Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Mitenkähän tuon sanois selkeemmin Paine kasvaa mutta tuotto pienenee. Tästä on ollut ihan taulukollista dataakin mutta en nyt tuolta linkkien seka melskasta löytänyt sitä. Mutta tuotto putoo ku lehmän häntä tuolla uudellakin pumpulla kun ylitetään nimellinen max.paine. Tietysti pumpuissakin on yksilöitä ja vanhalla pumpulla se on mitattava asia. Ite olen testannut tuota L-jetin pumpulla ja K-jetin pumpulla, molemmat käytettyjä. K-jetti jaksoi vielä 5bar paineella pukata samaa tuottoa kuin 3bar mutta yli 5:bar alkoi pudota rajusti tuotto.
Suuttimille kestää laittaa vaikka 8bar mutta luultavasti bensakiskon/suuttimien tiivistys pettää siinä vaiheessa.
Jos laajakaista lamda näyttää että soppaa tulee riittävästi niin ->no broblemos.
V-M
Suuttimille kestää laittaa vaikka 8bar mutta luultavasti bensakiskon/suuttimien tiivistys pettää siinä vaiheessa.
Jos laajakaista lamda näyttää että soppaa tulee riittävästi niin ->no broblemos.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jaa, no omassa "penkissä" oon painanu 6bar paineella noita suuttimia 100% aukiololla eikä ne minusta hirveesti paukkuneet. Ja nättiä sumua tuli vielä ulos eikä siinä isoa eroa ennään 5bar -> 6bar ollut suihkun muodossa.
Mutta sen verran riskaapelia on tallissa noita "testejä" tehdä että ennään en tee. nm. bensan säädin paukahti 5bar kohdalla ja piilopaikoista tuli uupelo kun se syttyi saman tien tuleen johtuen akkulaturista jota käytin virran syöttöön.
V-M
Mutta sen verran riskaapelia on tallissa noita "testejä" tehdä että ennään en tee. nm. bensan säädin paukahti 5bar kohdalla ja piilopaikoista tuli uupelo kun se syttyi saman tien tuleen johtuen akkulaturista jota käytin virran syöttöön.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Joo siis eihän tollanen pumppu samaa litramäärää paina painetta vastaan kun tyhjänä. Mutta jos suuttimista ei mene tavaraa läpi lähellekkään sitä mitä pumppu tuottaa niin paineen nosto lisää suuttimista läpimenevää bensamäärää kunnes suuttimista läpi menevä tavaran määrä lähenee pumpun tuottoa, edellyttäen että suuttimet pelittää, turbocompin mukaan suuttimet ei kestä yli 5barin painetta kuin hetkelläsesti ja ainakin omassa kuulee "rapinasta" että alkaa ottaa suuttimien päälle kun paineet lähenee viittä.
Tai sitten en vaan tajua ??
Tai sitten en vaan tajua ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Se tuoton riittävyyshän riippukin siitä mikä pumppu siellä on? montako litraa tunnissa sillä on luvattu 4bar paineessa jne...moonlight-tuning kirjoitti:Joo siis eihän tollanen pumppu samaa litramäärää paina painetta vastaan kun tyhjänä. Mutta jos suuttimista ei mene tavaraa läpi lähellekkään sitä mitä pumppu tuottaa niin paineen nosto lisää suuttimista läpimenevää bensamäärää kunnes suuttimista läpi menevä tavaran määrä lähenee pumpun tuottoa, edellyttäen että suuttimet pelittää, turbocompin mukaan suuttimet ei kestä yli 5barin painetta kuin hetkelläsesti ja ainakin omassa kuulee "rapinasta" että alkaa ottaa suuttimien päälle kun paineet lähenee viittä.
Tai sitten en vaan tajua ??
Juu kyllä se suuttimen päälle ottaa kun mennään sinne 4 bar -> mutta rikki en ole saanut yhtään suutinta.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kyllä se paineen saa aikaseksi vaikka tuotto putoaakin. Minusta ainut luotettava indikaattori on tuo laajakaista lamda mittaamaan seoksen riittävyyttä täyskaasulla.Aksu900 kirjoitti:Niin juuri eli jos sulla ei täyskaasulla missään kohti laske bensanpaineet maximista niin pumpun tuotto riittää.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Jep onhan lambda paras, kumma kyllä niin mulla näyttää että seokset olisi aika kohillaan.
Vakio saabin ruiskupumppu mulla on, ja paineet tällä hetkellä alipaineletku irti tyhjäkäynnillä 3.8-4 bar, ja ainakin noilla suuttimista ei mene tavaraa läpi enempiä kun pumpun tuotto on.
Jos pumpun tuottama tilavuusvirta on suurempi kuin suuttimista läpimenevä tilavuusvirta niin paineella saa säätää kuinka paljon tavaraa tulee suuttimista läpi, jos tuotto ei riitä niin paine ei nouse koska pumpun tuottama tilavuusvirta on pienempi kuin suuttimista läpi menevä jolloin bensan painelinjaan ei virtaa tarpeeksi polttoainetta. Mulla ei ole väliä että paljonko paluulinjassa on tilavuusvirtaa vaan se että paljonko suuttimista ulostuleva tilavuusvirta on.
Kuitenkin jos tuotto ei riitä polttoaineen takasinkierrätykseen vaan kaikki polttoaine virtaa suuttimien läpi saattaa bensan painelinjassa olevan polttoaineen lämpötila nousta.
Vakio saabin ruiskupumppu mulla on, ja paineet tällä hetkellä alipaineletku irti tyhjäkäynnillä 3.8-4 bar, ja ainakin noilla suuttimista ei mene tavaraa läpi enempiä kun pumpun tuotto on.
Jos pumpun tuottama tilavuusvirta on suurempi kuin suuttimista läpimenevä tilavuusvirta niin paineella saa säätää kuinka paljon tavaraa tulee suuttimista läpi, jos tuotto ei riitä niin paine ei nouse koska pumpun tuottama tilavuusvirta on pienempi kuin suuttimista läpi menevä jolloin bensan painelinjaan ei virtaa tarpeeksi polttoainetta. Mulla ei ole väliä että paljonko paluulinjassa on tilavuusvirtaa vaan se että paljonko suuttimista ulostuleva tilavuusvirta on.
Kuitenkin jos tuotto ei riitä polttoaineen takasinkierrätykseen vaan kaikki polttoaine virtaa suuttimien läpi saattaa bensan painelinjassa olevan polttoaineen lämpötila nousta.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Eli seosmittarin käski joku laitaa tohon pulkkaan niin sellanen sitte ruuvattiin kaveri teki mittarin ite mulle ja lambda on kai vr6 audin konehuoneesta kotoisin
tollanen mittari saatiin tehtyä
tollanen boschin lambda
sahattiin lambdan kierteillä oleva mutteri puoliksi jotta saadaan asennuspaikka anturille pakoputkeen
ja koska autosta pitäisi tehä jonkun asteinen sleeperi niin mittari päätettiin asentaa hanskalokeron kanteen josta sen saa kätevästi esille ja piiloon, virta on otettu suoraan hanskalokeron valolta
tollaselta alkoi näyttää, mittari on yhellä ruuvilla kiinni joten se on helppo kääntää kuskia kohti.
ja sitten reikä putkeen
ja anturi paikalleen, vaati tosin pientä viilaamista
ja tollaselta näytti valmiina, sai muuten termotec nauhakin nekkuun kun ajeltiin motaria se on ihan haperoa ja repeilee omia aikojaan !?
ja tossa toinen kuva asennuksesta
sitten ajamaan, tollasia arvoja näyttää kaasupohjassa kiihdytettäessä, mutta pitää kai kalibroida toi mittari tekulla kunhan ehtii
ja tossa vielä toinen kuva, kansi kiinni niin mittaria ei huomaa mistään.
tollanen mittari saatiin tehtyä
tollanen boschin lambda
sahattiin lambdan kierteillä oleva mutteri puoliksi jotta saadaan asennuspaikka anturille pakoputkeen
ja koska autosta pitäisi tehä jonkun asteinen sleeperi niin mittari päätettiin asentaa hanskalokeron kanteen josta sen saa kätevästi esille ja piiloon, virta on otettu suoraan hanskalokeron valolta
tollaselta alkoi näyttää, mittari on yhellä ruuvilla kiinni joten se on helppo kääntää kuskia kohti.
ja sitten reikä putkeen
ja anturi paikalleen, vaati tosin pientä viilaamista
ja tollaselta näytti valmiina, sai muuten termotec nauhakin nekkuun kun ajeltiin motaria se on ihan haperoa ja repeilee omia aikojaan !?
ja tossa toinen kuva asennuksesta
sitten ajamaan, tollasia arvoja näyttää kaasupohjassa kiihdytettäessä, mutta pitää kai kalibroida toi mittari tekulla kunhan ehtii
ja tossa vielä toinen kuva, kansi kiinni niin mittaria ei huomaa mistään.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Totta turiset. Mutta pumpun tuoton riittävyyden voi todeta tuolla menetelmällä. Koska jos tosiaan suuttimet virtaa enemmän kuin pumppu työntää niin paine kiskolla laskee.V-M kirjoitti:Kyllä se paineen saa aikaseksi vaikka tuotto putoaakin. Minusta ainut luotettava indikaattori on tuo laajakaista lamda mittaamaan seoksen riittävyyttä täyskaasulla.Aksu900 kirjoitti:Niin juuri eli jos sulla ei täyskaasulla missään kohti laske bensanpaineet maximista niin pumpun tuotto riittää.
V-M
Aki Peltola #1132
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Ei olla vielä tulosta saatu, yritetty on, mutta tässä lähiaikoina pitäis saada penkitetyksi tossa tekulla jos ne vaan saa vehkeet toimimaan. ja kuvia pitää olla, niiden ottamiseen kuluva aika on niin minimaalinen että maksaa kyllä vaivan.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti: