin kennon ruuvista ilmat pihalle. Tähän saakka on ruvennu toimiin paitsi yksi jossa oli hiusmurtuma siinä toises jäähdyttimeltä lähtevässä ylävesiletkussa.
Halkeema tuossa metallissa oli ilmeisesti niin pieni ettei vettä paljon hävinny mutta ilmaa hörppis.
Ruuvi kiinni ja kone lämpimäksi ja sit tuolta lämppärin kennon ruuvista ilmat pihalle. Tähän saakka on ruvennu toimiin paitsi yksi jossa oli hiusmurtuma siinä toises jäähdyttimeltä lähtevässä ylävesiletkussa.
Halkeema tuossa metallissa oli ilmeisesti niin pieni ettei vettä paljon hävinny mutta ilmaa hörppis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
eilen töistä lähtiessä: termarikotelon venttiili auki, mukamas täytän paisaria (no sehän oli jo piripinnassa). venttiili ja paisari kiinni ja kone käyntiin. sittne ilmaus lämppärinhanan venttiilistä. tulee pelkkää vettä. lähdin kotio.
ajelin hissuksiin ja meinasin jo alkaa laulamaan kovaan ääneen "elämä on ihanaa" kun lämmöt oli vaakatasossa ja kabiinikin lämmin, mutta kun pääsin motarille niin vanha virsi alkoi. pysähdyin puolessa matkassa ilmaamaan lämppärin venttiilistä. pieni ilmakupla tuli pois. ei auttanut. ilmasin viel kotipihalla mut ei ilmaa tullut. olin varma että jäähdytin on tukossa, sisältä. tosin jäähdyttimen etupuolellakin on ainakin sata kärpästä.
aamulla töihin ja puoleen väliin asti motaria lämmöt pysy puolessavälissä ja lämppäristä tuli lämmintä, vaikka vauhti 120+sallitut. ihmeellistä!
kokeilin kepillä jäätä ja pistin lämmönsäätimen kylmälle. lämmöt nousi taas sen perinteisen, ja sen jälkeen en saanut lämppäristä enää lämmintä tulemaan.
musta tuntuu että jäähdytysjärjestelmässä on nyt jotain muutakin kun ilmaa, pitää katsoo jos ajan mittaan korjautuu itsestään vai pitääkö tehdä huuhtelu/jäähdyttimen vaihto.
ajelin hissuksiin ja meinasin jo alkaa laulamaan kovaan ääneen "elämä on ihanaa" kun lämmöt oli vaakatasossa ja kabiinikin lämmin, mutta kun pääsin motarille niin vanha virsi alkoi. pysähdyin puolessa matkassa ilmaamaan lämppärin venttiilistä. pieni ilmakupla tuli pois. ei auttanut. ilmasin viel kotipihalla mut ei ilmaa tullut. olin varma että jäähdytin on tukossa, sisältä. tosin jäähdyttimen etupuolellakin on ainakin sata kärpästä.
aamulla töihin ja puoleen väliin asti motaria lämmöt pysy puolessavälissä ja lämppäristä tuli lämmintä, vaikka vauhti 120+sallitut. ihmeellistä!
kokeilin kepillä jäätä ja pistin lämmönsäätimen kylmälle. lämmöt nousi taas sen perinteisen, ja sen jälkeen en saanut lämppäristä enää lämmintä tulemaan.
musta tuntuu että jäähdytysjärjestelmässä on nyt jotain muutakin kun ilmaa, pitää katsoo jos ajan mittaan korjautuu itsestään vai pitääkö tehdä huuhtelu/jäähdyttimen vaihto.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)