Check engine palaa/paloi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaikuttaa ihan ehjältä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pttri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Heinä 30, 2009 21:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja Pttri »

Itselläni on myös ongelmia check engine -valon kanssa. Tiedän kyllä, mistä asia voisi johtua. Kuva kertokoot enemmän kuin vasta-alkajan tuhat sanaa;

Kuva
"Ongelma on ympyröity."

En tiedä kyseisen osan nimeä, mutta tuo kumi on todella löysä alapäästä (missä on selvä rakokin nähtävissä) ja on silminnähtävästi tihkuttanut ainetta pihalle.

Edellisessä satkussa oli sama homma, mutta tuon osan vaihtamalla tiukempaan CE-valo lakkasi kokonaan palamasta! Ajattelin kokeilla hieman halvempaa keinoa ennen kuin vien tarkemmin tutkittavaksi. Haluaisinkin tietää, miten tuon löysyys vaikuttaa koko hommaan?

Tarkoituksena olisi myös hankkia uusi osa, mutten tiedä millä nimellä tuota pitäisi hakea :oops:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Motonet tarjoaa seuraavaa
Huohottimen tiiv Saab 27-0100 Huohotinputken tiiviste 12mm venttiilikoppaan 2.02 €
Kumitiiviste Saab 99/90/900 27-1721 Huohotinputken tiiviste 24mm imusarjaan

Kuitenkin kannattaa hakea merkkilliikeestä, toi motonetin tiiviste ei kuulemma kestä edes kesän loppuun saakka. Hintakaan ei pitäisi olla ratkaiseva tekijä.
Merkkiliikkeen tiskiltä osa löytynee tuotenumerolla 9549593.

Epäilen kyllä että tuo sytyttäis yksistään CE-valoa, mutta hyvä tuo on muutenkin kuntoon laittaa. :)

Valokuvan mukaan tuo pikkuletku on murtunut tosta takaiskuventtiilin juuresta, vai harittaako täälläpäässä silmät :roll:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Pttri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Heinä 30, 2009 21:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja Pttri »

teesalama kirjoitti:Motonet tarjoaa seuraavaa
Huohottimen tiiv Saab 27-0100 Huohotinputken tiiviste 12mm venttiilikoppaan 2.02 €
Kumitiiviste Saab 99/90/900 27-1721 Huohotinputken tiiviste 24mm imusarjaan

Valokuvan mukaan tuo pikkuletku on murtunut tosta takaiskuventtiilin juuresta, vai harittaako täälläpäässä silmät :roll:
Kiitos vinkistä, Aineelta löytynee?

Edit: en siis ole mikään asiantuntija - mutta yhdistin tuon asian siihen, kun joka reissulla CE-valo välähti päälle. Kumin vaihdon jälkeen ei tullut yhdelläkään reissulla. Toki on mahdollista, että sama sääntö ei päde tähän autoon, mutta haluaisin kokeilla ainakin, että jos asia sillä kummenis.

Edit2: kyllä, tuo pikkuputki todellakin on murtunut takaiskuvenarin juuresta, sekin laitettava ostoslistaan.
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Itelläki kuvanmukaine tuluppa tollee löysähkö, mutta ei oo ongelmaa ollut :roll: uus (motonetin tuote) on valmiina, jos sen vaihtas. :) kesän mittaan ajatuksena ois ottoo koko kone keulilta pois, puhdistaa moottori, purkaa, kasata uusine tiivisteineen ja perushuoltoa tehden... uusia kaikki letkut ja muut mitä tarvii.. Aikamoine savota kyllä luvassa, muutenkin koko auton suhteen, huhhuh.. :?
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mr_Who kirjoitti: uus (motonetin tuote) on valmiina, jos sen vaihtas. :)
ja n. 12kk kulutta vaihdat taas uuden ja ihmettelt minne ihmeseen yli puolet siitä kauluksesta on sulannut...

Kokeiltu 2 kertaa, ja sana tulos.

Marmoritiskilla kyseinen kumiosa maksaa n.6€. Ja kestää taas seuraavat 15v.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Niin ja vielä sellainen että tarkastakaa että tuo takaisku on kunnossa. Varsinkin tuo kuvassa oleva vanhanmallinen.

Jos on rikki, niin päästää ahdot venttiilikoppaan.
Siitä seuraa että kannen vaoitelu häiriintyy ja kone rupeaa puskemaan öljyjä ulos joka välistä.
Tonnaripalstan puolelta kirjoitti:Se takaisku joka tulee siihen ohkaseen letkuun venakopasta imusarjaan maksaa marmoritiskillä 43€, se kumiholkki 6€, itse sen muovinipan hintaa en kysynyt kun en tarvinnut.

Se merkkiliikkeen vaihto-osana myytävä takaisku on pienemmillä nipoilla kuin orkkis takaisku. Joten sun pitää vaihtaa myös n. 3mm sisähalkasijaan olevaan alipaineletkuun. Saabilla, a' 30€/m uudempi, vanhempi, jos heilla sitä vielä on niin 8,5€/m.

Tuota takaiskua kannataa etsiä vaikka jostian hydrauliikka liikkeestä, sieltä luulis löytyvän öljynkestävää mallia.

Ja ÄLÄ KOSKAAN, MILLOINKAAN osta motonetistä sitä muovinipan kumiholkkia!!.
Moton osa kesti minulla n. 6kk ja oli aivan muusia.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Pe Touko 07, 2010 15:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannattaa pyytää se takaisku pikkuletkuineen 9-5:een, muistaakseni oli huomattavasti halvempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

jcarlson kirjoitti:Kannattaa pyytää se takaisku pikkuletkuineen 9-5:een, muistaakseni oli huomattavasti halvempi.
Hyvä tieto, kiitos 8)
Pttri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Heinä 30, 2009 21:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja Pttri »

Uuden gummin ostin paikallisen Aineen tiskiltä, 5,85€ ja 100 mm palasen uutta letkua venarin ja haaran väliin yhdellä eurolla, voi sanoa että ero on huomattava vanhassa romukaupan tiivisteessä kuin marmoritiskiltä haettu. Ei siis hukkaostos.

Lopuksi testasin takaiskuvenarin normaalisti puhaltamalla läpi (molemmin päin), toimi mainiosti. Pitemmän reissun teen huomenna, jolloin nään mikä vaikutus oli aiemmin mainittuihin oireisiin. Hyvältä vaikutti ainakin kun käytin moottoria käynnissä 5 minuutin ajan paikallaan.
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

DIggItaLLr kirjoitti:
Mr_Who kirjoitti: uus (motonetin tuote) on valmiina, jos sen vaihtas. :)
ja n. 12kk kulutta vaihdat taas uuden ja ihmettelt minne ihmeseen yli puolet siitä kauluksesta on sulannut...

Kokeiltu 2 kertaa, ja sana tulos.

Marmoritiskilla kyseinen kumiosa maksaa n.6€. Ja kestää taas seuraavat 15v.
Joo, ka niihä se on. Tosin kyseine osa ei käynytkään, eli alkuperäne vielä on. Pitää kävästä marmoritiskiltä kunha seuraava kerra kapessa ajelen. Ei kaikkia osia kannatakkaan tosin motonetistä ostaa, ihan totta. :)

Ps. Jos tämän kesän aikaan koneen otan keulilta pois, tarkoituksena tuolloin on tehdä remontta paljonkin. Ja tiivisteet ostettava marmoritiskiltä, ettei niitä heti tarvii vaihtaa taas.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Saab900turbo16
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 05, 2008 19:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja Saab900turbo16 »

Satkussa syttyy CE-valo aina moottoritievauhdeissa, kaupunkiajossa ei taasen ole ongelmia. Auto toimii muutenkin hyvin vaikka valo palaa. Luin vikakoodit ja antaa tämmöiosen 13222 missä vika siis? Auto 900S Lucas ruiskulla vuodelta 1990.
9000CS -98
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24020
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

liekkö oikein luettu...

13 alkuista vikakoodia ei ole..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Matalapaineisessa on Lucaksen systeemi.
Siinä on eri vikaoodit kuin LH 2.X:ssä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=35233

Jonkinlainen manuaali vianhakuun... :)
http://saab.doda.se/Dokumentation/Lucas ... -guide.pdf
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: Check engine palaa/paloi

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Pttri kirjoitti:Itselläni on myös ongelmia check engine -valon kanssa. Tiedän kyllä, mistä asia voisi johtua. Kuva kertokoot enemmän kuin vasta-alkajan tuhat sanaa;

Kuva
"Ongelma on ympyröity."

En tiedä kyseisen osan nimeä, mutta tuo kumi on todella löysä alapäästä (missä on selvä rakokin nähtävissä) ja on silminnähtävästi tihkuttanut ainetta pihalle.

Edellisessä satkussa oli sama homma, mutta tuon osan vaihtamalla tiukempaan CE-valo lakkasi kokonaan palamasta! Ajattelin kokeilla hieman halvempaa keinoa ennen kuin vien tarkemmin tutkittavaksi. Haluaisinkin tietää, miten tuon löysyys vaikuttaa koko hommaan?

Tarkoituksena olisi myös hankkia uusi osa, mutten tiedä millä nimellä tuota pitäisi hakea :oops:

Kysymys tuosta venttiilikopan kumisesta "huohotintiivisteestä", eli ainakin minulla (9-3 2.0tbo) sieltä pihisee ilma läpi venakopan ja tämän tiivisteen välistä kun tekee tämän kuuluisan norsunkärsä painetestin irroittamalla ilmansuodattimen imuputken ja puhaltamalla siihen voimakkaasti, turbolta menee samaan haaraan myöskin huohotinletku, saisiko se näin vuotaa? 8O
Vastaa Viestiin