akyttala kirjoitti:Entä miksi tavallisen 10w-30 moottoriöljyn sanotaan olevan huonompaa laatikkoon kuin vaihteistoöljyn?
Onko 10w-30 paksumaa vai ohuempaa kuin vaikkapa 80w-90?
Mikä aine on laatikon kannalta parasta, jos nyt ei mietitä kuljettajaa lainkaan?..
Tuo 10W30 öljy on viskositeetiltaan vastaavaa, kuin 75W90 synteettinen. Ainoastaan kylmässä päässä jähmettyy. Silloinkun ollaan siellä lämpimällä alueella, niin pitäisi olla yhtä ok, kuin synteettinen. Synteettiset öljyt tulevat kuvioon silloin, kun mineraaliöljyn ominaisuudet loppuvat ja tarvitaan tuon lämpötilakäyrän tai paine/tai jonkun muun seikan takia ns. jaktaa voiteluaineen suorituskykyä.
Normaalitilanteessa, jos ei ylitetä näitä mineraaliöljyn rajoja, niin tilanne pitäisi olla yhtä hyvä molemmissa. Tällä hetkellä oletan, että saabin vaihteistossa ei näitä rajoja ylitetä muuten kuin kovalla pakkasella, jolloin mineraaliöljy jähmettyy.
Täältä löytyy asiantuntevammin englanniksi:
http://www.engineeringtalk.com/news/klu/klu109.html
(huom. olen vasta pari päivää perehtynyt öljyalaan, joten terminologiani ei ole ihan hallussa)
akyttala kirjoitti:
Edit: Onko noita GL-5 lisäaineistuksia sitten erilaisia, kun tuolla edellisessä viestissä mainitussa linkissä lukee monien GL-5 -litkujen kohdalla, että eivät vaikuta keltametalleihin?Vai mitä siinä meinataan..
Neste ei suosittele Hypoidi MP75W:n tai Hypoidi S 75W90:n käyttämistä saabin vaihteistossa (molemmat ovat GL-5). Veikkaan, että puhelimessa olleella teknisellä tukihenkilöllä on ollut myöskin voitelualan asiantuntemusta, jonka vuoksi minulle näin neuvoi. Suositteli pysymään listan mukaisissa mineraaliöljyissä ja tinkkaamisen jälkeen sanoi, että Gear S olisi synteettisistä sopivin, kun halusin tivata parempia mömmöjä, moottoriöljylistan ulkopuolelta
Neste siis itse valmistaa tuota Hypoidi MP:ta, mutta ei kuitenkaan suosittele sitä saabin laatikkoon. Tähänkin on varmasti joku syy.