Ihan mielenkiinnosta, olisko tuosta mahdollista saada kuvaa?elk kirjoitti:Avattuani virranjakajan, huomasin että sakarapyörä hankaa hieman johonkin mustaan osaan virranjakajassa, oletettavasti se on hall-anturi. Hangatessa osa lähtee hetkeksi mukaan sakarapyörän liikkeeseen kunnes taas palautuu pyörän kolon tullessa kohdalle. Tämä osa näyttää myös siltä kuin siinä olisi pieni särö.
Vikaa 900sen virranjakajassa?
Tuo pieni musta osa on Hall-anturi. Siinä on sellainen 2 mm rako ja sakarahelma menee siitä välistä. Anturiin indusoituu tällöin pieni virta, ja siitä anturi tietää missä kohdassa virranjakajan pyörijä on. Tästä menee tieto sytkäyksikölle.
Jos se sakarahelma osuu anturiin, niin taivuttele sakarahelman peltiä varovasti.
Muistaakseni alipaine-ennakkosäätö vaikuttaa pikkasen Hall-anturin asentoon, eli anturin tuleekin liikkua. Mutta peltinen sakarahelma ei saa osua anturiin.
Toivottavasti saat tästä mitään selvää.
Jos se sakarahelma osuu anturiin, niin taivuttele sakarahelman peltiä varovasti.
Muistaakseni alipaine-ennakkosäätö vaikuttaa pikkasen Hall-anturin asentoon, eli anturin tuleekin liikkua. Mutta peltinen sakarahelma ei saa osua anturiin.
Toivottavasti saat tästä mitään selvää.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
@#%&!!
Nyt kyrsii,
Takana yli 1200km ongelmatonta ajoa ja sitten kuudenkympin alueella autosta katoaa veto ja kone sammuu, taas.
No ei muutakuin rullaten parkkiin tienposkeen ja kokeilemaan käyntiin. Ja sehän lähti käyntiin kuin normaalistikkin ja toimi ainakin seuraavan 120km (eli siis kotona nyt ollaan, ei sammunu itsekseen tuon jälkeen).
Nyt on sitten mieleen tullut josko vika piilisi virtalukon pohjassa, josta niin monesti olen kuullut.
Olisiko kenelläkään selittää miten tarkistan sen virtalukon pohjan kunnon, eli käytännössä miten puran ja kasaan se keskikonsolin hökötyksen niin että "nippelit on oikeinpäin" vielä kasauksenkin jälkeen?
Takana yli 1200km ongelmatonta ajoa ja sitten kuudenkympin alueella autosta katoaa veto ja kone sammuu, taas.
No ei muutakuin rullaten parkkiin tienposkeen ja kokeilemaan käyntiin. Ja sehän lähti käyntiin kuin normaalistikkin ja toimi ainakin seuraavan 120km (eli siis kotona nyt ollaan, ei sammunu itsekseen tuon jälkeen).
Nyt on sitten mieleen tullut josko vika piilisi virtalukon pohjassa, josta niin monesti olen kuullut.
Olisiko kenelläkään selittää miten tarkistan sen virtalukon pohjan kunnon, eli käytännössä miten puran ja kasaan se keskikonsolin hökötyksen niin että "nippelit on oikeinpäin" vielä kasauksenkin jälkeen?
Virtalukon rele
Osaisiko joku satkun sähköihin perehtynyt kertoa voiko virtalukon releen oireilu aiheuttaa auton sammumisen kesken ajon? Auton käynnistymistä sen kokonaan puuttuminen ei ainakaan tuntunut estävän.
Viikonlopun saldo on karkeasti se että tuosta releestä löysin sisältä kontaktipinnalta jonkin verran karstaa jonka sain putsattua pois. Virtalukon pohja näyttää aivan uudelta liitinpuolelta, ei tummuneita kohtia vaan vitivalkoinen muovipohja kiilltää eikä halkeamia ole.
Maadoituspisteet on tarkastettu, samoin sulakeboxin pohja äkkiseltään siten ettei silmään sattunut mitään tavanllisuudesta poikkeavaa (irtopiuhoja, sulaneista johtoja tms.)
Viikonlopun saldo on karkeasti se että tuosta releestä löysin sisältä kontaktipinnalta jonkin verran karstaa jonka sain putsattua pois. Virtalukon pohja näyttää aivan uudelta liitinpuolelta, ei tummuneita kohtia vaan vitivalkoinen muovipohja kiilltää eikä halkeamia ole.
Maadoituspisteet on tarkastettu, samoin sulakeboxin pohja äkkiseltään siten ettei silmään sattunut mitään tavanllisuudesta poikkeavaa (irtopiuhoja, sulaneista johtoja tms.)
Virtalukon pohja
Nyt on sitten virtalukon pohja vaihdettu ja toivottavasti oudot satunnaiset nykimiset ja sammumiset katoavat. Ei ollut tuokaan vaikea homma kun tiesi mitä tehdä. Hankalinta oli saada ne kolme erikoisruuvia auki, mutta talttapäisellä ruuvarilla vääntämällä reunaa vasten sai ruuvit nitkahtamaan jumistaan ja loppu olikin melkein sormin pyörittelyä.
Avasimpa muuten tuon virtalukon pohjan ja en ihmettele jos vika oli siinä. Varsinkin, juurikin sytytykselle menevän kontaktin pinta oli aivan karstassa ja vaseliinissa. Lisäksi epäilen että jouset jotka painavat kontaktipintoja yhteen ovat jo jonkin verran väsähtäneet, jostain syystä parissa isommassa jousessa oli myös hieman ruostetta. Ilmeisesti tuo vaseliini kuuluisi lähinnä sinne toiseen päähän tuota osaa jossa on jonkin sorttisia liukuohjureita, eikä noille kontaktipinnoille.
(Ihan vinkkinä että virtalukon pohjan, tämän muovisen sähkömokkulan saa purettua ilman että sitä tarvitsee liiman kanssa kasata, mutta en ota vastuuta siitä jos joku sen tehdessään hajoittaa jotain, joko autonsa tai itsensä kasatessaan sen jotenkin väärin... itsellä todennäköisesti vanha osa menee varastoon putsattuna ja jouset "kiristettynä"). Uusihan ei toki paljoa maksa, todennäköisesti työ korjaamolla maksaa enemmän.
Avasimpa muuten tuon virtalukon pohjan ja en ihmettele jos vika oli siinä. Varsinkin, juurikin sytytykselle menevän kontaktin pinta oli aivan karstassa ja vaseliinissa. Lisäksi epäilen että jouset jotka painavat kontaktipintoja yhteen ovat jo jonkin verran väsähtäneet, jostain syystä parissa isommassa jousessa oli myös hieman ruostetta. Ilmeisesti tuo vaseliini kuuluisi lähinnä sinne toiseen päähän tuota osaa jossa on jonkin sorttisia liukuohjureita, eikä noille kontaktipinnoille.
(Ihan vinkkinä että virtalukon pohjan, tämän muovisen sähkömokkulan saa purettua ilman että sitä tarvitsee liiman kanssa kasata, mutta en ota vastuuta siitä jos joku sen tehdessään hajoittaa jotain, joko autonsa tai itsensä kasatessaan sen jotenkin väärin... itsellä todennäköisesti vanha osa menee varastoon putsattuna ja jouset "kiristettynä"). Uusihan ei toki paljoa maksa, todennäköisesti työ korjaamolla maksaa enemmän.
Ei sittenkään
and the story continues...
Hyyty sitten vauhdissa saappi taas tänään, ei ollut vika virtalukon pohjassa. Kävin sitten hakemassa virranjakajan joka nyt autossa ompi ja auto odottaa taas sormet ristissä ajamista seuraavat ties kuinka monta kilsaa.
Virranjakaja käytännössä oli enää ainut paikka mikä saattais kakoa, ja virranjakajassa se anturi.
Ensimmäisiä havaintoja on alinapainekellon irroituksen jälkeen öljyä siinä kammessa joka menee sisälle ja siirtelee anturia. Lisää yllätyksiä voi löytyä kunhan saan vain avattua tuon virranjakajan, hieman meinaa ensimmäisten sokkien avaamisen jälkeen vielä tuon peltisen pyörylän irroittaminen jotta pääsen käsiksi itse anturiin.....
Hyyty sitten vauhdissa saappi taas tänään, ei ollut vika virtalukon pohjassa. Kävin sitten hakemassa virranjakajan joka nyt autossa ompi ja auto odottaa taas sormet ristissä ajamista seuraavat ties kuinka monta kilsaa.
Virranjakaja käytännössä oli enää ainut paikka mikä saattais kakoa, ja virranjakajassa se anturi.
Ensimmäisiä havaintoja on alinapainekellon irroituksen jälkeen öljyä siinä kammessa joka menee sisälle ja siirtelee anturia. Lisää yllätyksiä voi löytyä kunhan saan vain avattua tuon virranjakajan, hieman meinaa ensimmäisten sokkien avaamisen jälkeen vielä tuon peltisen pyörylän irroittaminen jotta pääsen käsiksi itse anturiin.....
Re: Ei sittenkään
Saitkos peltipyörylän irti? Laitoin itse kokeeksi virranjakajan takaisin kasaan hall-anturia vaihtamatta ja asensin sen autoon. Eipä tule kipinää ollenkaan. Olen tosin yrittänyt aika monella tavalla sakarapyörää irti ja jossain infoissa luki että hall-anturi menee suoraa paskaksi jos siihen koskee jollain metallisella. Enpä sitten tiedä onko tuo ihan totta. Iloisesti autoon oli vielä päätetty yrittää murtautua, mutta saab kestää! Ilo on kuitenkin vähissä kun katselin noita lukkojen hintoja. Toivottavasti romuttamolta saa yhden lukon erillisenä. Tämä vaihto tulee tietysti kyseeseen vasta jos saan auton muutoin toimimaan.HM kirjoitti:and the story continues...
Hyyty sitten vauhdissa saappi taas tänään, ei ollut vika virtalukon pohjassa. Kävin sitten hakemassa virranjakajan joka nyt autossa ompi ja auto odottaa taas sormet ristissä ajamista seuraavat ties kuinka monta kilsaa.
Virranjakaja käytännössä oli enää ainut paikka mikä saattais kakoa, ja virranjakajassa se anturi.
Ensimmäisiä havaintoja on alinapainekellon irroituksen jälkeen öljyä siinä kammessa joka menee sisälle ja siirtelee anturia. Lisää yllätyksiä voi löytyä kunhan saan vain avattua tuon virranjakajan, hieman meinaa ensimmäisten sokkien avaamisen jälkeen vielä tuon peltisen pyörylän irroittaminen jotta pääsen käsiksi itse anturiin.....
Re: Ei sittenkään
No en aivan, tosin lähti koko satsi aika rumasti ulos ja samalla tuhosin vahingossa osittain sen HALL-anturin johtimet, että sikäli.elk kirjoitti:Saitkos peltipyörylän irti? Laitoin itse kokeeksi virranjakajan takaisin kasaan hall-anturia vaihtamatta ja asensin sen autoon. Eipä tule kipinää ollenkaan. Olen tosin yrittänyt aika monella tavalla sakarapyörää irti ja jossain infoissa luki että hall-anturi menee suoraa paskaksi jos siihen koskee jollain metallisella. Enpä sitten tiedä onko tuo ihan totta. Iloisesti autoon oli vielä päätetty yrittää murtautua, mutta saab kestää! Ilo on kuitenkin vähissä kun katselin noita lukkojen hintoja. Toivottavasti romuttamolta saa yhden lukon erillisenä. Tämä vaihto tulee tietysti kyseeseen vasta jos saan auton muutoin toimimaan.
Virranjakajan sisuksista ei päällisin puolin mitään outoja havaintoja. Itselläni HALL-anturin johtimet ovat melko pehmeitä, säiekatkeamia ei tuntuisi kylläkään olevan mutta on mahdollista että niitä voi olla, eli kontakti pätkii kun alipainekello siiirtelee anturia jakajassa.
Se öljy alipainekellon vivun päässä näytti olevan ihan vaseliinia ja varta vasten sinne laitettu.
Tuo että jollain metallisella koskee HALL-anturiin ja se että se aiheuttaisi vioittumisen ei kuulosta ainakaan äkkiseltään järkevältä kuin siten että jos kosketaan jollain magneettisella metallilla, esim. magneettisella ruuvarin kärjellä. Tuolloin tämä anturin vastaanottopää saattaa muuttua magneettiseksi ja silloin sen peltipyörylän (eli siis sakarapyörän) vilkuttelulla ei ole enää mitään väliä vaan anturi on jatkuvasti "päällä". Uskoisin niin että magneettikentällä tuo HALL-anturi toimii, eikä esim. infralla jota taas kotielektroniikassa näkee. Eli se HALL-anturi on tavallaan vain yksinkertainen magneettikytkin joka kertoo sytytykselle missä kohdin pyörijä kulkee.
Yksi toinen teoria kävi mielessä itsellä tuosta pätkimisestä, mikäli HALL-anturi olisikin ehjä. Nimittäin siitä anturinlevyn alapuolelta levystä löysin hankausjälkiä, joista olisi voinu päätellä että akseli on välillä päässyt siirtymään jonkin verran ylös virranjakajan kantta kohden ja tämä mahdollisesti lisättynä sillä että se peltipyörylä pääsee liiikkumaan, antaa HAL-anturi virheellistä dataa. Itselläni se peltinen joka vilkuttelee anturille nimittäin ainakin jotenkin pystyi siirtymään ylös niin paljoa että pellin alareuna peitti vain puoliksi HALL-anturin.
Uskon nyt aika vahvasti että vika oli loppujenlopuksi tuossa jakajan HALL-anturin toiminnassa. Itse HALL-anturi ei näytä saaneen sakarapyörästä siipeensä, joten vika lienee johtimissa tai itse osa vain yksinkertaisesti on finito.
Auto kulkee nyt todella hyvin ja sen emäntäkin on monesti jo maininnut

Liitän alle vielä kuvan siitä miten "rumasti" tuon anturin sain pois, eli yritin sakarapyörää nostaa mutta se tuntui nousevan vain tiettyyn pisteeseen asti. Jokusen yrityksen jälkeen luovutin ja jonkin ajan kuluttua kokeilin uudestaan ja hups sekä HALL-anturi että sakarapyörä tuli silmille ilman väkivaltaa tuolta jakajasta, mutta samalla teloin kuitenkin anturin johtimet.

Re: Ei sittenkään
Kuva ei näy, mutta kertoisitko millä tunkkasit sakarapyörän ylös? Otitko tunkatessa pois ison, pienen vai molemmat lukkoklipsirenkaat akselilta?
Auto kulkee nyt todella hyvin ja sen emäntäkin on monesti jo maininnutAinakaan toistaiseksi ei ole sammunut (takana 700km ongelmatonta menoa) ja veto tilanteessa kuin tilanteessa tuntuu olevan tallella. Joskus aikaisemmin vanhalla jakajalla tuo lämmetessään tuntui ikäänkuin kadottavan "boostin" ja "vastatuuli" tuntui.
Liitän alle vielä kuvan siitä miten "rumasti" tuon anturin sain pois, eli yritin sakarapyörää nostaa mutta se tuntui nousevan vain tiettyyn pisteeseen asti. Jokusen yrityksen jälkeen luovutin ja jonkin ajan kuluttua kokeilin uudestaan ja hups sekä HALL-anturi että sakarapyörä tuli silmille ilman väkivaltaa tuolta jakajasta, mutta samalla teloin kuitenkin anturin johtimet.
Nyt kuvan pitäisi taas näkyä, oli kytkin sekoillut aamuyöstä ja katkaissut netin.
Kaksi lukkorengasta otin auki, mahdollisesti kait pienempi olisi pitänyt säilyttää paikoilaan jotta akseli ei olisi noussut tai jotain. Sakarapyörää yritin auki siten että kahdella L-kärkisellä pihdillä vedin sakarapyörän alta. Tämä ei jostain syystä auttanut kuin siten että sakarapyörä tuli ulos vain muutaman millin ja sitten ikäänkuin tyssäsi johonkin. Uudelleen yrityksessä sitten nousikin sakarapyörä HALL-antureineen ja akseleineen. Jakajan pääakseli kuitenkin jäi paikoilleen.
Kaksi lukkorengasta otin auki, mahdollisesti kait pienempi olisi pitänyt säilyttää paikoilaan jotta akseli ei olisi noussut tai jotain. Sakarapyörää yritin auki siten että kahdella L-kärkisellä pihdillä vedin sakarapyörän alta. Tämä ei jostain syystä auttanut kuin siten että sakarapyörä tuli ulos vain muutaman millin ja sitten ikäänkuin tyssäsi johonkin. Uudelleen yrityksessä sitten nousikin sakarapyörä HALL-antureineen ja akseleineen. Jakajan pääakseli kuitenkin jäi paikoilleen.
Noniin, pientä edistystä. Odotin kyllä tältä panostukselta ehkä hieman enemmän, sillä vaihdoin virranjakajan kokonaisuudessaan purkaamolta ostettuun. Nyt tulee kipinää kyllä ilmeisesti kokoajan, mutta auto lähtee käyntiin huonosti, käy erittäin huonosti ja kierrokset jäävät täydelläkin kaasulla alle kahdentuhannen. Pakoputki ammuskelee ja moottorin puolelta kuuluu monenlaista erikoista ääntä. Auto kuitenkin lupaa kokoajan sentään vähän mutta käy sitten välissä tosi paskasti, aiemmin taas lupasi vain kylmänä mutta kävi oikein hyvin käydessään. Pakoputkessa ei ollut banaania vaikka olin ihan varma että joku semmoisen on sinne nyt laittanut. Liekö sitten nyt sytytys kohdaltaan... Kohdistin uuden virranjakajan kyllä aiemman jakajan merkkien mukaan. Neuvot ovat tervetulleita.
Näin äkkiseltään kuulostaisi siltä että ennakot pielessä, itse kyllä laitoin ehjän jakajan samaan asentoon kuin vanhankin ja pelasi ok. Katsoin siis että ensinnäkin jakajan asento on sama vanhaan verrattuna, samoin pyörijä tuli oikeinpäin.
Itselläni ainakin molempiin jakareihin oli vedetty "puukolla" kannen ja jakarin välille viiva merkiksi oikeasta säädöstä. Liekö sitten täälläpäin jollain huoltamolla ollut tapana vai vedetty tehtaalla. Hain myös itse purkaamolta kokeeksi virranjakajan.
Jos kuormaan kiihdyttäessä kone "naulaa" eli kuuluu metallista tylkytystä koneesta niin silloin sytytys liian aikaisessa. Jakarissa on merkintä mihin suuntaan se pyörii ja siitä voi päätellä minne suuntaan kääntää, joko myöhäiseen tai ennakkoa.
Alipainekello kunnossa?
Itselläni ainakin molempiin jakareihin oli vedetty "puukolla" kannen ja jakarin välille viiva merkiksi oikeasta säädöstä. Liekö sitten täälläpäin jollain huoltamolla ollut tapana vai vedetty tehtaalla. Hain myös itse purkaamolta kokeeksi virranjakajan.
Jos kuormaan kiihdyttäessä kone "naulaa" eli kuuluu metallista tylkytystä koneesta niin silloin sytytys liian aikaisessa. Jakarissa on merkintä mihin suuntaan se pyörii ja siitä voi päätellä minne suuntaan kääntää, joko myöhäiseen tai ennakkoa.
Alipainekello kunnossa?
Alipainekellon pitäisi olla kunnossa, koska virranjakaja oli ehjästä autosta kotoisin. Kun säät sallivat niin pitää varmaankin kokeilla vanhan jakajan kelloa. Kellon letku on kyllä aika huonokuntoinen. Kokeilin uutta jakajaa sekä vanhoilla että uusilla sytkärin johdoilla ja jakajankannella ja pyörijöillä.HM kirjoitti:Näin äkkiseltään kuulostaisi siltä että ennakot pielessä, itse kyllä laitoin ehjän jakajan samaan asentoon kuin vanhankin ja pelasi ok. Katsoin siis että ensinnäkin jakajan asento on sama vanhaan verrattuna, samoin pyörijä tuli oikeinpäin.
Itselläni ainakin molempiin jakareihin oli vedetty "puukolla" kannen ja jakarin välille viiva merkiksi oikeasta säädöstä. Liekö sitten täälläpäin jollain huoltamolla ollut tapana vai vedetty tehtaalla. Hain myös itse purkaamolta kokeeksi virranjakajan.
Jos kuormaan kiihdyttäessä kone "naulaa" eli kuuluu metallista tylkytystä koneesta niin silloin sytytys liian aikaisessa. Jakarissa on merkintä mihin suuntaan se pyörii ja siitä voi päätellä minne suuntaan kääntää, joko myöhäiseen tai ennakkoa.
Alipainekello kunnossa?
Jos olen ymmärtänyt oikein niin virranjakajan akseli sopii vain yksin päin moottoriin, koska se ainakin näyttää epäkeskolta. Jos näin ei kuitenkaan ole niin sytykset ovat varmasti aivan pielessä.
Huomasin vielä että vaikka molemmat jakajat ovat tyyppiä JHFU4, uusi on koodiltaan kahdesta viimeisestä numerosta erilainen kuin aiempi. Uusi on 45 kun vanha oli 52. Jakaja oli kotoisin ruiskukoneisesta saabista. Toivon tosiaan ettei mennyt nyt iso raha hukkaan.
Ei käy kuin yksinpäin paikalleen. Itse sytytys saadaan ainoastaan ajoituslampulla tarkasti kohdilleen. Voit kokeilla kuitenkin kiertää jakajaa johonkin suuntaan ja katsoa paraneeko käynti. Jos saat sen ajokuntoon, käytä sitten vaikka jossain pajalla säädättämässä sytkä.elk kirjoitti:Alipainekellon pitäisi olla kunnossa, koska virranjakaja oli ehjästä autosta kotoisin. Kun säät sallivat niin pitää varmaankin kokeilla vanhan jakajan kelloa. Kellon letku on kyllä aika huonokuntoinen. Kokeilin uutta jakajaa sekä vanhoilla että uusilla sytkärin johdoilla ja jakajankannella ja pyörijöillä.HM kirjoitti:Näin äkkiseltään kuulostaisi siltä että ennakot pielessä, itse kyllä laitoin ehjän jakajan samaan asentoon kuin vanhankin ja pelasi ok. Katsoin siis että ensinnäkin jakajan asento on sama vanhaan verrattuna, samoin pyörijä tuli oikeinpäin.
Itselläni ainakin molempiin jakareihin oli vedetty "puukolla" kannen ja jakarin välille viiva merkiksi oikeasta säädöstä. Liekö sitten täälläpäin jollain huoltamolla ollut tapana vai vedetty tehtaalla. Hain myös itse purkaamolta kokeeksi virranjakajan.
Jos kuormaan kiihdyttäessä kone "naulaa" eli kuuluu metallista tylkytystä koneesta niin silloin sytytys liian aikaisessa. Jakarissa on merkintä mihin suuntaan se pyörii ja siitä voi päätellä minne suuntaan kääntää, joko myöhäiseen tai ennakkoa.
Alipainekello kunnossa?
Jos olen ymmärtänyt oikein niin virranjakajan akseli sopii vain yksin päin moottoriin, koska se ainakin näyttää epäkeskolta. Jos näin ei kuitenkaan ole niin sytykset ovat varmasti aivan pielessä.
Huomasin vielä että vaikka molemmat jakajat ovat tyyppiä JHFU4, uusi on koodiltaan kahdesta viimeisestä numerosta erilainen kuin aiempi. Uusi on 45 kun vanha oli 52. Jakaja oli kotoisin ruiskukoneisesta saabista. Toivon tosiaan ettei mennyt nyt iso raha hukkaan.
Ne nystyrät siinä jakajan akselin päässä olevassa levyssä ainakin kertovat miten päin tulee sinne, eli ne nystyrät on tosiaan hieman epäkeskosti. Eli ei periaatteessa väärinpäin saa kiinni, ja en usko että kone oikein kävisi jos pyörijä olisi väärinpäin.
Itselläni molemmat ovat 52 loppuisia, tyypiltään JHFU4, uudempi kasitappisesta ruiskusaapista haettu. Itsellä jakarien välillä ei päällisinpuolin ollut mutta eroa kuin kuoren hieman erilainen työstö kiinnityskohdista (leikattu hieman eri kohdista).
Sitä en osaa sanoa mitä eroa 45:lla ja 52:lla on.
Ohessa vielä kuva jos siitä jotain apua on, kuvassa alipaineventtiilin oikealla puolen näkyy kannessa viilto josta puhuin:

Itselläni molemmat ovat 52 loppuisia, tyypiltään JHFU4, uudempi kasitappisesta ruiskusaapista haettu. Itsellä jakarien välillä ei päällisinpuolin ollut mutta eroa kuin kuoren hieman erilainen työstö kiinnityskohdista (leikattu hieman eri kohdista).
Sitä en osaa sanoa mitä eroa 45:lla ja 52:lla on.
Ohessa vielä kuva jos siitä jotain apua on, kuvassa alipaineventtiilin oikealla puolen näkyy kannessa viilto josta puhuin:
