Kansipahvi taisi kimahtaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tulipa vielä mieleen, että kannenlaiton sijaan, onko fiksumpi homma hankkia jostain vähäpäästöinen 2.0 i16 tilalle? Toisaalta, kai tuommosen 2,1 kansipahvikin taas kestää seuraavat 150tkm ja sitten vois vaikka varoiks taas vaihtaa, vaikka ei olisi mennytkään.. :lol:
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mun mielestä ne kansipultit kannattaa kyllä vaihtaa.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tomaatti kirjoitti:Mun mielestä ne kansipultit kannattaa kyllä vaihtaa.
Motonetissä kustantavat parikymppiä per sarja. Onko nuo ihan paskaa, kun noin halpoja ovat?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä ne motonetin pultit ovat ihan asiallisia.Kannattaa vaan olla tarkkana että saa oikean pituiset!Ollut kuulemma motonetilla paljon vääränmittasta kannenpulttia tarjolla.Ainakin täällä foorumilla ollut sellaista juttua lähiaikoina..
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tomaatti kirjoitti:Kyllä ne motonetin pultit ovat ihan asiallisia.Kannattaa vaan olla tarkkana että saa oikean pituiset!Ollut kuulemma motonetilla paljon vääränmittasta kannenpulttia tarjolla.Ainakin täällä foorumilla ollut sellaista juttua lähiaikoina..
Eli vanha mukaan, kun menee pultteja hakemaan. Ilmeisesti kannattaa myös napata vanha kannentiiviste, tai sen jämiä mukaan tai ottaa edes jonkinlaisia mittoja, kun Motonetistä hakee uuden yläpään tiivistesetin. Imusarjaankin ilmeisesti useammanlaisia tiivisteitä on olemassa, joten varmaan siitäkin jotain paperimallia väkästää mukaan. Saa sitten kerrasta oikeat eikä tartte koko elämää tuhrata siihen, että ajelee moneen kertaan vaihtamaan, kun on väärän tuotteen ostanut..:D


Edit: Minkälainen kanta muuten on kannenpulteissa tässä 2,1 koneessa? 8-venaisessa taitaa ainakin olla semmonen sisäpuoleinen TORX E16? Onko tässä samanlainen? Moinen hylsy pitää myös hommata, jotta kannen saa irti..
Tarvitaanko muita erikoisia kaluja, vai pärjääkö ihan normaalisetillä, eli hylsysatsi, kiintolenkkejä, ruuvimeisseleitä, kunnon pajavasara ja momenttiavain?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Hyvinhän nuo E16-pultit on lähtenyt tavallisella 13-mm hylsyllä irti. Vaarallista ehkä enkä kyllä kokeilisi millään halpis-hylsyillä, mutta itse olen pari kertaa kannen irroittanut ja kiinnittänyt eikä ainakaan vielä ole lyönyt tyhjää...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

akyttala kirjoitti: Edit: Minkälainen kanta muuten on kannenpulteissa tässä 2,1 koneessa? 8-venaisessa taitaa ainakin olla semmonen sisäpuoleinen TORX E16? Onko tässä samanlainen? Moinen hylsy pitää myös hommata, jotta kannen saa irti..
Silloin kun piti kannentiiviste vaihtaa, yritin eka kattoa tarvikehylsyä, mutta jostain syystä kaikki E16-kokoiset olivat materiaalivahvuudeltaan asteikolla säälittävä-naurettava suunnilleen puolessa välissä. 8O Hommasin Hazetin, se kesti, ja kestää varmaan kaikki Saabin kannenlaitot mitä eteen tulee. 8) Olisko maksanut 20eur paikkeilla, mutta mitä väliä, kun voi luottaa siihen ettei leviä työkalut silmille kesken homman.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onko kukaan muuten koskaan pohtinut, että jos nuo 2,1 kansiviat eivät johdukkaan lohkosta, vaan itse kannesta? Eikös 2,3 tonnarissa ole sama kansi kuin 2,1, eikä se taida tonnarissakaan kestää.

Siis jospa 2,1 koneeseen laittaisi 2,0 16-naulaisen kannen, niin mahtaisiko kestävyys olla samaa luokkaa kuin kaksilitraisessa?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

mitä vasten ne kansi pultit pitää vaihtaa? ei ymmärrä, omasta mielestä niiden vaihdossa ei mitään järkeä. kuitenkin muutaman koneen purkanut ja kasannut. Mutta jos haluaa rahaa niihin laittaa :roll:

ja aina on motonetista tullut oikeanlaiset tiivisteet, turhaa niitä malleja mukaan ottaa. naurettavaksi ehkä itsensä tekee jos alkaa niitä siinä tiskillä mallailemaan :lol:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Essonbaarimekaanikot väittää kovasti että vehkeissä jossa kiristysmomentti on asteina, on venyvät pultit jotka täytyisi uusia aina kun ne irroittaa. Sanovat myös ettei vanhoilla tapeilla kestä (tai että saattaa pysyä vuoden/pari). Itse en ole uusinut mutta moni tuttu uusii joka kerta. Ymmärrettävää sinänsä, eipä parinkymmenen euron menoerä ole mitään jos vaihtoehtona joutuu repimään kannen uudestaan irti.
Ainakin T16 kansi tulee kyllä melko tiukkaan kiinni vapariin verrattuna, itsellä löi momenttiavain tyhjää vielä 190Nm kohdilla. Paljonkohan tuossa suunnilleen "pitäisi" tulla momenttia (80Nm+90deg)?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

sama momenttihan on vaparissa ja turbossa...

en näe mitään syytä vaihtaa alkuperäisiä laadukkaita pultteja ainakaan jos on varmuus että on ensimmäinen kannen aukaisu..

tuolla kannella se lisä teho kai suurimmaksi osaksi tuohon on haettu joten en miettisikään korvaavani sitä b202 kannella!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

mikkoimp kirjoitti:sama momenttihan on vaparissa ja turbossa...

en näe mitään syytä vaihtaa alkuperäisiä laadukkaita pultteja ainakaan jos on varmuus että on ensimmäinen kannen aukaisu..

tuolla kannella se lisä teho kai suurimmaksi osaksi tuohon on haettu joten en miettisikään korvaavani sitä b202 kannella!
Kansi on aukaistu jo kerran aikaisemmin, n. 190tkm sitten. Ei mitään tietoa, onko sillon käytetty uusia vai vanhoja pultteja.

Ei tuosta lisäätehosta niin väliä olisi, kun kone vaan kestäisi.:D Vaan onkohan nämä 2,1 kannet sitten kestänyt paremmin 2-litraisen lohkon päällä, näin päinhän on kai paljon tehty?

Edit: Ekassa rempassa pultteja ei ole uusittu. Turhaa tai ei, aion nyt varmuuden välttämiseksi uusia pultit samantien. :) Eipä se paljon enää tee tuossa rahassa lisää.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

1/2" hylsy on sopiva tuohon kannenpultin torx- kantaan. Itselläni 13mm rivasi ympäri kun pari kansipahvia vaihdoin silloin kun olin saabista.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

saikohan niitä kirjojen mukaakin avata ja sulkea 8 kertaa. en nyt muista, mutta ei se kerta eikä kaksi ollut.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Tiedä sitten miten motonetin pulttien käy ? :D
Mahtakohan saabilla olla hyvä hintapulteille..?
Siis pultteja ei tarvitse vaihtaa jos ei ole ylittänyt maksimimittaa, jonka joku voisi kaivaa korjaamokäsikirjasta tai ulkomuistista.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin