99 sai talvirenkaat
Itse laitoin eilen satkuun talvigummit alle ja pääsin yllätyksekseni eroon satasen vauhdissa vaivanneesta tärinästä.
Luulin vian olevan muualla kuin renkaissa, kun tärinä jatkui vaikka vaihdoin etu- ja takarenkaat keskenään. No paskat kumit on muutenkin nuo Nokia NRe:t.
Mulla on nyt Hakkapeliitta kakkoset alla kai kolmatta vuotta, kahdessa pintää 8mm ja kahdessa 6mm ja ainakin viimevuonna pito oli erinomainen. Saas nähdä, onko vielä. Aikaisemmassa samanlaisessa satsissa en havainnut mitään kovettumista tai pidon häviämistä, vaan olivat aivan käsittämättömän pitävät renkaat.
Mahtaako tuo kovettuminen ja renkaan piloille meneminen sitten johtua kesäsäilytyksestä? Aurinko ainakin pilaa renkaat, se on ihan varma. Luultavasti myös liian kuiva tai kostea säilytystila on miinusta.
Ja kylläpä se näkyy olevan niin, että oikeasti vanhat renkaat kyllä kovettuvat. On varastossa jotkut nastarenkaat n. 15vuoden takaa ja eivät pidä edes märällä asvaltilla kun kokeilin. Kumi on _todella_ kovaa. Kesärenkailla kovettumiseen näyttääpi auttavan kun vähän polttaa pintaa pois, mutta nastarenkailla ei liene kovin hyvä idea..
Luulin vian olevan muualla kuin renkaissa, kun tärinä jatkui vaikka vaihdoin etu- ja takarenkaat keskenään. No paskat kumit on muutenkin nuo Nokia NRe:t.
Mulla on nyt Hakkapeliitta kakkoset alla kai kolmatta vuotta, kahdessa pintää 8mm ja kahdessa 6mm ja ainakin viimevuonna pito oli erinomainen. Saas nähdä, onko vielä. Aikaisemmassa samanlaisessa satsissa en havainnut mitään kovettumista tai pidon häviämistä, vaan olivat aivan käsittämättömän pitävät renkaat.
Mahtaako tuo kovettuminen ja renkaan piloille meneminen sitten johtua kesäsäilytyksestä? Aurinko ainakin pilaa renkaat, se on ihan varma. Luultavasti myös liian kuiva tai kostea säilytystila on miinusta.
Ja kylläpä se näkyy olevan niin, että oikeasti vanhat renkaat kyllä kovettuvat. On varastossa jotkut nastarenkaat n. 15vuoden takaa ja eivät pidä edes märällä asvaltilla kun kokeilin. Kumi on _todella_ kovaa. Kesärenkailla kovettumiseen näyttääpi auttavan kun vähän polttaa pintaa pois, mutta nastarenkailla ei liene kovin hyvä idea..
Pitäisi noi kaksi talvea ajetut Hakkapeliitta neloset laittaa taas alle. Nastoja puuttuu aika lailla. Onko kellään tietoa / näkemystä siitä, että voiko ja kannattaako noita nelosia nastoittaa uudestaan?
Näissähän on ne nelikulmaiset nastat, mutta maalaisjärjellä ajatellen melkein mikä tahansa nasta olisi tyhjää paikkaa parempi.
Näissähän on ne nelikulmaiset nastat, mutta maalaisjärjellä ajatellen melkein mikä tahansa nasta olisi tyhjää paikkaa parempi.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Juha96 kirjoitti:Pitäisi noi kaksi talvea ajetut Hakkapeliitta neloset laittaa taas alle. Nastoja puuttuu aika lailla. Onko kellään tietoa / näkemystä siitä, että voiko ja kannattaako noita nelosia nastoittaa uudestaan?
Näissähän on ne nelikulmaiset nastat, mutta maalaisjärjellä ajatellen melkein mikä tahansa nasta olisi tyhjää paikkaa parempi.
Eikä nykyrenkaitten lamellisiin pintoihin pysty poraamaan uusia reikiä. Vanhempiin jossa oli vielä "yhtä kumia" olevia paloja pystyi nastoittamaan=poraamaan uusia nastoja.Mimmi kirjoitti:Epäilen, ettei niissä väljissä rei'issä mikään nasta pysy.
#1430
Onkos ne valmistusvikaiset SCRAP-merkityt renkaat?Juha96 kirjoitti:Pitäisi noi kaksi talvea ajetut Hakkapeliitta neloset laittaa taas alle. Nastoja puuttuu aika lailla.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11807
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No eikö sitten pitäisi mennä tekemään reklamaatio jos paljon nastoja puuttuu? Vai ovatko uudempaa erää, jossa piti jo olla kunnolliset paikallaanpysyvät nastat?Juha96 kirjoitti:Ei, kyl nämä on ihan uusina ja priimoina ostettu...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nyt on satkussa alla Nokian ykköset about 8mm:n pinnalla, ajettavuus on mielestäni melkein parempi kuin NRT-kestärenkailla joissa pintaa noin 5mm Ja ohjaus kevyempi).
Sanoisin noin muistikuvan perusteella että ovat hiljaisemmat kuin HKPL2:et, tai ainakaan eivät ole äänekkäämmät.
Mitä rengaspainetta olette käyttäneet satkun alla (2d pystäri-kaasari eli kevein malli) 185/65r15-talvirenkailla, laitoin 2.3bar, kannattaisikohan nostaa 2.5bar asti?
Sanoisin noin muistikuvan perusteella että ovat hiljaisemmat kuin HKPL2:et, tai ainakaan eivät ole äänekkäämmät.
Mitä rengaspainetta olette käyttäneet satkun alla (2d pystäri-kaasari eli kevein malli) 185/65r15-talvirenkailla, laitoin 2.3bar, kannattaisikohan nostaa 2.5bar asti?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Viikko sitten pyöräytin Kleberin 4:set alle, kolmas talvi lähti noille. Juhem oli muistaakseni talven noilla ajanut. Ihan asiansa ajavat renkaat. On tosin vielä tuo kaasujalka kesämoodissa ja tulee annettua turhan hätäisesti kaasua kiihdyttäessä.
Anni on edelleen kesärenkailla. Raukka joutui ulos tallista, kun sain rautakaupasta hyvän tarjouksen ja päätin ostaa jo nyt vinttiin uuden lattian (46 neliötä) vaikka saneeraus on vielä pahasti vaiheessa. Muutenkin talli näyttää rautakaupan varastolta ku autotallilta.
Ensi kesän kumisavotoista pitänee ainakin todeta se, että Annin alla olevat Kumhon Ecstat pitäisi saada noille vanteille mitkä Turbossa on nyt alla tai siihen pitää vihdoinkin hommata ne directionalit ja niille noi Ecstat. Tuolla Annilla ku tulee ajettua niin vähän (tänä vuonna tähän mennessä 50 kilsaa) joten laitan joten laitan Nokialaiset siihen. Joten vihdoinkin saan renkaat auton suorituskyvyn mukaan, kun nyt on Turbossa H-nopeuluokan ja Annissa V-nopeusluokan. Ja samalla kans näkee kuinka pahasti niistä Turbon kesävanteista on yksi kierossa, kun Turbosta loppui kumma vemputus talvirenkaiden myötä.
Anni on edelleen kesärenkailla. Raukka joutui ulos tallista, kun sain rautakaupasta hyvän tarjouksen ja päätin ostaa jo nyt vinttiin uuden lattian (46 neliötä) vaikka saneeraus on vielä pahasti vaiheessa. Muutenkin talli näyttää rautakaupan varastolta ku autotallilta.
Ensi kesän kumisavotoista pitänee ainakin todeta se, että Annin alla olevat Kumhon Ecstat pitäisi saada noille vanteille mitkä Turbossa on nyt alla tai siihen pitää vihdoinkin hommata ne directionalit ja niille noi Ecstat. Tuolla Annilla ku tulee ajettua niin vähän (tänä vuonna tähän mennessä 50 kilsaa) joten laitan joten laitan Nokialaiset siihen. Joten vihdoinkin saan renkaat auton suorituskyvyn mukaan, kun nyt on Turbossa H-nopeuluokan ja Annissa V-nopeusluokan. Ja samalla kans näkee kuinka pahasti niistä Turbon kesävanteista on yksi kierossa, kun Turbosta loppui kumma vemputus talvirenkaiden myötä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
yllättävän hyvin on tähän asti "talvea" pärjännyt keväänä nastattomiksi "kesärenkaiksi" ristityillä vanhoilla talvimisukoilla. tuntuu pitävän paremmin kun toisessa autossa olevat samanlaiset mutta kapeammat misukat joissa enemmän pintaa ja lähes puolet nastoista jäljellä. olisiko kesäkäyttö karhentanut pinnan tarttuvammaksi?
lähiaikoina saan myös kokemusta uudenkarheista hakkapelitta2 kumeista jotka ystävällinen "foorumilainen" myi asevelihintaan. olikohan eka kerta kun ostin pelkät renkaat, ilman autoa kaupankylkiäisenä?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
lähiaikoina saan myös kokemusta uudenkarheista hakkapelitta2 kumeista jotka ystävällinen "foorumilainen" myi asevelihintaan. olikohan eka kerta kun ostin pelkät renkaat, ilman autoa kaupankylkiäisenä?
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kylläpäs olikin nuo mun talvirenkaat liukkaat, kun eka liukas aamu oli viimeviikolla! Näyttääpi tosiaankin Hakkapeliitta 2 kovettuvan..
Vaan viitisen sataa kilsaa paljaalla asvaltilla teki hyvää ja nyt renkaat pitävät taas kuin uudet. Taitaapi joku mikrometrin paksuinen kova kerros muodostua siihen renkaan päällä kesäsäilytyksessä, mutta kuluu sitten asvaltilla pois..
Jäällä ja lumella tuskin kuluisikaan? Jälleen siis yksi syy laittaa talvirenkaat alle ainakin viikkoa ennen lumikelejä. Rengas pitää sitten talvella paremmin, kun syksyllä on ajettu "sisään"..
Vaan viitisen sataa kilsaa paljaalla asvaltilla teki hyvää ja nyt renkaat pitävät taas kuin uudet. Taitaapi joku mikrometrin paksuinen kova kerros muodostua siihen renkaan päällä kesäsäilytyksessä, mutta kuluu sitten asvaltilla pois..
Jäällä ja lumella tuskin kuluisikaan? Jälleen siis yksi syy laittaa talvirenkaat alle ainakin viikkoa ennen lumikelejä. Rengas pitää sitten talvella paremmin, kun syksyllä on ajettu "sisään"..