Turbo tuli taloon (ja vieläkin pientä säätöä kaipaa)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Nonniin, tulipa puunattua (ja tietty ajeltua)

Nyt on imuroitu, pesty toiseen kertaan (perhanan pöly ja itikat), vaihdettu pakoputki, sekä saatu hifistykset ja kännyteline paikoilleen fiksusti.

Kyllä tuli hiljainen, takavaimennin oli sisältä pehmyt, kuten myös loppupäästä, joten loppuputkeakaan ei kiinni ollut. Motonetin 49e pönttö istui mallikkaasti ja laitoin vanhan häntäputken, jottei auto ihan uudelta näyttäisi. Nyt kuulee jo vihellyksenkin mukavasti, eikä ihmiset käännyt pelkän pörinän takia katselemaan.

Sytytysosien vaihto paransi kulkua (johdot, pyörijä, virranjakajan kansi), mutta tulpat vaikuttavat aikansa eläneiltä, joten ne vaihttuvat heti kun uudet saan hankittua, samalla valutan öljyt mäelle ja laitan uudet suotimineen. Ilmansuodatin vaihtuu huomenna.

Ajettu jo komeasti yli 1000km, eikä ainakaan öljy ole kelvannut, hieman kuuman öljyn hajua havaittavissa, kun kunnolla vihellyttää, mistä lie johtuu sitten?

Jokatapauksessa niin hauska peli, että pakko on vastaava tekniikka 99:n saatava (siis siniseen, ei keltaiseen). 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Turbo sylkee jonkin verran öljyä imuputkistoon ja se joutuessään lämpimien paikkojen lähellä saattaa alkaa tuoksumaan. Imuputket ja välijäähdytin kannattaa pestä & putsata vaikka joka kevät; IC:n sisälle vain lämmintä vettä & jäähdytinpesuainetta ja huljuttelemaan - mitään parempaa keinoa en keksinyt.

Jos pätkii vedetettäessä niin syynä voi olla myös APC-boksin modaukset, turbot ovat herkkiä kaikelle :) Lämpötilakin vaikuttaa negatiivisesti ihan takamusdynonkin mukaan, jos helteillä pitää ohitella jne. Omalla kohdalla NGK:n tulpilla oli hyviä vaikutuksia, tähän lisätään Bougicordin johdot sekä alkup. pyörijä & virranjakajan kansi niin pitäisi alkaa olemaan ilman pätkimistä. Mikä on erittäin palkitsevaa, ei tarvitse kikkailla kaasun tms kanssa vaan pitää sen pohjassa..

Onnistuneita virityksiä on paljon, mutta omalla kohdalla vastaan on tullut "ranetettuja" bokseja. Kyllä vakiollakin pärjää tai ainakin itse kykenin liikkumaan sillä vakio-175hv:llä yli 2 vuotta kiitettävään vauhtiin.

Onnea siirtymisestä turboihin!
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

lefa42 kirjoitti:Jokatapauksessa niin hauska peli, että pakko on vastaava tekniikka 99:n saatava (siis siniseen, ei keltaiseen).
hommaa jostain B-turbo siniseen 99:iin.. ei tarvii kytkeä APC:tä ym. todella yksinkertainen homma ja pääpalkintona unelma-auto.. 8)

EDIT: niin ja onnitelut tosiaan uuden ysisatasen johdosta!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

gls kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Jokatapauksessa niin hauska peli, että pakko on vastaava tekniikka 99:n saatava (siis siniseen, ei keltaiseen).
hommaa jostain B-turbo siniseen 99:iin.. ei tarvii kytkeä APC:tä ym. todella yksinkertainen homma ja pääpalkintona unelma-auto.. 8)

EDIT: niin ja onnitelut tosiaan uuden ysisatasen johdosta!
Tattis, kyllä 99:n jotain pitää laittaa, kun on viimeisen päälle sleeper ulkonäöltään. :wink:

Turbo koki tänään keväthuollon, eli kaikki (omasta mielestäni) tarpeellinen tuli uusittua, eli öljyt, suotimet, sytytysosat. Tuloksena tasaisempi käynti, kierrosten nousu ja matalammat lämmöt. Ehkä nyt uskaltaa äidille tätäkin lainata, kun on ominut 99:n niin kovasti, etten itse pääse ollenkaan puikkoihin. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Noniin. Viimein sain sen rikki, kovasti piti kyllä yrittääkin. :)

Kansipahvi nöyrtyi hieman rajumman ajon seurauksena (tai sitten vanhuuttaan, tiedä häntä). Nyt on täysin koneistettu kansi koneistamolla odottamassa venttiilien säätölevyjen laittoa, tiivistesarja tilattu samasta puljusta ja motonetin pientarvikepaketti tulossa kotiin.

Käskin koneistamolta tilata jonkun "laadukkaamman" tiivisteen kansipahviksi, kun en motonetin pahviin uskalla ahdetussa luottaa. Vesipumppu ja kaikki muu helposti käsillä oleva menee nyt uusiksi samalla vaivalla. Myös haljenneen pakosarjan korvaan ehjällä ja hitsailemattomalla.

Osaakos joku suositella jotain muuntyyppistä ahdinta, joka heräisi hieman alempaa, alle 3000rpm kun ei tapahdu yhtään mitään, sitten repäisee? Jotain bolt-on ratkaisua siis etsin.

Tällaista tähän aamuun. Käyn purkamassa tuon vanhan kannen ja hilppeet pois paikoiltaan, kaikkien osien ja kannen pitäisi olla huomisaamuna haettavissa, joten kaipa tuo huomenna jo kukkuu (mikäli ehdin, jaksan, viitsin ja vastoinkäymisiä ei ole).

Pitänee hakea sikspäkki.. :roll:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lefa42 kirjoitti:Osaakos joku suositella jotain muuntyyppistä ahdinta, joka heräisi hieman alempaa, alle 3000rpm kun ei tapahdu yhtään mitään, sitten repäisee? Jotain bolt-on ratkaisua siis etsin.
Kannattaa nyt kattoo ensin miten toi toimii "uusilla" osilla. Vuotava kansi/pakosarja ei varmaan auta reagoinnissa.

Syttyä voi hieman aikaistaa 18-20 astetta niin saa alas paremmin puhtia

Eri turboista on styling/tuning osastolla on pari hyvää keskustelua ahtimen valinnasta vaikka välillä aiheesta lipsumista on havaittavissa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=39200
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38073

Tietty peruspaineet on hyvä olla kohillaan.
Uudempien satkujen mitsu heräilee jo selvästi alempaa ja jos auto pysyy muuten lähes vakiona niin silläkin pärjää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ei tuota nyt mitenkään kamalasti ole tarkoitus virittää, eikä budjettikaan sitä siedä, hieman vireämpi voisi kyllä olla, kun ei tahdo kulkea omaan makuuni.

Toki tuon täysin koneistetun kannen kanssa varmasti toimii paremmin, putsailen siinä samalla kaikki tiellä olevat palikat aikojen saatossa kerääntyneestä moskasta jne.. Tuo turbonvaihdo kävi vaan mielessä, jos sitä ei vakioahtimella saa alempaa heräämään, rasittavaa ensin odotella kierrosten nousua ja sitten pidellä ratista kun ampaisee. :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lefa42 kirjoitti:rasittavaa ensin odotella kierrosten nousua ja sitten pidellä ratista kun ampaisee. :)
Eikös siinä voi odottelun sijaan vaan vaihtaa pienemmälle ja ampaista menemään samantien?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jus kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:rasittavaa ensin odotella kierrosten nousua ja sitten pidellä ratista kun ampaisee. :)
Eikös siinä voi odottelun sijaan vaan vaihtaa pienemmälle ja ampaista menemään samantien?
Voi, mutta herättää paheksuntaa muiden autoilijoiden ja naapurien keskuudessa, puhumattakaan poliisista. Ennemmin kiihdyttäisin taisaisen ripeästi alakierroksilta alkaen suurimpaan sallittuun..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

lefa42 kirjoitti:Ei tuota nyt mitenkään kamalasti ole tarkoitus virittää, eikä budjettikaan sitä siedä, hieman vireämpi voisi kyllä olla, kun ei tahdo kulkea omaan makuuni.
-Yksi asia ihan aluksi: 900:t on mopoja olipa niissä mikä turbo tahansa (tämä ei ollut tarkoitettu saab -pilkaksi, enkä tällä kommentilla kaipaa tästä asiasta riitelyä). Välitykset, paino, moottorin teho/vääntökäyrä yms. tekee sen, että 180 saabin hevosvoimaa ei oikein pärjää 140 riisikuppihevosvoimalle. Taas tuli herättyä todellisuuteen, kun ajelin jollain 90 -luvun riisikupilla ja suht vaivattomasti paukahti 200km/h lasiin.. tuli itsekin ihmeteltyä, että mites tämä nyt näin..?

Joten ihan aluksi on asennoiduttava siihen, että auto ei koskaan tule liikkumaan raketin lailla ja on vain nautittava siitä hienostuneesta väännöstä, minkä se tarjoaa.

Ahtimista:

Voisiko Mitsun ahdin herätä jo matalemmilla kierroksilla? Mulla on ollut 86:n 900 turbokin, mutta joku edellinen omistaja oli vaihtanut siihen mitsun, joten Garrettia en vielä ole päässyt kokeilemaan. Mukavasti ovat Mitsut vääntäneet jo aika matalista kierroksista lähtien.. onkohan eroa Garrettiin..?

16 Venttiilisestä turbosta löytyy sitten vähän terävämmin tuntuva kiihtyvyys alemmilta kierroksilta, mutta mitään dramaattista vauhdinhurmaa ei silläkään pääse kokemaan..

Matka-ajossa taas tulee esille se varsinainen teho: Ei oikein meinaa muut autot perässä pysyä 100km/h-120km/h ohituksissa. Muuten on noi OG900 turbot aika laiskoja kulkemaan..
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mielestäni T8 lähtee aivan alhaalta ehkä jopa paremmin vääntämään kuin T16.
eikö vrx civicissä 160hv ole? sen kanssa menee t8 jossa ahtoja nostettu ja turbo järkyttävässä kunnossa niin ihan tasoihin, ohitte sitten kun mitsun vaihtoi...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Sami kirjoitti:-Yksi asia ihan aluksi: 900:t on mopoja olipa niissä mikä turbo tahansa (tämä ei ollut tarkoitettu saab -pilkaksi, enkä tällä kommentilla kaipaa tästä asiasta riitelyä). Välitykset, paino, moottorin teho/vääntökäyrä yms. tekee sen, että 180 saabin hevosvoimaa ei oikein pärjää 140 riisikuppihevosvoimalle. Taas tuli herättyä todellisuuteen, kun ajelin jollain 90 -luvun riisikupilla ja suht vaivattomasti paukahti 200km/h lasiin.. tuli itsekin ihmeteltyä, että mites tämä nyt näin..?
minkälaisella riisikipolla sää oikeen oot ajanu..?! 8O :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Olen kans samaa mieltä että tuo 8-tappi lähtee alhaalta hiukan paremmin. Mutta 16-tappinen taas on ylemmillä kierroksilla aivan eri maata ja uskaltaa antaakkin vähän enemmän kieppiä, kun 8-tappiselle.

Ja kyllähän tuo tuo Turbo-Saapas nyt lyö nuo 2-litraaset riisikipot mennen tullen. Tai oman Ässä ottaa sen 200km/h paljon nopeampaa, mitä kaverin Nissan Primera 2,0i 16v 145hv.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Toyota Camryllä vedin ja sillä vehkeellä pesee T8 ja T16 turbosatkutkin. Tosin mä en jaksa noita satkuja ranettaa ja virittää. Enkäpä jää tästä tänne väittelemään.

Sovitaan nyt, että 900 saappi on maailman paras auto jolla voittaa riisikipot 6-0, mutta todellisuudessa ei noi ässät tai muutkaan turbot tuolla ihan niitä vauhdikkaimpia vehkeitä ole. Kuka sitten jaksaa noita moottoritiellä huudattaa sinne 4000 kierroksen tienoille.. Pitäs alkaa muidenkin valmistajien ottaa oppia satkusta. Varsinkin McLarenin, kun ei tahdo oikein tällä kaudella homma toimia:) Uskotaan sitten, että satku pesee riisikipot mennen tullen ja siinä sivussa kaikki muutkin automerkit:) Mulle on vaan huonolla säkällä sattunut neljä lussua turboa peräkkäin ja aina tulee kokeiltua autoja, jotka liikkuu rivakammin:) Huono tuuri vain.. Mulla ei muuten ässä ilman APC:ta kulkenut edes 200km/h?? Ohivirtaus mittaus tehty ja kaikki muutenkin kunnossa, puristukset ok, turbo kunnossa, ei vuotoja, jarrut ei laahaa ja hyvät renkaat alla.. Ehkä vähemmillä aurauskulmilla olis vielä pitänyt kokeilla, mutta ei viittinyt. En ole tosin APC:lla ja IC:lläkään kokeillut, koska kyllä siinä saa ihan huolella polkea, että tuon vehkeen saa 200km/h vauhtiin.

No, ei se kulkupuoli ole autossa täkein homma..
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no ei ässä vakiona nyt mikään menijä olekkaan, niinkun ei mielestäni 145hv vielä pitäisi ollakaan... ässä kulki täysin vakiona, olisiko ollut 5 vai 6 kyydissä, 211, saattaa löytyä vielä videokin tuosta, juuri ja juuri g60 corradon ohi meni :roll:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin