900i 8v -89 katti nykii! vika löytyi!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900i 8v -89 katti nykii! vika löytyi!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mihin hintaan sait suuttimet???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
timoce
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 21:37
Paikkakunta: lappeenranta

Re: 900i 8v -89 katti nykii! vika löytyi!

Viesti Kirjoittaja timoce »

jos totta puhutaan en maksanut mitään! kun ne olivat kaverin ja se oli ottanut ne purkuun menevästä autosta! mutta pitää siitä jotain antaa korvaukseksi...
MB w124 300ce -92 Saab 900s -91 x 5 saab 9-5 x 2
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900i 8v -89 katti nykii! vika löytyi!

Viesti Kirjoittaja Jope »

Varmaan niissä oli hyvästä kuviosta huolimatta tuotto jotenkin epätasainen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900i 8v -89 katti nykii! vika löytyi!

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Mikähän voisi olla vikana tuollaisessa samanlaisessa iivarissa, jossa on saman tyylistä nykimisongelmaa? Auto lähtee hyvin kylmänä käyntiin mutta kaasuun ei passaa koskea muuten tukehtuu. Savuttaa kylmänä melko paljon vaaleahkoa savua, lämpimänä ei niinkään. Jos ei anna konetta lämmetä hieman niin liikkeelle lähtö on tuskasta ja nykivää, tehoja ei tunnu löytyvän. Lämmettyäkin auto tuntuu jotenkin tehottomalta ja alakierroksilla ei löydy tehoja, nykii esim. kaupunkiajossa pienillä kierroksilla. Vedätettäessä pienemmillä alle 3000rpm kierroksilla tuntuu, että meno "pätkii", veto on on nykivää. Kierroksia annettaessa tuntuu vetävän hyvin, joskin saattaa tuntua hieman lähes huomaamatonta nykimistä siinäkin.

Puola vaikuttas ajon jälkeen hieman lämpimältä, normaalia? Autoon vahdettu nyt: tulpat, virranjakajan kansi, pyöriä ja tulpanjohdot. Bensansuodatin pitäis vaihtaa vielä. Entisen omistajan aikana oli lambda vaihdettu, kun auto ei ollut meinannut oikein enään toimia. Ilmeisesti ei ollut enään oikein käynnistynytkään ja lambdan vaihto oli korjannut vian, voisikohan tuo uusi kuitenkin olla susi?

Sopiiko 1989 16v tonnarista sytytyksen osat miten tuohon 8v Iivariin, entä lambda? Uskaltaako puolaa ja sytytysyksikkö ottaa siitä tuohon? Puolan osanumero Tonnarissa f 000 zs0 000 ja sytytysyksikön 0 227 100 124. Satkun sytytysyksikön numero 0 227 100 147.

Äkkiseltään tuntuis, että joko bensansyöttö tai sytytys pätkii. Mutta bensansuodattimessa tai -pumpussa mahtaneeko vika olla kun meno on sellaista "pätkivää".

Päivitys: Bensansuodatin vaihdettu, ei vaikutusta.
Tyhjäkäynti saattaa aavistuksen muuten aaltoilla.. Voisko olla lambda vika? Lambdan sulakkeen iroittamisella ei näytä olevan ainakaan tyhjäkäyntiin vaikutusta.

Vielä semmonen, että koneesta kuuluu jostain vinkasu painettaessa nopeasti kaasua.

E: Nyt parina pakkasaamuna huomannut sen, että auto toimii miltei normaalisti kylmänä, mutta heti kohta lämmettyään nykimistä ja tehottomuutta alkaa ilmetä.
Viimeksi muokannut mikkox9x, Ti Huhti 13, 2010 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900i 8v -89 katti nykii! vika löytyi!

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Huh, hankalaa tuo vian selvittäminen :| . Nyt kokeilut toisella puolalla, ei vaikutusta. Lambdan arvo vaihtelee tyhjäkäynnillä n. 0.2-0.8v välillä. Lambda irti meno on vain nykivämpää, tosin tyhjäkäynti tasasempaa. Vika ei varmaan siellä.
Virranjakajan alipainesäädin toimii myös. Tosin tuntuu hieman vastustavan, että ei ihan kevyellä alipaineella toimi, mutta ei kyllä vuodakkaan.

Ongelma varmaan sitten polttoainepuolella, jos ei sitten sytytysyksikössä. Uskaltaiskohan tuota varaosatonnarin -124 koodilla olevaa sytytysyksikköä kokeilla? Siinä on yksi pinni vähempi kuin tuossa Satkussa tuo -147. Liittynee jotenkin kierroslukutietoon, mutta onko tarpeellinen? Autossa ei ole kierroslukumittariakaan.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Vastaa Viestiin