Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Pyöritä moottori niin, että vauhtipyörän nollamerkki on osoittimen kohdalla. Silloin virranjakajan pyörijä osoittaa virranjakajan kuoren reunassa olevan merkkiviivan kohdalle ja nokka-akselin päässä oleva hahlo on kohtisuoraan kansitasosta eikä vastusta kopan nostoa.
Venttiilikopan kuusiokolokantaiset ruuvit voi olla tiukassa. Käytä räikkävääntimen jatkeena hyvälaatuista kuusiokolokärkeä. Ennen auki vääntämistä kokeile herkistää ruuveja lyömällä kantaan. Ikean kuusiokoloavaimella nylpättyjä ruuveja on jo hankalampi avata.
Hahlo nokka-akselin päässä ja kynnet virranjakajan akselin päässä ovat vähän epäkeskeisesti, koppaa takaisin asennettaessa on olennaista, että moottori ja jakaja ovat edelleen samoissa merkeissä kuin irrottaessa. Ei siis onnistu jakajan ollessa 180 astetta väärässä suunnassa.
Venttiilikopan ruuvien kiristysmomentti on 4,9 Nm. Huomattavan pieni momentti siis.
Virranjakajan tiivisteen vaihdossa sytytyksen ajoitus pyrkii muuttumaan, vaikka piirtäisitkin merkkiviivan jakajan jalasta venttiilikoppaan. Ei olisi pahitteeksi vaikka olisi ajoituslamppu käsillä.
Venttiilikopan ollessa irti olisi aika helppo samalla vaihtaa bensapumpun jalan tasotiiviste ja pumpun O-rengas. Pumpun tapin saa osumaan käyttötangon holkkiin helpommin kun koppa on irti, tanko näkyvillä ja kosketeltavissa. Toki turhaa hommaa jos sattuisi jostain syystä olemaan täysin ilman öljyvuotoja siellä pumpun suunnalla.
Venttiilikopan kuusiokolokantaiset ruuvit voi olla tiukassa. Käytä räikkävääntimen jatkeena hyvälaatuista kuusiokolokärkeä. Ennen auki vääntämistä kokeile herkistää ruuveja lyömällä kantaan. Ikean kuusiokoloavaimella nylpättyjä ruuveja on jo hankalampi avata.
Hahlo nokka-akselin päässä ja kynnet virranjakajan akselin päässä ovat vähän epäkeskeisesti, koppaa takaisin asennettaessa on olennaista, että moottori ja jakaja ovat edelleen samoissa merkeissä kuin irrottaessa. Ei siis onnistu jakajan ollessa 180 astetta väärässä suunnassa.
Venttiilikopan ruuvien kiristysmomentti on 4,9 Nm. Huomattavan pieni momentti siis.
Virranjakajan tiivisteen vaihdossa sytytyksen ajoitus pyrkii muuttumaan, vaikka piirtäisitkin merkkiviivan jakajan jalasta venttiilikoppaan. Ei olisi pahitteeksi vaikka olisi ajoituslamppu käsillä.
Venttiilikopan ollessa irti olisi aika helppo samalla vaihtaa bensapumpun jalan tasotiiviste ja pumpun O-rengas. Pumpun tapin saa osumaan käyttötangon holkkiin helpommin kun koppa on irti, tanko näkyvillä ja kosketeltavissa. Toki turhaa hommaa jos sattuisi jostain syystä olemaan täysin ilman öljyvuotoja siellä pumpun suunnalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Kaasuläppäsäätimestä olisi muutama kysymys. Eikös testaus onnistu kun irroittaa anturista johdot ja mittaa vastuksen anturin navoista. Mitkä navat täytyy mitata ja paljonko vastuksen pitäisi olla? Ja mistä mahdollisen uuden anturin saisi, jos vanha rikki kun motonetissä ei ole kuin 2.1 litraiseen sopivia, ne ei varmaankaan käy tähän 2.0 litraiseen.
Saab 900i 16V -90
ex:Saab 9000 Aero -96
ex:Saab 900i 16v -90
ex:Saab 9000 Aero -96
ex:Saab 900i 16v -90
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
2,1-litraisessa ja Lucas-ruiskullisissa turboissa on potentiometri. 2-litraisissa Boschilla kytkin. Yhdistää napoja ääriasennoissa.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Miten saan ne ovien kumiset tiivistelistat irti? Jotka on ovien siellä ihan alhaalla jollain metallisilla kiinnikkeillä. Eivät lähde millään irti... Ja remppaa pukkaisi sinne. Ovat edessä.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Siis ne alareunan kumit, nehän on pop-niiteillä kiinni ovipellissä. Poraa niitit pois.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Mitä materiaalia jäähdyttäjä on? Vuotaa alareunasta ja mietin onko korjaaminen mahdollista vai täytyykö ostaa uusi?
Saab 900i 16V -90
ex:Saab 9000 Aero -96
ex:Saab 900i 16v -90
ex:Saab 9000 Aero -96
ex:Saab 900i 16v -90
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Alumiinia jos harmaa muovipäädyillä ja mustaksi maalatut kuparia. Helpoin ja halvin tapa taitaa olla vaihtaa koko jäähdytin purkuautosta.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Kiitos kovasti
Saab 900i 16V -90
ex:Saab 9000 Aero -96
ex:Saab 900i 16v -90
ex:Saab 9000 Aero -96
ex:Saab 900i 16v -90
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Hakusessa olisi '84 T16 koneeseen (ac löytyy jos merkitystä) jakopäähän hammaspyörä joka pyörittää myös ö-pumppua eli kampuran päähän tuleva ratas. Saabin orkkisnumeroiden mukaan siinä pitäisi olla sellainen kuin 75 20 364. Itselläni oli 75 00 13. Onko lie muuttunut osanumero vuosien varrella. Mutta kyseinen pyörä olisi nyt löydettävä jostain. Netti ei auta oikeastaan, ruotsin puoleltakin etsitty klubin kautta yms. Jos jollain on purettuna T16 moottoreita tai muuten vain tietää että voisi löytyä niin tulen vaikka noutamaan kotioveltasi sellaisen sinulle sopivaan hintaan. On koneen niputus melkeinpä tuosta kiinni.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Paimiossa ois yks -84 T16 auto missä kone paikoillaan. Koko mottilaan ei paljoo maksa jos ite hakee ja irroittaa. Voin toki luopuu koko autostakin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
siis semmoinen ihme kysymys heräs, vaikka konetta laatikon kanssa monta kerta ottanut poies ja laittanut takaisiin. Siis nyt haluaisin vaihtaa etukiinnikeen koska viimeksi, kun laitoin koneen takaisiin, niin tiesin, että sen etukiinnikeen kumissa on rissoja. No hankin uuden semmoisen ja nyt sitten kattelin ja mietin, että onnistuuko niin, että vaan tuen kone-laatikko yhdistelmää alhaalta tunkilla pikkuisen ja irroittan ne kaksi pulttia jotka menee ylhäältä alas ja pääsekö ottamaan sen tukikumin sitten poies(siinä on kaksi edestä taaksepäin suuntaista pulttia, jotka pitävät sen kumin ensiövaihteen kannessa) ilman, että pitäis mitään hirveesti purkaa? ![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Joo Jus, 900. Sorry että unohtui mainita, 99-ssa se näyttääkin helpommalta
. Tää auto on 900 i 8-V ja vuosimalli on 89.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Moikka. Ukkivainaalta saan perintönä 90 saabin. Eli nopan. Mikähän mahtaa olla pulttijako, 4x108, vai 4x114,3? Tarkoitus lähtä vähän jatkojalostamaan autoa vanteilla, pienellä madalluksella ja autohifiä tarkoitus laittaa.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
4*114,3-elikkä vanhemmat 900-set on samoilla vanteilla