Saab 90 vm86 sähköt ei toimi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ei tietenkään

Viesti Kirjoittaja mestari »

vikahan voi olla puolan johdossa tai johto löysässä ja /tai sytytinohjausyksikössä tai johdoissa.
yleensä se jakajalle tuleva johto on poikki siitä liittimen juuresta
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ihan tällainen maallikkokysymys: onko bensan ruiskiminen kaasariin yhtä tehokas käynnistämiskeino kun bensan kaataminen imusarjaan (alpaineletkun reijästä)? jälkimmäinen vaihtoehto oman kokemukseni mukaan takaa vuorenvarmasti käynnistyksen jos sähköt kunnossa.

yks kuningaskikka käynnistysongelmissa on myös auton hinaaminen :). kaverilla oli fiat unossa vissiin kaasutin jäätynyt. isukki hinasi ruiskusatkullaan sitä toista kilometria kunnes fiiatin pakoputkesta oli kuulunyt yskintää ja pauhkahtelua ja sen jälkeen kone kehräsi kuin uusi :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

fds

Viesti Kirjoittaja anttijh »

Jaa no voisko se auttaa että kaasarin kurkkuun jäänestoainetta? Vai pistänkö sitä letkun reiästä, eli otan sen bensaletkun irti ja siitä kaasarin sisään? Ja eikös sen pitäis silti ees kerran luvata jos ruiskauttaa bensaa suoraan kaasariin? Noh kävin hakemassa uuden puolan saa nähä mitä vaikuttaa kun laitan kii
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Olisit vaan heti vaihtanut sen akun, niin olisi pelannut. ;) No jälkiviisaushan on parasta viisautta..

Lämmitä vaikka hiustenkuivaajalla sitä kaasaria, jos epäilet sen olevan jäässä. Ja kai auto on ollut pari tuntia lämppärissä ennen kuin yrität startata?

Oletko koittanut, tuleeko tulpille kipinää? Eikös sen nää helpoiten, kun kaveri pyörittää starttia ja itse nykäiset jakajan kannesta jonkun tulpanjohdon irti. Pitäisi lyödä sieltä jakajan kannen lävestä kipinän siihen johdon päähän..
Itse olen erehtynyt kyseisessä operaatiossa, etsiessä 127:sta mikä pytty ei syty, nyppäämään käyvästä koneesta virranjakajan kannesta sen puolalta tulevan johdon irti, se teki kyllä gutaa. Nojasin vielä sopivasti auton kylkeen, housujen vetoketju otti kiinni peltiin ja sieltä löi läpi..
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

no

Viesti Kirjoittaja mestari »

kerroppa nyt auttoiko puolan osto?
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

afsd

Viesti Kirjoittaja anttijh »

No nyt katoin vähän sitä taas. Kaikki sulakeet on ehjiä.
Tulpan johdot on 25 kohmia, puhdistin virranjakajan, puolan johto on noin 2.5 kiloohmii, puolasta mittasin napojen välin ja se oli 0 ohmia, eli se + ja -. Eli yhteys pitäis pelaa ainaki puolasta tulpille.. vai onko noi arvot sopivat että jotenki ees toimis?
Kertokaapas nyt jos noi kunnossa niin alanko ettimään vikaa puolasta etteenpäin? Ohjausyksikköä en oo kattonu, miten se mitataan? Voiko siinä nyt kärähtää noin äkkiä toi puola tai ohjausyksikkö
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

fd

Viesti Kirjoittaja anttijh »

Kyllä on ihme laite. Voiko se mun huono akku ennen tätä uutta akkua olla rikkonut vaikka sen ohjausyksikön vai onko toi ongelma bensaongelma...aainakin siel on bensaa kun ruiskulla sinne on ruutattu.
niin ja tosiaan ne ongelmat lähti siitä ku ajoin sillä joskus viikko sitten kilometrin ja annoin seistä yön yli, kun sitte koitin sitä startata niin se vaan lupas ja lupas muttei käynnistyny. Nyt siinä on sitte puola ja akku vaihdettu eikä mitään enää lupaa
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tuleeko kipinä ihan tulpalle asti? Kierrä tulppa irti, laita johto kiinni ja kosketa sillä tulpan kierreosalla vaikka venttiilikoppaa, jolloin se saa maata. Joku muu starttaamaan ja katsot, tuleeko siithen kärkien väliin kipinää. Tulpasta kannattanee pitää varmuuden vuoksi kiinni jollain kumikahvaisilla pihdeillä, vaikka ei sen siitä käsille pitäisi hypätä.

Entä pelaako bensapumppu? Kyllähän siinä pitäisi bensan alkaa haista, jos vaan starttaat ja starttaat eikä kipinää ole. Bensanhajua ei luonnollisesti tule, jos bensa ei liiku. Onko kaikki alipaineletkut paikallaan? Tuo mun 900c jätti joskus kaupan pihasta käynnistymättä, kun se jarrutehostimelle menevän alipaineletkun kumi oli murtunut ja karannut imusarjaan..
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

afsd

Viesti Kirjoittaja anttijh »

Kaikki imusarjan letkut ehjät ok. Bensaa tulee. Kun irrotan bensasuodattimen letkuja ja starttaa niin pursuaa oikeen. Koitin suoraan imukaulaan bensaa eli otin letkun irti ja ruuttasin. Ei ees lupaa. Eli sähkövika..?
nyt ei oo kaveria et näkis sen et tuleeko tulppaan kipinää mut jos puola on kunnossa niin voisko olla toi moduli sit sökö
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

t

Viesti Kirjoittaja anttijh »

Nyt vaihdoin sytytysmodulin eikä sekään auttanut. Jos puola ja moduli on kunnossa eikä kipinää tule ja johdot kunnoss niin mikäs sit? Kaasarin lämmitin myös föönillä. Sitä tulppaa en oo irrottanu ja kattonu tuleeko kipinä mut eipä siihen varmaan tule..
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olisko ne tulpat vaan kastuneet. kiusallinen piirre tuo tulppien kastuminen, pitäis olla aina toiset varalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

mites

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko siinä saabissa se huoltopistoke eli virta päälle ja puolan johto lähelle maata. sitten rautalankaa sörkkimään huoltopistokkeesseen siten että starttaa ja katse välittömästi kääntäen puolan johdon puoleen : kipinöikö, mitäh eikö? onko liitin jakajan kyljessä ok ja johdot kanssa?
olisiko syytä tarkastaa hall anturin toiminta tutkimusten tässä vaiheessa.
eli rakotulkki kouraan ja heiluttelemaan sitä jakajassa
louhelai
"Aero"
Viestit: 348
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Tulpanjohdot vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Tulpan johdot on 25 kohmia, puhdistin virranjakajan, puolan johto on noin 2.5 kiloohmii
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
anttijh
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 13:32

a

Viesti Kirjoittaja anttijh »

Missäpäin se huoltoliitin sijaitsee
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: a

Viesti Kirjoittaja jus »

anttijh kirjoitti:Missäpäin se huoltoliitin sijaitsee
Satkussa, 90:ssä ja 99:ssä se on rele- ja sulaketaulussa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 863#186863

Ihan sama millä niitä kipinöitä yritetään saada, helpointa lienee kääntää avaimesta. Otat vaikka apukäynnistyskaapelin, jonka toisen pään laitat moottorinnostokorvakkeeseen ja irrotat ykkössylinterin tulpan (pisin johto) ja laitat sen johtoinen käynnistyskaapelin toiseen puristimeen. Asettelet tupan sitten venttiilikopan päälle niin, että näet kuskinpenkiltä tuleeko kipinää kun starttaat.

Tuo rakotulkin heiluttelu hall-anturin sakaralevyn juurella on toinen tapa saada kipinöitä, sillä saa Hall-anturin luulemaan että moottori pyörii, jos moottori sattuu olemaan pysähtynyt niin, että sakaralevyn aukko on anturin kohdalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin