Hypoidi pohdintaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahaa. Tuo vaatimus, että akselit ovat eri korkeudella ei ollut minulle tuttu.
Jos kerran autoteknillinen käsikirjakin näin sanoo, niin kai se on uskottava. Eli toisinsanoen perä ei ole satkussa hypoid-typpinen joten erityisen vahvaa EP-lisäaineistusta ei tarvita. Hyvä tietää, ja pitkään elänyt myytti satkun laatikon hypoidiperästä on sitten kuollut?
Pitäisi myös ilmoittaa Saab Museumille että heidän listaamansa og900:n tekniset tiedot eivät pidä paikkaansa (hypoid final drive). :)

Sehän kyllä olikin tiedossa, että EP-lisäaineistus noita synkroja syö. GL-4 lienee kuitenkin turvallista..

Kaikenkaikkiaan pitänee silti paikkansa, että paras mahdollinen öljy olisi 75W90 GL-4? Pelkkä suora 75W lienee kuitenkin liian ohutta ainakin kovempaan ajoon..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

jcarlson kirjoitti: Kaikenkaikkiaan pitänee silti paikkansa, että paras mahdollinen öljy olisi 75W90 GL-4? Pelkkä suora 75W lienee kuitenkin liian ohutta ainakin kovempaan ajoon..
Mitenkäs se Saabin suositus, että synteettiset öljyt eivät sovellu laatikkoon? Tuo 75W90 on synteettistä.

900 korjaamon käsikirjassa kyllä lukee, että vaihteistoöljy SAE EP 75 API-GL4 tai API-GL5. Eli tuosta GL-5:n sopivuudesta on myös ristiriitaista tietoa...

Minulla on Nesteen 75W hypoidit toimineet hyvin Aeron laatikossa ja vaihteet menee todella notkeasti päälle niin kylmänä kuin lämpimänä...

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Korjaamon käsikirjaan en ota kantaa, mutta tuntien Saabin aiemmat öljysuositukset (moottoriöljy) en henkilökohtaisesti viitsi antaa niille kauhean suurta painoa. Ei, Saab ei ole erehtymätön. Kuten en tietysti itsekään - kaikkea muuta - mutta senhän takia tätä asiaa nyt tutkitaankin että jotain selvyyttä tulisi.. ;)

Synteettisten välttämiselle en keksi oikein muuta syytä kuin mahdollisen tiivisteiden vuodon? Itselläni kuitenkin on täysremontoitu laatikko uusilla ja hyvillä tiivisteillä joten en usko niiden alkavan vuotaa. Vanhat reuhkat sitten erikseen.

Toki hyviä käyttökokemuksia on monilta vaikka minkälaisista öljyistä, mutta kuten topicin aloittaja totesi, ei edes parin vuoden mutu-tuntemukset vielä oikein auta mitään kun haluaa ihan oikeasti selvittää näiden öljyjen eroja. Varsinkaan, jos synkkojen syöpyminen on kohtalaisen hidas prosessi.

Tällainen mielenkiintoinen paketti muuten löytyi (ruotsalaisen Saab-spesialistikorjaamon sivu): http://www.ebb.se/oljerek.html
Ainakin sillä perusteella luulisi heidän tietävän jotain mistä puhuvat, kun rakentelevät noita vahvistettuja OG:n laatikoitakin.

Tuo aiemminkin mainittu Quaker Staten 75W90 GL-4 öljy on siis mineraalia. Muutenkin tuntuu olevan ylivoimaisesti suositelluin öljy naapurimaan puolella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Entä miksi tavallisen 10w-30 moottoriöljyn sanotaan olevan huonompaa laatikkoon kuin vaihteistoöljyn?
Onko 10w-30 paksumaa vai ohuempaa kuin vaikkapa 80w-90?
Mikä aine on laatikon kannalta parasta, jos nyt ei mietitä kuljettajaa lainkaan?
Tehostamattomalla Saabilla pari ensimmäistä vuotta ajaneena löytyy kyllä voimaa liikuttaa keppiä, vaikka laatikkoon laittaisi pieniä kiviä voiteluaineeksi..

Edit: Onko noita GL-5 lisäaineistuksia sitten erilaisia, kun tuolla edellisessä viestissä mainitussa linkissä lukee monien GL-5 -litkujen kohdalla, että eivät vaikuta keltametalleihin?Vai mitä siinä meinataan..
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

jcarlson kirjoitti:Korjaamon käsikirjaan en ota kantaa, mutta tuntien Saabin aiemmat öljysuositukset (moottoriöljy) en henkilökohtaisesti viitsi antaa niille kauhean suurta painoa. Ei, Saab ei ole erehtymätön. Kuten en tietysti itsekään - kaikkea muuta - mutta senhän takia tätä asiaa nyt tutkitaankin että jotain selvyyttä tulisi.. ;)
Juu minä vain ihmettelen tätä ristiriitaa sen GL-5 -luokituksen kohdalla, kun välillä se käy ja välillä ei. Onhan ne mineraalimoottoriöljytkin mainittu siellä korjaamokirjassa...
Synteettisten välttämiselle en keksi oikein muuta syytä kuin mahdollisen tiivisteiden vuodon? Itselläni kuitenkin on täysremontoitu laatikko uusilla ja hyvillä tiivisteillä joten en usko niiden alkavan vuotaa. Vanhat reuhkat sitten erikseen.
Kyllähän ne 75W hypoiditkin vuotavat pihalle vanhoista tiivisteistä, on se niin pahuksen ohutta litkua kuumana...
Toki hyviä käyttökokemuksia on monilta vaikka minkälaisista öljyistä, mutta kuten topicin aloittaja totesi, ei edes parin vuoden mutu-tuntemukset vielä oikein auta mitään kun haluaa ihan oikeasti selvittää näiden öljyjen eroja. Varsinkaan, jos synkkojen syöpyminen on kohtalaisen hidas prosessi.
Toisaalta kuinkahan moni ehtii vielä ajamaan satkulla 200K...
Tuo aiemminkin mainittu Quaker Staten 75W90 GL-4 öljy on siis mineraalia. Muutenkin tuntuu olevan ylivoimaisesti suositelluin öljy naapurimaan puolella.
Löytyykös tuota tai muuta vastaavaa mineraali 75W90 öljyä Suomesta? Ainakin Nesteen kaikki 75W90:t ovat synteettisiä.

Eski
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

akyttala kirjoitti:Entä miksi tavallisen 10w-30 moottoriöljyn sanotaan olevan huonompaa laatikkoon kuin vaihteistoöljyn?
Onko 10w-30 paksumaa vai ohuempaa kuin vaikkapa 80w-90?
Mikä aine on laatikon kannalta parasta, jos nyt ei mietitä kuljettajaa lainkaan?..
Tuo 10W30 öljy on viskositeetiltaan vastaavaa, kuin 75W90 synteettinen. Ainoastaan kylmässä päässä jähmettyy. Silloinkun ollaan siellä lämpimällä alueella, niin pitäisi olla yhtä ok, kuin synteettinen. Synteettiset öljyt tulevat kuvioon silloin, kun mineraaliöljyn ominaisuudet loppuvat ja tarvitaan tuon lämpötilakäyrän tai paine/tai jonkun muun seikan takia ns. jaktaa voiteluaineen suorituskykyä.

Normaalitilanteessa, jos ei ylitetä näitä mineraaliöljyn rajoja, niin tilanne pitäisi olla yhtä hyvä molemmissa. Tällä hetkellä oletan, että saabin vaihteistossa ei näitä rajoja ylitetä muuten kuin kovalla pakkasella, jolloin mineraaliöljy jähmettyy.

Täältä löytyy asiantuntevammin englanniksi: http://www.engineeringtalk.com/news/klu/klu109.html

(huom. olen vasta pari päivää perehtynyt öljyalaan, joten terminologiani ei ole ihan hallussa)
akyttala kirjoitti: Edit: Onko noita GL-5 lisäaineistuksia sitten erilaisia, kun tuolla edellisessä viestissä mainitussa linkissä lukee monien GL-5 -litkujen kohdalla, että eivät vaikuta keltametalleihin?Vai mitä siinä meinataan..
Neste ei suosittele Hypoidi MP75W:n tai Hypoidi S 75W90:n käyttämistä saabin vaihteistossa (molemmat ovat GL-5). Veikkaan, että puhelimessa olleella teknisellä tukihenkilöllä on ollut myöskin voitelualan asiantuntemusta, jonka vuoksi minulle näin neuvoi. Suositteli pysymään listan mukaisissa mineraaliöljyissä ja tinkkaamisen jälkeen sanoi, että Gear S olisi synteettisistä sopivin, kun halusin tivata parempia mömmöjä, moottoriöljylistan ulkopuolelta :D

Neste siis itse valmistaa tuota Hypoidi MP:ta, mutta ei kuitenkaan suosittele sitä saabin laatikkoon. Tähänkin on varmasti joku syy.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Eski kirjoitti:
Löytyykös tuota tai muuta vastaavaa mineraali 75W90 öljyä Suomesta? Ainakin Nesteen kaikki 75W90:t ovat synteettisiä.

Eski
Castrolilta löytyy ja Valvolineltä. Varmaan muiltakin valmistajilta, jos jaksaa kartoittaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuohon mineraalimoottoriöljyn suositteluun lienee perimmäinen syy jossain muualla kuin voitelutekniikassa. Monilla merkeillä niiden käyttö vaihteistoissa alkoi suunnilleen samaan aikaan kuin vaihteistojen öljynvaihdot poistuivat huolto-ohjelmasta.

Tosin niiden käyttöön löytyy ainakin yksi tekninen perustelu: Tyypillisesti moottoriöljyn hapettumisen sieto on vaihteistoöljyä parempi -> TAN nousee hitaammin, samaten vaahdon muodostus.

Perimmäinen syy lienee kuitenkin se että moottoriöljy vaihteistossa leikkasi tuotantokustannuksia ja joissakin tapauksissa vähensi tehtaalla tarvittavien öljylaatujen määrän tasan yhteen. Toisaalta myös korjaamoilla tarvittavien öljyjen määrä väheni. Siihen aikaanhan kun tämä muutos autoihin tuli käytettiin myös moottoreissa pääasiassa 10W-30 tai 10W-40 mineraaliöljyjä. Moottoriöljyjen saatavuus ja ennenkaikkea litrahinta ovat parempia... kuten jokainen on varmasti itsekin huomannut.

Sitähän ei kukaan loppujen lopuksi tiedä mitä lierua Saabien vaihteistoissa on ollut tehtaalta ulos ajettaessa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Jussi kirjoitti: Sitähän ei kukaan loppujen lopuksi tiedä mitä lierua Saabien vaihteistoissa on ollut tehtaalta ulos ajettaessa.
No minä listasin tästä ketjusta mieleen tulleista asioita ja panin kaiken vähäisen ymmärrykseni peliin, että sain muovailtua kysymyksiä, jotka sitten eilen lähetin saabille. Yhtenä kysymyksenä oli juuri tuo :D Kunhan vastaavat, niin eiköhän sitten saada tietää :D
Eski kirjoitti:
Toisaalta kuinkahan moni ehtii vielä ajamaan satkulla 200K...
Minä olen yhdellä satkulla ajanut ylikin. Vakaa aikomus olisi myös tällä nykyisellä satkulla päästä ainakin tuon verran, jonka jälkeen 9-5 Aero Wagon on varmaan jo meikäläisen hankittavissa. Tällä hetkellä 300tkm taulussa ja tavoitteena on, että siinä on se 500tkm, jolloin käyttöarvo on hyödynnetty todella kustannustehokkaasti. Sen vuoksi ajelen rauhallisesti ja pyrin ottamaan selvää, että mikä on soveliain aine mihinkin. Vissiin paras tapa säästää koneenosia on käyttää niitä vähäisellä rasituksella. Seuraavaksi paras tapa on valita hyvät voiteluaineet.

Tällä hetkellä auton alkuperäinen laatikko on todella hyvässä kunnossa. Auton historia on tarkkaan dokumentoitu saabin toimesta ja edellinen omistaja on myös pitänyt hyvää kirjaa, joten tiedän, ettei laatikkoa ole rempattu tuon 300tkm:n aikana. Ainoastaan vaihdettu öljyjä 50tkm:n välein. Joten nyt eletään hetkiä kun täytyy maksimoida tän käyttöikä loppuun asti. Ajattelin, että oikealla voiteluaineella olisi siinä jonkinlainen merkitys.
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Laitoin kesällä Saabnet.comissa paljon kehuttua Honda MTF (75W80) GL4 mineraaliöljyä laatikkoon kun ei Nesteen GearS halunnut siellä pysyä vaan lorisi pihalle pe*kele.

Toistaiseksi on lootassa pysynyt ja vaihdot menee hiukan paremmin kuin GearS:llä tai 10W30 mineraalilla joita aiemmin kokeilin. Kakkosen ja pakin rutinat ja joskus vaikeat päällemenot eivät ole kadonneet mihinkään mutta eivät pahentuneetkaan.

Ainetta saa Veholta ~8€ / l, tosin hiukan kummastelivat kun sanoin että Saappiin on menossa :roll:
900i 2.1 16v -93
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Minäkin löysin tuon saabnetin keskustelun. Siellä oli aiheesta vastaavantyyppistä keskustelua myöskin ja hyvin samantyyppisiä asioita tuli ilmi mitä täällä. Siellä vissiin suositeltiin kokeilemaan 10W40 mineraaliöljyjä ja jos vaihdot ei suju hyvin, niin sitten suositeltiin vaihtamaan tuo Hondan MTF öljy. Jotkut suosittelivat suoraan tuota MTF:ää ja jotkut taas kehoittivat ekana kokeilemaan normiöljyjä. Riippuu siis laatikon (synkron) kunnosta.

Noissa "light viscosity" mineraalivaihteisto öljyissä näyttää 75W:n jälkeen tulevan tuo 80 poikkeuksetta (castrol, valvoline ja Honda MTF). Mitähän se tarkoittaa?
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ebba kirjoitti:Laitoin kesällä Saabnet.comissa paljon kehuttua Honda MTF (75W80) GL4 mineraaliöljyä laatikkoon kun ei Nesteen GearS halunnut siellä pysyä vaan lorisi pihalle pe*kele.

Toistaiseksi on lootassa pysynyt ja vaihdot menee hiukan paremmin kuin GearS:llä tai 10W30 mineraalilla joita aiemmin kokeilin. Kakkosen ja pakin rutinat ja joskus vaikeat päällemenot eivät ole kadonneet mihinkään mutta eivät pahentuneetkaan.

Ainetta saa Veholta ~8€ / l, tosin hiukan kummastelivat kun sanoin että Saappiin on menossa :roll:
Moro. Mullon rempatussa 5-lovisessa tota GEAR S:ää (tiivistetty bilteman punasella kuumankestosilikonilla) ja -85 kaasarin 4-lovisessa vaihdelaatikossa (99T:ssä kiinni).

Molemmissa pysynyt sisällä.

Oiskohan että stefat kusoo teikäläisellä? Niitähän on vetarinkupeissa ja kytkinakselissa.

Ja Nesteen GEAR S 75W90 on GL-4.

T. Pasi
99T-museopeli
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Töissä käytämme Klyberin voiteluaineita ja mitä olen jatkuvasti tekemisissä voiteluaineitten kanssa ja koulutuksia saanut niin "normaaleissa" lämpötiloissa mineraaliöljypohjaiset ovat voitelevampia ja paineenkestävämpiä kuin synteettiset voiteluaineet..
Mutta kun mennään korkeisiin / mataliin lämpötiloihin niin synteettisten voiteluaineitten edut tulevat esille.

Esim. nopeissa laakerointikohteissa paksulla perusöljyllä saadaan vahinkoa enempi aikaan kun kuulat/ neulat / rullat kyntävät edellään öljyä ja ja jarruttavat pahimmillaan kuulia tms. niin että kuulat nousevat liukuun ja aiheuttavat laakerivaurion.

Vaihteistossa on vinohampaissa liukumaa , on laakereita ja pelkkiä öljykalvon varassa olevia liukupintoja pyörien ja holkkien välissä , synkroja jne. ja kaikkien pitäisi saada optimaalinen voitelu.

Siinäpä onkin pohdittavaa kerrakseen mutta saabon laatikon kriittisin paikka on pienen vetopyörän laakeri mitä perämurikka "painaa" kovalla paineella ja samalla akselilla olevat rattaat vielä "vetävät" lisäten sen yhden laakerin kuormaa.

Se ko. laakerihan on muutettu isommaksi tuossa 80-90 luvun vaihteessa.
juuri kriittisyytensä vuoksi mutta käytännössä todettuna normaali käytössä ja koneella olevassa Saabissa , normaali kesä ja TALVI käytössä tämä MP 75w öljy on monipuolisin ja käytännöllisin öljy ko. laatikkoon.

jos auto on pelkässä kesäkäytössä ja voimaa löytyy reilusti niin tämä ko. öljy ei olisi optimaalinen ko. laatikkoon. Harkitsisin itsekkin paksumpia mutta tuuheasti lisäaineistettua öljyä laatikkoon.

Itselläkin on kohta puolimilliä ajettu laatikko ja MP75w ajettu ja ei ole sykrot kuluneet ja rattaat jne. liian ohuesta öljystä johtuen, että käytännön kokemusta löytyy. Laatioita on tullut kymmeniä korjattua että siltäpuoleltakin löytyy kokemusta ja pers tuntuma on että moottoriöljy on suurin laakeririkon aiheuttaja.

Ilman päätöntä poletusta ja riskiä voimaa kaikki laatikkoviat on ollut juuri tuo pienen vetopyörän laakeri.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Passi kirjoitti: Ja Nesteen GEAR S 75W90 on GL-4.
T. Pasi
Jep ja vieläpä synteettistä, joka ei sovellu Saabin mukaan satkun lootaan ollenkaan... :lol:

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

99:ssä on laatikkossa Nesteen HypoidiMP SAE75W öljyt, jotka toimii ihan hyvin.

Mutta mites Turboon, pitäisikö siinä olla muut (edellinen omistaja muistaakseni oli vaihdattanut nuo samat)? Tekniikka on vakio ja ihan normaalikäytössä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin