Check engine palaa/paloi
Re: Check engine palaa/paloi
Vaikuttaa ihan ehjältä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check engine palaa/paloi
Itselläni on myös ongelmia check engine -valon kanssa. Tiedän kyllä, mistä asia voisi johtua. Kuva kertokoot enemmän kuin vasta-alkajan tuhat sanaa;
"Ongelma on ympyröity."
En tiedä kyseisen osan nimeä, mutta tuo kumi on todella löysä alapäästä (missä on selvä rakokin nähtävissä) ja on silminnähtävästi tihkuttanut ainetta pihalle.
Edellisessä satkussa oli sama homma, mutta tuon osan vaihtamalla tiukempaan CE-valo lakkasi kokonaan palamasta! Ajattelin kokeilla hieman halvempaa keinoa ennen kuin vien tarkemmin tutkittavaksi. Haluaisinkin tietää, miten tuon löysyys vaikuttaa koko hommaan?
Tarkoituksena olisi myös hankkia uusi osa, mutten tiedä millä nimellä tuota pitäisi hakea
"Ongelma on ympyröity."
En tiedä kyseisen osan nimeä, mutta tuo kumi on todella löysä alapäästä (missä on selvä rakokin nähtävissä) ja on silminnähtävästi tihkuttanut ainetta pihalle.
Edellisessä satkussa oli sama homma, mutta tuon osan vaihtamalla tiukempaan CE-valo lakkasi kokonaan palamasta! Ajattelin kokeilla hieman halvempaa keinoa ennen kuin vien tarkemmin tutkittavaksi. Haluaisinkin tietää, miten tuon löysyys vaikuttaa koko hommaan?
Tarkoituksena olisi myös hankkia uusi osa, mutten tiedä millä nimellä tuota pitäisi hakea
Re: Check engine palaa/paloi
Motonet tarjoaa seuraavaa
Huohottimen tiiv Saab 27-0100 Huohotinputken tiiviste 12mm venttiilikoppaan 2.02 €
Kumitiiviste Saab 99/90/900 27-1721 Huohotinputken tiiviste 24mm imusarjaan
Kuitenkin kannattaa hakea merkkilliikeestä, toi motonetin tiiviste ei kuulemma kestä edes kesän loppuun saakka. Hintakaan ei pitäisi olla ratkaiseva tekijä.
Merkkiliikkeen tiskiltä osa löytynee tuotenumerolla 9549593.
Epäilen kyllä että tuo sytyttäis yksistään CE-valoa, mutta hyvä tuo on muutenkin kuntoon laittaa.
Valokuvan mukaan tuo pikkuletku on murtunut tosta takaiskuventtiilin juuresta, vai harittaako täälläpäässä silmät
Huohottimen tiiv Saab 27-0100 Huohotinputken tiiviste 12mm venttiilikoppaan 2.02 €
Kumitiiviste Saab 99/90/900 27-1721 Huohotinputken tiiviste 24mm imusarjaan
Kuitenkin kannattaa hakea merkkilliikeestä, toi motonetin tiiviste ei kuulemma kestä edes kesän loppuun saakka. Hintakaan ei pitäisi olla ratkaiseva tekijä.
Merkkiliikkeen tiskiltä osa löytynee tuotenumerolla 9549593.
Epäilen kyllä että tuo sytyttäis yksistään CE-valoa, mutta hyvä tuo on muutenkin kuntoon laittaa.
Valokuvan mukaan tuo pikkuletku on murtunut tosta takaiskuventtiilin juuresta, vai harittaako täälläpäässä silmät
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Check engine palaa/paloi
Kiitos vinkistä, Aineelta löytynee?teesalama kirjoitti:Motonet tarjoaa seuraavaa
Huohottimen tiiv Saab 27-0100 Huohotinputken tiiviste 12mm venttiilikoppaan 2.02 €
Kumitiiviste Saab 99/90/900 27-1721 Huohotinputken tiiviste 24mm imusarjaan
Valokuvan mukaan tuo pikkuletku on murtunut tosta takaiskuventtiilin juuresta, vai harittaako täälläpäässä silmät
Edit: en siis ole mikään asiantuntija - mutta yhdistin tuon asian siihen, kun joka reissulla CE-valo välähti päälle. Kumin vaihdon jälkeen ei tullut yhdelläkään reissulla. Toki on mahdollista, että sama sääntö ei päde tähän autoon, mutta haluaisin kokeilla ainakin, että jos asia sillä kummenis.
Edit2: kyllä, tuo pikkuputki todellakin on murtunut takaiskuvenarin juuresta, sekin laitettava ostoslistaan.
Re: Check engine palaa/paloi
Itelläki kuvanmukaine tuluppa tollee löysähkö, mutta ei oo ongelmaa ollut uus (motonetin tuote) on valmiina, jos sen vaihtas. kesän mittaan ajatuksena ois ottoo koko kone keulilta pois, puhdistaa moottori, purkaa, kasata uusine tiivisteineen ja perushuoltoa tehden... uusia kaikki letkut ja muut mitä tarvii.. Aikamoine savota kyllä luvassa, muutenkin koko auton suhteen, huhhuh..
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Check engine palaa/paloi
ja n. 12kk kulutta vaihdat taas uuden ja ihmettelt minne ihmeseen yli puolet siitä kauluksesta on sulannut...Mr_Who kirjoitti: uus (motonetin tuote) on valmiina, jos sen vaihtas.
Kokeiltu 2 kertaa, ja sana tulos.
Marmoritiskilla kyseinen kumiosa maksaa n.6€. Ja kestää taas seuraavat 15v.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Check engine palaa/paloi
Niin ja vielä sellainen että tarkastakaa että tuo takaisku on kunnossa. Varsinkin tuo kuvassa oleva vanhanmallinen.
Jos on rikki, niin päästää ahdot venttiilikoppaan.
Siitä seuraa että kannen vaoitelu häiriintyy ja kone rupeaa puskemaan öljyjä ulos joka välistä.
Jos on rikki, niin päästää ahdot venttiilikoppaan.
Siitä seuraa että kannen vaoitelu häiriintyy ja kone rupeaa puskemaan öljyjä ulos joka välistä.
Tonnaripalstan puolelta kirjoitti:Se takaisku joka tulee siihen ohkaseen letkuun venakopasta imusarjaan maksaa marmoritiskillä 43€, se kumiholkki 6€, itse sen muovinipan hintaa en kysynyt kun en tarvinnut.
Se merkkiliikkeen vaihto-osana myytävä takaisku on pienemmillä nipoilla kuin orkkis takaisku. Joten sun pitää vaihtaa myös n. 3mm sisähalkasijaan olevaan alipaineletkuun. Saabilla, a' 30€/m uudempi, vanhempi, jos heilla sitä vielä on niin 8,5€/m.
Tuota takaiskua kannataa etsiä vaikka jostian hydrauliikka liikkeestä, sieltä luulis löytyvän öljynkestävää mallia.
Ja ÄLÄ KOSKAAN, MILLOINKAAN osta motonetistä sitä muovinipan kumiholkkia!!.
Moton osa kesti minulla n. 6kk ja oli aivan muusia.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Pe Touko 07, 2010 15:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Check engine palaa/paloi
Kannattaa pyytää se takaisku pikkuletkuineen 9-5:een, muistaakseni oli huomattavasti halvempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Check engine palaa/paloi
Hyvä tieto, kiitosjcarlson kirjoitti:Kannattaa pyytää se takaisku pikkuletkuineen 9-5:een, muistaakseni oli huomattavasti halvempi.
Re: Check engine palaa/paloi
Uuden gummin ostin paikallisen Aineen tiskiltä, 5,85€ ja 100 mm palasen uutta letkua venarin ja haaran väliin yhdellä eurolla, voi sanoa että ero on huomattava vanhassa romukaupan tiivisteessä kuin marmoritiskiltä haettu. Ei siis hukkaostos.
Lopuksi testasin takaiskuvenarin normaalisti puhaltamalla läpi (molemmin päin), toimi mainiosti. Pitemmän reissun teen huomenna, jolloin nään mikä vaikutus oli aiemmin mainittuihin oireisiin. Hyvältä vaikutti ainakin kun käytin moottoria käynnissä 5 minuutin ajan paikallaan.
Lopuksi testasin takaiskuvenarin normaalisti puhaltamalla läpi (molemmin päin), toimi mainiosti. Pitemmän reissun teen huomenna, jolloin nään mikä vaikutus oli aiemmin mainittuihin oireisiin. Hyvältä vaikutti ainakin kun käytin moottoria käynnissä 5 minuutin ajan paikallaan.
Re: Check engine palaa/paloi
Joo, ka niihä se on. Tosin kyseine osa ei käynytkään, eli alkuperäne vielä on. Pitää kävästä marmoritiskiltä kunha seuraava kerra kapessa ajelen. Ei kaikkia osia kannatakkaan tosin motonetistä ostaa, ihan totta.DIggItaLLr kirjoitti:ja n. 12kk kulutta vaihdat taas uuden ja ihmettelt minne ihmeseen yli puolet siitä kauluksesta on sulannut...Mr_Who kirjoitti: uus (motonetin tuote) on valmiina, jos sen vaihtas.
Kokeiltu 2 kertaa, ja sana tulos.
Marmoritiskilla kyseinen kumiosa maksaa n.6€. Ja kestää taas seuraavat 15v.
Ps. Jos tämän kesän aikaan koneen otan keulilta pois, tarkoituksena tuolloin on tehdä remontta paljonkin. Ja tiivisteet ostettava marmoritiskiltä, ettei niitä heti tarvii vaihtaa taas.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Loka 05, 2008 19:47
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Check engine palaa/paloi
Satkussa syttyy CE-valo aina moottoritievauhdeissa, kaupunkiajossa ei taasen ole ongelmia. Auto toimii muutenkin hyvin vaikka valo palaa. Luin vikakoodit ja antaa tämmöiosen 13222 missä vika siis? Auto 900S Lucas ruiskulla vuodelta 1990.
9000CS -98
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24020
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Check engine palaa/paloi
liekkö oikein luettu...
13 alkuista vikakoodia ei ole..
13 alkuista vikakoodia ei ole..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Check engine palaa/paloi
Matalapaineisessa on Lucaksen systeemi.
Siinä on eri vikaoodit kuin LH 2.X:ssä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=35233
Jonkinlainen manuaali vianhakuun...
http://saab.doda.se/Dokumentation/Lucas ... -guide.pdf
Siinä on eri vikaoodit kuin LH 2.X:ssä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=35233
Jonkinlainen manuaali vianhakuun...
http://saab.doda.se/Dokumentation/Lucas ... -guide.pdf
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Check engine palaa/paloi
Pttri kirjoitti:Itselläni on myös ongelmia check engine -valon kanssa. Tiedän kyllä, mistä asia voisi johtua. Kuva kertokoot enemmän kuin vasta-alkajan tuhat sanaa;
"Ongelma on ympyröity."
En tiedä kyseisen osan nimeä, mutta tuo kumi on todella löysä alapäästä (missä on selvä rakokin nähtävissä) ja on silminnähtävästi tihkuttanut ainetta pihalle.
Edellisessä satkussa oli sama homma, mutta tuon osan vaihtamalla tiukempaan CE-valo lakkasi kokonaan palamasta! Ajattelin kokeilla hieman halvempaa keinoa ennen kuin vien tarkemmin tutkittavaksi. Haluaisinkin tietää, miten tuon löysyys vaikuttaa koko hommaan?
Tarkoituksena olisi myös hankkia uusi osa, mutten tiedä millä nimellä tuota pitäisi hakea
Kysymys tuosta venttiilikopan kumisesta "huohotintiivisteestä", eli ainakin minulla (9-3 2.0tbo) sieltä pihisee ilma läpi venakopan ja tämän tiivisteen välistä kun tekee tämän kuuluisan norsunkärsä painetestin irroittamalla ilmansuodattimen imuputken ja puhaltamalla siihen voimakkaasti, turbolta menee samaan haaraan myöskin huohotinletku, saisiko se näin vuotaa?