Helppiä satkun ABSien vianhakuun?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mittaa hydr.yksiköltä se 5 vai 6 napainen liitin (osa numerolla 294 kuvassa 4). Vika on kärkien väärä asento....jolloin matolaatikko luulee ettei hydraulipaineita ole tarpeeksi suuri (180 bar) abseille mutta kumminki riittävästi normaaleille jarruille.
Jos normaalijarrujen paine tipahtaa muistaakseni alle 120 baria niin punainen merkkilamppu alkaa palamaan...
Ja sitten jarrut sananmukaisesti häviävät....
Aikanani itsekkin katselin käytettyä yksikköä, mutta hinnat oli aika korkeat. Paras pyyntihinta oli 500 egee...jolla melkein sain uuden joka toimii kuin käkikello..ja takuu on kaksi vuotta voimassa...
Ei ole tarvinnut pähkäillä absien kans kertaakaan yksikön uusinnan jälkeen...On ne jarrut niin tärkeät kun muksujen kanssa ajelee eli niiden on pelattava...
Jos normaalijarrujen paine tipahtaa muistaakseni alle 120 baria niin punainen merkkilamppu alkaa palamaan...
Ja sitten jarrut sananmukaisesti häviävät....
Aikanani itsekkin katselin käytettyä yksikköä, mutta hinnat oli aika korkeat. Paras pyyntihinta oli 500 egee...jolla melkein sain uuden joka toimii kuin käkikello..ja takuu on kaksi vuotta voimassa...
Ei ole tarvinnut pähkäillä absien kans kertaakaan yksikön uusinnan jälkeen...On ne jarrut niin tärkeät kun muksujen kanssa ajelee eli niiden on pelattava...
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
- Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
- Viesti:
Mikäli oikeen osasin laskea niin 1222 se sanoo. Viisaammat voi vielä katsoa TÄMÄN videon ja koittaa laskea itse. Onko tuolle mitään tehtävissä vai pitääkö hommata uus. 

Ei setä vittuile, setä neuvoo!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Sama koodi kun mulla oli ja hyd.yksikkö meni uusiin puihin...Jakke_ kirjoitti:Mikäli oikeen osasin laskea niin 1222 se sanoo. Viisaammat voi vielä katsoa TÄMÄN videon ja koittaa laskea itse. Onko tuolle mitään tehtävissä vai pitääkö hommata uus.
Onko kellään tietoa käykö satkun absin pumppu tonnariin?
Tarve olisi -88 tonnariin
Löysin yhden toimivan 30egellä mutta kaveri oli hävittänyt sen.
Ainakin tonnarissa pirun hankala asentaa paikalleen ettei postitse viitsi tilata valmiiksi rikkinäistä ja purkaa uudelleen.
Satkuja löytyisi hesasta enemmän kun tonnareita.
Itellä moottorin kyljessä oli numerot 100511-9030 ja 1BB42 sekä 13V ja rikkoutumisen syy oli kai bensiinin tihkuminen mootorin päälle.
Tarve olisi -88 tonnariin
Löysin yhden toimivan 30egellä mutta kaveri oli hävittänyt sen.
Ainakin tonnarissa pirun hankala asentaa paikalleen ettei postitse viitsi tilata valmiiksi rikkinäistä ja purkaa uudelleen.
Satkuja löytyisi hesasta enemmän kun tonnareita.
Itellä moottorin kyljessä oli numerot 100511-9030 ja 1BB42 sekä 13V ja rikkoutumisen syy oli kai bensiinin tihkuminen mootorin päälle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Luultavasti sama hydrauliyksikkö..et kirjoitti:Onko kellään tietoa käykö satkun absin pumppu tonnariin?
Tarve olisi -88 tonnariin
Löysin yhden toimivan 30egellä mutta kaveri oli hävittänyt sen.
Ainakin tonnarissa pirun hankala asentaa paikalleen ettei postitse viitsi tilata valmiiksi rikkinäistä ja purkaa uudelleen.
Satkuja löytyisi hesasta enemmän kun tonnareita.
Itellä moottorin kyljessä oli numerot 100511-9030 ja 1BB42 sekä 13V ja rikkoutumisen syy oli kai bensiinin tihkuminen mootorin päälle.
PS..Voin kattella nuo numbat huomenissa kun kerkeen...On nimittäin aika vaikeessa paikassa..muistelisin...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
900 I 16 Kat kirjoitti:Luultavasti sama hydrauliyksikkö..et kirjoitti:Onko kellään tietoa käykö satkun absin pumppu tonnariin?
Tarve olisi -88 tonnariin
Löysin yhden toimivan 30egellä mutta kaveri oli hävittänyt sen.
Ainakin tonnarissa pirun hankala asentaa paikalleen ettei postitse viitsi tilata valmiiksi rikkinäistä ja purkaa uudelleen.
Satkuja löytyisi hesasta enemmän kun tonnareita.
Itellä moottorin kyljessä oli numerot 100511-9030 ja 1BB42 sekä 13V ja rikkoutumisen syy oli kai bensiinin tihkuminen mootorin päälle.
PS..Voin kattella nuo numbat huomenissa kun kerkeen...On nimittäin aika vaikeessa paikassa..muistelisin...
Numerot ei passaa.. 100427 0784-3
Vakiona taisi olla vain yhtenä vuonna og satkussa 92tai 93vm ,eikös joku todennut ettei classicissa ollut enää 93 vuonna? Vai muistanko väärin.. Lisävarusteena kauemmin ollut kyllä saatavilla.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... et&start=0
Tuolta selviää oliko maikin kommentti topicin 4 sivulla että jonkun devalvaation takia hinnat pompsahti niin rajusti että esim abs jarrrut otettiin vakiolistalta pois että saatiin hintaa alemmas.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... et&start=0
Tuolta selviää oliko maikin kommentti topicin 4 sivulla että jonkun devalvaation takia hinnat pompsahti niin rajusti että esim abs jarrrut otettiin vakiolistalta pois että saatiin hintaa alemmas.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Päivitellänpä vähän statuksia tuon oman ABS-taistelun osalta:
Merkkivalokorjauksella auto meni "ABSittomana" katsastuksesta läpi, mutta vianetsintä jatkui.
Hydrauliyksikkö tilpehööreineen vaihdettu
Paineenjakaja tms härpätin vasemmassa lokasuojassa vaihdettu
Ohjausyksikkö takapenkin alla vaihdettu
Releet tarkistettu
Pyöräanturit mitattu
Johtosarja mitattu ettei lankoja ole poikki tai oikosulussa.
Hetkellisesti tuo toimikin (ilmeisesti kierroksen verstaan ympäri), mutta nyt antaa taas vikakoodeja... tällä kertaa boxi antaa vuoron perään kaikki koodit mitkä se osaa.
Osia on siirretty ristiin toimivasta autosta, ja moni äijä on jarruja hämmästellyt ja päätään raapinut, mutta tuloksetta.
Mennee seuraavaksi autosähköön erikoistuneelle syynättäväksi jos kustannusarvio on kohtuullinen.
Verstaalla tuo on seissyt lähes yhtäjaksoisesti juhannuksesta saakka, olisi katsastus taas ajankohtainen... taitaa mennä hyvä käyttöauto varaosiksi (arvokas radio varastettiinkin jo) ellei tuo ongelma pikkuhiljaa selviä.
Merkkivalokorjauksella auto meni "ABSittomana" katsastuksesta läpi, mutta vianetsintä jatkui.
Hydrauliyksikkö tilpehööreineen vaihdettu
Paineenjakaja tms härpätin vasemmassa lokasuojassa vaihdettu
Ohjausyksikkö takapenkin alla vaihdettu
Releet tarkistettu
Pyöräanturit mitattu
Johtosarja mitattu ettei lankoja ole poikki tai oikosulussa.
Hetkellisesti tuo toimikin (ilmeisesti kierroksen verstaan ympäri), mutta nyt antaa taas vikakoodeja... tällä kertaa boxi antaa vuoron perään kaikki koodit mitkä se osaa.
Osia on siirretty ristiin toimivasta autosta, ja moni äijä on jarruja hämmästellyt ja päätään raapinut, mutta tuloksetta.
Mennee seuraavaksi autosähköön erikoistuneelle syynättäväksi jos kustannusarvio on kohtuullinen.
Verstaalla tuo on seissyt lähes yhtäjaksoisesti juhannuksesta saakka, olisi katsastus taas ajankohtainen... taitaa mennä hyvä käyttöauto varaosiksi (arvokas radio varastettiinkin jo) ellei tuo ongelma pikkuhiljaa selviä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
1.1. Vikakoodien tyhjennys
1. Korjaa vika!
2. käy ajamassa autolla vähintään 30 km/h --->Vikakoodit ei pyyhkiinny muistista edellä mainitulla tavalla jos niitä ei ole ENSIN luettu! Ja jos järjestelmässä on useampi vika päällä pitää ensin korjata ensimmäinen vika ja sen jälkeen lukea vikakoodit uudestaan! Eli kun olet lukenut koodin, korjannut vian, ajanut autolla lenkin niin lue koodit uudestaan sen jälkeen. Jos näyttää koodiksi 4444 ei muita vikoja järjestelmässä ollut.
1. Korjaa vika!
2. käy ajamassa autolla vähintään 30 km/h --->Vikakoodit ei pyyhkiinny muistista edellä mainitulla tavalla jos niitä ei ole ENSIN luettu! Ja jos järjestelmässä on useampi vika päällä pitää ensin korjata ensimmäinen vika ja sen jälkeen lukea vikakoodit uudestaan! Eli kun olet lukenut koodin, korjannut vian, ajanut autolla lenkin niin lue koodit uudestaan sen jälkeen. Jos näyttää koodiksi 4444 ei muita vikoja järjestelmässä ollut.
Helpommin sanottu kuin tehty kun vikaa ei ole paikallistettu...900 I 16 Kat kirjoitti: 1. Korjaa vika!
Alkujaanhan boxi ilmoitti satunnaisesti muistaakseni 1-2-2-2 eli pääsylinterin venttiili, mutta pääsääntöisesti 4-4-4-4.
Sittemmin boxi ilmoitti ainoastaan 4-4-4-4, eli ei vikoja.
Nyt se ilmoittaa vuoron perään kaikkia vikakoodeja... tuskin kaikkia palikoita kuitenkaan toistamiseen kannattaa vaihtaa oli ne kaikki sitten rikki tai ei, enkä jaksa uskoa että ne kaikki olisivat viallisia testeistä huolimatta.
Ajattelin vielä kertaalleen käydä kaikki tehdyt vaiheet verstaan kanssa läpi, josko jotain ehdotettuja tai tehdyksi väitettyjä toimenpiteitä sittenkin olisi jäänyt tekemättä. Ensimmäinen verstas antoi väärän diagnoosin, toinen alkaa olla valmis luovuttamaan, itse en jaksaisi enää käsiäni liata.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
ABS-valo ei sammu lainkaan
Jatkan tähän kun on hyvä otsikko. Kuten tuolla aiemmin kerroin on valo jäänyt palamaan ja sitten toisinaan taas sammunut ja ABSItkin toiminut.
Vikakoodin luku ei meinannut onnistua, usean yrittämisen jälkeen antoi koodin joka viittasi oikeaan etupyörään (1241). Irroitin anturin ja puhdistin sen, en mittaillut mitään. Kaikki näytti päällisin puolin ok:lta. Muutaman ajokerran valo sammui ja ABSit pelas.
Kun valo jäi palamaan niin testaamaan koodia ulos, oikosuljin ja virrat päälle irroitin hyppylangan ei koodia vaan valo palaa yhtämittaa. Toistin muutamaan kertaan mutta ei koodia.
Tietäen auton historian niin tilasin uuden anturin, käytettyä ei palstalta löytynyt. EI se valo vieläkään sammunut eikä antanut koodia. Vanhan anturin mittaus antoi arvon noin 1100 Ohmia.
Pähkäilimme ja soitto expertille sai vahvistukesen että taitaa olla ABS-ohjausboksi vioittunut.
Sitte kokeliimme tuon -89 boksia ja kas valo sammui, ABS-toiminto yritti toimia mutta ei se ei onnistu kun napojen hammastukset ovat -89:ssä harvemmat. Boksi meni tilaukseen, sitäkään ei palstalta löytynyt, joten purkaamot oli ainoa vaihtoehto.
Hain postista JugiBoyn (poikani) lähettämän käytetyn boksin. Heti postin pihassa paikalleen ja päärele myös, jännitti vääntää avainta ja valo syttyi sammuakseen pienen hetken (2-3 sek) jälkeen.
Sanomattakin selvää että ABS-systeemi toimi myös.
Toinen talkoo oli jarrunesteen vaihto, ensin tietysti se että aukeaako ilmausruuvit, aukesi ne ja takaruuvit laitettiin uudet, olis ne eteenkin laitettu mutta kun valitsin M:N-valinnasta vääräkierteiset.
Tällainen tarina.........................

Vikakoodin luku ei meinannut onnistua, usean yrittämisen jälkeen antoi koodin joka viittasi oikeaan etupyörään (1241). Irroitin anturin ja puhdistin sen, en mittaillut mitään. Kaikki näytti päällisin puolin ok:lta. Muutaman ajokerran valo sammui ja ABSit pelas.
Kun valo jäi palamaan niin testaamaan koodia ulos, oikosuljin ja virrat päälle irroitin hyppylangan ei koodia vaan valo palaa yhtämittaa. Toistin muutamaan kertaan mutta ei koodia.
Tietäen auton historian niin tilasin uuden anturin, käytettyä ei palstalta löytynyt. EI se valo vieläkään sammunut eikä antanut koodia. Vanhan anturin mittaus antoi arvon noin 1100 Ohmia.
Pähkäilimme ja soitto expertille sai vahvistukesen että taitaa olla ABS-ohjausboksi vioittunut.
Sitte kokeliimme tuon -89 boksia ja kas valo sammui, ABS-toiminto yritti toimia mutta ei se ei onnistu kun napojen hammastukset ovat -89:ssä harvemmat. Boksi meni tilaukseen, sitäkään ei palstalta löytynyt, joten purkaamot oli ainoa vaihtoehto.
Hain postista JugiBoyn (poikani) lähettämän käytetyn boksin. Heti postin pihassa paikalleen ja päärele myös, jännitti vääntää avainta ja valo syttyi sammuakseen pienen hetken (2-3 sek) jälkeen.
Sanomattakin selvää että ABS-systeemi toimi myös.
Toinen talkoo oli jarrunesteen vaihto, ensin tietysti se että aukeaako ilmausruuvit, aukesi ne ja takaruuvit laitettiin uudet, olis ne eteenkin laitettu mutta kun valitsin M:N-valinnasta vääräkierteiset.
Tällainen tarina.........................


Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä