99 GL --> T16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Mertmi
"Saabisti"

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noissa vanhoissa Saabien esitteissä vastaan tuleva etu- ja takavakaaja tarkoittaa nykykielellä spoileria.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
keskikonsoli
"Aero"

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Mertmi kirjoitti:Noissa vanhoissa Saabien esitteissä vastaan tuleva etu- ja takavakaaja tarkoittaa nykykielellä spoileria.
Mutta jos niin kun tuossa linkittämässäni "esitteessä" lukee kohdassa suspension sana anti-roll bar niin ei varmasti ole kyse spoilerista,vai onko spoileri muka jousituksen/alustan osa?!
core2
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja core2 »

keskikonsoli kirjoitti: ???? Tuotahan juuri olen yrittänyt postata tänne että tuo oli luokitus auto tuo sedan Turbo 99, höh, nytkö tuut mulle tuota opettamaan??? :?:

Otahan selvää miten tämä autojen Homologisering ennenvanhaan tehtiin.
keskikonsoli kirjoitti:Kyllä minulle tuo esiarjan historiakin on ainakin jollakin lailla tuttu, mistähän muuten tuo luku 6000 on oikein peräisin? Ja tuon kuvan autohan on aivan normaali -79 vuoden kaupassakin myytävä Turbo 99, mitä tekemistä tuolla kuvalla on minkään esisarjan auton kanssa?

Niinhän jo kerroinkin, että se on samanlainen kuin ne 100 esisarja pirssiä, mutta jos senverran tajuat siitä mitä kirjoitin niin niistä esisarja autoista aiemmilta vuosilta, ne eivät olleet samannäköisiä vaan tavallisia EMS:iä joissa oli turbo, mutta ei merkkiä. Tässä linkki josta saat selvää suurinpiirtein kaikki koskien rallyajoneuvoja http://www.sbf.se/
keskikonsoli kirjoitti: Kai minä nyt tiedän että minkä näköinen tuo auto on jos olen omistanutkin sellaisen aikoinaan, en mää kuvaa tartte sen tunnistamiseen? ;) Ja, rohkenen todella epäillä että vuoteen 83 olisi noita Turbo 99 Saabeja tehty, mallisarjahan loppui vuosimalliin -80 ja ainoastaan joitakin kappaleita (mm. Englantiin) on myyty vielä vuonna 1981.

Kokeile jos osaat lukea tuon kirjoituksen jonka suomensin tästä ysiysistä, se tieto on lähtöisin saabilta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Lahti411
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun tuossa edellä mainittiin 99 Turboja valmistetun vielä niinkin myöhään kuin alkuvuodesta -83.
Eikös H-moottori tullut Ysiysiin mallivuodeksi -82, eli kaiketi elokuussa -81? Onko siis Ysiysejä saanut turbotetulla H-moottorilla ja vieläpä niin myöhään kuin -83. Mä jotenkin ajattelin, että turbotettu H-moottori ei mahtunut enää Tupliksen keulalle.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
core2
"Hölösuu"

Lahti411 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun tuossa edellä mainittiin 99 Turboja valmistetun vielä niinkin myöhään kuin alkuvuodesta -83.
Eikös H-moottori tullut Ysiysiin mallivuodeksi -82, eli kaiketi elokuussa -81? Onko siis Ysiysejä saanut turbotetulla H-moottorilla ja vieläpä niin myöhään kuin -83. Mä jotenkin ajattelin, että turbotettu H-moottori ei mahtunut enää Tupliksen keulalle.
Erinomainen kysymys, täytyy ottaa selvää jos saan, historian papereissa ei tästä ollut mainintaa ainoastaan se, että niitä myytiin vielä 1983 niin enkkuun kuin jenkkeihinkin.
Henkilö joka vielä tänään voi pystyä vastaamaan on saab asentajien huoltokoulutuksen maikka, koetan jotenkin löytää kaverin, ku toi on mielenkiintoinen jutska.
Itselläni on kans hämärä muistikuva ettei niihin sopinut eikä niissä ollut H-konetta.
Mutta silti uskon tuohon myynti historiaan miksi saab valehtelisi tätä?.
keskikonsoli
"Aero"

core2 kirjoitti: Otahan selvää miten tämä autojen Homologisering ennenvanhaan tehtiin.
No, enkö tuota juuri sulta kysellyt että mistä tuonajan luokitusmäärät löytyvät?
core2 kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:Kyllä minulle tuo esiarjan historiakin on ainakin jollakin lailla tuttu, mistähän muuten tuo luku 6000 on oikein peräisin? Ja tuon kuvan autohan on aivan normaali -79 vuoden kaupassakin myytävä Turbo 99, mitä tekemistä tuolla kuvalla on minkään esisarjan auton kanssa?

Niinhän jo kerroinkin, että se on samanlainen kuin ne 100 esisarja pirssiä, mutta jos senverran tajuat siitä mitä kirjoitin niin niistä esisarja autoista aiemmilta vuosilta, ne eivät olleet samannäköisiä vaan tavallisia EMS:iä joissa oli turbo, mutta ei merkkiä.
Siis mitkä esisarjan autot ovat olleet tuon kuvan kaltaisia?? Siis 100 esisarjan autoako on ollut täsmälleen lopullisen 99 Turbo sedanin näköisiä mutta ilman tekstejä pellissä ja maskissa, vai mitä meinaat?? Oliko myös nuo Turbo 99:n lampunpesimet noissa 100 esisarjalaisessa?
core2 kirjoitti:Tässä linkki josta saat selvää suurinpiirtein kaikki koskien rallyajoneuvoja http://www.sbf.se/
No, ei tuo svenksa nyt niin hirveen hyvin ole hallussa mutta olisithan sinä voinut linkittää valmiiksi sen sivun tuosta sun kaikkitietävästä rallysivusta jossa kerrotaan esimerkiksi vuoden 1979-1980 ralliluokituksesta ja siitä että montako siviiliversioa on silloin pitänyt myyntiin tehdä että on saanut sen auton luokiteltua MM-ralliin? Tuotahan olen sulta jo aiemminkin kysellyt ja useaan kertaa, mutta eipä ole vastausta kuulunut!
core2 kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti: Kai minä nyt tiedän että minkä näköinen tuo auto on jos olen omistanutkin sellaisen aikoinaan, en mää kuvaa tartte sen tunnistamiseen? ;) Ja, rohkenen todella epäillä että vuoteen 83 olisi noita Turbo 99 Saabeja tehty, mallisarjahan loppui vuosimalliin -80 ja ainoastaan joitakin kappaleita (mm. Englantiin) on myyty vielä vuonna 1981. Niin, sinähän se sanoit että sedan 99 Turboa valmistettiin vuoteen 83 asti ja se ei varmasti pidä paikkaansa, varastossa olevia ovat voineet vielä myydä tuolloin mutta tuon auton mallisarjan viimeinen vuosimalli oli 1980 ja sen uskallan mennä vaikka isoon ääneen sanomaan sinne Trollhättaniin ja ihan vieläpä suomeksi!! :)
core2 kirjoitti:Muuten tämä 99 turbon valmistus Englantiin ja Jenkkeihin jatkui aina sinne 1983 alkuun.

core2 kirjoitti:Kokeile jos osaat lukea tuon kirjoituksen jonka suomensin tästä ysiysistä, se tieto on lähtöisin saabilta.
Ja lopeta noitten enkku kirjoituksien postaus missään muualla kuin siellä ja DI:ssä kirjoitetaan päin persuksia koskien saabia
Saab 99 Turbo oli ruotsalainen autonmalli jonka valmisti saab. Malli oli saabin ensimmäinen turbomoottorilla oleva ja perustui tavalliseen saab 99:siin. Vuonna 1977 otettiin 100 ajoneuvoa esiin, näitä testattiin puolenvuoden ajan, ja 1978-1980 malli oli sarjavalmistuksessa, vaikka valmistus jatkui vielä joitakin vuosia Englannin markkinoille. Auto löytyi niin sedanmallisena kuin combi coupé:na, tämä viimeksi mainittu ainoastaan vuonna 1978.
... ??? Tuossa sanotaan että 1977 on otettu 100 esisarjalaista testiin, niin missä tuossa sanotaan että ne olisivat olleet sedan mallisia ja vuoden -79 mallin kanssa saman näköisiä, kerrotko? Lisäksi tuossa sun omassa lainauksessa kumotaan tuo sun väitteesi että 99 turboja olisi tehty vielä 1983, tuossahan lukee että :" 1978-1980 malli oli sarjavalmistuksessa" eli malli -80 oli viimeinen vuosimalli mitä tuosta autosta tehtiin, etkö jo usko?
core2
"Hölösuu"

keskikonsoli kirjoitti: .1978-1980 malli oli sarjavalmistuksessa eli malli -80 oli viimeinen vuosimalli mitä tuosta autosta tehtiin, etkö jo usko?
Pyydä jotain ruotsia osaavaa kääntämään tämä saabilta peräisin oleva tieto tässä alla, jos et kerran minun käännöksiini usko, varsinkin tuo alleviivattu tekstin osa.

Dessa testades under ett halvår och 1978-1980 var modellen i serieproduktion, även om tillverkningen fortsatte ytterligare något år för den brittiska marknaden

Minun puolestani saat jatkaa miten haluat minä en vastaa mihinkään kysymykseesi tämän jälkeen.
core2
"Hölösuu"

Lahti411 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun tuossa edellä mainittiin 99 Turboja valmistetun vielä niinkin myöhään kuin alkuvuodesta -83.
@ "Lahti411" Trollista on melko mahdoton saada kiinni oikeata jengiä, mutta täällä Nyköpingin verstaalla on yksi asentaja jonka kanssa juttelin ja joka muisti jotakuinkin tän homman ja hän sanoi, että koneet yhä olisivat olleet BSI 20 siis B-koneita ei H-koneita.
Pekka Valtanen
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Lahti411 kirjoitti:Mä jotenkin ajattelin, että turbotettu H-moottori ei mahtunut enää Tupliksen keulalle.
Kyllähän se fyysisesti mahtuu. Osoituksena siitä koko joukko jälkiturbotettuja 99:jä, esim. Mertmin auto.

Ja kun tarkemmin muistelen, niin tämä ketjukin alkoi aikeista upottaa peräti 16-venttiilinen turbo samaan konehuoneeseen.
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
haffu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kyllähän se sinne mahtuu kun sovittaa (=muokkaa tulipeltiä). Suoraan ei taida kuitenkaan ihan sopia silti.
Hulluina illan pikkutunteina ollut tapana pyöritellä eri ideoita päässä ja hurjimpina on ollut upottaa tuon kesälelun nykyinen tekniikka jonkin og:n keulille. Tosin miksi hukata noin tonnin arvoinen tekniikka autoon, jonka arvo ei siitä parista sadasta silti nouse, ja jota ei saa myöskään tieliikenteeseen. Tämä tuskin oli sen enempää offtopicia kuin keskustelut luokittelumallien lukumääristä tai vastaavista.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Lahti411
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pekka Valtanen kirjoitti:Kyllähän se fyysisesti mahtuu. Osoituksena siitä koko joukko jälkiturbotettuja 99:jä, esim. Mertmin auto.
Juu, mahtuu toki ja Mertmin projektia olen mielenkiinnolla seurannut. Mutta aika ahtaaksi alkaa tupliksen konehuone käydä. Ja olihan Saabilla varmaan halu profiloida 99 ja 900 selvästi eri hintaluokkien autoiksi.
haffu kirjoitti:Kyllähän se sinne mahtuu kun sovittaa (=muokkaa tulipeltiä).
Tulipeltihän muokattiin jo tehtaan toimesta H-moottorille sopivaksi. Ahdasta onkin ihan moottoritilan etupäässä, jonne H-moottorin virranjakaja oli kaiken lisäksi siirretty.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Pekka Valtanen
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Zaabikas kirjoitti:Tarkoitus olisi risteyttää 99 GL ja 900S keskenään, eli T16 tekniikka tuplaysiin. Tuohan lienee täysin katsastettavissa ilman muita muutoksia, koska koppa on '83 mallia (vastaa Turboa jarruiltaan sekä alustaltaan) ? Onko jollain todistusta tavallisen ja Turbon vastaavuuksista ?
Teknisistä muutoksista on olemassa Saabin yleistodistus:
http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif
keskikonsoli
"Aero"

core2 kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti: .1978-1980 malli oli sarjavalmistuksessa eli malli -80 oli viimeinen vuosimalli mitä tuosta autosta tehtiin, etkö jo usko?
Vai on sun pari lähdettä muka internetin ainoat luotettavat lähteet Turbo 99:stä ... salli mun nauraa.... :lol:
Jos kerran olet niin tyhmä miltä tekstiesi mukaan vaikutat niin jatka vain nauramistasi. Pyydä jotain ruotsia osaavaa kääntämään tämä saabilta peräisin oleva tieto tässä alla, jos et kerran minun käännöksiini usko, varsinkin tuo alleviivattu tekstin osa.

Dessa testades under ett halvår och 1978-1980 var modellen i serieproduktion, även om tillverkningen fortsatte ytterligare något år för den brittiska marknaden

Minun puolestani saat jatkaa miten haluat minä en vastaa mihinkään kysymykseesi tämän jälkeen. Kuitenkin ota yhteyttä Trollin tehtaalle ja sano tietäväsi, että saab valehtelee koskien saab ysiysiä.
No, ethän vastannut tuossakaan yhteenkään kysmykseen mitä olen sinulle esittänyt.
rökösö
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja rökösö »

haffu kirjoitti:Hulluina illan pikkutunteina ollut tapana pyöritellä eri ideoita päässä ja hurjimpina on ollut upottaa tuon kesälelun nykyinen tekniikka jonkin og:n keulille. Tosin miksi hukata noin tonnin arvoinen tekniikka autoon, jonka arvo ei siitä parista sadasta silti nouse, ja jota ei saa myöskään tieliikenteeseen.
Mikä tuon liikenteeseen saamisen estäisi? Tilavuus on kyllä just rajalla, ja tehojakin pitäs pudottaa dynokäyntiin, mutta muutenhan tuossa ei pitäisi tietääkseni olla estettä.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
core2
"Hölösuu"

keskikonsoli kirjoitti:
Minun puolestani saat jatkaa miten haluat minä en vastaa mihinkään kysymykseesi tämän jälkeen. No, ethän vastannut tuossakaan yhteenkään kysmykseen mitä olen sinulle esittänyt.
Lupasin olla vastaamatta tyhmiin kysymyksiisi, mutta ykskin poikkeus on poikkeus lupauksesta. Otahan ja lue (jos osaat lukea muutakin kuin numeroita) tästä linkistä niin näet mistä tuo minun näppäimistö tieto on ja siirry saman sivun alareunaan niin näet kirjoituksen lähteenkin: Källor/lähteet Saab Automobil AB ja Teknikens värld nr 15 1978
Vastaa Viestiin