saab 900 turbo vs bmw 325 ??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

No ei varmasti ole käytännössä mitään merkitystä, ehkä suuremmilla tehoilla jos on ahdistava putsarikotelo. Ja teekasin putsarin virtaus riittää aivan varmasti tarpeeksi pitkälle.

Teoreettisesti/käytännössä ilmanputsarilla ei ole mitään tekemistä alakierrosvääntöön, ellei se alkuperäinen ahdista aivan _älyttömästi_ ja kyseisessä tilanteessa se vie kyllä vedot koko alueelta.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Zebe kirjoitti:No ei varmasti ole käytännössä mitään merkitystä, ehkä suuremmilla tehoilla jos on ahdistava putsarikotelo. Ja teekasin putsarin virtaus riittää aivan varmasti tarpeeksi pitkälle.

Teoreettisesti/käytännössä ilmanputsarilla ei ole mitään tekemistä alakierrosvääntöön, ellei se alkuperäinen ahdista aivan _älyttömästi_ ja kyseisessä tilanteessa se vie kyllä vedot koko alueelta.

no selvishän tämäkin... he
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Daword kirjoitti: selvä. kiitoksii.

mites ku jotku on kehuneet että turbo koneesta on saatu paremmat väännöt alempaa jos on vapari? varmaan aika pientä on toi hyöty..
Tosiaan persdyno ja oikeat tehot ovat 2 eri asiaa... Jos hakee helposti kuviteltavia ja katu-uskottavia tehonlisäyksiä kannattaa hankkia ainakin vv-filtteri, dump-valve ja tietysti Turbonator ( http://www.turbonator.com ) Oikeita tehoja hakevalle Zeben ehdotukset ovat rautaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Jokke A kirjoitti:
Daword kirjoitti: selvä. kiitoksii.

mites ku jotku on kehuneet että turbo koneesta on saatu paremmat väännöt alempaa jos on vapari? varmaan aika pientä on toi hyöty..
Tosiaan persdyno ja oikeat tehot ovat 2 eri asiaa... Jos hakee helposti kuviteltavia ja katu-uskottavia tehonlisäyksiä kannattaa hankkia ainakin vv-filtteri, dump-valve ja tietysti Turbonator ( http://www.turbonator.com ) Oikeita tehoja hakevalle Zeben ehdotukset ovat rautaa.


juu.. äkkiä tommoset niin johan saappi lähtee että viuuuu

mut mistäs tiiät ettei tolla turbonaattoril ois oikeesti jotain hyötyy? mä en ainaskaan tunne ketään kuka ois kokeillut...

kaveri viritti kerran tollasen ford sierra turbon ilman otto kanavaan lehtipuhaltimen.Niin se sit vaan sano että ku kadunpäähän päästiin niin oli vieny puolet naapurin aidasta ja yhen koiran... ero oli kuulemma käsin kosketeltava. emmä sit tie mitä se sillä tarkotti?


tiedäks myykö mikään paikka vapaavirtaus suotimii t8 vm88 orkkis suotimen tilalle?
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

"mut mistäs tiiät ettei tolla turbonaattoril ois oikeesti jotain hyötyy? mä en ainaskaan tunne ketään kuka ois kokeillut... "


Jos otetaan järki käteen, niin voidaan jo todeta että tuo vehje ei pysty tuottamaan minkaanlaista ylipainetta, saatika lisäämään yhtään tehoja. = naurettavaa paskaa, amerikkalaistyyppistä ihmisten kusettamista.

Niitä vapaavirtausfilsuja löytyy tuolta kaikenmaailman tuning-nettikaupoista. En vaan näe mitään hyötyä siitä. Green on yksi valmistaja jolta löytyy hyvälaatuisia suodattimia, suoraan alkuperäisen tilalle. :lol:
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Jokke A kirjoitti:Noh... Kyllä T16 iha samalla tavalla kestää, itsellä nyt 3. yli 400 tkm ajettu T16 menossa. 2 T8:akin ollut ja kyllä niistäkin tehoa saa irti kunhan jaksaa laittaa... Kannen laitolla on 8v:ssä pirusti merkitystä, ahdinta en koskaan itse ehtinyt vaihtaa kun tuli hyvä t16 tilalle, mutta 1,2-1,4 barin paineilla liikahtaa t8:kin jo ihan sopivasti.
En väittänyt mitään T16 kestävyydestä.

Mut se joka haluaa vääntää T8:n parissa tehoja tavoitellen, tehköön niin.

Ellei OG 900 T8:n veivaaminen ole elämäntehtävä, kannattaa _ehkä_ harkita jotain muuta autoa virityskohteeksi. Itse olen ajellut ko. pelillä kohta 3 vuotta (katso allekirjoituksen linkki, alempi auto), type-M -modatulla boksilla ilman kattia sen enempää tehoja tavoitellen. Ihan mukava auto, varsinkin tyylillisesti.

Mielestäni kukaan täysjärkinen ei ajeje nykyään T8:lla ilman lukkarin rakkautta vanhaan turbo-Saabiin. Nämä autot ovat oman aikansa kuvia ja sillä hyvä.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Karjay kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Oikeasti T8 pata on kestävimpiä Saabin koneita, ja jos sen haluaa rikkoa niin täytyy todella ranettaa tai sitten polkea sitä kuin isäntä vähämielistä piikalikkaa.
Lol :D, tällä miehellä on sana hallussa.

Mut joo, totta on että T8 on kyllä erittäin kestävä kone. Omalla T8:lla on tällä hetkellä 182 000 km mittarissa ja odotan huolettomia kilometrejä...
Hohohoo, miun 99:n koneella on ajettu piakkoin 500tkm! Konee ei ees kolise pakkasillakaan yhtä paljon, kuin 900i:n 400tkm ajettu pata kolisi. Voisi luulla koneen äänen perusteella tuota turbokonetta vähemmän ajetuksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Karjay kirjoitti:
En väittänyt mitään T16 kestävyydestä.

Mut se joka haluaa vääntää T8:n parissa tehoja tavoitellen, tehköön niin.

Ellei OG 900 T8:n veivaaminen ole elämäntehtävä, kannattaa _ehkä_ harkita jotain muuta autoa virityskohteeksi. Itse olen ajellut ko. pelillä kohta 3 vuotta (katso allekirjoituksen linkki, alempi auto), type-M -modatulla boksilla ilman kattia sen enempää tehoja tavoitellen. Ihan mukava auto, varsinkin tyylillisesti.

Mielestäni kukaan täysjärkinen ei ajeje nykyään T8:lla ilman lukkarin rakkautta vanhaan turbo-Saabiin. Nämä autot ovat oman aikansa kuvia ja sillä hyvä.
No, T8 oli helppo valinta, juurikin kestävyytensä takia. No, tossa mun 99:ssä on H-kone vieläpä B-koneen tilalla. Kaikkihan tietävät sen vesipumpun...

Ei tuo T8 nyt ainaskaan tässävaiheessa ole osoittautunut mitenkään hankalaksi vehkeeksi. Ainoastaan meinasi vaan mennä ajatukset sekaisin käyntiongelmien kanssa, kun en tajunnut laittaa peruasioita ekana kuntoon, eli jakoketjua vaihtoon ja venavälyksiä säätöön. Ihan hillitön ero tuli koneen toimintaan, kun venavälykset on oikeat ja jakopään ajoitus oikeammassa suunnassa.

Täysjärkinen tai ei, T8 kone oli helppo saada ja vieläpä halpakin. Siksi se varmaankin tuli hommattua...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Daword kirjoitti:
Bmw 318i
115hv 5500 r/min
168 Nm 3900 r/min

kyl mä löisin rahani saabin puolesta ? :P
Ellei sitten kyseessä ollut 318iS, jossa tehoa onkin jo lähemmäs Saabin arvojen... Vakio-318i:tä (sekä E30 että E36) on tullut ajettua, eikä sitä kyllä voi kovin ripeäksi kehua :)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

kristian kirjoitti:
Daword kirjoitti:
Bmw 318i
115hv 5500 r/min
168 Nm 3900 r/min

kyl mä löisin rahani saabin puolesta ? :P
Ellei sitten kyseessä ollut 318iS, jossa tehoa onkin jo lähemmäs Saabin arvojen... Vakio-318i:tä (sekä E30 että E36) on tullut ajettua, eikä sitä kyllä voi kovin ripeäksi kehua :)

318iS on tehoo 140hv tosin vääntö edelleen melko laimeeta alta 4000 kiekan.

mutta toi perus 1.8 nooh ei se hirveesti liikahda ja vääntö on aika kuminauhamainen


mut kaipase ajamisen fiilis ja voiman tunne ihan arkisissa ajotilanteissa on tärkeempi ku kauhee rääkki ja kierrokset tappiin lähdöt...eikä autokaan tykkää hyvää.

voima ja vaivattomuus on jees!
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Daword kirjoitti: 318iS on tehoo 140hv tosin vääntö edelleen melko laimeeta alta 4000 kiekan.

mutta toi perus 1.8 nooh ei se hirveesti liikahda ja vääntö on aika kuminauhamainen


mut kaipase ajamisen fiilis ja voiman tunne ihan arkisissa ajotilanteissa on tärkeempi ku kauhee rääkki ja kierrokset tappiin lähdöt...eikä autokaan tykkää hyvää.

voima ja vaivattomuus on jees!
Eipä ~vakio t8:kaan mikään tykki vielä ole. :) Tuntuu vaan nopealta kun potkaisee turbon tullessa hetkeksi peliin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Täytyy nyt itsekin hieman hämmentää soppaa.

Eli ainakin tuollainen 318iS on aika rivakka peli, kun tahtoi tuon NG:n perässä pysyä liiankin hyvin.
Offtopicina mainittakoon tähän väliin, että VW Transporter 2.0 TDI (-04) näyttää paperilla aika laiskalta värkiltä 77kW tehoillaan, mutta lähtee oikeasti erittäin napakasti.

Sitten itse asiaan. BMW 325TiC(e30) vs. Saab 900 T16(-84)
Ensimmäinen repäisy, jossa alkuvauhtia noin 20km/h ja niinhän siinä kävi, että tasaisen väännön jälkeen jälkiturbotettu (BMW) jäi nuolemaan näppejään. Toisella kiskaisulla paikoiltaan lähdettäessä Sai BMW pienoisen kaulan, mutta vaihteiden suuretessa jäi hiljalleen jälkeen.

Oli siis erittäin vertainen vastus tuo 325TiC. Kummankaan auton tehoista ei ole mitään tietoa, mutta olettaisi BMW:ssä olevan ainakin hieman päälle 200hv. Satkussakin jossakin lähellä, (T16, K-Jet lisäsuuttimilla, tonnarin IC, 3" putkisto, nostetut ahdot)
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

haffu kirjoitti:
Sitten itse asiaan. BMW 325TiC(e30) vs. Saab 900 T16(-84)
Ensimmäinen repäisy, jossa alkuvauhtia noin 20km/h ja niinhän siinä kävi, että tasaisen väännön jälkeen jälkiturbotettu (BMW) jäi nuolemaan näppejään. Toisella kiskaisulla paikoiltaan lähdettäessä Sai BMW pienoisen kaulan, mutta vaihteiden suuretessa jäi hiljalleen jälkeen.

Oli siis erittäin vertainen vastus tuo 325TiC. Kummankaan auton tehoista ei ole mitään tietoa, mutta olettaisi BMW:ssä olevan ainakin hieman päälle 200hv. Satkussakin jossakin lähellä, (T16, K-Jet lisäsuuttimilla, tonnarin IC, 3" putkisto, nostetut ahdot)
T16 on nopea, jo pelkästään ruuvatulla apc:llä pitää olla M mallin bavarialainen että vetää pidemmän korren. Uusi 330 saattaa olla nopeampi 0-50, mutta sitten spaaam ja ohi, kunnes välitykset loppuu satkusta ja baikku tulee taas ohi. :oops:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Melki uskallan väittää että meikäläisen t8lla 0.5 bar paineilla baijerilainen jää...
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Make^ kirjoitti:Melki uskallan väittää että meikäläisen t8lla 0.5 bar paineilla baijerilainen jää...

öööö siis 0.5bar? eikös niissä ole 0.75 tai jotain?
Vastaa Viestiin