b-moottorin vesipumppu
En sen kummemmin osaa neuvoa mutta muistaakseni vesipumpun akselia ei saa vetää suoraan ulos ettei akseleiden hampaat hajoa. Jos ne on rikki niin akseli taitanee tulla suoraankin vetämällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
eli pumppu tarvii tasaisen vedon akselin päästä ja moottoria pyöritettävä samalla!?dimebak kirjoitti:En sen kummemmin osaa neuvoa mutta muistaakseni vesipumpun akselia ei saa vetää suoraan ulos ettei akseleiden hampaat hajoa. Jos ne on rikki niin akseli taitanee tulla suoraankin vetämällä.
jos duunais ulosvetäjän jossa on laakeri sallien pumpun akselin pyörimisen ulosvedon aikana??
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
vaihdoin öljyt ja suotimen.
käytin kuumaksi, termari aukes ja vesi alkoi kiertämään.
yllätykseksi moottori kävi ilman sivuääniä kovillakin kierroksilla, vain yksi naputtava venttiili.
sammutin auton ja tsekkasin öljytikun.
what the fu*k, öljyt oli pysyneet ihan siistinä.
mistä ihmeparantuminen voi johtua vai oliko moottorissa oikeesti sadevettä sisällä!?
tossa on pihassa -76 5d combi joka kärsi samoista ongelmista.
kuitenkaan matkalla hyvinkäältä tänne öljyt pysyivät siistinä.
meneekö vesi b-moottorissa öljyn sekaan silloin kun auto ei ole käynnissä!!!!!!!
EDIT: moottori seisoi tunnin ja käytin sen uudelleen kuumaksi.
öljy edelleen siistiä
otetaan vastaa veikkauksia mikä on tilanne huomenna aamulla
palkintona oikein arvanneille vapaaehtoinen saab-safari joka sisältää joko huviajelua vanhoilla saabeilla tai vesipumpun vaihtoa
käytin kuumaksi, termari aukes ja vesi alkoi kiertämään.
yllätykseksi moottori kävi ilman sivuääniä kovillakin kierroksilla, vain yksi naputtava venttiili.
sammutin auton ja tsekkasin öljytikun.
what the fu*k, öljyt oli pysyneet ihan siistinä.
mistä ihmeparantuminen voi johtua vai oliko moottorissa oikeesti sadevettä sisällä!?
tossa on pihassa -76 5d combi joka kärsi samoista ongelmista.
kuitenkaan matkalla hyvinkäältä tänne öljyt pysyivät siistinä.
meneekö vesi b-moottorissa öljyn sekaan silloin kun auto ei ole käynnissä!!!!!!!
EDIT: moottori seisoi tunnin ja käytin sen uudelleen kuumaksi.
öljy edelleen siistiä

otetaan vastaa veikkauksia mikä on tilanne huomenna aamulla

palkintona oikein arvanneille vapaaehtoinen saab-safari joka sisältää joko huviajelua vanhoilla saabeilla tai vesipumpun vaihtoa

Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Kyllä ne käytön aikana menee enemmän sekaisin kuin seisonnassa.
Mulla meni Annista vesipumppu toissa keväänä ja silloin pääsi vähän nestettä öljyjen sekaan. Remontin jälkeen piti pari päivää ajaa, että kone putsaantu ja takas öljyjen vaihtoon. Sen jälkeen on pysyny puhtaana. Edelleen on samat öljyt koneessa, kun mittariin on tullu vain 3tkm lisää vesipumppu rempan jälkeen. Kansiremontinkin tein mutta öljyt pysyi puhtaina.
Itteä on alkanu tosin tuo osien huono saatavuus hirvittämään joten ajatuksena olisi vaihtaa tuo b-moottori h-moottoriin, joko 8-tappiseen turboon tai 16V-vapariin. Varaosaliikkeestä taisi vielä saada tuota uudempaa vesipumppua jonka tietennii vois ostaa jemmaan jos se vielä sattuu leviämään, kun toisaalta haluttais pitää tuo b-moottori, ja laittaa parit Weberit ruokkimaan konetta ja peltisarja poistamaan kaasut.
Mulla meni Annista vesipumppu toissa keväänä ja silloin pääsi vähän nestettä öljyjen sekaan. Remontin jälkeen piti pari päivää ajaa, että kone putsaantu ja takas öljyjen vaihtoon. Sen jälkeen on pysyny puhtaana. Edelleen on samat öljyt koneessa, kun mittariin on tullu vain 3tkm lisää vesipumppu rempan jälkeen. Kansiremontinkin tein mutta öljyt pysyi puhtaina.
Itteä on alkanu tosin tuo osien huono saatavuus hirvittämään joten ajatuksena olisi vaihtaa tuo b-moottori h-moottoriin, joko 8-tappiseen turboon tai 16V-vapariin. Varaosaliikkeestä taisi vielä saada tuota uudempaa vesipumppua jonka tietennii vois ostaa jemmaan jos se vielä sattuu leviämään, kun toisaalta haluttais pitää tuo b-moottori, ja laittaa parit Weberit ruokkimaan konetta ja peltisarja poistamaan kaasut.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kannattaa varmaan hankkia vesipumppu varalle, muita osia kaiketi vielä löytyykin kohtuullisen helposti?dimebak kirjoitti: Itteä on alkanu tosin tuo osien huono saatavuus hirvittämään joten ajatuksena olisi vaihtaa tuo b-moottori h-moottoriin, joko 8-tappiseen turboon tai 16V-vapariin. Varaosaliikkeestä taisi vielä saada tuota uudempaa vesipumppua jonka tietennii vois ostaa jemmaan jos se vielä sattuu leviämään, kun toisaalta haluttais pitää tuo b-moottori, ja laittaa parit Weberit ruokkimaan konetta ja peltisarja poistamaan kaasut.
Eikö olisi perusteltua asentaa suoraan K-jetronic huolehtimaan polttoainepuolesta?
Nyt viimeistään tulisi taltioida kaikki b-moottorit, niitä ei tarvitsisi enää toimittaa paalattaviksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
jeeees, koeajo ajettu.
vedot todella hyvät, onkohan ruiskussa eri nokka tms?
kytkimen kanssa meinasi olla ongelmia, yllätys
kolmas työsylinteri toi tulosta.
öljyt siistit
vedot todella hyvät, onkohan ruiskussa eri nokka tms?
kytkimen kanssa meinasi olla ongelmia, yllätys

kolmas työsylinteri toi tulosta.
öljyt siistit

Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Onko tuosta vesipumpun akselin hammasmäärän merkityksestä sen vahvuuteen olemassa ihan faktaakin? Meinaan omiin kokemuksiin perustuen parin sukulaisen vahvistaessa asian, vanhempi harvahammas-versio olis vahvempi etenkin purku/asennusvirheiden osalta.
Joku suositteli joskus vesipumpun akselin ylösvetoa vaihde vapaalla ilman tulppia tai kaikkein mieluiten jakoketju irrotettuna.. ja sittenkin ulosvetäjällä eikä millään liukuvasaralla!
Joku suositteli joskus vesipumpun akselin ylösvetoa vaihde vapaalla ilman tulppia tai kaikkein mieluiten jakoketju irrotettuna.. ja sittenkin ulosvetäjällä eikä millään liukuvasaralla!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tuskin löytyy faktaa, kunhan heitin ihan hatusta jonkin arvelun miksi olisivat voineet vaihtaa hammasjakoa, omassani ainakin pumppu toimii eikä virranjakajassakaan tunn välystä hammastuksessa.Myrkky kirjoitti:Onko tuosta vesipumpun akselin hammasmäärän merkityksestä sen vahvuuteen olemassa ihan faktaakin? Meinaan omiin kokemuksiin perustuen parin sukulaisen vahvistaessa asian, vanhempi harvahammas-versio olis vahvempi etenkin purku/asennusvirheiden osalta.
Ainakin virranjakaja pyörähtää kivuttomasti tuolle harvalle hammastukselle, varmaan myös vesipummpukin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
semmosta pikku harmia vielä että vaihdekeppi menee "pakkiasentoon" ilman kepissä olevan heltan nostoa. mielestäni pelasi oikein ennen moottorin/lootan vaihtoa!?
onkos siellä vesipumpussa joku tiiviste joka voi kuivuessaa alkaa vuotamaan ja mahdollisesti asia korjaantuu kun on tekemisissä veden/öljyn kanssa?
onkos siellä vesipumpussa joku tiiviste joka voi kuivuessaa alkaa vuotamaan ja mahdollisesti asia korjaantuu kun on tekemisissä veden/öljyn kanssa?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Siellä on sellainen "hiilitiiviste" joka hankaa juoksupyörän vastinpintaan ja se itse hankaava tiiviste on sellaiseen paljekumi / jousi häsäkkään valettu ja tahtoopi olla että siinä palkeessa on reikä kun pumppu alkaa vuotamaan että eipä se itekseen korjaannuvesien ja muitten avittamana. Tietenki seisseessä pumpussa voi se vastinpinta ruostua ja alkaa vuotaan sen takia mutta yleensä se paljekumi kovettuu seisonnassa ja varsinkin jos kone ollut ilman nesteitä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Minulla on korjaamokäsikirjassa selostus pumpusta, asentamisesta, paikalleenlaitosta ja sen purkamisesta, voin napata digikameralla kuvan sivuista jos jotakuta kiinnostaa, skanneria ei ole.
Pumpun siipypyörästä pitää pitää kiinni moniotepihdeillä vasenkätistä ruuvia avatessa, sitten jos pumppu on tartuksissa niin liukuvasaralla irrotetaan lohkosta.
Pumpun siipypyörästä pitää pitää kiinni moniotepihdeillä vasenkätistä ruuvia avatessa, sitten jos pumppu on tartuksissa niin liukuvasaralla irrotetaan lohkosta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ei taida apuakselin hampaat kestää liukuvasaran käyttöä. Ei ole omaa kokemusta näin olen kuullut.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
vanhemmissa (harvahammas) saattaa kestää, saabin korjausopas kehottaa käyttämään erikoistyökalua (liukuvasara).dimebak kirjoitti:Ei taida apuakselin hampaat kestää liukuvasaran käyttöä. Ei ole omaa kokemusta näin olen kuullut.
ulosvetäjä on varmasti varmempi vaihtoehto.
tuossa on vielä tuo -76:n vesipumppu laitettavana, ajattelin rakentaa tai lainata ulosvetäjän.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Tuon palkeen tai hiilitiivisteen pinnan vuotamisen ei pitäisi vielä johtaa siihen, että neste menee öljyihin. Noita vuotoja varten vesipumpun alla on soikea reikä josta vuotavat nesteet pääsee ulos. On ihan tavallista, että hiilitiiviste vuotaa jonkin aikaa pitkän seisonnan tai uusimisen jälkeen, kunnes sopeutuu siivapyörän vastinpintaan.
Vasta hiilipaketin alla olevan stefan vuotaminen vie vedet öljyihin.
Vesipumpun akaselia ei kannata irrottaa liukuvasaralla tms lyömällä. Koska akselissa on vinohammastus sen pitäisi päästä ylös noustessaan pyörähtämään. Ja jos se ei pääse niin hampaat lähtee tuurilla vesipumpun akselista ja huonolla tuurilla sivuakselista. Ja ovatkin sitten herkkiä murtumaan.
Paras keino on ulosvetäjä jonka sakarat laitetaan vesisiivan reikiin. Runko tuetaan vaikka vesipumpun kannen pulttien reikiin. Ja sitten vaativin osuus, rungon ja sakaroiden välissä pitää olla painelaakeri joka päästää akselin kiertymään samalla kun se nousee ylös.
Joskus olen nostanut pumpun ulosvetäjällä ilman painelaakeria, mutta silloin pitää konetta koko ajan hyvin sievästi ja vähän pyörittää siten, että sivuakseli pysyy "löysällä" suhteessa vesipumpun akseliin ja akseli nousee rikkomatta hampaita. Tässä mallissa kuitenkin tahtoo loppusuoralla pari hampaan nokkaa lohjeta, mutta pikkulohkeama ei haittaa.
Vasta hiilipaketin alla olevan stefan vuotaminen vie vedet öljyihin.
Vesipumpun akaselia ei kannata irrottaa liukuvasaralla tms lyömällä. Koska akselissa on vinohammastus sen pitäisi päästä ylös noustessaan pyörähtämään. Ja jos se ei pääse niin hampaat lähtee tuurilla vesipumpun akselista ja huonolla tuurilla sivuakselista. Ja ovatkin sitten herkkiä murtumaan.
Paras keino on ulosvetäjä jonka sakarat laitetaan vesisiivan reikiin. Runko tuetaan vaikka vesipumpun kannen pulttien reikiin. Ja sitten vaativin osuus, rungon ja sakaroiden välissä pitää olla painelaakeri joka päästää akselin kiertymään samalla kun se nousee ylös.
Joskus olen nostanut pumpun ulosvetäjällä ilman painelaakeria, mutta silloin pitää konetta koko ajan hyvin sievästi ja vähän pyörittää siten, että sivuakseli pysyy "löysällä" suhteessa vesipumpun akseliin ja akseli nousee rikkomatta hampaita. Tässä mallissa kuitenkin tahtoo loppusuoralla pari hampaan nokkaa lohjeta, mutta pikkulohkeama ei haittaa.