Kytkinongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Jos kytkimen osat on uudet niin voisko olla enska rikki?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Niin sitähän tässä mietitään 8) Luulis, että pitäis jotain erikoista ääntä, tai olisi pitänyt hajotessaan, muttakun kytkin vain "jumahti päälle" ajossa. Tottakai mahdollista.

Lisää arvauksia! Eikö kellään vastaanvanlaista kokemusta???
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

No tuo olisi ainakin melko helppo tarkastaa, olettaen että se on ketjulla (en ole varma, minun satkussa se ainakin näytti olevan). Kannen kiinnitysjousi auki, kansi pois ja kurkkaus sisään.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
pirtanen
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 10:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja pirtanen »

Saab 900i -87. Viisaammilta kyselisin tällasta:
kytkin tuntuu olevan jotenkin jäykkä ja sitä pitää painaa aika kunnolla pohjaan että vaihteet vaihtuu. Silti tuntuu että vaihteet/joku muu ottaa vähän kiinni eli ei vaihdekeppi liiku ihan vapaasti. Ei mitään ääniä kuitenkaan kuulu, tuntuu vaan kädessä että sen vaihdekepin liikutteluun tarvii vähän enemmän voimaa kuin mikä olis normaalia. En sitten tiedä millanen sen kytkimen pitää saabissa olla, mutta tää asia on jääny kiusaamaan kun ei se tunnu ihan oikealta.

Ilmasin kytkintä tuossa joku aika sitten ja se lähti ihan kivasti valumaan kun avas ilmausruuvin. Ilmaa tuli hieman ja sellasia mustia roskanpalasia, jotain irronnutta kumia? Meni vissiin yli puol litraa ainakin jarrunestettä ja pitkään sitä valutin, mutta muutosta ei kytkimeen tullut.

Mitähän seuraavaksi kannattaisi kokeilla? Kiitos.
Saab 900i -93, 2.1
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

kuinka kulunut on kytkinhaarukan ja polkimen reiät? tutki ja korjaa tarvittaessa, tai ota lattiamatto pois alta nin menee poljin vielä pari milliä alemmaksi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Onhan polkimen palautusjousi paikallaan?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
pirtanen
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 10:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja pirtanen »

Kytkinhaarukka on varmaan siellä jossain itse kytkimen uumenissa? Poljinta täytyy tutkia, siinä tuntuu olevan aika paljon "tyhjää" kun painaa eli ei tunnu aluksi mitään vastusta ja kun alkaa tuntua vastusta niin on aika jäykkä ja tosiaan joutuu aina ponnistamaan/tekemään työtä että saa polkimen riittävän alas vaihteita vaihtaakseen.

Jos se palautusjousi ei olis paikallaan niin jäiskö se poljin silloin pohjaan?
Saab 900i -93, 2.1
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ei jää pohjaan. Asetelma ja sylinterin jousi työntää sitä vähän ylös. Mutta käytännössä poljin alkaa valua kohti pohjaa, kunnes ei irroita enää kunnolla. Kokeile vielä saatko pumppaamalla poljinta irroittamaan paremmin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ole kytkinhaarukkaa, työsylinteri painaa suoraan painelaakeria. Tässä haarukalla tarkoitettiin polkimen ja pääsylinterin välillä olevaa työntötankoa, erityisesti tangon poljinvarteen liittävän tappiliitoksen reikien väljistymistä. Jos reiät ei ole pyöreät, hitsauskorjaus, holkitus tai isompi tappi voi auttaa.

Kuva

Jos polkimen palautusjousi puuttuu, poljin voi nousta silti aika ylös ihan vaan sen takia että palautuva työsylinteri painaa pääsylinterin mäntääkin takaisin.

Polkimen jousen ohella tärkeätä olisi että pääsylinterin sisällä oleva palautusjousi on myös ehjä.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/90/index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pirtanen
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 10:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja pirtanen »

Kiitos kun vastasitte. Pitää nolona myöntää että kytkimen toiminta parani aika paljon kun otti lattiamaton alta sanomalehden pois. :oops: Oli edellinen omistaja vissiin laittanut sellaisen sinne, tiedä sitten miksi.. On se kytkin vieläkin vähän kumma, mutta paljon parempi nyt.
Saab 900i -93, 2.1
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ei liity kytkimeen mitenkään, mutta itelläkin oli aika nippu sanomalehteä satkun maton alla tuossa kohdin. Tiedä sitten, onko tarkotus kuivatella vai eritstää ääntä vai mitä, mutta empä aatellut asennella takasin, tuskin on kuitenkaan Uudessakaupungissa noita tonne värkätty...
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Jatra kirjoitti:tuskin on kuitenkaan Uudessakaupungissa noita tonne värkätty...
Tarkista päivämäärä lehdestä. Jos täsmää auton valmistuspäivän kanssa, niin on laitettu uki:ssa. :)
Viittaa kyllä vahvaasti tuulilasin vuotoon, ja tukkeutuneisiin vedenpoistoreikiin tiivisteessä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Vastaa Viestiin