Saabin kilometrit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hza
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2003 09:45
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja hza »

[quote="jariha"]

Kokemusteni mukaan alustan ja hallintalaitteiden väsyminen näkyy (ja häiritsee) ehkä eniten ajetuissa kilometreissä, ellei niitä ole uusittu.


Tuota asiaa olen itsekin pohtinut ja aatoksessa taitaa olla paljon perääkin?
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

hza kirjoitti:
jariha kirjoitti:
Kokemusteni mukaan alustan ja hallintalaitteiden väsyminen näkyy (ja häiritsee) ehkä eniten ajetuissa kilometreissä, ellei niitä ole uusittu.
Tuota asiaa olen itsekin pohtinut ja aatoksessa taitaa olla paljon perääkin?
Pienillä toimenpiteillä paljon korjattavissa ja näillä tempuilla on merkittävä vaikutus ajomukavuuteen eli fiiliksiin.

1) Uudet mittariston ja hallintalaitteiden polttimot (tätä arvostaa etenkin näin talvella, kun on pimeää)
2) Uudet viikset ja säätimet (ei niiden rikki tarvii olla)
3) Muutenkin rikkinäisten tai rempuloiden osien välitön uusiminen
4) Nitinät ja natinat kuriin
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
hza
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2003 09:45
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja hza »

1) Uudet mittariston ja hallintalaitteiden polttimot (tätä arvostaa etenkin näin talvella, kun on pimeää.

Älä muuta sano ! Duunimatka yli 30km pimeää maantietä ja olen monasti kiittänyt että esim. kaikki kojetaulun valot toimii !
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

jariha kirjoitti: Pienillä toimenpiteillä paljon korjattavissa ja näillä tempuilla on merkittävä vaikutus ajomukavuuteen eli fiiliksiin.

1) Uudet mittariston ja hallintalaitteiden polttimot (tätä arvostaa etenkin näin talvella, kun on pimeää)
Toi on NIIN totta..

Kun viimein sain Finlandiasta kaikki polttimot vaihdettua (ja myös palamaan), autolla ajaminen muuttui niin tosi mukavaksi, vaikka etupäästä alusta on ihan kamalassa kunnossa (kolisee ja paukkuu)..

Ne on ne pienet jutut. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lucaf kirjoitti:mitenkähän muuten satkun mittariston lamppujen vaihto? isä valitti että hänen satkussaan mittaristo ei näy kirkkaana, vai onko siellä jossain mittarivalaistuksen himmennin, en enää muista kun omista satkukokemuksista on taas jo vierähtänyt aikaa.
Himmennin löytyy satkusta, samanlainen "nipukka" kuin trippimittarin nollauspainike, mutta sitä vaan pyöritetään eikä paineta. Mittarivalojen polttimot todellakin tummuu pitemmässä käytössä. Tonnariin syssymmällä polttimoita vaihdoin, ja ihmettelin, että mitä hiivatin tummanruskeaksi värjättyjä polttimoita...no, olivat vaan vanhuuttaan tummunut. Sama "efekti" oli myös parkkivalopolttimoissa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jariha kirjoitti:Tekniikaltaan ovat varmoja kaikki, tosin b-koneet ei vaikuta ihan niin kestäviltä noin niin kuin yleensä. Vaativat siis tarkempaa korvaa omistajaltaan...
Kyllä se B-konekin kestää. On vain hiukka hankalampi huoltaa, esim. vesipumppu. No, omasta tosin kaikki liikkuvat osat ja paljon muutakin on huollettu tai uusittu lukuun ottamatta kampiakselin ja kiertokankien laakereita, kampiakselia, käyttöakselia, männän renkaita, mäntiä ja pyörän laakereita, niin ja kattoverhoilu kaipais uutta verhoilua. Jopa virranjakajan ja öljypumpun välinen akselikin on vaihdettu parempi kuntoiseen "päästä karkaistuun"-malliin (meni muuten tovi ku etsin hyvä kuntoista autohajottamon hyllystä :D )
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

900 T8 -83: 307tkm, minä 21tkm
900c -88: 295tkm, minä 75tkm
900 GLi -84: 283tkm, minä tai äiti 43tkm

Projektiauto 900 GLE -81 274tkm

Varaosaauto1 900C -88: 257tkm
Varaosaauto2 900GL -83: 388tkm
Varaosaauto3 99GL -81: 232tkm
Varaosaauto4 900 GLi -83 312tkm
Varaosaauto5 900 Gls -83 301tkm
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
Nomadd
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Marras 11, 2004 10:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Nomadd »

omassa 99:ni on mittarissa 258854, kohta pyörähtää 260000 ja auto on vuodelta -84
Eiks jee...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minun mielestä 500tkm on se raja, milloin saab on paljon ajettu.

Tällähetkellä on mun 900i -88:n mittarissa 370tkm ja niistä huomenna täyteen tulleiden neljän omistusvuoteni aikana on ajettu 96tkm.

BTW. Ostin tuon auton itselleni "synttärilahjaksi" vuonna 2001 ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kun näitä juttaja tässä lukee, niin täytynee todeta että on se Saab vaan luja auto. Niin, kun vielä vertaa 80-luvun Japsi autoja, että niissä esim.300tkm kohdalla jo kori ruostunut alta ja alakerta on selvä :lol:

Omalla Satkulla vasta rullattu 453tkm ja mikä parasta VÄÄNTÖ ja VOIMA on tallella :)
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Suabisti kirjoitti:Kun näitä juttaja tässä lukee, niin täytynee todeta että on se Saab vaan luja auto. Niin, kun vielä vertaa 80-luvun Japsi autoja, että niissä esim.300tkm kohdalla jo kori ruostunut alta ja alakerta on selvä :lol:
Kyllä, Saab on luja auto, mutta kyllä se vaatii osakseen huoelnpitoa kestääkseen sen 20+v ja puolimiljoonaa kilometriä. Vastaan on tullut todella kammottavia satkuyksilöitä (aivan mätiä, savuttavia, loppuun ajettuja pommeja) "vain" n. 200kkm ajettuna, mutta olenpa itse "päässyt" ajelemaan 350kkm rullatulla 1,3 Corollalla (oisko ollu jotain -85 mallia), jossa oli todella siistit pellit, alkuperäinen hyvässä iskussa ollut kone ja sisustakin oli nätissä kunnossa. Vain kytkin luisti kun se minulla oli pari pvää "sijaisautona", uusi kytkin odottelikin tallilla, mihin Korillan palautin. Sillä riisikipolla oli silloin (reilu kaksi vuotta sitten) takuulla vielä monta kilometriä edessään. Ja duunikaverilla on n. 370 ajettu suht. siisti Hiivatti Uno (mitä nyt kolmonen ei pysy päällä kuin pitämällä :lol: ). Pointtini siis on, että kun autosta pitää huolta, niin kyllä se "riisikippo" tai "ranskanrapeekin" kestää. Eri asia onkin sitten mitkä fiilikset autosta jää, joten taida lähteä laittamaan Saabin tulille ja otan nokan kohti kotia, enkä edes mieti merkinvaihtoa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuossa projektina on kaverin mummun fiat 133, olisiko -77, mummu ostanut uutena, huollattanut säännöllisesti ja karstoittanut kunnolla.
62 000 vähän yli sillä pääsi, kone neni, nokasta muutama mokka sileinä, muutama liukulakeri puhki, nokkaketju loppu, nokkarattaasta hampaita katki jne...
Eikä varmaan ole kenkää saanut!

minulla T16 ~370 tkm kone nyt toista kertaa auki, molemmat minun (23 tkm) aikana.
i16 ~320 tkm pakki rikki, edellinen omistaja yritti (ja onnistui) pakkia vauhdista, pari venttiilin paininta nakuttaa.
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Pakkohan sitä itselläkin on kilometrit Saabeista laittaa.

Saab 900 GL -84 554454km muistaakseni ennätti mittariin kun matkan teko loppui, kone jatkoi suoraan tutun 99.
Koneeseen piti tehdä pikku remontti 412tkm kohdalla ja vaihteisto meni vaihtoon öljypohjan propun lentäessä hiiteen. Nelivaihteisen tilalle tuli sitten viisivaihteinen, mikä oli suuri menetys itselle.
Kun auto, siis runko, lähti viimeiseen leposijaan, olin itse katsomassa kun sitä romutettiin, oli romutusmiehellä tulla itku, kun auto ei halunnut mennä läjään, kovasti kaveri tiputtelli jotain rautapalkkia nosturilla huonolla menestyksellä.

Nykyinen Saab 900 2.0i 16V -91 mittarissa 290tkm, joista itse ajanut n.73 tkm vajaassa 3 vuodessa, kone pitänyt aukoa, ruosteeton yksilö :D

Veljen Saab 900 -87 mittarissa 420tkm, joista veli ajanut n. 120 tkm, kone avaamaton, kori ruosteinen

Isän Saab 9000 CD 2.0i 16V -90 mittarissa 310tkm, josta itse ajettu n. 110 tkm noin 4,5 vuodessa, kone myös tässä avaamaton, ruostetta siellä täällä.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

V.J.S kirjoitti:olenpa itse "päässyt" ajelemaan 350kkm rullatulla 1,3 Corollalla (oisko ollu jotain -85 mallia), jossa oli todella siistit pellit, alkuperäinen hyvässä iskussa ollut kone ja sisustakin oli nätissä kunnossa. Vain kytkin luisti kun se minulla oli pari pvää "sijaisautona", uusi kytkin odottelikin tallilla, mihin Korillan palautin. Sillä riisikipolla oli silloin (reilu kaksi vuotta sitten) takuulla vielä monta kilometriä edessään. Ja duunikaverilla on n. 370 ajettu suht. siisti Hiivatti Uno (mitä nyt kolmonen ei pysy päällä kuin pitämällä :lol: ). Pointtini siis on, että kun autosta pitää huolta, niin kyllä se "riisikippo" tai "ranskanrapeekin" kestää.
asiaa. kaverille hankittiin pari vuotta sitten autoa, kolminumeroisella budjetilla. saappejakin kepöstä katseltiin, mutta lopulta silmään osui 88 vuoden peugeot 309, kokonaisella 1.3 litran koneella. juuri leimattu, 470 eur. tämä siis 2 vuotta sitten. autolla oli ajettu 298 km, kaveri ajoi kahdessa vuodessa 40 tkm lisää ja auto kulki kuin enkeli. siis 1.3 litran koneella! ajoin itsekin kyseistä autoa ja kyllä ihmettelin sen pirteyttä. savutteli kiihdytettäessä mutta eipä tuntunut menoa haittaavan. kerran ihmeteltiin mihin oli vedet kadonneet kun katsoin jäähdyttimen täyttöaukkoon niin jäähdyttimen pohja paistoi. eipä ollut kone siitäkään tykännyt kyttyrää, litra nestettä sisään ja matka jatkui. yllättävän vähin remontein tuo 2 vuotta & 40tkm kului, kytkinpaketti oli ainoa iso investointi, mutta oli kaverin eka auto ja kytkimenkäyttö sen mukaista...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
hza
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2003 09:45
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja hza »

Mielenkiintoisia kommentteja.
On ottanut silmään jutuista että kyllä muuten Saabeilla ajetaan paljon, koetan suhteuttaa näitä täällä viliseviä kilometrimääriä muihin automerkkeihin.
Onko Saabin omistajat tunnollisempia huoltajia kuin muiden merkkien omistajat? Itelläni on emännän käytössä -84 corolla ( jolla tosin ajettu vain 107 tkm ) joka kyllä toimii mutta ruoste on iskenyt pahemmin kuin omaan Sabaani, Sabassa olen itse kolmas omistaja ja corollassa olen toinen omistaja eli kumpainenkaan ei ole kiertänyt. Jokatapauksessa teen kumpaiseenkin normaalit huollot ja en pidä mitenkään yksinoikeutena sitä että oma autoni on kondiksessa ja muija ajaa epäkuntoisella mutta kuitenkin - sitä vaan herkemmin tutkii ja kuuntelee Sabaa ? !
Vai johtuuko Saabin persoonallisuudesta ? Itse pidän ns "saabismia" juuri persoonallisuutena ?
Rohkenen kuitenkin jo näiden juttujen jälkeen väittää että Saab kyllä kestää kilometrejä paljon enemmän kuin moni muu - vaikkakin jos jätän huoltopuolen huomioimatta ?
Näistä teidänkin ilmoittamista kilometreistä kun päättelee jonkinlaisen keskiarvo kilometrimäärän niin onhan se paljon, ja taitaa tuo ajokalusto enemmistöltään kuitenkin olla vanhahkoa ?
Vielä, vastausten perusteella voisi olettaa että meidän saabistien mielestä 400 tai 500 tklm ajettu Saab on paljon ajettu ! Tosin meistä kai kukaan ei pidä sitä vakavana uhkana Saabin edelleen palvelemiselle ?
Se on muuten perhanan paljon kilometrejä !
Saataisiinkohan muiden, esim. japsi-omistajien keskustelusivuilla vastaavanlaisia lukuja ?
Vastaa Viestiin