Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

dj_pirtu kirjoitti:Vähän on jäänyt epäselväksi että miten erottaa pienpaine- ja täyspaineturbollisen? Pienpaine on 900S ja täyspaineisessa turbo-merkinnät(kö)?
Jep. Täyspaineisessa on myös ahtopainemittari, jota ässässä ei ole. Tietysti täyspaineisen konehuoneessakin on muutama palikka ässää enemmän, esim. välijäähdytin ja APC.
Tehoa katillisessa täyspaineisessa on 160 hv ja ässässä 145 hv.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Taidanpa unohtaa suosiolla ässien katselun ja suoraan kiukkuisempaa niin ei sitten heti tarvitse alkaa päivittämään. :P

Tuo musta herättää fiilareita... Autokuumetta selvästikin... :oops:
Viimeksi muokannut dj_pirtu, Su Marras 20, 2011 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

antti.hakamaa kirjoitti:Tuossa mustassa täyspaineisessa pyynti on aikas kohdillaan jos kori on ruosteiden osalta yhtä hyvässä kunnossa kuin kuvissa näyttää.

punasessa ässäsä taas hintaa on selvästi liikaa eli tinki varaa pitäis olla.
kuitenkin liikennekäytöstä poistettu väliaikaisesti, muutoinkin ei niin alkuperäisessä asussa enään.
Jatra kirjoitti:Onko toi mustakin ässä, kun takapaksissa lukee turbo ja tehoksi mainittu 160hv?
Mitäköhän mä lueskelin tuossa, sori.. :|
dj_pirtu kirjoitti:Taidanpa unohtaa suosiolla ässien katselun ja suoraan kiukkuisempaa niin ei sitten heti tarvitse alkaa päivittämään. :P
En tiedä, mutta tuntuisi tuo 15hv sen verran vähäiseltä erolta että jos erityisesti kiukkuisuutta on haussa, nälkä kasvaa nopeasti ja viritystoimenpiteet on melkolailla samat, riippumatta siitä onko lähtökohta matala- vai täyspaineinen alunperin.
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

jatra kirjoitti:En tiedä, mutta tuntuisi tuo 15hv sen verran vähäiseltä erolta että jos erityisesti kiukkuisuutta on haussa, nälkä kasvaa nopeasti ja viritystoimenpiteet on melkolailla samat, riippumatta siitä onko lähtökohta matala- vai täyspaineinen alunperin.
Näiden virityksestä en (vielä) tiedä juurikaan mitään mutta jossain luulossa olen ollut että täyspaineisesta kuitenkin suht helposti saisi hieman lisää. Vai onko se sitten sama että hieman vai paljon lisää potkua niin palikoita menee joka tapauksessa rutkasti vaihtoon?
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

dj_pirtu kirjoitti:
jatra kirjoitti:En tiedä, mutta tuntuisi tuo 15hv sen verran vähäiseltä erolta että jos erityisesti kiukkuisuutta on haussa, nälkä kasvaa nopeasti ja viritystoimenpiteet on melkolailla samat, riippumatta siitä onko lähtökohta matala- vai täyspaineinen alunperin.
Näiden virityksestä en (vielä) tiedä juurikaan mitään mutta jossain luulossa olen ollut että täyspaineisesta kuitenkin suht helposti saisi hieman lisää. Vai onko se sitten sama että hieman vai paljon lisää potkua niin palikoita menee joka tapauksessa rutkasti vaihtoon?
Haulla löytyy rutkasti tietoa virityspuolesta. Oma kommenttini viittasi lähinnä siihen, että matala- ja täyspaineisen koneissa ei ole sellaisia eroja, jotka virityspotentiaaliin vaikuttaisivat merkittävästi, joten jos autoa lähtee piristelemään, ei ole juuri merkitystä kumpi konevaihtoehto on lähtökohtana.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

punaisella abc poksilla saa vuosimallista riippuen täyspaineiseen tehoa 175hv tai 185hv. kyllä täyspaineisella ja ässällä on kulku puolessa selvä ero.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Jatra kirjoitti:
dj_pirtu kirjoitti:
jatra kirjoitti:En tiedä, mutta tuntuisi tuo 15hv sen verran vähäiseltä erolta että jos erityisesti kiukkuisuutta on haussa, nälkä kasvaa nopeasti ja viritystoimenpiteet on melkolailla samat, riippumatta siitä onko lähtökohta matala- vai täyspaineinen alunperin.
Näiden virityksestä en (vielä) tiedä juurikaan mitään mutta jossain luulossa olen ollut että täyspaineisesta kuitenkin suht helposti saisi hieman lisää. Vai onko se sitten sama että hieman vai paljon lisää potkua niin palikoita menee joka tapauksessa rutkasti vaihtoon?
Haulla löytyy rutkasti tietoa virityspuolesta. Oma kommenttini viittasi lähinnä siihen, että matala- ja täyspaineisen koneissa ei ole sellaisia eroja, jotka virityspotentiaaliin vaikuttaisivat merkittävästi, joten jos autoa lähtee piristelemään, ei ole juuri merkitystä kumpi konevaihtoehto on lähtökohtana.
Tämä sivusto http://www.900aero.com/ antaakin mukavasti infoa asiasta...
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

antti.hakamaa kirjoitti:kyllä täyspaineisella ja ässällä on kulku puolessa selvä ero.
Juu, vakiona aivan varmasti. Mutta kone taitaa kuitenkin olla perusrakenteeltaan sama b202, ja ahdinkin taitaa olla ässässä sama Mitsu, kun uudemmissa täyspaineisissa, niin virityskäytössä ei taida olla juuri eroa. Tokikaan ässään ei tuota punaista boksia voi suoraan laittaa, kun ei oletuksena apc:ta ole.
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, erona virilähtöön on se, että täyspaineessa on jonninmoiset palikat valmiina. Kuuhun ei mennä perus-APC:llä eikä orggisvälijäähyllä, mutta onhan ne paremmat kuin ei mitään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Saapa nähdä mihin sitä kallistuu, haluaako sitä tehoa nyt sitten välttämättä vai alkaako muuten vaan :saab:eilemaan fiilispohjalta. :saab: kuume kun iskee niin kaikki käy. :P Esim. hienohan se tämäkin on! :D

http://www.nettiauto.com/saab/99/4405022
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Vanja-eno
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

dj_pirtu kirjoitti:Saapa nähdä mihin sitä kallistuu, haluaako sitä tehoa nyt sitten välttämättä vai alkaako muuten vaan :saab:eilemaan fiilispohjalta. :saab: kuume kun iskee niin kaikki käy. :P Esim. hienohan se tämäkin on! :D

http://www.nettiauto.com/saab/99/4405022
Ja nyt tuo :saab: uudessa kodissa Keski-Uudellamaalla :wink:
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dj_pirtu kirjoitti:Saapa nähdä mihin sitä kallistuu, haluaako sitä tehoa nyt sitten välttämättä vai alkaako muuten vaan :saab:eilemaan fiilispohjalta. :saab: kuume kun iskee niin kaikki käy. :P
Enemmän pistäisin painoo sillo että koppa on ehjä ja tekniikka toimii kuin että onko täyspaineturbo vai ässä.
Talvella sutii ässäki. vakiocooleri on joka tapauksessa aika onneton, ainakin heti ku mennään yli vakion tehojen. Ja apc-boxeja löytyy varmaan vaikka keltä, joskus viiteenkymppiin kauppasin valmiiks ruuvattuja ja edellee noi pölyttyy tallin hyllyl.

Ei tuo punanenkaa pahan hintainen oo kun on kumminkin uutta palikkaa ja kivat vanteet alla.
Muutamal satkullakin näkyy ässii välil myynnis mut sellaseen joutuu äkkii pistään kiinni euron jos toisen remontteihin.
Ja taitaa hyvät og-satkut ruveta oleen harvas kun niissä hinnat pysyy.
NG:ssä ja tonnareissa ne pikku hiljaa hiipuu.

Tarttiski saada ässä pihalt jonnekki suojaan... :oops:
ps. jos turbo ei oo ehdoton niin kannattaa tsekata tuo sigun 170-heppanen satku.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Vanja-eno kirjoitti:
dj_pirtu kirjoitti:Saapa nähdä mihin sitä kallistuu, haluaako sitä tehoa nyt sitten välttämättä vai alkaako muuten vaan :saab:eilemaan fiilispohjalta. :saab: kuume kun iskee niin kaikki käy. :P Esim. hienohan se tämäkin on! :D

http://www.nettiauto.com/saab/99/4405022
Ja nyt tuo :saab: uudessa kodissa Keski-Uudellamaalla :wink:
Yhyy... :( No, lämpenen tuolle mustalle räpeltämättömälle turposatkulle nyt aika kovin. Laukaalle on vaan matkaa mukavasti...
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Vanja-eno
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

dj_pirtu kirjoitti:
Vanja-eno kirjoitti:
dj_pirtu kirjoitti:Saapa nähdä mihin sitä kallistuu, haluaako sitä tehoa nyt sitten välttämättä vai alkaako muuten vaan :saab:eilemaan fiilispohjalta. :saab: kuume kun iskee niin kaikki käy. :P Esim. hienohan se tämäkin on! :D

http://www.nettiauto.com/saab/99/4405022
Ja nyt tuo :saab: uudessa kodissa Keski-Uudellamaalla :wink:
Yhyy... :( No, lämpenen tuolle mustalle räpeltämättömälle turposatkulle nyt aika kovin. Laukaalle on vaan matkaa mukavasti...
Etkö lämpene tälle?
http://www.nettiauto.com/saab/90/4384124

Myyjä on asiallinen kaveri ja autokin kuulemma pitää majaa nimenomaan Lohjalla :!:
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Vanja-eno kirjoitti:Etkö lämpene tälle?
http://www.nettiauto.com/saab/90/4384124

Myyjä on asiallinen kaveri ja autokin kuulemma pitää majaa nimenomaan Lohjalla :!:
Komia on vaan hintapyyntö ei oikein miellytä... Hmm... Aika vähän noitakin on tehty näemmä... On kyllä turhan harrastepeli, ei tuolla raaski ajaa saatikka mitään modauksia tehdä. :)
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Vastaa Viestiin