Tarkasta maadoitus piste kuljettajan jalkatilasta lähellä konepellin avaus vipua. kaijutin aukosta näkee myös mittariston taakse onko siellä piirikortti ehjä. onko saab millä moottorilla ja minkä ikäinen saab. jos autosta löytyy ohjekirja, niin tarkasta onko mittaristossa kaikki merkki valot niissä kohdissa missä pitäisi, jos se mittaristo olisi vaihtunut eri ikäisestä.
miten vaikutti se pelkän laturin herätin johdon irroitus?
Ja onhan se laturin maajohto ehjä?
900 öljyvalo ja akkuvalo vilkuttelee
-
antti.hakamaa
- "Hölösuu"
- Viestit: 2090
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900 öljyvalo ja akkuvalo vilkuttelee
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900 öljyvalo ja akkuvalo vilkuttelee
Auttaisi kovasti kun tietäisi minkä värinen johto
-Og 900S -93 3d pte6262 ”aero”
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
-Og 900i -90 2d 8v trionic 5.5
-Og 900 -86 2d turbo
Re: 900 öljyvalo ja akkuvalo vilkuttelee
MInä tekisin tuon. Tosin, jos kaupasta vielä saa, vaihtaisin uuden mutikan siihen laturin pyllyyn.Jazzburger kirjoitti: ↑Ma Loka 27, 2025 16:15Mitenköhän asian kanssa kannattaisi edetä? Olisiko suuri riski koittaa vaihtaa laturi tai vanhasta laturista jännitteensäädin, katsoa sitten mitä tapahtuu?
...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
Jazzburger
- "Kaasari"
- Viestit: 31
- Liittynyt: La Touko 31, 2025 14:23
Re: 900 öljyvalo ja akkuvalo vilkuttelee
Pääsen torstaina tutkimaan kaiutinreikää ja maadoitusta, en ole kyllä ennen sellaista huomannut siellä vivun tietämillä, onko kovasti piilossa? Saab on vuoden -87 8v H-moottorilla. Linkissä kuvia mukaan tulleesta ohjekirjasta ja mittaristosta, eroa on.antti.hakamaa kirjoitti: ↑Ma Loka 27, 2025 21:14Tarkasta maadoitus piste kuljettajan jalkatilasta lähellä konepellin avaus vipua. kaijutin aukosta näkee myös mittariston taakse onko siellä piirikortti ehjä. onko saab millä moottorilla ja minkä ikäinen saab. jos autosta löytyy ohjekirja, niin tarkasta onko mittaristossa kaikki merkki valot niissä kohdissa missä pitäisi, jos se mittaristo olisi vaihtunut eri ikäisestä.
miten vaikutti se pelkän laturin herätin johdon irroitus?
Ja onhan se laturin maajohto ehjä?
https://drive.google.com/file/d/1xdRxy8 ... drive_link
https://drive.google.com/file/d/13bH6cs ... drive_link
Laturin herätejohdon irroitus sammutti mittaristosta laturin ja öljyn merkkivalot, auton ollesssa käynnissä.
Laturin maajohto on ehjä.
-
Jazzburger
- "Kaasari"
- Viestit: 31
- Liittynyt: La Touko 31, 2025 14:23
Re: 900 öljyvalo ja akkuvalo vilkuttelee
Eilen tapahtui myös jännä juttu, kävin autolla ajamassa noin tunnin reissun asioita hoidellen. Matkaan lähdettyäni oli tyhjäkäynnillä(esim valoissa odotellessa) kuulunut kovaa hyrinää ja hurinaa konehuoneesta. Ja öljyn ja laturin vikavalot palaa kokoajan niinkuin ovat nyt yli viikon palaneet. Noin alle puolen tunnin ajon jälkeen seisotin autoa tyhjäkäynnillä parkkipaikalla, yhtäkkiä molemmat (öljy ja laturin) vikavalot sammuivat ja samalla auton raskas tyhjäkäynti muuttui hiljaiseksi (normaaliksi?) tyhjäkäynniksi (kovaäänistä tyhjäkäyntiä on esiintynyt autossa ennenkin). Tämä kesti pari minuuttia ja sitten taas molemmat vikavalot palasivat ja tyhjäkäynnin ääni koveni suuresti. Koko ajan olin "parkissa". Tätäkin kesti pari minuuttia ja sitten vikavalot taas sammuivat ja samassa tyhjäkäynti hiljeni. Mitä ihmettä? Sitten loppureissu (noin puoli tuntia) meni ilman vikavalojen palamista ja tyhjäkäynti oli hiljaista ja terveen kuuloista. Kun pääsin kotipihaan mittasin mittarilla akkua ja laturia auton ollessa käynnissä. Tässä tuloksia:
Akku tyhjäkäynnillä 13.75
Laturi tyhjäkäynnillä 14.03
Laturin mittaus mutta maan otin moottorin kyljestä 13.93
Kuormituksella akku 13.65
Kuormituksella laturi 13.99
Huomiona tähän että ennen matkalle lähtöä kiristin aavistuksen verran laturin hihnaa, pari milliä max.
Ps. Huomasin toisaalta reissun aikana että käsijarrun valo (P) ei enää pala.
Tällaista tällä erää, kannattaisikohan kohta viedä koko kosla ammattilaiselle vianmääritykseen?
Akku tyhjäkäynnillä 13.75
Laturi tyhjäkäynnillä 14.03
Laturin mittaus mutta maan otin moottorin kyljestä 13.93
Kuormituksella akku 13.65
Kuormituksella laturi 13.99
Huomiona tähän että ennen matkalle lähtöä kiristin aavistuksen verran laturin hihnaa, pari milliä max.
Ps. Huomasin toisaalta reissun aikana että käsijarrun valo (P) ei enää pala.
Tällaista tällä erää, kannattaisikohan kohta viedä koko kosla ammattilaiselle vianmääritykseen?
Re: 900 öljyvalo ja akkuvalo vilkuttelee
Nyt otappa lähikuva syylärin viereisestä maadotuspisteestä
Ihan kuin vika olisi edelleen siellä.
Viran määrityksiä ei ehkä kannata normi korjaamoon viedä kun vaihdettavat joskus vääriä isojakin.
Ihan kuin vika olisi edelleen siellä.
Viran määrityksiä ei ehkä kannata normi korjaamoon viedä kun vaihdettavat joskus vääriä isojakin.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 900 öljyvalo ja akkuvalo vilkuttelee
Hetkinen, onko tämä auto siis kaasutinmoottorinen, käsiryypyllä varustettu, ilman ryypyn merkkivaloa mittaristossa? Tehtaalta ei varmasti ole lähtenyt ilman kyseistä valoa.
Vai ruiskukoneinen ilman kierroslukumittaria (ruiskukoneisissa OG900:sissa oli aina kierroslukumittari poislukien MV1990).
Eli vaikuttaa siltä että mittaristo olisi joskus vaihdettu.
Joka tapauksessa kannattaa vielä tutkia sitä maadoituspistettä sekä laturia. En tässä vaiheessa veisi korjaamoon vianmääritystä varten, useimmille nykykorjaamoille nämä vanhat Saabit on varsin tuntemattomia vehkeitä.
Jos mittariston joskus ottaa irti, sieltä ehkä näkee jostain valmistenumeron jolla voi nähdä googlaamalla tai EPC:stä mihin versioihin ja vuosimalleihin se on tarkoitettu (äkkiseltään mittaristosta ilman kiekkamittaria, isolla kellolla mutta kuitenkin ilman ryypyn merkkivaloa tulee mieleen se 8-venttiilinen MV1990 900i kat). Mittareiden takana on usein myös valmistusleimoja (kuukausi ja vuosi). 1987 vuosimallisissa autoissa on usein myös vuoden 1986 leimoja jne. Ehkä näitä saattaisi nähdä kaiuttimen aukon kauttakin.
Vai ruiskukoneinen ilman kierroslukumittaria (ruiskukoneisissa OG900:sissa oli aina kierroslukumittari poislukien MV1990).
Eli vaikuttaa siltä että mittaristo olisi joskus vaihdettu.
Joka tapauksessa kannattaa vielä tutkia sitä maadoituspistettä sekä laturia. En tässä vaiheessa veisi korjaamoon vianmääritystä varten, useimmille nykykorjaamoille nämä vanhat Saabit on varsin tuntemattomia vehkeitä.
Jos mittariston joskus ottaa irti, sieltä ehkä näkee jostain valmistenumeron jolla voi nähdä googlaamalla tai EPC:stä mihin versioihin ja vuosimalleihin se on tarkoitettu (äkkiseltään mittaristosta ilman kiekkamittaria, isolla kellolla mutta kuitenkin ilman ryypyn merkkivaloa tulee mieleen se 8-venttiilinen MV1990 900i kat). Mittareiden takana on usein myös valmistusleimoja (kuukausi ja vuosi). 1987 vuosimallisissa autoissa on usein myös vuoden 1986 leimoja jne. Ehkä näitä saattaisi nähdä kaiuttimen aukon kauttakin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm