ei nosta öljynpaineita EDELLEENKÄÄN ? oli mäntävaurio juttu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
mulla ei B-turbossa noussu heti öljynpaineet ennen laakerointia hitsasin 5 tuuman rautanaulan ylimääräiseen virranjakajan akseliin ja pyöritin porakoneella öljypumppua.
vähän aikaa kun pyöritteli niin ö-paineet löytyivät.. laakeroinni jälkeen löytyy heti kun moottori pari kertaa pyörähtää..
vähän aikaa kun pyöritteli niin ö-paineet löytyivät.. laakeroinni jälkeen löytyy heti kun moottori pari kertaa pyörähtää..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
no kait sekin on kokeiltava.Aksu900 kirjoitti:Mikset käytä tuota jcarlsonin kertomaa hinauskikkaa? ei läheskään niin kauaa tarttis pyöritellä kuivia laakereita.. plus säästyis paljolta työltä.
oottelen tässä vaan sitä hinaus kalustoa...
se on vaan, että on ylämäki tonne talliin ja jos ei toimikkaan, niin hikee pukkaa jos meinaa saaha saappaan takas talliin
Kun se öljynpaineiden löytymiseen ei kauheasti pitäisi olla vaikutusta miten sitä moottoria pyörittää. Koska ilmaa täynnä oleva pumppu ei nosta öljyjä vaikka kuin nopeasti sitä pyörittää.
Laakerit varmasti tappaa kova vauhti ennemmin kuin pidempiaikainen hidas pyörittely jos "kuivana". Ainakin minä mielummin säästäisin laakereita ja vaihtaisin imusarjan tiivisteen. Mutta sehän on vain kivaa tehdä alakertaremppaa satkuun, joten tuhoa laakerit vain.
Se esitäyttö on tosiaan neuvottu ihan saabin merkkihuollosta lainatuissa kirjoissakin.
Ja öljynsuodattimen jalan saa irti ja takaisin irroittamatta imusarjaa ainakin 8v autoissa.
-tuomas-
Laakerit varmasti tappaa kova vauhti ennemmin kuin pidempiaikainen hidas pyörittely jos "kuivana". Ainakin minä mielummin säästäisin laakereita ja vaihtaisin imusarjan tiivisteen. Mutta sehän on vain kivaa tehdä alakertaremppaa satkuun, joten tuhoa laakerit vain.
Se esitäyttö on tosiaan neuvottu ihan saabin merkkihuollosta lainatuissa kirjoissakin.
Ja öljynsuodattimen jalan saa irti ja takaisin irroittamatta imusarjaa ainakin 8v autoissa.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Meikäläisen eka auto Fiat 127 teki ton saman, kun koneessa ei ollut öljyjä ja se oli seisonut pitkään ilman. Vaikka autolla oli jo ajeltu öljyjen laiton jälkeen ja öljynpaineet oli tottakai löytyneet jo koneesta, työpaikan pihassa en kotiin lähtiessäni saanutkaan öljynpainevaloa sammumaan. Venttiilikoneiston ääni oli tosi paha (tönärikone) ilman öljynpaineita ja ei vaan noussu paineet. Sammutin auton, startti uudestaan, eikä paineet nouse. Lopulta meni hermot ja tirpaisin lonton pohjaan. Kone kiekaisi varmasti 4000rpm ennenkuin nosti paineet. Eihän tuo tainnut siitä hajota, eikä tehnyt muuten enää uudestaan moista temppua. Outo juttu kaikenkaikkiaan... Vaikea sanoa, uskaltaisinko saabin koneella tehdä saman? Kyllä varmaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Yleensä ne öljynpaineet nousee hinatessa n. 0.24sekunnissa ja moottorin pyörimisnopeuden ei tarvitse olla juurikaan starttausnopeutta suurempi. Luonnollisesti tämä toimenpide suoritetaan ilman tulppia ja kaikkihan kasaavat uudet laakerit asennusrasvan kanssa välttääkseen vauriota ensikäynnistyksessä?tuomas kirjoitti:Kun se öljynpaineiden löytymiseen ei kauheasti pitäisi olla vaikutusta miten sitä moottoria pyörittää. Koska ilmaa täynnä oleva pumppu ei nosta öljyjä vaikka kuin nopeasti sitä pyörittää.
Laakerit varmasti tappaa kova vauhti ennemmin kuin pidempiaikainen hidas pyörittely jos "kuivana". Ainakin minä mielummin säästäisin laakereita ja vaihtaisin imusarjan tiivisteen. Mutta sehän on vain kivaa tehdä alakertaremppaa satkuun, joten tuhoa laakerit vain.
Se esitäyttö on tosiaan neuvottu ihan saabin merkkihuollosta lainatuissa kirjoissakin.
Ja öljynsuodattimen jalan saa irti ja takaisin irroittamatta imusarjaa ainakin 8v autoissa.
-tuomas-
Alakertaremppa on niin kivaa että olen huvikseni kaksi kertaa katsellut laakerit tuosta omasta koneesta jossa on kaksi kertaa nostettu öljynpaineet moisella konstilla ja ajettu nyt 40tkm. Jokainen varmaan arvaa missä kunnossa ne on.. Siellä ne pyörii vieläkin uutta vastaavana.
Vain omasta kokemuksesta, ei faktaa.
Aki Peltola #1132
Mikä hinaus kikka? Jos kyseessä on kulkine hinaukseen ja vaihde päälle ja kytkin ylös kikka niin sanoisin että mielummin pyörittelisin startilla ilman tulppia tuota n.200rpm/min hieman pidempään. Jos paine ei nouse n.2-3min pyörityksellä niin uudet siemenöljyt pumppuun ja uus yritys. Kyllä laakerit kestää jos on kasattu asianmukaisella tavalla eli öljytty (itse käytän mineraali öljyn ja MoS2 sekoitusta) ja kytkin ylhäällä vaihde tietty vapaalla (ja tulpat irti).Aksu900 kirjoitti:Mikset käytä tuota jcarlsonin kertomaa hinauskikkaa? ei läheskään niin kauaa tarttis pyöritellä kuivia laakereita.. plus säästyis paljolta työltä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
No juurikin nuin paitsi että ite oon alottanu hinauksen vaihde päällä kytkin ylhäällä siten että vetoauto kulkee käytännössä ykkösellä tyhjäkäynnillä. Juuri siksi ettei moottorin kierrokset karkaa useisiin tuhansiin rpm. eikä tule mitään rasituspiikkejä kytkimen ylösnoston kohdalla.
Öljytyt laakerit kestää tuon vauriotta ihan taatusti. Rasitukset laakereille pelkkien mäntien ylös-alas heilutuksesta on kuitenkin aika pienet. Ite oon vaan niin laiska/hanakka pääsemään tien päälle etten jaksa alkaa purkaa mitään laittaakseni siemenöljyä jos se on unohtunut. Eikä se pannu tosiaan tarvi kuin semmoset 500rpm niin imasee varmasti öljyt.
Öljytyt laakerit kestää tuon vauriotta ihan taatusti. Rasitukset laakereille pelkkien mäntien ylös-alas heilutuksesta on kuitenkin aika pienet. Ite oon vaan niin laiska/hanakka pääsemään tien päälle etten jaksa alkaa purkaa mitään laittaakseni siemenöljyä jos se on unohtunut. Eikä se pannu tosiaan tarvi kuin semmoset 500rpm niin imasee varmasti öljyt.
Aki Peltola #1132
Joo samoin tein minäkin, siis ei millään kytkinpommilla ylös vaan rauhallisesti kierrokset ylös vetämällä. Öljynpainevalo sammui suunnilleen heti kun auto lähti liikkeelle, startilla sahaamalla ei millään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com