pakkaset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuossa puoli yhdeksän korvilla päräytin Turbon käyntiin, näyttäis aamulla olleen Ilmatieteenlaitoksen mukaan 24 raitaa pakkasen puolella. Tosin tuolla Kallanilla on myötään lämpimämpää ku täällä mantereella.

Turbo lähti niin kynysesti käymään vaikka oli pari tuntia ollut roikassa. Akku on varmasti latausta vailla, kun on kaupunkiajoa 99% ajosta. Pitää kyllä nostaa viikonlopuksi laturin jatkeeksi. Iltapäivästä sitten starttasi ku palmun alta, kun oli ollut reilusti yli 8 tuntia roikassa ja sisälämppärikin oli täysillä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

tpsaab kirjoitti:Aamulla -20, ajossaoleva kasitappinen ruiskusaab lähti käyntiin kuin palmun alta, muttei näköjään pysy käynnissä näillä pakkasilla.

1,5kk seissy kaasarisatku lähti ekalla starttauksella, muutaman sekunnin hieronnan jälkeen. Jäi kuitenkin siihen, koska oli sen verran iso kova hanki ympärillä. Lapioinen iltasella sen irti.
Eipä tänäiltana lähteny, pyörittää kovasti, muttei ees yritä käydä! Pitää viikonloppuna tutkia, josko kipinää saa. Ryypyn vaijeri oli ehjä, oisko tuo kaasari ehtiny tuossa jäätyä tai jotain?

Nyt on kaks saappia kadunvarressa. Perkele.
OG900i -88
VW 1300 -70
Rymy
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 16:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rymy »

Pitää tähän kuitata että -84 noppa lähti kuin hauki rannasta ilman lämppäriä, seisonut työpaikan pihalla kymmenisen tuntia. En muista kuka lie tämän ennenkin todennut, mutta manuaalinen ryyppy takaa vauhdikkaan lähdön pikku pakkasillakin...jää naapurit ihmettelemään.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rymy kirjoitti: En muista kuka lie tämän ennenkin todennut, mutta manuaalinen ryyppy takaa vauhdikkaan lähdön pikku pakkasillakin...jää naapurit ihmettelemään.
Totta :D Tosin ryypyn käyttö on hivenen hankalaa, kun on se muovinen "hantaaki" jääny käteen ja muutenkin ihan **tun jäykästi liikkuu toi vaijeri kunnon pakkasilla. Pihdit on pop :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Päästin vaimon tonnarilla töihin. Lähti vaikeesti ekalla, n. 10 sekunnin laiskan startin pyörityksen jälkeen. Nopeasti käynti tasaantui, mutta se ohjaustehostin on ihan kohmeessa. Vaikka meillä täällä kotona pakkasmittari näyttää 29 asteen lukemaa, niin työmatkalla tonnarin mittari oli noussu 35 pakkasasteeseen. Kuitenkin kaupunkialueella liikutaan.

Tuplis käynnistyi jo ihan rutiinilla.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ite huomasin että ohjaustehostin on paljon jäykempi kovilla pakkasilla uusilla öljyillä kuin vanhoilla käytetyillä öljyillä. Liekö aika / lämpö hajottaa öljyn rakennetta jotenki niin vanhat nesteet ei kankotu silleen...outoa...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

kylä lähtee

Viesti Kirjoittaja mestari »

eilen noppa 85 mallinen siis lähti -38 pakkasessa tolpassa ensin 2 h ja laakista käyntiin.
onhan se huollettu kesällä ja kaikki ok niin mikäs on ajellessa kun uuden termarinkin panin syksyllä.
renkaat tuntuivat olevan kuuuskanttiset alussa mutta tasaantuivat ajossa.
Cirrus
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:39

Viesti Kirjoittaja Cirrus »

ajn kirjoitti:Jos 16-venttiilinen ei lähde pakkasella käyntiin, niin vika usimmiten siinä, että akun jännite putoaa liian alas ja ohjausyksikkö ei pääse tolkkuihinsa.
Onkos saabissa sitten, jotenkin erityisen ranttu ohjausyksikkö? Kyllähän startin pyörimisestä pystyy jotain vallitsevasta jännitetasosta päättelemään. Jos kone kuitenkin pakkaseen nähden pyörittää suht reippaasti, pitäisi kyllä jännitteet olla kohdallaan.

EDIT: Äh enpä yleistä. Siis onko 16v mallissa jotenkin ranttu?
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Molemmat lähti suht hyvin käyntiin. Pakkasta oli -26. Tuo 9-3 on kyllä sen kuuloinen kuin olisi akussa liian vähän virtaa, vaikka oli piuhassa ollut 1,5 tuntia. Vaihdoin maanantaina uuden akun, joten virtaa pitäisi olla. Taitaa vain tuo pakkanen saada uudemmassa kärryssä paikat liian jähmeäksi.

Vanhemmassa on kyllä 80 ah:n akku, joten siinä ei paljon pakkanen starttiin vaikuta. Jos ei uudempi lähde, niin sitten pitää vain herättää puoliso ja pyytää viemään töihin. :lol:
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

V.J.S kirjoitti:Tosin ryypyn käyttö on hivenen hankalaa, kun on se muovinen "hantaaki" jääny käteen ja muutenkin ihan **tun jäykästi liikkuu toi vaijeri kunnon pakkasilla. Pihdit on pop :lol:
mullakin vaijeri on todella jäykkä, edelleen pelottaa kiskoa sitä kun pohjalla on muisto miten aikanaan satkussa jäi ryypyn kahva käteen pakkasella. nykyään jätän aina edellisen ajon jälkeen ryypyn valmiiksi vedettynä ulos-asentoon.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-SAS-
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 07:57

Viesti Kirjoittaja -SAS- »

Silloin kun en tarvitse autoa ja on näin kovat pakkaset, elikkä auto vain seisoskelee tuolla pakkasessa, pidän autoa koko ajan roikassa. Roikkaan tulee virtaa 2h vuorokaudessa. Autossa on myös sisätilanlämmitin. Niinpä kysynkin, että eihän tästä toimintatavastani ole mitään haittaa???

Toinen kyssäri koskee tulppia. Kuinka kireälle suurinpiirtein tulpat tulee kiristää kun ne vaihtaa uusiin??? Niin ja kunnes tulpat vaihtaa, tulpanjohtojahan ei tarvitse vaihtaa. Mutta kuinkas vairranjakajan kansi ja pyörijä.??
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

saattaa tuo sisälämppärin käyttö olla hiukan siinä ja siinä että kannattaako, ei kumminkaan ehdi kuivattaa näillä pakkasilla auto kunnolla, sulattaa vaan lumet ja jäät jotka sitten siihen asti ruostuttavat kunnes taas jäätyvät..
lohko lämppärin käytöstä en uskoisi haittaa olevan, kattilakiven muodostuminenkin niin nimellistä on..



tulppa pakkauksessahan se kiristys ohje on, ainakin ngk, eli ensin sormilla siihen että se tiiviste prikka ottaa kiinni ja siitä sitten oliko ½ tai 3/4 kierrosta, eli aika löysään.
jakajan ja pyörijän olen aina samalla vaihtanut kuin tulpatkin, ei tee kuin sen 5€ lisän siihen... johdot silloin kun siltä näyttää, johtoina käyttänyt bougigord.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minäkin pitäisin seisovaa autoa mielummin syväjäädytettynä kun edestakaisin sulatusta/jäädytystä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

lucaf kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Tosin ryypyn käyttö on hivenen hankalaa, kun on se muovinen "hantaaki" jääny käteen ja muutenkin ihan **tun jäykästi liikkuu toi vaijeri kunnon pakkasilla. Pihdit on pop :lol:
mullakin vaijeri on todella jäykkä, edelleen pelottaa kiskoa sitä kun pohjalla on muisto miten aikanaan satkussa jäi ryypyn kahva käteen pakkasella. nykyään jätän aina edellisen ajon jälkeen ryypyn valmiiksi vedettynä ulos-asentoon.

Ryyppyvaijeri kannattaa öljytä kunnolla.
Kaasarin päästä vaijeri irti, pää läpi muovipussin pohjasta ja muovipussi teipillä tiiviisti kiinni vaijeriin. Nostetaan vaijeri korkealle, täytetään pussi öljyllä ja käsketään kaverin liikutella ryyppyvaijeria edestakaisin kunnes öljy on tullut läpi. Tämän jälkeen vaijeri ei enää ole jäykkä edes pakkasella..

Itseltä ei ole yhtään kahvaa jäänyt käteen, mutta muistan kyllä, että isälle joskus jäi satkusta kahva käteen.. Tilalle taiteltiin hätäratkaisuna rautalangasta sopiva koukku.

Samainen vaijeri sitten hajosi yhtenä pakkas-aamuna kokonaan, kun minä menin autolla kouluun..Ryyppy piti laittaa päälle konepellin alta kaasarin kyljestä ja antaa auton lämmetä hetken, sitten pienenpää ryyppyä ja lähteä ajelemaan. Kun lämpöviisari saavutti vihreän alueen, pysähdys tien viereen, pelti auki ja ryyppy pois ja taas jatkettiin matkaa.. Hankalaa, mutta onnistuihan se niinkin.

Tämän jälkeen olen öljynnyt Saabien ryyppyvaijereita aina silloin tällöin.

Edit: Aijuu tänään en ole viitsinyt autoa kiusata kun ei ole tarvetta, mutta eilen ja toissa-aamuna se lähti kyllä ihan kivasti käymään pakkasestakin.
Ajattelin tosin eilen, että mitä hiton vikaa autossa on, kun se ei lähtenytkään käymään heti kun käänsi starttiasentoon, vaan konetta sai pyörittää ainakin 3sekuntia.. Mutta ei se taida olla epänormaalia 30 asteen pakkasessa, vaikka auto onkin ollut roikassa. Tähän asti ei tänä vuonna ole vielä ollut aamua, ettei auto olisi lähtenyt sillä samalla sekunnilla käymään, kun avain kääntyy starttausasentoon.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Eilen jyväskylän biltemassa myytiin lähes 100 uutta akkua ja apukäynnistinkaapeleita vieläkin enemmän. Taisi olla muillakin käynnistysongelmia...

Ite vaihdoin eilen mineraaliöljystä synteettiseen.
Pyörii paremmin näillä keleillä... :P
Vastaa Viestiin