Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

toms kirjoitti:Jos ohjauspainesäätimestä ottaa sähköpiuhat irti ja pelaa paremmin niin silloin se on merkki siitä että kone käy laihalla ja nykiminen johtuu siitä.
Ohjauspaineensäätimen lämmitys ei pelaa piuhat irti ja säädin luulee että kone on kylmenpi kuin onkaan ja pitää seosta rikkaalla = kone pelaa paremmin ja ei nyki.
Toivottavasti ymmärsit... :wink:
Oisko katsastuksessa mitatuista arvoista mitään iloa? Jos oikein ymmärsin, niin pääsee läpi liian laihallakin, eikö?

Toinen mitä mietin, oli toi lämpöaikakytkimen ohitus, joku siitä kirjotti täällä.. Eli sillä tavalla pystyisi vissiin testaamaan onko vika siinä? Vai?

Nyt alkaa vissiin vika pikkuhiljaa oikeasti selvitä, kiitos tuhannesti kaikille vastanneille ja tomsille kiitos ohjauspaineventtiilin toiminnan selventämisestä.

Edit: Unohdin mainita, että kun tarkastin ilmanputsarin ja irrotin sen ison mustan putken siitä päältä jotta sain sen kannen auki, oli siinä mihin se iso musta putki tulee alaosastaan kiinni siinä "lautasella" öljyä. Normaalia?
5d 900i 8v MY1986
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Menin turhautuneena saabakseen lukemaan alfamerin opasta ja päätin katsastaa sytytystulpat, niiden kunnosta kun oppaan mukaan pystyy selvittämään käykö rikkaalla vai laihalla. Parin tulpan tarkastamisen jälkeen olin entistäkin hämmentyneempi; tulpat olivat öljyisiä varsinkin tiivisterenkaiden kohdalta. Oppaan mukaan tämä tarkoittaisi sitä, että käy liian rikkaalla..
Loogista, eikö?

Annoin koneen jäähtyä ja laitoin kylmäkäynnistyssuuttimen piuhan takaisin kiinni ja kävin pienellä lenkillä. Auto meinasi tukehtua käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä ja nyki koko matkan pahemmin kuin pitkään aikaan.
Bensaakin kuluu lähemmäs 20l/100km. Saattaa kyllä johtua rengaspaineistakin, mutta en usko että se on ainoa tekijä..

Apua kaivataan vieläkin kipeästi.

-Markus
5d 900i 8v MY1986
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kanattaisi viedä se kärry lähimpään valtuutettuun BOSCH huolto pisteeseen,
seosten säätö kestää about...10 minuuttia.

( mutta pahaa pelkään että ruiskusuuttimet vuotavat )
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=jetronic
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

9000CD23T kirjoitti:Kanattaisi viedä se kärry lähimpään valtuutettuun BOSCH huolto pisteeseen,
seosten säätö kestää about...10 minuuttia.

( mutta pahaa pelkään että ruiskusuuttimet vuotavat )
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=jetronic
Jos testaisin suihkutuksen, niin eikö siinä samalla selvittäisi vuotaako noi vai ei? Eikös se ole niin, että testin jälkeen antaa olla ja katsoo päästääkö läpi vielä?

Eli näillä näkymin menisi vaihtoon ruiskun suuttimet, puola ja virranjakajan alipainekello.. Tuosta viimesestä en oikein tiedä sen enempää, eikä hakukaan oikeastaan helpottanut, mutta meniskö mulla koko virranjakaja vaihtoon, vai pelkästään toi kyseinen alipainekello?

Ps. Saa tarjota yyveellä kaikkia/jotain noista osista, laitan vielä ostoilmon oikeeseen osioon! Jos joku tietää purkaamon pk-seudulla, josta saabiin osia löytyy, niin sellaisen nimi/yhteystiedot helpottaisi myös suuresti.

Ja kiitokset tonnarille neuvoista!
5d 900i 8v MY1986
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos testaisin suihkutuksen, niin eikö siinä samalla selvittäisi vuotaako noi vai ei? Eikös se ole niin, että testin jälkeen antaa olla ja katsoo päästääkö läpi vielä?
Näinhän se menee, kun sieltä ei saisi oikeastaan tulla sen jälkeen kun virrat
on katkaistu tipan tippaa.

ja sen alipaine säätäjän kunnon ( alipainekello ) voit itsekkin testata, ota se letku irti siitä
säätäjän kupeesta tai siitä toisesta päästä.
Ja nyt imet letkusta ( ihan itte ) ja jos ilmaa tulee koko ajan suuhun niin silloin
kalvo on rikki.
Ja jos virranjakajan kansi on auki ja se muovisuoja on pois siitä edestä niin näet
kuinka kärkisilta ottaa ennakkoa. ( jos se kalvo ei ole rikki )

Katso samalla sinne virranjakajan sisälle, siellä pitäisi näkyä kaksi jousta
( keskipakosäätäjä ) jos toinen tai molemmat jouset puuttuvat niin tässä lisää
yksi vikakohde.

Ja näitä BOSCHIN jakajia löytyy lähestulkoon jokaisesta Saksalaisesta merkistä
ja parista Ruotsalaisestakin, ja muutamasta Italialaisestakin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

9000CD23T kirjoitti:
Jos testaisin suihkutuksen, niin eikö siinä samalla selvittäisi vuotaako noi vai ei? Eikös se ole niin, että testin jälkeen antaa olla ja katsoo päästääkö läpi vielä?
Näinhän se menee, kun sieltä ei saisi oikeastaan tulla sen jälkeen kun virrat
on katkaistu tipan tippaa.

ja sen alipaine säätäjän kunnon ( alipainekello ) voit itsekkin testata, ota se letku irti siitä
säätäjän kupeesta tai siitä toisesta päästä.
Ja nyt imet letkusta ( ihan itte ) ja jos ilmaa tulee koko ajan suuhun niin silloin
kalvo on rikki.
Ja jos virranjakajan kansi on auki ja se muovisuoja on pois siitä edestä niin näet
kuinka kärkisilta ottaa ennakkoa. ( jos se kalvo ei ole rikki )

Katso samalla sinne virranjakajan sisälle, siellä pitäisi näkyä kaksi jousta
( keskipakosäätäjä ) jos toinen tai molemmat jouset puuttuvat niin tässä lisää
yksi vikakohde.

Ja näitä BOSCHIN jakajia löytyy lähestulkoon jokaisesta Saksalaisesta merkistä
ja parista Ruotsalaisestakin, ja muutamasta Italialaisestakin.
Kokeilin letkun päästä ja suoraan siitä kellostakin ja kyllähän siinä virtas ilmaa kumpaakin suuntaan. Eli kokonaan uusi virranjakaja hakuun? Vai riittääkö pelkän alipainekellon vaihto? Kannattaisi varmaan jokatapauksessa laittaa uusiksi koko virranjakaja, eikö?
5d 900i 8v MY1986
lahtinen1
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 22, 2005 17:06
Paikkakunta: Suolahti

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja lahtinen1 »

Jos se kipinän antaa niin ei tarvetta muuhun kun alipainekellon vaihtoon.
Pikku sorminäppäryystesti sen vaihto on.
Alipainekellojen saatavuus tarvikeliikkeissä hyvä.
Eiku näpertelemään :mrgreen:
#2666
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-0503

Jotain tohon tyyliin? Jos sais varmistuksen, niin kerkeisin varmaan tänään vielä hakea kun espoon myymälästä löytyy tollanen hyllystä.
Pitäiskö ton vastaavan numeron 503 löytyä mun tosta mun kellosta vai onko tossa kyseessä ees oikea vehje? Jos ei, niin milläköhän nimellä löytäisin motonetistä? :oops:
5d 900i 8v MY1986
lahtinen1
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 22, 2005 17:06
Paikkakunta: Suolahti

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja lahtinen1 »

Kyllähän se äkkivilkaisulla ihan käypäiseltä vaikuttais.
Kannattanee ottaa ne numerot omasta mukaan ja kysyä varmistusta liikkeessä.
#2666
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Vauhdoin ja sopihan se. Nyt loppu nykiminen ja toivon mukaan myös bensankulutus laskee.. Kiitoksia kaikille!

PS. ihan siltä varalta ettei nyt ratkennutkaan ja aamulla tukehtuu taas kylmänä käynnistettäessä, saatte vapaasti tarkastaa tämän keskustelun myöhemmin uudelleen ja mahdollisesti vastata mun uusiin kysymyksiin :lol:
5d 900i 8v MY1986
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Korjausten ansiosta auto käy oikein nätisti, mutta nyt on ongelmana kohtuuttoman suuri bensankulutus. Auto siis vie sen ~15l/100km taajama-ajossa (eli ~50km/h noin 10km lenkkejä).

Saabin manuaali ilmoitti kaupunkiajossa kulutukseksi 12,6l/100km ja mainitsi, että kulutus voi olla jopa 60% suurempi jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja, kuten esim. 5km työmatkat.

Näistähän tulisi nopeasti helpostikin tuo 15l/100km, mutta kun en painavaa kaasujalkaa omaa ja yritän ajaa mahdollisimman taloudellisesti, niin en jaksa uskoa että tämä olisi ehjälle saabille normaali kulutuslukema.

Virranjakajan alipainekello siis vaihdettu ja rengaspaineet tarkistettu, eikä vuotoja esiinny, ainakaan niin että tiputtaisi bensaa/öljyjä pihalle. Missä siis voisi olla vika? Tuli sellainenkin mieleen, että kun käy ilmeisesti aika laihalla tuo, niin jos sen säädättäisi käymään hieman rikkaammalla niin saattaisi laskea kulutuskin jonkin verran (eräästä toisesta keskustelusta näin ymmärsin).

Paljonko porukoilla on maksanut päästöjen mittaaminen ja samalla siis seoksen säätäminen?

Kiitos..

-Markus
5d 900i 8v MY1986
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Äidilläni oli ennen -87 mallinen 90 pelkässä kaupunkiajossa, sekin tuntui aina syövän n.15 litraa sadalla. Autossa ei mielestäni mitään vikaa ollut
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Kaipa tuon kulutuksen kanssa sitten pitää vaan oppia elämään..

Tänään aamulla auto alkoi nykimään ihan käsittämättömän paljon. Kun kierrokset on jossain parin tonnin kieppeillä, alkaa auto nykimään (3-5kertaa) todella häiritsevän paljon. Nykiminen on erilaista kuin aikaisempi pienempi nypytys, tuntuu siltä kun katkeisi bensansaanti kokonaan.

Mikä neuvoksi? En nyt jaksa enää arvuutella missä vika on, joten aattelin hakea uuden bensansuodattimen sekä -pumpun ja mahdollisesti ostaa torilla myynnissä olevat bougicordit.. Muuta huomioitavaa?

Kiitos..

-Markus
5d 900i 8v MY1986
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

maeksvel kirjoitti:
Paljonko porukoilla on maksanut päästöjen mittaaminen ja samalla siis seoksen säätäminen?

Kiitos..

-Markus
Yleensä noin 15 euron luokkaa.

Talviajossa pätkäajossa max 5km siivu hyväksyisin 15 litraa satasella.
Mutta kyllä sen pitäisi näin kesällä asettua kaupunkiajossakin sinne 10 litraa sadalla kulutukseen jos vaan vähän miettii miten ajaa.
Vastaa Viestiin