Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja stara »

takatukivarsien puslia ei kansa taida pahemmin vaihdeella. Jos kyse on niistä reaktiotankojen puslista ( ohuet putkenpätkät jotka sojottavat taka- akselista taaksepäin), niin niitähän vaihdellaan. jossain n. 88 ?? paikkeilla vissiin niissä muuttuu toisen puslan koko, lieköhän tästä kyse?
Saattavat olla tuumakokoisia nuokin pultit ( koska akselistossa niitä paljon on ( eli siitä
voi vaikka lähteä asiaa tarkastelemaan)
turha vanhoja on nysväämällä hajottaa, koska uudetkin on painettava sisään asiallisesti. Sopivan halkaisijaisilla suorilla putkenpätkillä se onnistuu vedättämällä, tosin sisäänpainaminen onnistuu jotenkin yhdelläkin pätkällä ruustukissa, ja tuurilla joku hylsykin voi olla sopivan kokoinen ( hylsystä on kyllä suotavaa hioa pois se pyöristys suulta niin ei nuljua niin pahoin )
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Juu niin niitä reaktiotankoja tarkoitin. Niiden etummaiset , suuremmat puslat pitäisi vaihtaa. Onko Motonetilla edes muuta kuin yhtä kokoa puslaa? Ostaessahan mainitsin vuosimallin 91. Mitäs puslat maksaa omalla liikkeellä?
Muut puslat on vielä ihan ok kunnossa. Jopa sen panhardin puslat ok vielä.
Pultti hylsy systeemillä koetin vedättää vanhaa pois, ei vielä onnistunut. Painuu kumi kasaan, mutta ei irtoa . No eiköhän ne jotenkin vielä lähde, vaikka sahaamalla kumit halki...
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

No löytyi hieman selvennystä pusla juttuun. Tosin noiden omien varaosanumero on 18-1527 , olen tainnut saada ihan väärät osat.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ko#p107663
900S(T5.5) M1991(KR)
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Katselin tuossa tuollaista käyttämätöntä tukea 9103102 ja hinta tuolle lastulevytiskillä 146,-, mutta Saabin orkkispuslat isompi 9103110 24,20 ja se toinen pienempi pää 8956468 22,23 ja vielä tilaamalla löytyy!
Jos nuo moton on ScanTechin pussissa niin saa vaihdella ainakin joka toinen vuosi :evil: .
Taidan vaan olla päivän myöhässä näiden kirjoitusteni kanssa mutta jos siltä tuntuu heitä yv:llä!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Laitan nyt tännekkin, sain Motonetin puslat joissa numero 18-1173
Professional Parts, Sweden on valmistaja. Toinen numero 65340036 , liekö Saab numero vai mikä lie?
Vaihdossa meni ne käymättömät puslat.
Oliko tuo 12X70 iskarin alapään pultin mitta , vai oliko tuumakokoa?
900S(T5.5) M1991(KR)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja stara »

Sukellusvene kirjoitti:Laitan nyt tännekkin, sain Motonetin puslat joissa numero 18-1173
Professional Parts, Sweden on valmistaja. Toinen numero 65340036 , liekö Saab numero vai mikä lie?
Vaihdossa meni ne käymättömät puslat.
Oliko tuo 12X70 iskarin alapään pultin mitta , vai oliko tuumakokoa?
joo, kyllä se toi pultti varmaan on, mittasin sach'in iskarin alapuslan, reikä 12,2 ja lev 49 mm, ei siihen reikään mikään tuumanen passaa sopivasti.....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä kävi juuri kuten tuolla edellä oli kerrottu, alatukivarren hitsaus petti akselin saumasta. Takanurkka laskeutui nätisti kun ajoin työpaikan pihaan, katukivetyksen reuna aika korkea kun tuo piha on tietä korkeammalla. Onneksi ei tapahtunut tienpäällä, eikä edellispäivänä veneen hinauksessa, tosin taisi ottaa nokkiin siitä. Korjauspaja oli melkein vieressä, joten nätisti ajamalla pääsi sinne. Onkohan näitä sattunut muille? Täytyy tutkia myös tuo toinen puoli, kun täytyy pikapuoliin vaihtaa uudet jouset ja iskarit taakse, alkuperäiset vielä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

joukolainen kirjoitti:Itsellä kävi juuri kuten tuolla edellä oli kerrottu, alatukivarren hitsaus petti akselin saumasta. Takanurkka laskeutui nätisti kun ajoin työpaikan pihaan, katukivetyksen reuna aika korkea kun tuo piha on tietä korkeammalla. Onneksi ei tapahtunut tienpäällä, eikä edellispäivänä veneen hinauksessa, tosin taisi ottaa nokkiin siitä. Korjauspaja oli melkein vieressä, joten nätisti ajamalla pääsi sinne. Onkohan näitä sattunut muille? Täytyy tutkia myös tuo toinen puoli, kun täytyy pikapuoliin vaihtaa uudet jouset ja iskarit taakse, alkuperäiset vielä.
Kumpiko puoli irtosi akselista?
Omassa tuo vasen panta näytti ettei ole alkujaankaan ollut hyvin hitsattu. Ehkäpä tekovika ja sitten ruostuminen ja rasitus irroitti. Ei tuollakaan varmaan enää olisi kauaa päässyt, kunnes olisi lyyhistynyt. Oikeasti kehoitan tarkastamaan samat paikat, ettei sattuisi paha onnettomuus.
900S(T5.5) M1991(KR)
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Vasen puoli eli kuljettajan puoli irtosi, hitsari meinasi että oli huonosti tarttunut sauma kiinni uutena, toki myös ikä ja suola tehneet tehtävänsä. Oli suuresti hämmästynyt viasta, sanoi että ei ole koskaan tullut vastaan moista vikaa, korjaaja jo lähemmäs 70 kympinen kaveri, ja tehnyt ikänsä korjaushommia.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja toms »

Se reaktiotangon tms. puslan irroitus on helppo.
Kumin porailee tohjoksi jos on vielä muka kiinni ja siten poistaa sisäholkin kuminretkuineen ulkoholkin sisältä.
Rautasahasta terä irti ja pujottaa sen holkin sisään ja sahaan terä takas paikoilleen ja sahaa ulkoholkin halki ja avot , lähtipä helposti.

Uusi pusla paikoileen ja tanko autoon ja auto tunkinnokasta pois tms ja auto omille jousille oikeeseen korkoon ja sitte mönkii alle ja kiristää pultit vasta kun auto on oikeessa korossa niin ei jää pusla väännätykselle ja repee heti irti vulkanisoinnista.

Näin ei tartte puslia uusia joka vuosi vaan 10-20 v. välein.....jos sittekään nim. merkilllä yhteen 20 v. sitte ja toiseen 10v. sitte ja edelleen ehyenä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onkos muuten se alapään pultti joku tuumakoko. Korvasin aluperäisen kaikissa vaihdoissa samannäköisellä millisellä ja jotenkin olen nyt aistivinani kaikissa kolmessa tapauksessa pienoista kalkatusta takapäästä. Pulttit ovat tiukassa, mutta eihän välystä paljoa tarvitse olla, kun alkaa jo äännellä. Saako uutta vastaavaa jostain? Ainakin kierre oli uusissa harvempi kuin entisissä.
# 419 Vesa Pohjalainen
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja stara »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Onkos muuten se alapään pultti joku tuumakoko. Korvasin aluperäisen kaikissa vaihdoissa samannäköisellä millisellä ja jotenkin olen nyt aistivinani kaikissa kolmessa tapauksessa pienoista kalkatusta takapäästä. Pulttit ovat tiukassa, mutta eihän välystä paljoa tarvitse olla, kun alkaa jo äännellä. Saako uutta vastaavaa jostain? Ainakin kierre oli uusissa harvempi kuin entisissä.
jaa-a, katso kantaani yllä myös...
päättelyä, sanoi herlokkikin..::
ettei olisi käsijarrun kiinnitys jäänyt irralleen tms ?? entäs iskarin yläpää, saitko sen riittävän tiukalle.
Sachin helan reikä oli 12,2, eli millinen pultti, ja sach on orkkisasennus. tukivarren reikää en tiedä/ viitsi lähteä kaivelemaan, mutta melko varmasti likimain sama.
Jos kierre oli uusissa harvempi, niin lie tuumanen koko?? eli olet vahingossa saanut tuumaset pultit ( tuskin siellä hienokierteisiä millisiä aiemmin oli), seuraava alle 12 mm pienempi tuumanen on 7/16" eli 11,1 mm. se tietty siellä voipi äännellä. tai sitten vanha pultti on ollut sen verran löysällä, jotta on kalvanut alatukivarteen isomman reiän ??
mittailemalla nuo selviävät. Pahimmoillaan siellä on tuumanen iskarin alapusla, jolloin se siis ei ole saabiin käypänen , ja homma menee uusiksi, mutta tuskin noin voi olla. Periaatteessa tuollaisen alamittaisen pultinkin voi kiristää niin tiukkaan kitkaliitokselle, jotta liitos ei liiku. Alatukivarsi ja kitkapinta vain on niin ohutta , jotta arveluttaa liitoksen pitävyys ajan kanssa.

mulla aikanaan taunuksessa oli kässärin vaijerin vaipan läpivienti löysä, se kalkatti siellä varmaan 6 mm sen reiän isommaksi, lopulta kässärin vaijerin vaippa meni läpi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin