99vm-80 + 90 osia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jusau kirjoitti:Tehot ja väännöt taisivat olla aika samoissa B ja -H-moottoreissa, yksikaasuttimisessa se 100hp ja tuplilla 108hp. H-moottori on muistaakseni parikymmentä kiloa kevyempi B:hen verrattuna, jossakin vanhassa AJA-lehdessä oli esittely H-sarjan 'parannuksista' B:hen verrattuna. Paino oli ainakin yksi parantunut asia.
Polttoainetalous oli parantunut asia. Korkeampipuristeinen h-kone olisi mahdollistanut tehojen noston. Sensijaan konetta kuristettiin kanavista antamaan samat tehot B-koneen kanssa sillä vaikutuksella, että polttoaineenkulutus putosi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

mutta entäs tuo edellä mainitsemani 2.1 16valve vm-91
onko mitään toivoa saada sähköjä toimimaan ikinä?
onko kyseistä konetta istutettu tuplaysiin ikinä?
voisi olla kivasti vääntävä kone noin niinkun vapariksi :)
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

ja sitten vielä kun tuossa ysiysissä on kattoverhoilu rikki ja roikkuu niin voisiko ysikympistä vaihtaa koko kattoverhoilun?
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Mulla olisi tuollainen -80 99 ja vielä myynnissä
jos kiinostaa hyvällä tekniikalla ja leimaa vielä syksyyn
soittele jos kiinnostaa?!!
Ari 1622
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

axtec kirjoitti:ja sitten vielä kun tuossa ysiysissä on kattoverhoilu rikki ja roikkuu niin voisiko ysikympistä vaihtaa koko kattoverhoilun?
ei sovi 90 kattoverhoilu. :( kyllä ehjiä 99:n verhoilujakin löytyy kun vain etsit.

on melko isotöinen urakka laittaa 99:iin 2,1 16V.. sähköt kai siinä eniten miettimistä tuottaa..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

axtec kirjoitti:mutta entäs tuo edellä mainitsemani 2.1 16valve vm-91
onko mitään toivoa saada sähköjä toimimaan ikinä?
onko kyseistä konetta istutettu tuplaysiin ikinä?
voisi olla kivasti vääntävä kone noin niinkun vapariksi :)
Tottakai sen saa toimimaan. Ruiskun sähköt ovat kuitenkin hyvin pitkälti yhtenä nippuna, jonka saa irroitettua siitä moottorinluovuttajasta. Itse kyllä hommaisin sen koko luovuttaja-auton varaosiksi, jotta mitään nippeliä ei jäisi puuttumaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

luultavasti ensin laitan vain ihan normaakin 8 tappisen H-koneen
ja sitten saatuani tuon toisen turbo projektin edes käymään niin jos ehtisi syventyä paremmin tuohon saabiin :?
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

sain vihdoin ja viimeinkin projektin aluilleen ja nostin 90:sestä koneen ja laatikon pois ja irroittelin ne toisistaan. muuten ihan helpohko juttu mutta vaihteensiirtäjän irrotus tuotti vaivaa, kun ei ollu ennen tehny.
tänään sahasin koneenluovuttaja satkun käymään ja en muistanut että pakoputkea tarvittiin viime kesänä, säikähdin ihan simona kun pörähti käymään 8O
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24636
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

axtec kirjoitti:ja sitten vielä kun tuossa ysiysissä on kattoverhoilu rikki ja roikkuu niin voisiko ysikympistä vaihtaa koko kattoverhoilun?
multa löytyy 2d 99:siin sellainen kattoverhoilu joka ei tule ikinä roikkumaan. irroittamaan en ala ,noutaa saa rahaa vastaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

mutta kun tuo on 4d eli ovia on neljä :)

löytyykö mistään ysiysiin korjauskirjaa sähköisessä muodossa?
tai tavallisena?

ja vielä kysyisin että kun tuossa taka-kontissa lukee GLS niin onko eroa tav.gl:ään? muutakuin yksi kaasutin enemmän.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

axtec kirjoitti: ja vielä kysyisin että kun tuossa taka-kontissa lukee GLS niin onko eroa tav.gl:ään? muutakuin yksi kaasutin enemmän.
eipä taida muilta osin poiketa gl-mallista. mahdollisesti kakskaasarimallissa oli jonkinlainen etuspoileri, ainakin 79 vuoden esitteessä (nimellä "etuvakaaja")
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

joo-o eli sain kasattua satkun H-koneen ja ysikympin 5v. lootan
ja vaihdoin koneen kiinnitys "korvat", jotta käy ysiysiin.

mutta meinasin äsken nostaa tuon B-mallin koneen pois ysiysistä mutta se ei nouse suosiolla? kuskin puolelta jostakin jumittaa rankasti, mutta mikä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko vaihteensiirtotanko irti? Vetoakselit? Nopeusmittarivaijeri ei pane rankasti vastaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

vaihteensiirtäjä on irti ja toinen vetari myös on irti, toisen saa irti kun nostettaessa siirtää koneen toiseen laitaan.

onko tuo sinun 99 oikeasti gli-malli vaiko jälkiasennus ruisku?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

axtec kirjoitti:onko tuo sinun 99 oikeasti gli-malli vaiko jälkiasennus ruisku?
Jälkiasenettu K-jetronic.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin