Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

moonlight-tuning kirjoitti: Enkä yleistänyt vaan sanoin miten toi mun käyttäytyy, ja kyllä sinne olisi kyytiin saanyt tulla, vai näyttikö niin hurjalta 8O

Ja nyt ei puhuta kurvista ennen pääsuoran alkua..siinä haettiin luisuja tarkotuksella kun meillä oli kuvaajat siinä :lol:
Jooh, edellinen arviointi tehtiin pelkästään sen juuri ennen pääsuoraa tapahtuvan paiskomisen perusteella :) Eli se mun lätinä meni aika hukkaan. Mutta alusta kuntoon autosta oikeasti ja sitten arvailemaan sitä käytöstä.

Mutta kyllähän sitä menoa katsoi mielummin ihan vaan sieltä katsomon puolelta... :D

Olisin itsekin voinut radalle vielä ympyrää ajamaan, mutta koneen huohottaessa öljyjä pyöräkoteloon silloisella hetkellä vielä tuntemattomasta syystä, päätin jättää radan kiertämisen väliin. Syyksi ilmeni huonosti suljettu öljykorkki ja katkennut venakopan alipainetehostettu huohotus (jälkimmäisen huomasin vasta kotona :(). Mutta hitaalta se rata-ajo näytti, teki itsekin mieli mennä kokeilemaan olisko niistä muista ohi päässyt. Olivat siis oikesti hitaita! :D No syyskokouksessa pääsee klubilaiset radalle taas.
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

f-19 kirjoitti: Mutta kyllähän sitä menoa katsoi mielummin ihan vaan sieltä katsomon puolelta... :D
Ai mäkö en aja rauhallisesti ja nätisti ? Toisessa sertissä vedettiin nätimmin kun ekassa tuli mustaa lippua melkeen heti :roll:
f-19 kirjoitti:Mutta alusta kuntoon autosta oikeasti ja sitten arvailemaan sitä käytöstä.

Mutta hitaalta se rata-ajo näytti, teki itsekin mieli mennä kokeilemaan olisko niistä muista ohi päässyt. Olivat siis oikesti hitaita! :D No syyskokouksessa pääsee klubilaiset radalle taas.
Varikolta hyvä huudella :twisted:
Ja alusta kuntoon niin ei varmasti enää käyttäydy noin kun nyt, alustan muutoksilla ja pelkillä säädettävillä iskareilla saa käytöksen muuttumaan ihan erilaiseksi.

Ja oli siellä nopeitakin, suoralla pysyin sen 400look Asconan perässä mutta kun kurviin mentiin niin eihän se ..tana jarruttanut yhtään..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

moonlight-tuning kirjoitti:Varikolta hyvä huudella :twisted:
:D
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Tonne klubipäiville vain klubilaiset ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ehkä ne kitkarenkaat ei ole ratakäyttöön sopivat... Auton käytöstä yli/aliohjautumista on järkevää lähteä arvostelemaan tommosessa lähelle ääritilanteita menevässä ajossa (verrattuna normaaliin tieliikennekäyttöön) vasta sitten, kun edessä ja takana on saman levyisillä vanteilla täysin identtiset nakit. Tai edes samaa tyyppiä. Onhan talvirenkaissa jo lähtökohtana löysemmät rungot ja kaupan päälle erilainen kumiseoskin kesärenkaisiin verrattuna.

Vanteistakin mainitsin tuossa, koska pelkästään erilevyiset vanteet voivat muuttaa renkaiden käytöstä yllättävän paljon...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Samaa mieltä mertmin kanssa että eipä kannata puhua yliohjautuvuudesta yhtään ennen kuin on kitkat takaa otettu pois. Itse olen ainakin huomannut että kesällä kitkoilla ajettaessa se pidon raja tulee yllättävän nopeasti vastaan ja raja on jyrkkä. Varsinkin jos on kostea tienpinta. Mulla rupes sateella kitkoilla lyömään tyhjää normaalissa valolähdöissä ibizalla jossa perus 1.4 bensa motti. Siis ei tarttenut edes mitään ripeetä lähtöö tehdä. Normaali ajossa kitkojen olemassaoloa ei huomannut mutta käyttäytyminen ääritilainteissa on ihan jotain muuta kun kesäkumeilla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

tturku kirjoitti: Itse olen ainakin huomannut että kesällä kitkoilla ajettaessa se pidon raja tulee yllättävän nopeasti vastaan ja raja on jyrkkä. Varsinkin jos on kostea tienpinta. Mulla rupes sateella kitkoilla lyömään tyhjää normaalissa valolähdöissä ibizalla jossa perus 1.4 bensa motti.
Samaa kokemusta. Mulla oli tonnarissa joskus kitkat, joilla sen sai sadekelillä sutimaan nelosvaihteella kahdeksastakympistä (kyseessä siis vapari...) 8O. Sai myös sadekelillä muutamaan otteeseen perän lähtemään alta melko lailla yllättävästi.
#1970
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo tossa moneen kertaan totesin tota asiaa että kitkat vaikuttaa, samoin kun etujarrujen häipyminen.

Samalla kokoonpanolla (kitkat takana) ollaan myös ajettu tosi paljon radalla 8O ja saabillakin on ajettu identtiset renkaat + vanteet takana, ja on ajettu varapyörät takana ym, ja kyllä toi mun käytännössa aina

Mutta äärirajalla sen peruskäytöksen huomaa ekan kierroksen aikana radalla, jo toisella kierroksella renkaat alkaa sulaa eritavalla alle kun "normaalitilanteessa" koskaan.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pari sivua sitten jo kommentoin noita kitkoja ja niiden "hienoja" ajo-ominaisuuksia kesäkelillä. Auton rata käytöstä on vaikee hallita sellaisella rengastuksella... Jos ei muuta keksi niin vaikka vanhatkin kesä ralli renkaat (vaikka misukat) niin niillä ajaa jokusen kiekan kohtudella ennekuin pito karkaa (kumi lämpenee liikaa) jos ei avoneihin tai muihin rata malleihin raha riitä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Sillon en uskonu että johtuu niistä, niimpä kokeiltiin vastaavilla kun edessä oli. Ja käytös rauhottui vähän, mutta yliohjasi edelleen, mutta uskalsi jarruttaa kovemmin..

Joo, ja toi auto on tehty kadulle, ei radalle.. Ja yliohjaa kyllä vaikka on samanlaiset renkaat jokakulmassa jotkut misukat, en muista mallia. Mitään himorenkaita en ole kokeillut ton alla. Ja hauskahan tota on tuoda, kun jarrutuksen voi jättää tosi myötään ja puikata pienessä luisussa kurviin.. :lol:

Ja riippuu vähän ajotyylistäkin, jos alkaisi avaamaan kaasua aijemmin niin varmasti alkais aliohjaamaan jne jne..

Mutta niinkun totesin että toi mun yksilö yliohjaa ennen kun aliohjaa..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

moonlight-tuning kirjoitti:Joo tossa moneen kertaan totesin tota asiaa että kitkat vaikuttaa, samoin kun etujarrujen häipyminen.
Etujarrujen häipymiseen kannattaa kokeilla vaihtaa uudet kunnolliset :!: Jarrunesteet sekä uudet palat...
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

perusasiat kuntoon ja thats it!
VW transporter 2.5tdi vm.99
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo, en o nesteitä paljon vaihdellukkaan, kai niillä oikeesti on sitten eroa ?? Palatkin on Motonetista, ne juoduin vaihtamaan tossa yks päivä eli melkeen uudet, sitten sellasen huomasin kun käsijarrulla leikkii niin aika äkkiä alkaa kahva nousemaan ylös ja ei ota enää kun toiselle puolelle, eli aika lyhyt toi säätöväli niissä, auttaa kyllä uudesta säädöstä heti.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuvia X-TREME 13.8 alastato

omaturbot
Saab 900 16v omaturbo VS Fiat 127 1.5l omaturbo
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut moonlight-tuning, Ti Elo 15, 2006 15:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

moonlight-tuning kirjoitti:Joo, en o nesteitä paljon vaihdellukkaan, kai niillä oikeesti on sitten eroa ?? Palatkin on Motonetista, ne juoduin vaihtamaan tossa yks päivä eli melkeen uudet, sitten sellasen huomasin kun käsijarrulla leikkii niin aika äkkiä alkaa kahva nousemaan ylös ja ei ota enää kun toiselle puolelle, eli aika lyhyt toi säätöväli niissä, auttaa kyllä uudesta säädöstä heti.
Kannattaa kyllä heittää se motonetin jarruneste litku taivaan tuuliiin.. suosittelen jotain mikä oikeasti kestää lämpöä. EPC:ltä saa kunnon kamaa ja AP RACING 600:sta, suosittelen jompaa kumpaa. Toimii huomattavasti paremmin kuin toi moton tavara. Jarrunestehän suositellaan vaihdettavan kerran vuodessa, mutta ei se useampi kerta tee pahitteeksi jos paljon radalla kruisaa :lol:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin