Aktiivihiili suojaa kuljettajaa myös kyynel,-sinappi ym. kaasuilta.
Jos kuljettajan paukuttelu on ongelma niin minulla olisi aktiivihiilihousut joista voisin luopua.
kimmop kirjoitti:Tulipellin puolelta vaan jää nyt sen laatikon kannen puuttuessa aukko josta sitä ilmaa virtaa tolle suotimelle sen konepellin aukon lisäksi, mutta tuskinpa tuosta mitään haittaa on.
En kyllä itse ajelis pitkään noin.
Tosin foorumin kaunein topiikissa olen nähnyt että todella siistejä konehuoneitakin on mutta pääosin taitavat kyllä enempi vähempi öljyisiä joiden käryt nyt kulkeutuvat kabiiniin.
Myös edellä ajavan pakokaasut kulkeutuvat helpommin sisään, ainakin liikennevaloissa seistessä.
Eikös siitä vanhasta kehikosta sais sen luukun kuten aiemminkin oli mainitun tehdyn tai hätävarana esim peittää toi aukko ilmastointiteipillä.
Että tulisi vielä yksi koulukunta lisää, niin omaani olen viimeksi tilannut Jyväskylän Pro-Carservicestä. Mallivuoden kysyivät ja kehyksellisen lähettivät. Saattaa olla samakin kuin Motonetin kehyksellinen malli.
tetammi kirjoitti:Myös edellä ajavan pakokaasut kulkeutuvat helpommin sisään, ainakin liikennevaloissa seistessä.
Eikös siitä vanhasta kehikosta sais sen luukun kuten aiemminkin oli mainitun tehdyn tai hätävarana esim peittää toi aukko ilmastointiteipillä.
Ihan hyvä pointti. Täytyy viritellä jeesusteippiä kun ehtii.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Tästä ei välttämättä suodatinmyyjät tykkää mutta menköön. Tuli tuossa jokunen aika sitten taas ajankohtaiseksi vaihtaa tuo raitisilmasuodatin vanhukseen kun antoi jo itsessään ylimääräistä haisua puhallusilmaan (Motonetin 22Eur kehysmalli). Pelkän kuituvaihdospanoksen tilaaminen Motonetistä ei kiinnostanut (11,50Eur + pk) kun muuta tilailtavaa ei ollut, niin sattui kaupassa vastaan liesituulettimen suodatinmateriaalipussukka, mallia Universal Filter. Semmosta yleismallin suodatinkangasta josta saa leikata itse sopivan mallisen.
Tuosta sai sopivasti taittelemalla tehtyä muuten ehjään kehykseen toimivan suodattimen, eikä maksanut kuin 2Eur. Kehyksen ympärille liimasin vielä varastoon jääneestä superlon tyyppisestä pakkausmateriaalista pätkän, jotta tuo kehys tuli vielä tiiviiksi. Pitää vielä kattella saisko tuosta sivallettua emännän ooppeliin myös uuden suodattimen. Uudempaan autoon tietysti kannattaa aina laittaa se oikea filtteri eikä alkaa keksimään omia patentteja.
Allergikko kun olen, niin nää jutut pitää olla myös kunnossa autossakin ja luulempa että tuosta "ranetuksesta" tuli hyvä.
Viimeksi muokannut HM, Ti Touko 01, 2007 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi kirjoitti:Toivottavasti Allergikko on tyytyväinen ranetukseensa.
Liesituulettimen suodatin kun on rasvanerotussuodatin eikä siitepölysuodatin (tosin suurimmat kottaraiset siihenkin pysähtyvät).
Tuo materiaali ei ole kaukana siitä vaihtokuitupanoksesta ja sitä on tuossa kehikossa nyt sen viitisen senttiä sisällä (liesituulettimeenhan sitä tulee vain sen vajaan sentin). Putsasin jo aiemmin nuot puhallinröörit että ainakin niistä näkee mikäli siitepölyt pääsee kuitenkin läpi. Jos hifistellä haluaisi niin kehikkoon ensimmäiseksi kerrokseksi voisi laittaa erikseen jonkin karkeamman suodattimen toppaamaan ne varpuset ja männynkävyt.
Onko muuten joku patentoinut ilmastoinnin yhteyteen jonkinlaista suodatinta? Kiinnostaisi kuulla mahdollisista toteutuksista, nimimerkillä koko sisusta juuri purettu ja kuurattu viimeisen päälle...
Mimmi kirjoitti:En ole patentoinut, ranettanut kylläkin.
Ranetuksena on ilmastoinnin EU4-suodatinkangasta konepellin ilmanohjaimeen. Lopputulos: Ei hyvä, koska suodatinpinta-alaa on liian vähän (pitäisi olla jatkuvasti vaihtamassa noin viikon välein).
Ei ole siis enää mitään suodatinta.
Kokeilinpa itsekin ilmastointikoneiden metritavaraa, kun irtopanoksia ei enää löytynyt. Siis tuohon vanhempaan, sellaisia missä on ne reunat niin löytyi kyllä.
Ostin neliön verran mattoa, 8€ maksoi. Pari kerrosta laitoin ja hyvin vaihtuu ilma autossa. Ovat ilmeisesti hienompaa tjsp. tai se tiheämpi puoli ilmeisesti pitää laittaa suodattimen menosuuntaan ku kojelaudalle ei tule sellaisesta "kuitupölyä". Ja riittoisuus? Varmaan 6-7 käyttökertaan.
Yksinkerroin tuolla on varmasti lyhyempi käyttöikä mutta vielä parempi puhallus. Kokemuksia?
Mimmi kirjoitti:
Ranetuksena on ilmastoinnin EU4-suodatinkangasta konepellin ilmanohjaimeen. Lopputulos: Ei hyvä,
Olisiko sitten täysin poissuljettua asentaa suodatin kiinni höyrystimeen sen näkyvälle puolelle? Tuohon tulee tietysti kosteutta kun AC pyörii mutta eipä toisaalta sataisi suoraan.
Mertmi kirjoitti:Pitää laittaa tänne yksi halpa vaihtoehto noille törkyhintaisille valmiille suodattimille. vanha juttu foorumilta
Tätä minäkin olen käyttänyt.
Taisi maksaa pari vuotta sitten peräti 9€/ neliö tuollainen samanlainen suodatinharso, mitä Mertmin linkissä on. Muistaakseni juurikin tuon threadin innoittamana ostin tuota harsoa.
Kolminkertaisena toimii mielestäni varsin hyvin, olen itsekin allerginen ja saappi tosiaan on keväisin ainoa paikka, missä on hyvä hengittää. Pölyt pysyvät sen verran hyvin auton ulkopuolella, että yleensä riittää, kun kerran tai pari vuodessa siivoaa auton sisältä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
pitänee hommailla ittelle seuraavaks suodattimeks tuommonen köyhäilyversio. Siel on nyt noi Motonetin villat siinä muovihäkissä.
Oli muuten varmaan alkuperäset villat siel sisällä. Sellasta hauskaa todellapitkäkuituista harvaa villaa. Ilmeisesti ollu joskus öljytty, siihen malliin siihen oli sellasta mustaa p*skaa tarttunu.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen