OG900 2.1i ja dyno

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja aero »

tturku kirjoitti:Eikös se mene niin että kaikki B201:set on 8 venttiilisiä ja B202:set taas 16 venttiilisiä, oli turboa tai ei?
Joo. Ne kaksi ekaa numeroa (20) kertovat koneen koon (2.0 litraa) ja vika numero apuakseleiden määrän (1=1 nokka-akseli, 2=2 nokka-akselia, 4=2 nokka-akselia + 2 tasapainoakselia). B2x5:n kohdalla numerointi-ideologia sitten jo muuttuikin, siinä koneessa ei ole viidettä apuakselia, vaan on vaan tehty ero B2x4:een.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

8 venttiiliä ei vielä takaa tämän foorumin kattamien autojen kohdalla sitä, että kyseessä on B201 moottori, siksi laitoin myös vuosimallin tarkennukseksi, ettei uusikaupunkilaiset taksikuskit tule pätemään :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja jus »

Tämän foorumin tässä OG-osiossa 8 venttiiliä kyllä takaa aika paljon.

Vuosimallista 86 alkaen auton valmistenumeron kahdeksas merkki kertoo moottorityypin,
C=8-venttiilinen kaasarimalli B201
J=8-venttiilinen (mekaaninen) ruisku B201
D=16-venttiilinen 16-venttiilnen (sähkö)ruisku B202
E=16-venttiilinen (sähkö)ruisku B212
S=8-venttiilinen Turbo (mekaaninen) ruisku B201
L=16-venttiilinen Turbo, (sähköruisku B202

OG900 8-venttiilisiä ei ole kuin kaasarilla tai mekaanisella ruiskulla. 16-venttiilisiä ei ole kuin sähköruiskulla, turbolla tai ilman. Tehtaan jäljiltä siis.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Sain tänään asennettua takapakarin ja käynti on siistiä. Joten siitä ei ole dynomittaus kiinni, vaan ylimääräisestä 50 eurosta, joka vaaditaan testikertaan ja jota ei ole. Ensi viikkoon menee jonkun auton mittaus sitten. Siirtyy nämä dynon sovitut mittausajat viikosta toiseen monesta syystä; pakari rikki ja toisessa talvirenkaat alla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:Tämän foorumin tässä OG-osiossa 8 venttiiliä kyllä takaa aika paljon.
Unohdit 99:n 1,85 litraiset 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja sero »

Kävin vaklaamassa ja valmistenumeron 8. merkki olikin J. Eli ei ollutkaan 2.1/16v, vaan 2.0/8v ja mekaaninen ruisku :lol:..
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Auton nimelliset arvothan ovat 180Nm ja 103kW. Olisiko kellään jonkinlaista valmistajan tekemää käyrää väännöistä ja tehoista? Tänään olisi mittaukseen aika ja auto on aikalailla valmis sitä varten, saas nähdä, että meneekö edes noihin arvoihin ja paljonko jää vaille. Auto ainakin eilen tuntui kiihtyvän nelos- ja vitosvaihteilla mallikkaasti, vaikka ulkolämpötila oli jotain 25-29 astetta. Niin ja nuo uudet kesäkumit ovat nyt ajettu 900km.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

V.J.S kirjoitti:8 venttiiliä ei vielä takaa tämän foorumin kattamien autojen kohdalla sitä, että kyseessä on B201 moottori, siksi laitoin myös vuosimallin tarkennukseksi, ettei uusikaupunkilaiset taksikuskit tule pätemään :D
Eli siis jos koneessa on 8 venttiliä niin se voi olla B202 kone???
Ei ainakaan mun maalaisjärkeeni sovi tuo mitenkään päin...
Saabiton saabisti
#1470
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Ei, vaan vaikka se on 8 venttiilinen, niin se voi olla B201:n H tai B kone TAI 1.85 / 1.7 litranen foordin triumph. B202 on aina 16v (og900 kalustolla ainakin.)
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Brakke kirjoitti:Ei, vaan vaikka se on 8 venttiilinen, niin se voi olla B201:n H tai B kone TAI 1.85 / 1.7 litranen foordin triumph. B202 on aina 16v (og900 kalustolla ainakin.)
Paitsi että Triumphin koneet eivät taida liittyä Fordiin millään tavalla.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Dodii, nyt käyty dynossa.

Auto kiihtyi jo päivä sitten alakierroksilla kelvollisesti: 9,2s 60-100km/h ja 12,6s 80-120km/h. Kulutus on ollut juuri tänään ja eilen maantieajossa noin 6,5-7,0 litraa per 100km, eli keskikulutuksena 8,0-8,3 L/100km. Kilometrejä mittarissa oli mittauksena aikana 270750km.

Vääntö- ja tehokäyrä:
Kuva

Lämpötilahan oli korkea ja siihen nähden auto suoriutui hyvin ellei erinomaisesti. Voisi päätellä kuten ennenkin, että Saabbien koneet saavuttavat valmistajan ilmoittamat arvot ja ylittävätkin ne! Hyvä Saab!
Viimeksi muokannut juhokare, Ma Touko 17, 2010 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Huippunopeus 4-vaihteella oli noin 170 km/h ja 5-vaihteella noin 215 km/h. Ylittyykö valmistajan arvot???
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Huomaathan että dynossa ei ole ilmanvastusta joten käytännössä auto kuin auto kelaa isoimmalla vaihteella rajoittimelle asti. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

jcarlson kirjoitti:Huomaathan että dynossa ei ole ilmanvastusta joten käytännössä auto kuin auto kelaa isoimmalla vaihteella rajoittimelle asti. ;)
Olet oikeassa. :) Mutta eikös tämä tarkoita sitä, että rajoittimella on noin 215 mittarissa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niin, ja kauniina viileämmällä päivänähän tuo olisi saanut 140+hv ja 190Nm. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin