
900 Turbo 3D -84
Re: 900 Turbo 3D -84
ota se musta suoja pois kiinni muutamilla pulteilla sitten pääset näkemään työsylinterin ja nät king colen.
poljin oli vähä takkunen silloin ja erehdyin paineleen sitä ja se meni niin pitkälle ettei enää tullut tupiin mars.

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 900 Turbo 3D -84
Että näin korjataan työsylinteriä?? Iso rälläkkä! Just juu!!
Vaihtoehto on iroittaa ko.osa, ja purkaa, joskus voimalla. Koneistaa ja holkittaa esim. ruostumattomalla. Seuraava sukupolvi ihmettelee toimivaa laitetta.
On muuten hyllyssä tämmöinen.
Re: 900 Turbo 3D -84
Ai mites sen purat jos olet polkenut männät kenolleen ja et saa sitä sisään. Kerto nyt kun tiedät :
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 Turbo 3D -84
eiköhän se tottele orggis työkalua ja raakaa voimaa.
ilman kipinöitä .
ilman kipinöitä .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 Turbo 3D -84
Mitäpä ei tainnut olla saatavilla lähimetsässä kun tein
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 900 Turbo 3D -84
Aikalailla tekemätön paikka ainakin yllätyksenä vastaan tullessa. Minä en keksi muuta tapaa saada tuota ehjänä pois, kuin kone-laatikkopaketti pöydälle ja kone pois laatikon päältä. Siinähän on hirveät voimatkin kyseessä, kun asetelma on jännityksessä. Minä en siihen väliin sormiani laittaisi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 Turbo 3D -84
miksi se pitäisi ehjänä saadajos valmiiksi viturallaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 Turbo 3D -84
Sekin vielä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 900 Turbo 3D -84
Eilen oli aikaa käpistellä aarretta.
Tällä kertaa joistakin sähkölaitteista löytyi elonmerkkejä. Valot, vilkut, pyyhkijät ja äänimerkki toimi. Ja tietysti sähköpeilit, kaikki kaksi kappaletta.
Startti ei herännyt vieläkään, joten irrotin sen. Kysymys kuuluukin, mitä kautta sen saa pois?
Turbon, onko se nyt sitten öljyletku, tuntuu olevan tiellä. Täytyykö suojalevy irrottaa, että se mahtuu tulemaan pois? Nyt ymmärrän, mitä joku sillä tarkoitti kun kirjoitti, että Turbossa purattaa "vähän enemmän".
Kun näpräsin irti kytkinkopan muovisuojan, löytyi myös se kytkimen työsylinterin ilmausruuvi. Työsylinteri on mielestäni jumiutunut ulos. Miten tätä kannattaisi työstää, jotta saisi kytkimen toimimaan?
Tällä kertaa joistakin sähkölaitteista löytyi elonmerkkejä. Valot, vilkut, pyyhkijät ja äänimerkki toimi. Ja tietysti sähköpeilit, kaikki kaksi kappaletta.

Startti ei herännyt vieläkään, joten irrotin sen. Kysymys kuuluukin, mitä kautta sen saa pois?

Kun näpräsin irti kytkinkopan muovisuojan, löytyi myös se kytkimen työsylinterin ilmausruuvi. Työsylinteri on mielestäni jumiutunut ulos. Miten tätä kannattaisi työstää, jotta saisi kytkimen toimimaan?
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 900 Turbo 3D -84
Jos kone on kiinni autossa, niin ota öljyn paluuletku irti turbosta ja käännä syrjään, samoin se tukipelti pitää kääntää syrjään..sitten se ui sieltä...onhan herätejihdot varmasti kiinni ja niihin tulee virta startissa
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: 900 Turbo 3D -84
Se kytkinsylinterin mäntä on ruosteessa ja hapettunut, niin asetelman jouset ei jaksa painaa sitä takasin sisään.
Ota pari tosi isoa meisseiliä tai rengasrautaa (normikokosia) ja koita niillä psinelaakerin ja asetelman välustä painamalla saada mäntä palautumaan. Ja suorassa.
Jos ei palaudu niin sitte kannattaa jäädä odottamaan vaatiiko projekti moottorin irrottamisen jollon sylinterin saa pois.
Startit harvoin täysin kuolleita. Laita akkukaapelit kiinni ja yhistä solenoidin päästä ohuen johon napa akun johtoon. Jos rääkäsee ni vika muualla ku startissa
Ota pari tosi isoa meisseiliä tai rengasrautaa (normikokosia) ja koita niillä psinelaakerin ja asetelman välustä painamalla saada mäntä palautumaan. Ja suorassa.
Jos ei palaudu niin sitte kannattaa jäädä odottamaan vaatiiko projekti moottorin irrottamisen jollon sylinterin saa pois.
Startit harvoin täysin kuolleita. Laita akkukaapelit kiinni ja yhistä solenoidin päästä ohuen johon napa akun johtoon. Jos rääkäsee ni vika muualla ku startissa
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 900 Turbo 3D -84
olikos siinä vauhtip takana pultteja että saa koneen nostettua pois.eli ensin pitää irroittaa kytkin ja konstin jo kerroinkinanv kirjoitti: ↑La Loka 26, 2024 21:06Aikalailla tekemätön paikka ainakin yllätyksenä vastaan tullessa. Minä en keksi muuta tapaa saada tuota ehjänä pois, kuin kone-laatikkopaketti pöydälle ja kone pois laatikon päältä. Siinähän on hirveät voimatkin kyseessä, kun asetelma on jännityksessä. Minä en siihen väliin sormiani laittaisi.

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 900 Turbo 3D -84
Juu niin on, vanha puukkosahalla poikki ja uusi paikalleen yms jos mäntä ulkona. Kone ei nouse jos sylinteri on paikallaan.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: 900 Turbo 3D -84
Minusta tuo koski vain vanhempia, -70 -luvun alkupuolen ysiysejä. Jos siis tarkoitat koneen ja laatikon välisiä pultteja.mestari kirjoitti: ↑Ti Loka 29, 2024 17:27olikos siinä vauhtip takana pultteja että saa koneen nostettua pois.eli ensin pitää irroittaa kytkin ja konstin jo kerroinkinanv kirjoitti: ↑La Loka 26, 2024 21:06Aikalailla tekemätön paikka ainakin yllätyksenä vastaan tullessa. Minä en keksi muuta tapaa saada tuota ehjänä pois, kuin kone-laatikkopaketti pöydälle ja kone pois laatikon päältä. Siinähän on hirveät voimatkin kyseessä, kun asetelma on jännityksessä. Minä en siihen väliin sormiani laittaisi.![]()
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 900 Turbo 3D -84
Ainakin -75 B-moottorissa on nuo pultit. Ihmettelin vähän aikaa kun tiivisteessä ei ollut kuitenkaan reikiä niille. Äkkiähän ne siihen syntyivät, mutta piti se kytkin kuitenkin kertaalleen turhaan kasata kun oli lian helppoa ollakseen totta keskittää kamat ennen kun laatikko on paikallaan
Ja vielä toiseen kertaan kun tajusi, että eihän se painelaakeri ja sen pidin mahdu mitenkään paikalleen jos asetelma on jo kiinni. Onko kenelläkään tietoa, että miksi tuo on tehty noin? Luulisi sen kestävän ihan hyvin ilman sitä typerää olakettakin joka estää paketin kasaamisen helposti.
Janne

Ja vielä toiseen kertaan kun tajusi, että eihän se painelaakeri ja sen pidin mahdu mitenkään paikalleen jos asetelma on jo kiinni. Onko kenelläkään tietoa, että miksi tuo on tehty noin? Luulisi sen kestävän ihan hyvin ilman sitä typerää olakettakin joka estää paketin kasaamisen helposti.
Janne