900 Turbo 3D -84

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja mestari »

ota se musta suoja pois kiinni muutamilla pulteilla sitten pääset näkemään työsylinterin ja nät king colen. :D poljin oli vähä takkunen silloin ja erehdyin paineleen sitä ja se meni niin pitkälle ettei enää tullut tupiin mars.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
skipper
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja skipper »

mestari kirjoitti:
Ti Loka 22, 2024 19:00
laukaasta ostin satkun ja pistin seisomaan ja keväällä kun piti alkaa ajaa poljin jäi pohjaan ja työsylkky ei mennyt millään ilveellä enää sisään vaan isolla rälläkällä piti palastella romut välistä veke. olipahan setti.
Että näin korjataan työsylinteriä?? Iso rälläkkä! Just juu!!
Vaihtoehto on iroittaa ko.osa, ja purkaa, joskus voimalla. Koneistaa ja holkittaa esim. ruostumattomalla. Seuraava sukupolvi ihmettelee toimivaa laitetta.
On muuten hyllyssä tämmöinen.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ai mites sen purat jos olet polkenut männät kenolleen ja et saa sitä sisään. Kerto nyt kun tiedät :
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eiköhän se tottele orggis työkalua ja raakaa voimaa.

ilman kipinöitä .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja mestari »

Mitäpä ei tainnut olla saatavilla lähimetsässä kun tein
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja anv »

mestari kirjoitti:
Pe Loka 25, 2024 21:30
Ai mites sen purat jos olet polkenut männät kenolleen ja et saa sitä sisään. Kerto nyt kun tiedät :
Aikalailla tekemätön paikka ainakin yllätyksenä vastaan tullessa. Minä en keksi muuta tapaa saada tuota ehjänä pois, kuin kone-laatikkopaketti pöydälle ja kone pois laatikon päältä. Siinähän on hirveät voimatkin kyseessä, kun asetelma on jännityksessä. Minä en siihen väliin sormiani laittaisi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miksi se pitäisi ehjänä saadajos valmiiksi viturallaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja anv »

nalleolut kirjoitti:
La Loka 26, 2024 21:08
miksi se pitäisi ehjänä saadajos valmiiksi viturallaan
Sekin vielä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
jtuukka
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Heinä 06, 2014 14:24

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Eilen oli aikaa käpistellä aarretta.

Tällä kertaa joistakin sähkölaitteista löytyi elonmerkkejä. Valot, vilkut, pyyhkijät ja äänimerkki toimi. Ja tietysti sähköpeilit, kaikki kaksi kappaletta. :D

Startti ei herännyt vieläkään, joten irrotin sen. Kysymys kuuluukin, mitä kautta sen saa pois? 8O Turbon, onko se nyt sitten öljyletku, tuntuu olevan tiellä. Täytyykö suojalevy irrottaa, että se mahtuu tulemaan pois? Nyt ymmärrän, mitä joku sillä tarkoitti kun kirjoitti, että Turbossa purattaa "vähän enemmän".

Kun näpräsin irti kytkinkopan muovisuojan, löytyi myös se kytkimen työsylinterin ilmausruuvi. Työsylinteri on mielestäni jumiutunut ulos. Miten tätä kannattaisi työstää, jotta saisi kytkimen toimimaan?
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Jos kone on kiinni autossa, niin ota öljyn paluuletku irti turbosta ja käännä syrjään, samoin se tukipelti pitää kääntää syrjään..sitten se ui sieltä...onhan herätejihdot varmasti kiinni ja niihin tulee virta startissa
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja petromies »

Se kytkinsylinterin mäntä on ruosteessa ja hapettunut, niin asetelman jouset ei jaksa painaa sitä takasin sisään.
Ota pari tosi isoa meisseiliä tai rengasrautaa (normikokosia) ja koita niillä psinelaakerin ja asetelman välustä painamalla saada mäntä palautumaan. Ja suorassa.
Jos ei palaudu niin sitte kannattaa jäädä odottamaan vaatiiko projekti moottorin irrottamisen jollon sylinterin saa pois.

Startit harvoin täysin kuolleita. Laita akkukaapelit kiinni ja yhistä solenoidin päästä ohuen johon napa akun johtoon. Jos rääkäsee ni vika muualla ku startissa
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja mestari »

anv kirjoitti:
La Loka 26, 2024 21:06
mestari kirjoitti:
Pe Loka 25, 2024 21:30
Ai mites sen purat jos olet polkenut männät kenolleen ja et saa sitä sisään. Kerto nyt kun tiedät :
Aikalailla tekemätön paikka ainakin yllätyksenä vastaan tullessa. Minä en keksi muuta tapaa saada tuota ehjänä pois, kuin kone-laatikkopaketti pöydälle ja kone pois laatikon päältä. Siinähän on hirveät voimatkin kyseessä, kun asetelma on jännityksessä. Minä en siihen väliin sormiani laittaisi.
olikos siinä vauhtip takana pultteja että saa koneen nostettua pois.eli ensin pitää irroittaa kytkin ja konstin jo kerroinkin :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 861
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Juu niin on, vanha puukkosahalla poikki ja uusi paikalleen yms jos mäntä ulkona. Kone ei nouse jos sylinteri on paikallaan.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja anv »

mestari kirjoitti:
Ti Loka 29, 2024 17:27
anv kirjoitti:
La Loka 26, 2024 21:06
mestari kirjoitti:
Pe Loka 25, 2024 21:30
Ai mites sen purat jos olet polkenut männät kenolleen ja et saa sitä sisään. Kerto nyt kun tiedät :
Aikalailla tekemätön paikka ainakin yllätyksenä vastaan tullessa. Minä en keksi muuta tapaa saada tuota ehjänä pois, kuin kone-laatikkopaketti pöydälle ja kone pois laatikon päältä. Siinähän on hirveät voimatkin kyseessä, kun asetelma on jännityksessä. Minä en siihen väliin sormiani laittaisi.
olikos siinä vauhtip takana pultteja että saa koneen nostettua pois.eli ensin pitää irroittaa kytkin ja konstin jo kerroinkin :mrgreen:
Minusta tuo koski vain vanhempia, -70 -luvun alkupuolen ysiysejä. Jos siis tarkoitat koneen ja laatikon välisiä pultteja.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 900 Turbo 3D -84

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Ainakin -75 B-moottorissa on nuo pultit. Ihmettelin vähän aikaa kun tiivisteessä ei ollut kuitenkaan reikiä niille. Äkkiähän ne siihen syntyivät, mutta piti se kytkin kuitenkin kertaalleen turhaan kasata kun oli lian helppoa ollakseen totta keskittää kamat ennen kun laatikko on paikallaan :)
Ja vielä toiseen kertaan kun tajusi, että eihän se painelaakeri ja sen pidin mahdu mitenkään paikalleen jos asetelma on jo kiinni. Onko kenelläkään tietoa, että miksi tuo on tehty noin? Luulisi sen kestävän ihan hyvin ilman sitä typerää olakettakin joka estää paketin kasaamisen helposti.

Janne
Vastaa Viestiin