Saabbi jäi ostamatta,mikä vika?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
fd9401
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 23:28
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saabbi jäi ostamatta,mikä vika?

Viesti Kirjoittaja fd9401 »

No itsellä menossa neljäs kaasari saabbi ja muita murheita on ollut matkan varrella,mutta en muista kaasuttimien suhteen mitään ongelmia,siitäkin huolimatta haluaisi vähän vaihtelua ajamiseen ,siis välillä ruiskun tai jopa turbon kyytiä.Heittäkää vähän hintoja paljonko kuluu euroja jos ruisku tai turbo temppuilee ja mitä vikoja niihin voi tulla.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saabbi jäi ostamatta,mikä vika?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No turbosatkuissa ei osat oikeastaan maksa sen enempää kuin iivarissa.Ainoa on sitten jos turbo leviää niin se tietysti maksaa.Saahan turboja esim.300 euroon käytettynä mutta varsinkin jos joutuu työt maksamaan niin uusi on pitkällä tähtäimellä parempi sijoitus.Toinen on tietysti vaihdelaatikko,joka joutuu kovemmalle turbollisessa satkussa.Niitä saa kyllä rikki ihan virittämättömissäkin turbomalleissa,tässäkin käyttäjällä on iso osuus.Eli jos ajelee nätisti niin saattaa jopa kestää. :wink:
Tuohon mertmin kommenttiin yhdyn muuten mutta kannattaa välttää 8 venttiilisiä ruiskuja joissa on katalysaattori pistetty k-jet:in kaveriksi.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saabbi jäi ostamatta,mikä vika?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Perusosathan kuten laturi, startti, jarrut on samoja. Sytkäkamat samaa hintaluokkaa, myös samoja syyläreitä on käytetty.
Kytkinkin taitaa olla samanhintanen, motonetin varaosaluettelosta noita on hyvä vertailla.
Kansiremppakin ei hinnanpuolesta pahasti eroo, 16-venasen nostimet kun saa yleensä putsaamalla elvytettyä, eikä 8-venasen palasäätökään herkkuu ole.
16-venasen kansi taitaa kestää vähän paremmin.

Bensapumppu ja ilmamassamittarithan on tietenkin kaasarin osiin verrattuna ihan eri hintaluokassa, mutta kyllä se 16 venaa sitten kuljettaakin ihan eri tavalla kuin kaasari. Harrastajilta tietty löytyy varaosaa vaikka kuinka.

Toki vanhoilla autoilla lähes aina joutuu jonkin verran harrastamaankin.

Kannattaa ehkä käydä kokeilees myös tonnareita, niitä kun on turboina selkeesti enempi tarjolla.

Ja tää kirjoittelu ei sit tietenkään liity siihen mitenkään että mulla on tollasii myynnis. :lol:
Vaan oikeesti ei sitä kyllä kauhean helpolla enää käyttikseks 8-venasta ota, fiilistelypeleissä menee.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Saabbi jäi ostamatta,mikä vika?

Viesti Kirjoittaja toms »

Meinaatko 8 venasta turboo vai iivaria ???? 8O
Ruiskuista hyviä kokemuksia turboista ei.
Ruisku toimii yleensä niin kauna kuin pumppu pyörii mutta turboissa sitten onkin jo muita ongelmia mutta pärjää kun tietää rakenteen ja mitä seurata ja osaa varoa tiettyjä asioita.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saabbi jäi ostamatta,mikä vika?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyl 8-tappisella iivarilla tuli ajettua 130tkm. Ei siinä koneen kanssa ollut kerrassaan mitään ongelmaa. Sytkäosia mie siihen vaihtelin. T8:n kanssa oon saanut painia paljon enemmän, mutta pitää muistaa, että ton 99 saabikkaan tekniikka on peräisin vuosimalleista -84 ... -86. Rupee olemaan palikoilla ikää järestään se 22-24vuotta.

Toi 8-tappisen palasäätö venttiileissä on tuskin kellekään aiheuttanut suurempaa päänvaivaa. Niitä ei tarvii säätää juuri koskaan, kun venttiilin pää ja säätöpala kuluu samaa tahtia venttiilin istukkapinnan kanssa. Esim. tosta meikäläisen 900i:stä, joka on jo päässyt paaliin, ei säädetty kertaakaan välyksiä 130tkm matkalla. Ei edes mitattu...

Kun aatellaan og900 kalustoa, niin uusimmat on vuosimallia -93, jos ei avoa oteta lukuun (tehty tiettävästi -94 asti). Selvä tekninen parannus, joka tuli jarruihin tehtiin vuonna 1988, jotenka siitä on jo kulunut 20 vuotta. Alkaa siis olla jo vanhaa tuo kalusto ja pelkästään laitteiden ikä alkaa aiheuttamaan ongelmia. Vaikkakin huono huolto voi olla se pahin myrkky, mitä noille on syötetty viimekädessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin