Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ruotsissa näyttävät vaihtavan noita uudempia lämppäreitä peltipurnukoiden tilalle, onko kenelläkään kokemuksia tuosta wanhanmallisesta lämmityslaitteesta, eli onko se vähintään yhtä tehokas kuin uudempi vai pitääkö se nakata roskakoriin ja vaihtaa uuteen?

Eli onko rintapelti sittenkin samanmallinen kuin uudemmissa, erona vain rei'itys?

Eli noin kuin Ari kirjoitti se täytyisi kait tehdä, eli raivata tilaa isommalle tehostajalle ja pultatat se paikoilleen, ja kytkimen pääsylinteri uudemmasta, kuten poljinkin koska tuo uudempi jarrusylkkä on 20 cm ylempänä kuin vanha.
Käykös tuohon sitten satkun isoin mahdollinen jarrupääsylinteri jos vaikka päivittäisin tuohon navat ja taka-akselin viistokeulasatkusta jotta saisi käsijarrun vihdoin takapäähän jossa sen kuuluisi ehdottomasti ollakin?
Ja eikös tällöin pitäisi sopia myös tonnarin jäähdytetyt levyt vai onkos satkussa samat?

Pakko näköjään rakentaa koko auto uusiksi jotta alkaa löytymään varaosia ;)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:vai pitääkö se nakata roskakoriin ja vaihtaa uuteen?
säästä edes se puhallinmoottori, joku vielä maksaa siitä joskus rahaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:vai pitääkö se nakata roskakoriin ja vaihtaa uuteen?
säästä edes se puhallinmoottori, joku vielä maksaa siitä joskus rahaa.
Pitää ensin testata tuota lämmityslaitetta käytännössä, eli 900 ja 99 käymään vierekkäin tyhjäkäyntiä ja katsoa lämpömittarilla kumpi tulee lämpöisemmäksi esim. 30min kuluessa.

Melkein täytyisi päivittää jatrrut uudenaikaisiksi, eikait nuo 70-luvun jarrut ole olleet uusinakaan mistään kotoisin?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:
lucaf kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:vai pitääkö se nakata roskakoriin ja vaihtaa uuteen?
säästä edes se puhallinmoottori, joku vielä maksaa siitä joskus rahaa.
Pitää ensin testata tuota lämmityslaitetta käytännössä, eli 900 ja 99 käymään vierekkäin tyhjäkäyntiä ja katsoa lämpömittarilla kumpi tulee lämpöisemmäksi esim. 30min kuluessa.

Melkein täytyisi päivittää jatrrut uudenaikaisiksi, eikait nuo 70-luvun jarrut ole olleet uusinakaan mistään kotoisin?
tuota menoa ehdotan että ostat 84 vuoden tuplaysin, maalaat sen veronanvihreäksi ja vaihdat siihen maskin, vilkut ja takavalot.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

lucaf kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
lucaf kirjoitti: säästä edes se puhallinmoottori, joku vielä maksaa siitä joskus rahaa.
Pitää ensin testata tuota lämmityslaitetta käytännössä, eli 900 ja 99 käymään vierekkäin tyhjäkäyntiä ja katsoa lämpömittarilla kumpi tulee lämpöisemmäksi esim. 30min kuluessa.

Melkein täytyisi päivittää jatrrut uudenaikaisiksi, eikait nuo 70-luvun jarrut ole olleet uusinakaan mistään kotoisin?
tuota menoa ehdotan että ostat 84 vuoden tuplaysin, maalaat sen veronanvihreäksi ja vaihdat siihen maskin, vilkut ja takavalot.
Alkoiko pussihousut puristaa? :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vai kuinka tuon lämmityslaitteen toimivuus käytännössä todetaan, en keksi oikein muutakaan tapaa?
Satkussa ja tupliksessa kun on eristys, sisäosan ilmatila ja tiivistys suunnilleen samaa tasoa niin kait niitä voisi jollain tavalla vertailla keskenään?

Jos tuossa on esim. kenno ja ilmantulo täysin onneton niin eihän tuolla voi talvella ajaa ollenkaan. (Siitä on jo niin kauan kun olen tuolla ajanut talvella etten enää muista kuinka kylmä/lämmin oli.)
Onko jollakulla kokemuksia tuollaisen wanhanmallin lämmityslaitteen tehokkuudesta?
Tai siitä saisiko jollain konstilla ranetettua uudemman jarrupääsylinterin alkuperäisen tehostajan yhteyteen, ainakaan laippa ei sopinut suoraan paikoilleen kun sitä kesällä kokeilin?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vielä sellaista että mikäköhän tuota jarrutehostajaa vaivaa, jarrua painettaessa kuuluu PSUUH, ja kun poljin on täydessä jarrutusasennossa, ääntä ei kuulu?
Ääni tulee sieltä kuskin jalkatilasta, tehostajan letku on ehjä ja takaiskuventtiili myös ehjä ja oikeinpäin.
Pääsylinteri oli minulla irti tehostajasta ja tehostajakin korista, mutta molempien paperitiivisteet ovat ehjät eikä moskaa ole välissä.

Kokeilin kesällä imeä ilmaa siitä tehostajan alipaineputkesta mutta ainakaan meikäläisen keuhkoilla ei saanut imettyä kaikkea ilmaa pois eli olisikohan siitä tehostajasta kalvo hajalla?

Samoin pääsylinteri käyttäytyy omituisesti, olen ilmannut jarrut jo pariin otteeseen eikä ilmaa pitäisi enää olla missään, silti tuo jarrupoljin vaeltelee vähän miten sattuu, välillä menee täysin pohjaan ja välillä ei, ja sen palautuminen ylös on vähän huonoa, ja siinä polkimessa tuntuu toisinaan pieni pykälä jonka jälkeen muljahtaa alemmas, mitäs tuo sitten tarkoittaa, päästääkö sylinterin tiivisteet nestettä ohitseen ja olisikohan männän palautusjousi tehoton?

Tekisi mieli todellakin päivittää kerralla nuo jarrut uudenaikaisiksi ja toimiviksi, tuskin uudenveroisia vanhoja tehostimia/pääsylintereitäkään kasvaa joka oksalla?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Suppari kirjoitti: Alkoiko pussihousut puristaa? :D
hehee :D ei vaan, hienoahan se on että joku näkee vaivaa vanhan ysiysin saamiseksi takaisin liikenteeseen. täytyy kuitenkin muistaa että paalikone on edelleen turhan houkutteleva vaihtoehto monissa 99-projekteissa joten pidän jatkossa mölyt mahassa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

lucaf kirjoitti:
Suppari kirjoitti: Alkoiko pussihousut puristaa? :D
hehee :D ei vaan, hienoahan se on että joku näkee vaivaa vanhan ysiysin saamiseksi takaisin liikenteeseen. täytyy kuitenkin muistaa että paalikone on edelleen turhan houkutteleva vaihtoehto monissa 99-projekteissa joten pidän jatkossa mölyt mahassa.
Näin katson itsekkin että parempi vaikka vähän jalostaisi,helppo tuo on muuttaa takaisin tarvittaessa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jo vuonna 1969 noita jarruja moitittiin alitehoisksi:
http://www.netma.fi/jouko/saab/Esitteet/99kesto18.html
Samanlaisia kokemuksia itsellänikin, eli en tiedä kannattaako tuollaisia rimpulajarruja pitää autossa jolla olisi tarkoitus ajaakin.

Lämmityslaitetta sensijaan kehuttiin tuolloin vuoden 1969 standardien mukaan hyväksi, eli pitää antaa sille mahdollisuus näyttää kyntensä, eli testata käytännössä onko siitä mihinkään.
http://www.netma.fi/jouko/saab/Esitteet/99kesto14.html

Edit: vaihdoin toisen puhaltimen moottorin ja tuntuisi puhaltavan edellistä iloisemmin, lämpöäkin alkoi tulemaan yhtä nopeasti kuin satkussa joten lämmityshomma lienee ihan ok tuollaisenaan.

Vielä olisi ratkaistava kuinka jarruista saisi kunnolliset ja tehokkaat.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8268
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla oli Annissa jotkut ihmeen mekaaniset absit, kun jarruja ei saanut millään lukkoon ja pysähdysmatkatkin oli hieman pitkiä. Jarrutuntoa tosin löytyi. Homma meni niin pitkälle, että lomareissun jälkeen 2004 kesällä jarrut levisi. Jarrut lähes kokonaan ja toimivat kuten siinä lapinmies-vitsissä, että pumppaa pumppaa, kolmannella stoppaa.

Ja homman lääke? Tiivistesarja pääsylinteriin. Nyt on jarrut sellaiset, että 120km/h saa kaikki pallot lukkoon kesärenkailla (en tiä onko tuossa testissä mitään järkeä mutta onpahan sekin tullut kokeiltua :lol: ), jarrutustunto on sikatäsmällinen ja pysähdysmatka on uskomattoman lyhyt. Siis verrattuna vanhaan. Joten suosittelen ainakin tätä jarrujen tehostukseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sulla onkin Dimebak ne huippunykyaikaiset uudemmat jarrut isommalla tehostajalla, pääsylinterillä, isommilla "klonks"-etusatuloilla ja isommilla takasatuloilla, tuollaiset lienevät huomattavasti paremmat kuin vanhanmalliset.
Muistaakseni vaihdoin 10v sitten pääsylinterin korjaussarjan eikä se miksikään muuttunut eli sylinteri saattaa olla kulunut.
Ja mitä ilmeisemmin tehostajan kalvo on rikki koska jarrua pidettäessä pohjasssa on tyhjäkäynti ontuvaa eli imee koko ajan ilmaa imusarjasta, ja tosiaan jarrua painettaessa kuuluu oikein pihinää.
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja arvi »

http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm
Tuolta löytyy ohjeet miten saat ainakin ne uudemmat tupliksen jarrut sopimaan vanhempaan. Käsijarru ottaa kyllä vieläkin väärään päähään :(
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

dimebak kirjoitti: Tiivistesarja pääsylinteriin. Nyt on jarrut sellaiset, että 120km/h saa kaikki pallot lukkoon kesärenkailla (en tiä onko tuossa testissä mitään järkeä mutta onpahan sekin tullut kokeiltua :lol: ), jarrutustunto on sikatäsmällinen ja pysähdysmatka on uskomattoman lyhyt.
itsekin olen miettinyt miksi eri tupliksien kesken on niin monenlaisen kirjavaa jarrutuntumaa. jarrusatuloita -levyjä ja -nesteitä on tullut vaihdettua erinäisiin tupliksiin mutta ei se jarrutuntuma yhdessä autossa koskaan ole kummemmin muuttunut. viereisessä remppaamattomassa tupliksessa saattaa paljon paremmat jarrut. eli meneekö harvinaisen hyvät jarrut tuon tehostimen piikkiin sitten? hyvä esimerkki on tuo mun kasikymppinen tuplis, en edes tiennyt että tupliksen jarrut voi olla niin tehokkaat ja herkät ja minun aikana niihin ei ole tehty muuta kuin palat eteen vaihdettu.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

arvi kirjoitti:http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm
Tuolta löytyy ohjeet miten saat ainakin ne uudemmat tupliksen jarrut sopimaan vanhempaan. Käsijarru ottaa kyllä vieläkin väärään päähään :(
Samalla pitäisi vaihtaa pääsylinteri ja tehostaja isommiksi ja se ei taida käydäkään kovin helposti koska uudemmanmallisessa on kuulemma erilaisia niveliä poljinratkaisussa kun tässä vanhemmassa poljin työntää suoraan tappia joka työntää sylkän mäntää.
Myös navat ja taka-akseli pitäisi vaihtaa, eikä juuri nyt ole innostusta kun olen kasannut kaikki uusilla osillla ja kaikki ovat saaneet sitruunahappo/elektrolyysikäsittelyn ja ovat ruosteettomia ja maalattukin moneen kertaan.
Eli pitäisi löytää jostain ehjä vanhanmallinen jarrutehostin ja pääsylinteri.
Vastaa Viestiin