Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Yksi (valmistajan suositusten lisäksi), mitä ei mielestäni oikein ymmärretä ottaa huomioon on se, että og satkun laatikkoöljyn lämpötila on verraten korkea johtuen seinämän takana olevasta moottoriöljystä.
900C -86
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ASTech kirjoitti:Yksi (valmistajan suositusten lisäksi), mitä ei mielestäni oikein ymmärretä ottaa huomioon on se, että og satkun laatikkoöljyn lämpötila on verraten korkea johtuen seinämän takana olevasta moottoriöljystä.
Täyttä totta, ja siinä mielessä taas tuo 75W(erityisesti nesteen mp) on miltei huonoin mahdollinen valinta. Vaikka se onkin yksi valmistajan suosittelemista.. :wink:
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Tri-Lo kirjoitti:
ASTech kirjoitti:Yksi (valmistajan suositusten lisäksi), mitä ei mielestäni oikein ymmärretä ottaa huomioon on se, että og satkun laatikkoöljyn lämpötila on verraten korkea johtuen seinämän takana olevasta moottoriöljystä.
Täyttä totta, ja siinä mielessä taas tuo 75W(erityisesti nesteen mp) on miltei huonoin mahdollinen valinta. Vaikka se onkin yksi valmistajan suosittelemista.. :wink:

Kylläpä menee vaikeaksi....itse ajoin aikanaa tuplaysillä teboilin silverit laatikossa viisi vuotta ja melkein 100 tkm....ei ollut muuta ongelmaa kuin kylmillä keleillä vaihteisto hieman jäykkä...
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Mulla on jotkut Mobilin hypoidit ja ~10km ajon jälkeen alkaa vaihteiden päälle laittaminen tökkimään ja rusahtelemaan reilusti :(
Saab 900S Combicoupe
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä nyt on muutama satakilsaa tullut ajeltua, niin tuo Teboilin EP 75W90 -vaihteistoöljy tuntuu pelaavan mukavasti 99:n lootassa. Suurin ero Neste MP 75W -öljyyn on vaihteiden toiminta kuumalla laatikolla. Ei pistä pykälät hanttiin pätkääkään maantieajon jälkeenkään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mullakin on ollut nyt tämän kesän ajossa teboilin EP 75W90 -vaihteistoöljyt viritetyssä 16v turbosatkussa.Ei ole ollut mitään huomautettavaa,eli asiansa on hienosti ajanut.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tomaatti kirjoitti:Mullakin on ollut nyt tämän kesän ajossa teboilin EP 75W90 -vaihteistoöljyt viritetyssä 16v turbosatkussa.Ei ole ollut mitään huomautettavaa,eli asiansa on hienosti ajanut.
Vuotaako öljyä? Mie en ainaskaan ole vielä huomannut, että öljytippoja tulisi parkkikselle tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ei vuoda.Ihme kyllä laatikko on tämän kesän kestänyt nipussa.(Kop,kop) :wink:
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Kyllä ne normi laatikossakin öljyt lämpee paljon oli sitte takan jokin muu öljytila tai ei.
Aikoinaan suunnittelin lauhduttimen rakentamista loovaan ko. syytä mutta kestäähän tuo satoja tuhansia ilmankin lauhdutinta ja MP 75W öljyillä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

tomaatti kirjoitti:Mullakin on ollut nyt tämän kesän ajossa teboilin EP 75W90 -vaihteistoöljyt viritetyssä 16v turbosatkussa.Ei ole ollut mitään huomautettavaa,eli asiansa on hienosti ajanut.

Kun kävin paikallisessa halpahallissa olin kattovinani hinnaksi 4.9 eskoo litra ?? Voiko pitää paikkaansa ???
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

900 I 16 Kat kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Mullakin on ollut nyt tämän kesän ajossa teboilin EP 75W90 -vaihteistoöljyt viritetyssä 16v turbosatkussa.Ei ole ollut mitään huomautettavaa,eli asiansa on hienosti ajanut.

Kun kävin paikallisessa halpahallissa olin kattovinani hinnaksi 4.9 eskoo litra ?? Voiko pitää paikkaansa ???
eipä se muistaakseni tuon kalliimpaa tainnu olla
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Frostwind kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Mullakin on ollut nyt tämän kesän ajossa teboilin EP 75W90 -vaihteistoöljyt viritetyssä 16v turbosatkussa.Ei ole ollut mitään huomautettavaa,eli asiansa on hienosti ajanut.

Kun kävin paikallisessa halpahallissa olin kattovinani hinnaksi 4.9 eskoo litra ?? Voiko pitää paikkaansa ???
eipä se muistaakseni tuon kalliimpaa tainnu olla
Halvempaahan tuo on, ku millä hintaa meikäläinen osti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Neste 75W:
Huippupaine- eli EP-lisäaineistettuja vetopyörästö-öljyjä henkilö-, kuorma- ja linja-autojen tasauspyörästöihin sekä maansiirto- ja metsäkoneiden vaihteistoihin. Voidaan käyttää myös käsivalintaisissa vaihdelaatikoissa ellei GL-5 tason öljyä ole erityisesti kielletty. SAE 75W on ohut talvikäyttöön tarkoitettu, SAE 80W-90 on moniasteinen ympärivuotiseen käyttöön.
SAE 80W-140 on synteettinen raskaan kaluston vetopyörästö- ja vaihteistoöljy, jolla on hyvä kylmäjuoksevuus ja erinomainen voitelu- ja kulumisenestokyky rasittavassa käytössä. Sitä suosittelevat raskaisiin ajoneuvoihinsa ympärivuotiseen käyttöön mm. Sisu, Volvo ja Scania. Ylittävät laatumääritteen MIL-L-2105D, DB 235 (SAE 90).


Eikös edelleen saapissa pidä olla luokituksen GL-4 öljyä...tämä mp 75 näyttäisi olevan GL-5:sta..

Katselin teboilin öljyäEP 75/90W siinä mainittiin molemmat luokitukset eli olisko se parempaa öljyä, koska soveltuu GL 4:sen laatuvaatimuksiinkin jota ei ole nesteen mp 75:ssa


Eli ostin 3 litraa teboilin öljyä katotaan kuinka käy ???

PS..Hinnan katsoin väärin nimittäin oli 7.2 eskoo litra...

Tämäkin voisi olla yksi hyvä öljy...

Neste Gear S 75/90W
API GL-4 hintaan 11 eskoo litra...

Täyssynteettinen vaihteistoöljy niihin vaihteistoihin, joihin laatuvaatimuksena on API: GL-4 (esim. ZF). Kestää erinomaisesti kovaa pakkasta, mutta säilyttää voitelukykynsä myös
kuumassa kesäkäytössä. EP-lisäaineet tehostavat kulumisenestokykyä ja korroosionestoaineet suojaavat hammaspyöriä ja laakereita sekä synkronimekanismin pronssiosia. Ylittää laatumääritteen MIL-L-2105.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kyllä ainakin tossa -91 T16:sen ohjekirjas suositellaan GL-4 TAI GL-5.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

ASTech kirjoitti:
Kävin oikein kirjan hyllystä ja skannasin :)

http://tinyurl.com/yohh2p
Laitanpa huvikseni taas tämän. :roll:
900C -86
Vastaa Viestiin