90 kylmä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tein nyt erilaisia kokeiluja.

Käänsin ensin hanan takana olevaa säätöruuvia reilusti auki. Kyllä sillä ruuvilla näköjään voi vaikuttaa hanan toimintaan, hanasta tuli sellainen, että sitä ei enää saanut täysin kiinni ollenkaan, lämmintä tuli kaikissa asennoissa. Avasin siis selkeästi liikaa. Lämpöä kuitenkin tuntui tulevan enemmän kuin ennen, termostaatti ei rajoittanut lämmönsaantia.

Tuo ruuvin aukikääntäminen ei välttämättä heti vaikuta hanan toimintaan, koska myös peltiliuskan, jota ruuvi tukee, ja jota termostatin pää painaa, on ensin taivuttava alaspäin, avatun ruuvin päätä vasten. Pienellä meisselillä hanan takaa kampeamalla voi yrittää säätää sen liuskan asentoa.

Käänsin sitten ruuvia takaisinpäin ja tämän jälkeen hanalla sai taas vesikiertoa rajoitettua.

Lämmönsäätönupin tuntuma täysin auki asennosta kiinnipäin kääntäessä muuttuu sen mukaan onko termostaatti jo sulkenut hanaa vai onko hana ollut oikeasti täysin auki. Jos termostaatti painaa hanaa kiinni vaikka nuppi on täysillä. nuppi pyörii alkumatkan kiinnipäin kevyesti, ja hanan mekanismin vastus alkaa tuntua vasta kun nupin asento vastaa hanan asentoa.

Tosin havainnot tästä nuppituntumasta ovat vielä vähän epämääräiset, koska ruuvin ollessa liian auki nuppi pyöri huomattavan kevyesti kiinnipäin koko matkan.

Poistin jälleen kerran havunneulaset ja lehdet kennon alta. Näköjään joka vuosi niitä sinne kertyy, kun pysäköi puiden läheisyydessä. Pitäisi laittaa verkko ilmanottoritilään tms.

Nostin kapillaariputkea hiukan korkeammalle, kauemmas kennosta. Tällä pitäisi saada hanan termostaatin vaikutusta hiukan lievennettyä.

99:n ja 90:n letkustossa on imusarjalta kennon ohivirtausta varten haara, jossa on melko ahdas kuristus, letkun alapinnasta lähtee pumpulle reilun 5 cm matkalta halkaisijaltaan ~ 6 mm käyrä vesipumpulle. Minulla tuo letkusto on itserakennettu ja tuossa haarassa saattoi olla vähän liian vähän kuristusta. Senkin takia saattoi virtaus kennon läpi olla tyhjäkäynnillä niukkaa.

Tiivistin paisuntasäiliön korkin uusiksi leikkaamalla kumilevystä uuden tiivisteen korkkiin ja putsasin/voitelin/turvotin ylipaineventtiilin kumia vaseliinilla. Nyt ei puhalla ohi korkin eikä suhise paisuntasäiliön ylivuotoletkussa kun ylävesiletkua puristelee. Paineet siis säilyvät järjestelmässä.

Lämpöä tulee nyt tyhjäkäynnilläkin. Tänään ei kärsinyt enää ajaa koko työmatkaa hana täysin auki, hellettä pukkasi. Kojelaudan reunoilla olevista suuttimista sai lämmintä ilmaa auton ollessa paikallaan ja puhaltimen ollessa ykkösnopeudella, tuulilasin, lattian ja kojelaudan keskisuuttimien ollessa auki. Tosin pakkaslukematkin oli reilut kymmenen, lievemmät siis kuin alkuviikon -23.

Seuraan tilannetta edelleen ja vaihdan seuraavaksi lämppärinkennon, jos edelleen tuntuu tarpeelliselta. Voi olla että ehtii tullä kevät, kesä ja syksy sitä ennen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kirjoitin tällaisen tarinan:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/lammi ... istus.html

Letkuston erot 900 vs 99 ja B-kone vs H-kone näkyy täällä:
http://uk.geocities.com/sbildz1/Eg/Bilder/5101.gif

99:n lämppärin ilmankiertokuva:
http://saabpics.com:3000/gallery/album1 ... low?full=1
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 08, 2008 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Täytyypä taas kokeilla nopassa vastaavanlaista säätöä, kiitoksia vaan.

Mahtaakohan tuohon olla ihan mahdoton vaihtaa satkusta lämpöraana ja poistaa samalla kokonaan tuo kennon ohivirtaus?

Vaikka eipä tuolla lämmöllä juuri nyt ole hirveä kiire, kytkin kun näyttää pakkasella valuttavan nesteet pihalle ja auto saa nukkua ihan rauhassa, kunnes on vähän lämpimämpää, jotta sormet ei kangistu tuon kanssa pelatessa.
Vastaa Viestiin