Saab 900 Mallit.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Saab 900 mallit

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

lucaf kirjoitti:lisäksi
erikoismallia GLE sai vuoteen 84(?) asti, johtajamalli erikoisvarustuksella (mm. automaattivaihteisto). GLE oli aina joko 4 tai 5-ovinen.
CD oli 20cm pidennetty malli.
edellämainitut on kaikki harvinaisia keräilykohteita.
Saab 900i 16v GLE M-1991 4ov. on joskus ollut minulla käytössä ja toinen on tuolla tallissa varastossa. 5 vaihteinen, sähkölasit, ei ABS, ei vakaajia, ohj.tehostin, ei ilmastointia, keskuslukitus, ei vakionopeus-säädintä, ei tule nyt muuta heti mieleen. Pyrstössä on tuo GLE merkki. Niin ja taisivat olla LeMans`in sinisiä kaikki, en ole tosin varma. Muutamia muitakin olen bongannut tuon värisinä. Tästä mallista on puhuttu että tavaraa olisi ollut varastoissa niin paljon että myynnin edistämiseksi olisi tehty erikoismalli "halvalla", eli mutua.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
bb202
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Huhti 25, 2007 15:19

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja bb202 »

tehave kirjoitti:vainha aihe mutta sattui silmään..
Omassa -90 900c mallissa näyttää olevan keskuslukitus palikat ovien sisällä johtoineen paikalla, eli ei taida tietävälle olla isohomma valita vielä listalta tätä lisävarustetta :)

Muut lisävarusteet: ohjaustehostin, autom.penkinlämmitin (rikki),
etuvalojen pesu/pyyhin on kyllä luksusta kun se toimii vieläkin :)

Laitetaan tähän samaan kauan vaivannut asia:
Useimmissa 900c autoissa on takasivuilla olevat tuuletus aukot "pituus" suunnassa
"------- " , mutta olen nähnyt omani lisäksi vain pari joissa ne ovat "pystyssä" eli tässä asennossa kuskin puolelta sivulta katsottuna:" \ "
Kertooko jotain auton valmistusvuodesta vai valmistus maasta?
....sedaneissa 4d:ssä on c-pilarissa näkyvät ohjaamon poistoilma-aukot,2 d:ssa poisto "ilmaventtiili"on takapellissä takapuskurin kohdalla,oik.puolella muistini mukaan.Ko venttiili on ns.läppämalli.4 d:ssä on ko takapellin ko reikä tulpattu.
lie 2d:n versio toi koripeltiprässiin tuon lisäreiän takapeltiin ...?...eikö 4d ollut ennen 2 d:tä??
80-luvun jälkipuolella uki:ssa tehtiin usaan "16v turboa" ko merkeillä takapaxissa,ruisku oli aina 16v "900S",ja aina ac/sähköluukku kovakattoisissa, ,cabbe oli sinne aina T16 ,88...89 alettiin painaa 8v ruiskuakin heille umikattoisena ac:lla.
cabbet oli alkujaan eurooppaankin T16 tuot.alkuviheessa,i16 tuli myöhemmin
Maleksi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 14:28

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja Maleksi »

Ajattelin kysellä täältä kun olen ostamassa kyseistä Saabbia, kun muualta ei löydy oikein tietoa, mikäs tämä Saab 900 Turbo 3D oikein on kun ei tietoa siitä löydä mistään ja mitkäs osat siihe sopii sen tiedän että kyseinen peli on 83 vm. niin mitkäs 900 sarjan putket, kori osat yms. sopii? Ja jotain hyviä kauppoja voi ehdottaa mistä saa vaikkakin olen selaillut foorumeita ja löytänyt jo jotain. Eniten kiinnostaa että mitkä osat nyt siihen sopii. :roll:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Maleksi kirjoitti:Ajattelin kysellä täältä kun olen ostamassa kyseistä Saabbia, kun muualta ei löydy oikein tietoa, mikäs tämä Saab 900 Turbo 3D oikein on kun ei tietoa siitä löydä mistään ja mitkäs osat siihe sopii sen tiedän että kyseinen peli on 83 vm. niin mitkäs 900 sarjan putket, kori osat yms. sopii? Ja jotain hyviä kauppoja voi ehdottaa mistä saa vaikkakin olen selaillut foorumeita ja löytänyt jo jotain. Eniten kiinnostaa että mitkä osat nyt siihen sopii. :roll:
3-ovinen malli. motonetista saa kaikki osat.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja Svc »

nalleolut kirjoitti:
Maleksi kirjoitti:Ajattelin kysellä täältä kun olen ostamassa kyseistä Saabbia, kun muualta ei löydy oikein tietoa, mikäs tämä Saab 900 Turbo 3D oikein on kun ei tietoa siitä löydä mistään ja mitkäs osat siihe sopii sen tiedän että kyseinen peli on 83 vm. niin mitkäs 900 sarjan putket, kori osat yms. sopii? Ja jotain hyviä kauppoja voi ehdottaa mistä saa vaikkakin olen selaillut foorumeita ja löytänyt jo jotain. Eniten kiinnostaa että mitkä osat nyt siihen sopii. :roll:
3-ovinen malli. motonetista saa kaikki osat.
Osaluetteloissa 3D on myös korin osien ja pakoputkien yhteydessä nimellä 900 CombiCoupe.
Moottori on ilmeisestikin 8-venttiilinen H-moottori. (alumiinin värinen venttiilikoppa)

Jos kerrot valmistenumeron ja rekisteriotteesta löytyvän mallinimen, niin tiedetään jo aika tarkkaan, millaisesta autosta on kyse.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Maleksi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 14:28

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja Maleksi »

Elikkäs selvennetää vielä että olen ostamassa kyseistä saabbia ja se on tosiaa 900 malli 83vm ja 16 venttiilinen 2 litrainen turbo ja myyjä sanoopi että 197 heppaa pitäis olla/uutena ja aloin sit siinä ettiin tietoa kun en tiennyt että oli 16 venttiilinen ennenku antoi kuvan niin en kyllä löytänyt mitään tollaista moottoria jossa olisi niin paljon tehoja ja se sit pisti miettiin että mikäs ihme tuo on kun en mikään Saabbi tietäjä ole.... Vai onko myyjäkin vaan kertonut jonkun lukeman vai missä ihmeessä on tietoja tollaisesta Saabista.... Pääasia on kumminki se että tietäisin että mitkä putket yms siihen nyt sitten menee... Ilmeisesti normi Saabbi 900 osat, mutta aina ei ole tarpeeksi "vanhoille" noita osia...? Olis kiva tietää kun ostaa... 8)
Jusau

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Eiköhän tuossa se 175 heppaa ole uutena ollut, ei tainnut missään 900 mallissa ainakaan tehtaalta enempää ollut ja ei tuohon kummemin mitään spesiaaliosaa mene. Pakoputkesta helpointa, kun katsoo alle, millainen takavaimennin siellä on, jos iso poikittainen, niin ainakin samat takaromut menee kuin tavalliseenkin combiin ~85 asti. Moottorin päässä voi etuputkessa olla eroja kiinnityslaipassa, mutta siitä en tarkemmin osaa sanoa, mitä kaikkea versioita on ollut.

Mutta korin puolesta tuossa ei ole mitään ihmeellisyyksiä vaikka tavalliseen karvalakkisaabiin, turbossa voi olla sähköikkunaa/-peiliä/-kattoluukkua ja keskuslukkoa, ne kannattaa kattoa josko toimiivat. Jarrut on satuloiltaan samat ja levyt/palat yms. löytyy harakiristä halvalla. Ei tuossa ihmeitä ole odotettavissa osien saatavuuden kanssa, se on pienin ongelma, tärkein on melkein, missä kunnossa 26 vuotta vanha turbokiesi on :wink:
Viimeksi muokannut Jusau, Pe Elo 07, 2009 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja Svc »

Maleksi kirjoitti:Elikkäs selvennetää vielä että olen ostamassa kyseistä saabbia ja se on tosiaa 900 malli 83vm ja 16 venttiilinen 2 litrainen turbo ja myyjä sanoopi että 197 heppaa pitäis olla/uutena ja aloin sit siinä ettiin tietoa kun en tiennyt että oli 16 venttiilinen ennenku antoi kuvan niin en kyllä löytänyt mitään tollaista moottoria jossa olisi niin paljon tehoja ja se sit pisti miettiin että mikäs ihme tuo on kun en mikään Saabbi tietäjä ole.... Vai onko myyjäkin vaan kertonut jonkun lukeman vai missä ihmeessä on tietoja tollaisesta Saabista.... Pääasia on kumminki se että tietäisin että mitkä putket yms siihen nyt sitten menee... Ilmeisesti normi Saabbi 900 osat, mutta aina ei ole tarpeeksi "vanhoille" noita osia...? Olis kiva tietää kun ostaa... 8)
http://www.autowiki.fi/index.php/Saab_900_OG
Turbo 16 tuli mallivuodelle -84, joka auto voi hyvinkin olla. Rekisteröity jo vuoden -83 puolella. Valmistenumeron 10. merkki on silloin E.
Tehoa on alunperin ollut 175 hv ja vääntöä 273 Nm. Mistä lie myyjä tuon 197 hv löytänyt.

Osia löytyy kyllä.
Esim: http://www.motonet.fi/motonet/renderPro ... 97&year=-1
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Maleksi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 14:28

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja Maleksi »

Aivan aivan... Kiitoksia nyt hoksasin kanssa ilmoituksessa että onkin juuri pari kuukautta ennen vuoden vaihtumista rekisteröity, siis ilmeisesti 84 vuosimallia kun tuollainen turbo on =) Kiitti selvityksistä... Projektihan toi on vaikkakin vaikuttaa aika hyvä kuntoiselta ja näyttää kuvis olevan iha hyväs kunnos. No viikon päästä katsomaan... Ei paha hinta tuolle kun 500e maksaa :D Tarkoituksena olis rakennella joku oikein siisti Saabbi jos tässä nyt olis sitte alku munki :saab::ismille ;) Kyseinen menopeli on vissiin pari vuotta sit käyty kori läpi ja maalattu ja viime kesänä viimeksi ollut käytössä/käynnissä... Saas nähdä sit miten vanha Saabbi käy 8) Turbollisten autojen ääni on aina hurmannut pikkupojasta lähtien :mrgreen:
CompiCoupe
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja CompiCoupe »

Maleksi kirjoitti:Aivan aivan... Kiitoksia nyt hoksasin kanssa ilmoituksessa että onkin juuri pari kuukautta ennen vuoden vaihtumista rekisteröity, siis ilmeisesti 84 vuosimallia kun tuollainen turbo on =) Kiitti selvityksistä... Projektihan toi on vaikkakin vaikuttaa aika hyvä kuntoiselta ja näyttää kuvis olevan iha hyväs kunnos. No viikon päästä katsomaan... Ei paha hinta tuolle kun 500e maksaa :D Tarkoituksena olis rakennella joku oikein siisti Saabbi jos tässä nyt olis sitte alku munki :saab::ismille ;) Kyseinen menopeli on vissiin pari vuotta sit käyty kori läpi ja maalattu ja viime kesänä viimeksi ollut käytössä/käynnissä... Saas nähdä sit miten vanha Saabbi käy 8) Turbollisten autojen ääni on aina hurmannut pikkupojasta lähtien :mrgreen:
Eli tästä autosta ilmeisesti kyse http://www.nettiauto.com/saab/900/2720688. Hienot nahat ainakin.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Jusau kirjoitti: Pakoputkesta helpointa, kun katsoo alle, millainen takavaimennin siellä on, jos iso poikittainen, niin ainakin samat takaromut menee kuin tavalliseenkin combiin ~85 asti.
Taitaa se olla kuiten paksumpaa jöötiä tuo Turbo-Saabin putki kuin mitä "karvalakeissa"! :roll:
Maleksi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 14:28

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja Maleksi »

CompiCoupe kirjoitti:
Maleksi kirjoitti:Aivan aivan... Kiitoksia nyt hoksasin kanssa ilmoituksessa että onkin juuri pari kuukautta ennen vuoden vaihtumista rekisteröity, siis ilmeisesti 84 vuosimallia kun tuollainen turbo on =) Kiitti selvityksistä... Projektihan toi on vaikkakin vaikuttaa aika hyvä kuntoiselta ja näyttää kuvis olevan iha hyväs kunnos. No viikon päästä katsomaan... Ei paha hinta tuolle kun 500e maksaa :D Tarkoituksena olis rakennella joku oikein siisti Saabbi jos tässä nyt olis sitte alku munki :saab::ismille ;) Kyseinen menopeli on vissiin pari vuotta sit käyty kori läpi ja maalattu ja viime kesänä viimeksi ollut käytössä/käynnissä... Saas nähdä sit miten vanha Saabbi käy 8) Turbollisten autojen ääni on aina hurmannut pikkupojasta lähtien :mrgreen:
Eli tästä autosta ilmeisesti kyse http://www.nettiauto.com/saab/900/2720688. Hienot nahat ainakin.
Nyt taisi selvitä auton malli...? Wikipedia tietää....

Saab 900 T16 Aero (1984–1993)
Vuonna 1983 esiteltiin maailman ensimmäinen 16V-turbomoottorilla varustettu auto, Saab 900 Turbo16S eli tuttavallisemmin Saab 900 Aero

Tosiaan ihan siistiltä näyttää ja onneksi matka on lyhyt niin ei haittaa vaikkei kauppoja tulisikaan vaikka onkin halpa auto kyllä :roll:
edit: ainoa mikä pisti silmään oli toi vähän roikkuva vanha pakoputki.. No sitte saa ostaa kunnon siistin pakoputkiston.... :) jos vain kaupat syntyy :lol:
Jusau

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ai se on tuo ruoska. Aeroa tuo ei ole nähnytkään tai jos on joskus ollut niin kaikki Aeron osat puuttuu. Muuta hyvää tuossa ei näytä olevan 16v koneen isäksi kuin sisusta ja siitäkin ikkunaveivi/-t hukasssa & takaniskatuet. Kyl mie 500€ sijoittasin vähän paremmin. Takavalot istuu miten sattuu ja renkaina jotkut vanhat peltivanteet. Ensin ostat tuohon saabin alut ja uudet järkevät renkaat, niin se on jo 500€ lisää. + tuo on kilvetön, rekisteröintikatsastus +100€. Ennemmin ostaisin järkevänkuntoisen katsastetun 900T8:n tai 900S:n hntaan 1000-1500€. Saman rahan upotat tuohon ja se ei ole edes vielä ajossa.

Anteeksi pessimistinen asenne, mutta on noita nähty.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Juu, aika ränsistyneessä kunnossa ja Aeron osista moni puuttuu, mutta jos tuohon ei ole vaihdettu moottoria vaan on alun perinkin ollut 16-venttiilinen, niin lienee yksi Suomen ensimmäisistä Aeroista, mahdollisesti Oulun läänin ensimmäinen (Oulun läänin kilvet). VIN-koodistahan tuon näkisi.

1.8.1983 päivätyssä ensimmäisessä 1984 mallin hinnastossa ei Aeroa eikä muitakaan 16-v malleja vielä edes mainita, ja tuo auto on ensirekisteröity 13.10.1983.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 900 Mallit.

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin