Vaihteisto öljy
Täyttä totta, ja siinä mielessä taas tuo 75W(erityisesti nesteen mp) on miltei huonoin mahdollinen valinta. Vaikka se onkin yksi valmistajan suosittelemista..ASTech kirjoitti:Yksi (valmistajan suositusten lisäksi), mitä ei mielestäni oikein ymmärretä ottaa huomioon on se, että og satkun laatikkoöljyn lämpötila on verraten korkea johtuen seinämän takana olevasta moottoriöljystä.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tri-Lo kirjoitti:Täyttä totta, ja siinä mielessä taas tuo 75W(erityisesti nesteen mp) on miltei huonoin mahdollinen valinta. Vaikka se onkin yksi valmistajan suosittelemista..ASTech kirjoitti:Yksi (valmistajan suositusten lisäksi), mitä ei mielestäni oikein ymmärretä ottaa huomioon on se, että og satkun laatikkoöljyn lämpötila on verraten korkea johtuen seinämän takana olevasta moottoriöljystä.
Kylläpä menee vaikeaksi....itse ajoin aikanaa tuplaysillä teboilin silverit laatikossa viisi vuotta ja melkein 100 tkm....ei ollut muuta ongelmaa kuin kylmillä keleillä vaihteisto hieman jäykkä...
Mitä nyt on muutama satakilsaa tullut ajeltua, niin tuo Teboilin EP 75W90 -vaihteistoöljy tuntuu pelaavan mukavasti 99:n lootassa. Suurin ero Neste MP 75W -öljyyn on vaihteiden toiminta kuumalla laatikolla. Ei pistä pykälät hanttiin pätkääkään maantieajon jälkeenkään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vuotaako öljyä? Mie en ainaskaan ole vielä huomannut, että öljytippoja tulisi parkkikselle tms.tomaatti kirjoitti:Mullakin on ollut nyt tämän kesän ajossa teboilin EP 75W90 -vaihteistoöljyt viritetyssä 16v turbosatkussa.Ei ole ollut mitään huomautettavaa,eli asiansa on hienosti ajanut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä ne normi laatikossakin öljyt lämpee paljon oli sitte takan jokin muu öljytila tai ei.
Aikoinaan suunnittelin lauhduttimen rakentamista loovaan ko. syytä mutta kestäähän tuo satoja tuhansia ilmankin lauhdutinta ja MP 75W öljyillä.
Aikoinaan suunnittelin lauhduttimen rakentamista loovaan ko. syytä mutta kestäähän tuo satoja tuhansia ilmankin lauhdutinta ja MP 75W öljyillä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
tomaatti kirjoitti:Mullakin on ollut nyt tämän kesän ajossa teboilin EP 75W90 -vaihteistoöljyt viritetyssä 16v turbosatkussa.Ei ole ollut mitään huomautettavaa,eli asiansa on hienosti ajanut.
Kun kävin paikallisessa halpahallissa olin kattovinani hinnaksi 4.9 eskoo litra ?? Voiko pitää paikkaansa ???
eipä se muistaakseni tuon kalliimpaa tainnu olla900 I 16 Kat kirjoitti:tomaatti kirjoitti:Mullakin on ollut nyt tämän kesän ajossa teboilin EP 75W90 -vaihteistoöljyt viritetyssä 16v turbosatkussa.Ei ole ollut mitään huomautettavaa,eli asiansa on hienosti ajanut.
Kun kävin paikallisessa halpahallissa olin kattovinani hinnaksi 4.9 eskoo litra ?? Voiko pitää paikkaansa ???
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Halvempaahan tuo on, ku millä hintaa meikäläinen osti...Frostwind kirjoitti:eipä se muistaakseni tuon kalliimpaa tainnu olla900 I 16 Kat kirjoitti:tomaatti kirjoitti:Mullakin on ollut nyt tämän kesän ajossa teboilin EP 75W90 -vaihteistoöljyt viritetyssä 16v turbosatkussa.Ei ole ollut mitään huomautettavaa,eli asiansa on hienosti ajanut.
Kun kävin paikallisessa halpahallissa olin kattovinani hinnaksi 4.9 eskoo litra ?? Voiko pitää paikkaansa ???
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Neste 75W:
Huippupaine- eli EP-lisäaineistettuja vetopyörästö-öljyjä henkilö-, kuorma- ja linja-autojen tasauspyörästöihin sekä maansiirto- ja metsäkoneiden vaihteistoihin. Voidaan käyttää myös käsivalintaisissa vaihdelaatikoissa ellei GL-5 tason öljyä ole erityisesti kielletty. SAE 75W on ohut talvikäyttöön tarkoitettu, SAE 80W-90 on moniasteinen ympärivuotiseen käyttöön.
SAE 80W-140 on synteettinen raskaan kaluston vetopyörästö- ja vaihteistoöljy, jolla on hyvä kylmäjuoksevuus ja erinomainen voitelu- ja kulumisenestokyky rasittavassa käytössä. Sitä suosittelevat raskaisiin ajoneuvoihinsa ympärivuotiseen käyttöön mm. Sisu, Volvo ja Scania. Ylittävät laatumääritteen MIL-L-2105D, DB 235 (SAE 90).
Eikös edelleen saapissa pidä olla luokituksen GL-4 öljyä...tämä mp 75 näyttäisi olevan GL-5:sta..
Katselin teboilin öljyäEP 75/90W siinä mainittiin molemmat luokitukset eli olisko se parempaa öljyä, koska soveltuu GL 4:sen laatuvaatimuksiinkin jota ei ole nesteen mp 75:ssa
Eli ostin 3 litraa teboilin öljyä katotaan kuinka käy ???
PS..Hinnan katsoin väärin nimittäin oli 7.2 eskoo litra...
Tämäkin voisi olla yksi hyvä öljy...
Neste Gear S 75/90W
API GL-4 hintaan 11 eskoo litra...
Täyssynteettinen vaihteistoöljy niihin vaihteistoihin, joihin laatuvaatimuksena on API: GL-4 (esim. ZF). Kestää erinomaisesti kovaa pakkasta, mutta säilyttää voitelukykynsä myös
kuumassa kesäkäytössä. EP-lisäaineet tehostavat kulumisenestokykyä ja korroosionestoaineet suojaavat hammaspyöriä ja laakereita sekä synkronimekanismin pronssiosia. Ylittää laatumääritteen MIL-L-2105.
Huippupaine- eli EP-lisäaineistettuja vetopyörästö-öljyjä henkilö-, kuorma- ja linja-autojen tasauspyörästöihin sekä maansiirto- ja metsäkoneiden vaihteistoihin. Voidaan käyttää myös käsivalintaisissa vaihdelaatikoissa ellei GL-5 tason öljyä ole erityisesti kielletty. SAE 75W on ohut talvikäyttöön tarkoitettu, SAE 80W-90 on moniasteinen ympärivuotiseen käyttöön.
SAE 80W-140 on synteettinen raskaan kaluston vetopyörästö- ja vaihteistoöljy, jolla on hyvä kylmäjuoksevuus ja erinomainen voitelu- ja kulumisenestokyky rasittavassa käytössä. Sitä suosittelevat raskaisiin ajoneuvoihinsa ympärivuotiseen käyttöön mm. Sisu, Volvo ja Scania. Ylittävät laatumääritteen MIL-L-2105D, DB 235 (SAE 90).
Eikös edelleen saapissa pidä olla luokituksen GL-4 öljyä...tämä mp 75 näyttäisi olevan GL-5:sta..
Katselin teboilin öljyäEP 75/90W siinä mainittiin molemmat luokitukset eli olisko se parempaa öljyä, koska soveltuu GL 4:sen laatuvaatimuksiinkin jota ei ole nesteen mp 75:ssa
Eli ostin 3 litraa teboilin öljyä katotaan kuinka käy ???
PS..Hinnan katsoin väärin nimittäin oli 7.2 eskoo litra...
Tämäkin voisi olla yksi hyvä öljy...
Neste Gear S 75/90W
API GL-4 hintaan 11 eskoo litra...
Täyssynteettinen vaihteistoöljy niihin vaihteistoihin, joihin laatuvaatimuksena on API: GL-4 (esim. ZF). Kestää erinomaisesti kovaa pakkasta, mutta säilyttää voitelukykynsä myös
kuumassa kesäkäytössä. EP-lisäaineet tehostavat kulumisenestokykyä ja korroosionestoaineet suojaavat hammaspyöriä ja laakereita sekä synkronimekanismin pronssiosia. Ylittää laatumääritteen MIL-L-2105.