Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Mutta jos paineet ei laske ahdoilla niin tuotto riittää koneen "tarpeisiin" ja suuttimista läpimenevä ainemäärä kasvaa paineen myötä. Suuttimet kestää kaiketi jotain viiden barin luokkaa ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mitenkähän tuon sanois selkeemmin :roll: Paine kasvaa mutta tuotto pienenee. Tästä on ollut ihan taulukollista dataakin mutta en nyt tuolta linkkien seka melskasta löytänyt sitä. Mutta tuotto putoo ku lehmän häntä tuolla uudellakin pumpulla kun ylitetään nimellinen max.paine. Tietysti pumpuissakin on yksilöitä ja vanhalla pumpulla se on mitattava asia. Ite olen testannut tuota L-jetin pumpulla ja K-jetin pumpulla, molemmat käytettyjä. K-jetti jaksoi vielä 5bar paineella pukata samaa tuottoa kuin 3bar mutta yli 5:bar alkoi pudota rajusti tuotto.

Suuttimille kestää laittaa vaikka 8bar mutta luultavasti bensakiskon/suuttimien tiivistys pettää siinä vaiheessa.

Jos laajakaista lamda näyttää että soppaa tulee riittävästi niin ->no broblemos.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Eihän suuttimetkaan painetta kuinka paljon vaan kestä. 5bar taitaa olla joku järkevä raja jonka jälkeen alkaa sulkeutuminen takellella. Eikä se sumukaan enää liian isoilla paineilla ole kunnollista.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jaa, no omassa "penkissä" oon painanu 6bar paineella noita suuttimia 100% aukiololla eikä ne minusta hirveesti paukkuneet. Ja nättiä sumua tuli vielä ulos eikä siinä isoa eroa ennään 5bar -> 6bar ollut suihkun muodossa.

Mutta sen verran riskaapelia on tallissa noita "testejä" tehdä että ennään en tee. nm. bensan säädin paukahti 5bar kohdalla ja piilopaikoista tuli uupelo kun se syttyi saman tien tuleen johtuen akkulaturista jota käytin virran syöttöön.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo siis eihän tollanen pumppu samaa litramäärää paina painetta vastaan kun tyhjänä. Mutta jos suuttimista ei mene tavaraa läpi lähellekkään sitä mitä pumppu tuottaa niin paineen nosto lisää suuttimista läpimenevää bensamäärää kunnes suuttimista läpi menevä tavaran määrä lähenee pumpun tuottoa, edellyttäen että suuttimet pelittää, turbocompin mukaan suuttimet ei kestä yli 5barin painetta kuin hetkelläsesti ja ainakin omassa kuulee "rapinasta" että alkaa ottaa suuttimien päälle kun paineet lähenee viittä.

Tai sitten en vaan tajua ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin juuri eli jos sulla ei täyskaasulla missään kohti laske bensanpaineet maximista niin pumpun tuotto riittää.
Aki Peltola #1132
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

moonlight-tuning kirjoitti:Joo siis eihän tollanen pumppu samaa litramäärää paina painetta vastaan kun tyhjänä. Mutta jos suuttimista ei mene tavaraa läpi lähellekkään sitä mitä pumppu tuottaa niin paineen nosto lisää suuttimista läpimenevää bensamäärää kunnes suuttimista läpi menevä tavaran määrä lähenee pumpun tuottoa, edellyttäen että suuttimet pelittää, turbocompin mukaan suuttimet ei kestä yli 5barin painetta kuin hetkelläsesti ja ainakin omassa kuulee "rapinasta" että alkaa ottaa suuttimien päälle kun paineet lähenee viittä.

Tai sitten en vaan tajua ??
Se tuoton riittävyyshän riippukin siitä mikä pumppu siellä on? montako litraa tunnissa sillä on luvattu 4bar paineessa jne...

Juu kyllä se suuttimen päälle ottaa kun mennään sinne 4 bar -> mutta rikki en ole saanut yhtään suutinta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Aksu900 kirjoitti:Niin juuri eli jos sulla ei täyskaasulla missään kohti laske bensanpaineet maximista niin pumpun tuotto riittää.
Kyllä se paineen saa aikaseksi vaikka tuotto putoaakin. Minusta ainut luotettava indikaattori on tuo laajakaista lamda mittaamaan seoksen riittävyyttä täyskaasulla.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Jep onhan lambda paras, kumma kyllä niin mulla näyttää että seokset olisi aika kohillaan.

Vakio saabin ruiskupumppu mulla on, ja paineet tällä hetkellä alipaineletku irti tyhjäkäynnillä 3.8-4 bar, ja ainakin noilla suuttimista ei mene tavaraa läpi enempiä kun pumpun tuotto on.

Jos pumpun tuottama tilavuusvirta on suurempi kuin suuttimista läpimenevä tilavuusvirta niin paineella saa säätää kuinka paljon tavaraa tulee suuttimista läpi, jos tuotto ei riitä niin paine ei nouse koska pumpun tuottama tilavuusvirta on pienempi kuin suuttimista läpi menevä jolloin bensan painelinjaan ei virtaa tarpeeksi polttoainetta. Mulla ei ole väliä että paljonko paluulinjassa on tilavuusvirtaa vaan se että paljonko suuttimista ulostuleva tilavuusvirta on.

Kuitenkin jos tuotto ei riitä polttoaineen takasinkierrätykseen vaan kaikki polttoaine virtaa suuttimien läpi saattaa bensan painelinjassa olevan polttoaineen lämpötila nousta.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jotakuinkin noin :) Mitkä suuttimet käytössä? Numero tunnus?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Eli seosmittarin käski joku laitaa tohon pulkkaan niin sellanen sitte ruuvattiin kaveri teki mittarin ite mulle ja lambda on kai vr6 audin konehuoneesta kotoisin

tollanen mittari saatiin tehtyä
Kuva
tollanen boschin lambda
Kuva
sahattiin lambdan kierteillä oleva mutteri puoliksi jotta saadaan asennuspaikka anturille pakoputkeen
Kuva
ja koska autosta pitäisi tehä jonkun asteinen sleeperi niin mittari päätettiin asentaa hanskalokeron kanteen josta sen saa kätevästi esille ja piiloon, virta on otettu suoraan hanskalokeron valolta :lol:
Kuva
tollaselta alkoi näyttää, mittari on yhellä ruuvilla kiinni joten se on helppo kääntää kuskia kohti.
Kuva
ja sitten reikä putkeen
Kuva
ja anturi paikalleen, vaati tosin pientä viilaamista
Kuva
ja tollaselta näytti valmiina, sai muuten termotec nauhakin nekkuun kun ajeltiin motaria se on ihan haperoa ja repeilee omia aikojaan !?
Kuva
ja tossa toinen kuva asennuksesta
Kuva
sitten ajamaan, tollasia arvoja näyttää kaasupohjassa kiihdytettäessä, mutta pitää kai kalibroida toi mittari tekulla kunhan ehtii
Kuva
ja tossa vielä toinen kuva, kansi kiinni niin mittaria ei huomaa mistään.
Kuva
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

V-M kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Niin juuri eli jos sulla ei täyskaasulla missään kohti laske bensanpaineet maximista niin pumpun tuotto riittää.
Kyllä se paineen saa aikaseksi vaikka tuotto putoaakin. Minusta ainut luotettava indikaattori on tuo laajakaista lamda mittaamaan seoksen riittävyyttä täyskaasulla.

V-M
Totta turiset. Mutta pumpun tuoton riittävyyden voi todeta tuolla menetelmällä. Koska jos tosiaan suuttimet virtaa enemmän kuin pumppu työntää niin paine kiskolla laskee. :)
Aki Peltola #1132
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tätä projektia on kiva lukea kun on kuvia jutun yhteydessä.Jokos sä dynossa oot käyny?
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ei olla vielä tulosta saatu, yritetty on, mutta tässä lähiaikoina pitäis saada penkitetyksi tossa tekulla jos ne vaan saa vehkeet toimimaan. ja kuvia pitää olla, niiden ottamiseen kuluva aika on niin minimaalinen että maksaa kyllä vaivan.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Eli jos joku viitis valasta niin tossa on sellaset suuttimet kun 0280150760 et onko ne ton omat vai ei ? Kun ne piti olla suuremmat mutta en sitten tiedä.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin