Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
http://www.diagnostic-assistance.co.uk/mech_inj.htm
http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... s48-97.pdf
http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... s48-97.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Oisko katsastuksessa mitatuista arvoista mitään iloa? Jos oikein ymmärsin, niin pääsee läpi liian laihallakin, eikö?toms kirjoitti:Jos ohjauspainesäätimestä ottaa sähköpiuhat irti ja pelaa paremmin niin silloin se on merkki siitä että kone käy laihalla ja nykiminen johtuu siitä.
Ohjauspaineensäätimen lämmitys ei pelaa piuhat irti ja säädin luulee että kone on kylmenpi kuin onkaan ja pitää seosta rikkaalla = kone pelaa paremmin ja ei nyki.
Toivottavasti ymmärsit...
Toinen mitä mietin, oli toi lämpöaikakytkimen ohitus, joku siitä kirjotti täällä.. Eli sillä tavalla pystyisi vissiin testaamaan onko vika siinä? Vai?
Nyt alkaa vissiin vika pikkuhiljaa oikeasti selvitä, kiitos tuhannesti kaikille vastanneille ja tomsille kiitos ohjauspaineventtiilin toiminnan selventämisestä.
Edit: Unohdin mainita, että kun tarkastin ilmanputsarin ja irrotin sen ison mustan putken siitä päältä jotta sain sen kannen auki, oli siinä mihin se iso musta putki tulee alaosastaan kiinni siinä "lautasella" öljyä. Normaalia?
5d 900i 8v MY1986
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Menin turhautuneena saabakseen lukemaan alfamerin opasta ja päätin katsastaa sytytystulpat, niiden kunnosta kun oppaan mukaan pystyy selvittämään käykö rikkaalla vai laihalla. Parin tulpan tarkastamisen jälkeen olin entistäkin hämmentyneempi; tulpat olivat öljyisiä varsinkin tiivisterenkaiden kohdalta. Oppaan mukaan tämä tarkoittaisi sitä, että käy liian rikkaalla..
Loogista, eikö?
Annoin koneen jäähtyä ja laitoin kylmäkäynnistyssuuttimen piuhan takaisin kiinni ja kävin pienellä lenkillä. Auto meinasi tukehtua käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä ja nyki koko matkan pahemmin kuin pitkään aikaan.
Bensaakin kuluu lähemmäs 20l/100km. Saattaa kyllä johtua rengaspaineistakin, mutta en usko että se on ainoa tekijä..
Apua kaivataan vieläkin kipeästi.
-Markus
Loogista, eikö?
Annoin koneen jäähtyä ja laitoin kylmäkäynnistyssuuttimen piuhan takaisin kiinni ja kävin pienellä lenkillä. Auto meinasi tukehtua käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä ja nyki koko matkan pahemmin kuin pitkään aikaan.
Bensaakin kuluu lähemmäs 20l/100km. Saattaa kyllä johtua rengaspaineistakin, mutta en usko että se on ainoa tekijä..
Apua kaivataan vieläkin kipeästi.
-Markus
5d 900i 8v MY1986
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Kanattaisi viedä se kärry lähimpään valtuutettuun BOSCH huolto pisteeseen,
seosten säätö kestää about...10 minuuttia.
( mutta pahaa pelkään että ruiskusuuttimet vuotavat )
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=jetronic
seosten säätö kestää about...10 minuuttia.
( mutta pahaa pelkään että ruiskusuuttimet vuotavat )
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=jetronic
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Jos testaisin suihkutuksen, niin eikö siinä samalla selvittäisi vuotaako noi vai ei? Eikös se ole niin, että testin jälkeen antaa olla ja katsoo päästääkö läpi vielä?9000CD23T kirjoitti:Kanattaisi viedä se kärry lähimpään valtuutettuun BOSCH huolto pisteeseen,
seosten säätö kestää about...10 minuuttia.
( mutta pahaa pelkään että ruiskusuuttimet vuotavat )
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=jetronic
Eli näillä näkymin menisi vaihtoon ruiskun suuttimet, puola ja virranjakajan alipainekello.. Tuosta viimesestä en oikein tiedä sen enempää, eikä hakukaan oikeastaan helpottanut, mutta meniskö mulla koko virranjakaja vaihtoon, vai pelkästään toi kyseinen alipainekello?
Ps. Saa tarjota yyveellä kaikkia/jotain noista osista, laitan vielä ostoilmon oikeeseen osioon! Jos joku tietää purkaamon pk-seudulla, josta saabiin osia löytyy, niin sellaisen nimi/yhteystiedot helpottaisi myös suuresti.
Ja kiitokset tonnarille neuvoista!
5d 900i 8v MY1986
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Näinhän se menee, kun sieltä ei saisi oikeastaan tulla sen jälkeen kun virratJos testaisin suihkutuksen, niin eikö siinä samalla selvittäisi vuotaako noi vai ei? Eikös se ole niin, että testin jälkeen antaa olla ja katsoo päästääkö läpi vielä?
on katkaistu tipan tippaa.
ja sen alipaine säätäjän kunnon ( alipainekello ) voit itsekkin testata, ota se letku irti siitä
säätäjän kupeesta tai siitä toisesta päästä.
Ja nyt imet letkusta ( ihan itte ) ja jos ilmaa tulee koko ajan suuhun niin silloin
kalvo on rikki.
Ja jos virranjakajan kansi on auki ja se muovisuoja on pois siitä edestä niin näet
kuinka kärkisilta ottaa ennakkoa. ( jos se kalvo ei ole rikki )
Katso samalla sinne virranjakajan sisälle, siellä pitäisi näkyä kaksi jousta
( keskipakosäätäjä ) jos toinen tai molemmat jouset puuttuvat niin tässä lisää
yksi vikakohde.
Ja näitä BOSCHIN jakajia löytyy lähestulkoon jokaisesta Saksalaisesta merkistä
ja parista Ruotsalaisestakin, ja muutamasta Italialaisestakin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Kokeilin letkun päästä ja suoraan siitä kellostakin ja kyllähän siinä virtas ilmaa kumpaakin suuntaan. Eli kokonaan uusi virranjakaja hakuun? Vai riittääkö pelkän alipainekellon vaihto? Kannattaisi varmaan jokatapauksessa laittaa uusiksi koko virranjakaja, eikö?9000CD23T kirjoitti:Näinhän se menee, kun sieltä ei saisi oikeastaan tulla sen jälkeen kun virratJos testaisin suihkutuksen, niin eikö siinä samalla selvittäisi vuotaako noi vai ei? Eikös se ole niin, että testin jälkeen antaa olla ja katsoo päästääkö läpi vielä?
on katkaistu tipan tippaa.
ja sen alipaine säätäjän kunnon ( alipainekello ) voit itsekkin testata, ota se letku irti siitä
säätäjän kupeesta tai siitä toisesta päästä.
Ja nyt imet letkusta ( ihan itte ) ja jos ilmaa tulee koko ajan suuhun niin silloin
kalvo on rikki.
Ja jos virranjakajan kansi on auki ja se muovisuoja on pois siitä edestä niin näet
kuinka kärkisilta ottaa ennakkoa. ( jos se kalvo ei ole rikki )
Katso samalla sinne virranjakajan sisälle, siellä pitäisi näkyä kaksi jousta
( keskipakosäätäjä ) jos toinen tai molemmat jouset puuttuvat niin tässä lisää
yksi vikakohde.
Ja näitä BOSCHIN jakajia löytyy lähestulkoon jokaisesta Saksalaisesta merkistä
ja parista Ruotsalaisestakin, ja muutamasta Italialaisestakin.
5d 900i 8v MY1986
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Jos se kipinän antaa niin ei tarvetta muuhun kun alipainekellon vaihtoon.
Pikku sorminäppäryystesti sen vaihto on.
Alipainekellojen saatavuus tarvikeliikkeissä hyvä.
Eiku näpertelemään
Pikku sorminäppäryystesti sen vaihto on.
Alipainekellojen saatavuus tarvikeliikkeissä hyvä.
Eiku näpertelemään

#2666
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-0503
Jotain tohon tyyliin? Jos sais varmistuksen, niin kerkeisin varmaan tänään vielä hakea kun espoon myymälästä löytyy tollanen hyllystä.
Pitäiskö ton vastaavan numeron 503 löytyä mun tosta mun kellosta vai onko tossa kyseessä ees oikea vehje? Jos ei, niin milläköhän nimellä löytäisin motonetistä?
Jotain tohon tyyliin? Jos sais varmistuksen, niin kerkeisin varmaan tänään vielä hakea kun espoon myymälästä löytyy tollanen hyllystä.
Pitäiskö ton vastaavan numeron 503 löytyä mun tosta mun kellosta vai onko tossa kyseessä ees oikea vehje? Jos ei, niin milläköhän nimellä löytäisin motonetistä?

5d 900i 8v MY1986
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Kyllähän se äkkivilkaisulla ihan käypäiseltä vaikuttais.
Kannattanee ottaa ne numerot omasta mukaan ja kysyä varmistusta liikkeessä.
Kannattanee ottaa ne numerot omasta mukaan ja kysyä varmistusta liikkeessä.
#2666
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Vauhdoin ja sopihan se. Nyt loppu nykiminen ja toivon mukaan myös bensankulutus laskee.. Kiitoksia kaikille!
PS. ihan siltä varalta ettei nyt ratkennutkaan ja aamulla tukehtuu taas kylmänä käynnistettäessä, saatte vapaasti tarkastaa tämän keskustelun myöhemmin uudelleen ja mahdollisesti vastata mun uusiin kysymyksiin
PS. ihan siltä varalta ettei nyt ratkennutkaan ja aamulla tukehtuu taas kylmänä käynnistettäessä, saatte vapaasti tarkastaa tämän keskustelun myöhemmin uudelleen ja mahdollisesti vastata mun uusiin kysymyksiin

5d 900i 8v MY1986
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Korjausten ansiosta auto käy oikein nätisti, mutta nyt on ongelmana kohtuuttoman suuri bensankulutus. Auto siis vie sen ~15l/100km taajama-ajossa (eli ~50km/h noin 10km lenkkejä).
Saabin manuaali ilmoitti kaupunkiajossa kulutukseksi 12,6l/100km ja mainitsi, että kulutus voi olla jopa 60% suurempi jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja, kuten esim. 5km työmatkat.
Näistähän tulisi nopeasti helpostikin tuo 15l/100km, mutta kun en painavaa kaasujalkaa omaa ja yritän ajaa mahdollisimman taloudellisesti, niin en jaksa uskoa että tämä olisi ehjälle saabille normaali kulutuslukema.
Virranjakajan alipainekello siis vaihdettu ja rengaspaineet tarkistettu, eikä vuotoja esiinny, ainakaan niin että tiputtaisi bensaa/öljyjä pihalle. Missä siis voisi olla vika? Tuli sellainenkin mieleen, että kun käy ilmeisesti aika laihalla tuo, niin jos sen säädättäisi käymään hieman rikkaammalla niin saattaisi laskea kulutuskin jonkin verran (eräästä toisesta keskustelusta näin ymmärsin).
Paljonko porukoilla on maksanut päästöjen mittaaminen ja samalla siis seoksen säätäminen?
Kiitos..
-Markus
Saabin manuaali ilmoitti kaupunkiajossa kulutukseksi 12,6l/100km ja mainitsi, että kulutus voi olla jopa 60% suurempi jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja, kuten esim. 5km työmatkat.
Näistähän tulisi nopeasti helpostikin tuo 15l/100km, mutta kun en painavaa kaasujalkaa omaa ja yritän ajaa mahdollisimman taloudellisesti, niin en jaksa uskoa että tämä olisi ehjälle saabille normaali kulutuslukema.
Virranjakajan alipainekello siis vaihdettu ja rengaspaineet tarkistettu, eikä vuotoja esiinny, ainakaan niin että tiputtaisi bensaa/öljyjä pihalle. Missä siis voisi olla vika? Tuli sellainenkin mieleen, että kun käy ilmeisesti aika laihalla tuo, niin jos sen säädättäisi käymään hieman rikkaammalla niin saattaisi laskea kulutuskin jonkin verran (eräästä toisesta keskustelusta näin ymmärsin).
Paljonko porukoilla on maksanut päästöjen mittaaminen ja samalla siis seoksen säätäminen?
Kiitos..
-Markus
5d 900i 8v MY1986
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Äidilläni oli ennen -87 mallinen 90 pelkässä kaupunkiajossa, sekin tuntui aina syövän n.15 litraa sadalla. Autossa ei mielestäni mitään vikaa ollut
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Kaipa tuon kulutuksen kanssa sitten pitää vaan oppia elämään..
Tänään aamulla auto alkoi nykimään ihan käsittämättömän paljon. Kun kierrokset on jossain parin tonnin kieppeillä, alkaa auto nykimään (3-5kertaa) todella häiritsevän paljon. Nykiminen on erilaista kuin aikaisempi pienempi nypytys, tuntuu siltä kun katkeisi bensansaanti kokonaan.
Mikä neuvoksi? En nyt jaksa enää arvuutella missä vika on, joten aattelin hakea uuden bensansuodattimen sekä -pumpun ja mahdollisesti ostaa torilla myynnissä olevat bougicordit.. Muuta huomioitavaa?
Kiitos..
-Markus
Tänään aamulla auto alkoi nykimään ihan käsittämättömän paljon. Kun kierrokset on jossain parin tonnin kieppeillä, alkaa auto nykimään (3-5kertaa) todella häiritsevän paljon. Nykiminen on erilaista kuin aikaisempi pienempi nypytys, tuntuu siltä kun katkeisi bensansaanti kokonaan.
Mikä neuvoksi? En nyt jaksa enää arvuutella missä vika on, joten aattelin hakea uuden bensansuodattimen sekä -pumpun ja mahdollisesti ostaa torilla myynnissä olevat bougicordit.. Muuta huomioitavaa?
Kiitos..
-Markus
5d 900i 8v MY1986
Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..
Yleensä noin 15 euron luokkaa.maeksvel kirjoitti:
Paljonko porukoilla on maksanut päästöjen mittaaminen ja samalla siis seoksen säätäminen?
Kiitos..
-Markus
Talviajossa pätkäajossa max 5km siivu hyväksyisin 15 litraa satasella.
Mutta kyllä sen pitäisi näin kesällä asettua kaupunkiajossakin sinne 10 litraa sadalla kulutukseen jos vaan vähän miettii miten ajaa.