Ebba kirjoitti:Oliko tuo konerempattu 91-vuosimallia ja teflonmännät syynä?
Vm-92 ja männät oli se syypää ollut paperien mukaan.
Aiemmissa keskusteluissa on esitetty että ongelmallisia teflonimäntiä olisi ollut vaan 91 -malleissa, 92 ja 93 olisi vahingosta viisastuttu.
Taisi olla sitten vaan toiveajattelua
Tarkkaan on tuo kansipahvikin osattu laskea ettei vaan kestä liikoja.
Pitää bensapumppu varmaan käydä hakemassa kun on nuo kilometrit sen suhteen siinä paikkeilla että kohta narahtaa.
Ebba kirjoitti:
Aiemmissa keskusteluissa on esitetty että ongelmallisia teflonimäntiä olisi ollut vaan 91 -malleissa, 92 ja 93 olisi vahingosta viisastuttu.
Taisi olla sitten vaan toiveajattelua
No erään saabin asentajan mukaan niitä oli koko 2.1 historian ajan. Ja hauskaa myös oli että kun vikoja takuukorjattiin niin ne osittain korjattiin samoilla viallisilla männillä!!! Tainnut olla jonkin verrran myös epäselvyyksiä kuka maksaa ja mitä noissa "takuu" korjauksissa. Täytyypä etsiä mitä täällä foorumilla on ko mallista puhuttu
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Kun en ainakaan vielä raaski luopua 2,1-Saabistani, niin käytin sitä huollossa. Samassa yhteydessä suoritettiin koneen "sisäpesu" Fortella. Olen kyllä kuullut kommentteja Fortesta, mutta koska omat kokemukset siitä ovat myönteisiä, niin taas se tehtiin. Kuten kaikki tietävät, 2.1 on meluisa kone kylmänä. Huollon jälkeen ensimmäinen kylmästartti kertoi, että metelöinti oli selvästi vaimeampaa. Liekkö sitten uusien öljyjen taikka Forten ansiota, en tiedä. Kerran vuodessa tuota tököttiä kuitenkin käytetään.
Raumalla Saabit huoltaa Korsman, joka oli ennen merkkihuoltamo, nyt tietääkseni ei. Osaaminen sieltä ei kuitenkaan ole mihinkään kadonnut. Mikä parasta, he ovat saaneet remmiin nuorehkon Saab-harrastajan, joka tuntuu tietävän Saabeista yhtä sun toista ja vastailee auliisti kysymyksiin. Eilen huollossa käydessäni pääsin istumaan hänen 95:een, josta tietenkin käytiin asianmukaiset keskustelut. Aika positiivinen kokemus jäi tuosta huoltokäynnistä.
C900 kirjoitti:Kun en ainakaan vielä raaski luopua 2,1-Saabistani, niin käytin sitä huollossa. Samassa yhteydessä suoritettiin koneen "sisäpesu" Fortella. Olen kyllä kuullut kommentteja Fortesta, mutta koska omat kokemukset siitä ovat myönteisiä, niin taas se tehtiin. Kuten kaikki tietävät, 2.1 on meluisa kone kylmänä. Huollon jälkeen ensimmäinen kylmästartti kertoi, että metelöinti oli selvästi vaimeampaa. Liekkö sitten uusien öljyjen taikka Forten ansiota, en tiedä. Kerran vuodessa tuota tököttiä kuitenkin käytetään.
Raumalla Saabit huoltaa Korsman, joka oli ennen merkkihuoltamo, nyt tietääkseni ei. Osaaminen sieltä ei kuitenkaan ole mihinkään kadonnut. Mikä parasta, he ovat saaneet remmiin nuorehkon Saab-harrastajan, joka tuntuu tietävän Saabeista yhtä sun toista ja vastailee auliisti kysymyksiin. Eilen huollossa käydessäni pääsin istumaan hänen 95:een, josta tietenkin käytiin asianmukaiset keskustelut. Aika positiivinen kokemus jäi tuosta huoltokäynnistä.
Itsekin sain omaa 2,1:stä hieman hiljaisemmaksi tuolla forte-pesulla, mutta kyllä se vieläkin kylmänä vähän nakuttaa.
Lauri siellä Korsmanilla on tosiaan mukava ja autot hyvin tunteva heppu. Saisi vain suolata niitä hintoja hieman maltillisemmin, kun sieltä tuntuu saavan vain kaveri-lisää, ei -alennusta.
Näistä B212I:n kansitiivisteistä: oma 2,1:ni on nyt taivaltanut 298 tuhatta, käyttöhistoriaa minulla itselläni 85 tkm:sta alkaen. 107 tkm kohdalla meni ensimmäinen kansipahvini. Vuoti ulospäin (pakosarjan taakse), mutta myös 1.pyttyyn. Lähti käyntiin kolmella, käynti oli muutenkin kuin Valmet-dieselissä. Tiiviste ilmeisesti alkuperäinen Elring. Korjasin itse Elring-tiivisteellä, samanlaisella kuin orkkis. Kansi vaikutti suoralta&ehjältä, lievää syöpymää oli 1.sylinterin vesikanavien ympärillä. Toistamiseen pahvi meni 250 tkm kohdalla; tällöin oli jo isompi vuoto(1.pyttyyn), eikä meinannut aamulla startatessa enää pyörähtää. 5 km ajoin valtavan höyrypilven saattelemana, kunnes kone keitti ja meno loppui siihen. Taas pahvi hajalla ykkösen kohdalla ja kansi jotakuinkin ehyt. Nyt olen ajellut Elwis-merkkisellä tiivisteellä (näyttää samanlaiselta kuin Elring, mutta eri tehdas tekee) nuo vajaat 50 tuhatta.
Muuten, noihin syöpymiin olen sipaissut kuumaa kestävää tiivistemassaa(nimeä en muista, mutta löytynee Hermetiteltä tms.). Kannen plaanaus ja lohkon oikaisu kai olisivat oikeaoppinen korjaus, mutta aikaaviepiä ja maksavat selvää rahaa.
Näin se menee meikäläisellä. Kauankohan tässä vielä "Elwistelen"?? Toisaalta, jos noi pahvit voisikin vaihtaa muutaman kerran etukäteen, niin pääsisi helpommalla!
Ei noita kansipahvin syöpymisiä oikein pysty ennakoimaan... Ei ainakaan tarpeeksi tarkasti. Sama vaiva se vaihto kuitenkin tuottaa... Noin monen vaihdon jälkeen kannattaisi varmaan oikaista kansi/lohko jotta tiivistäisi mahdollisimman hyvin.
Johtuuko isommasta sylinterihalkaisijasta 2.1- syöpyminen nopeammin kuin tavallisissa 2litraisessa koneessa, sitä en osaa varmasti luvata. Mutta ainakin jäähdytys kanavat ovat lähempänä palotilaa.
Mutta vaihtakaa jäähdytysnesteet tarpeeksi usein, niin syöpyminen ei olisi niin pahaa, kuin likakertymät ja glykooli vanhassa nesteessä syövyttää.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear