Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ei se tiiviste tässä niinkään huoleta, vaan pikemminkin jännitän kuinka pahasti saan ruhjottua sen laakerin. Jälleen.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kuinka otat kytkimen irti että saat sen painelaakerin kolhittua?

tiesitkö jo tämän:?
että ne kytkin osat kuuluu ottaa kaikki yhtä aikaa ylös, siis asetelman pultit auki ja sylinterin pultit auki. sitten kampeat sylinteriä hieman ylös pois syvennyksestä ja tämän jälkeen kampeat asetelmaa irti vauhtipyörästä.
sen jälkeen koko pakettia pikku hiljaa ylöspäin.

takas laitettaessa sama tietysti toisinpäin.

kaksi vääntörautaa olisi hyvä olla niin saa toista pidettyä välissä kun toisella nostaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Juuri noin olen sen irrottanutkin. Edellisen sain murjottua sillä irrotustyökalulla, jota jouduin käyttämään sylinterin levähdettyä ja kun olin jo irrottanut vaijerin; asetelma pääsi vapautumaan ääriasentoonsa, jolloin paketin irrottaminen könttänä ilman työkalua oli käytännössä mahdotonta.
Tällä kertaa huolenaiheena on ulos pullahtanut sylinterin mäntä. Täytyy huomenissa tutkia saisiko sitä painettua tarpeeksi sisään, että tuon paketin saisi irrotettua vai meneekö taas väkivallan puolelle.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jatkoa saagaan:
Kytkin on tänään laitettu kasaan onnistuneesti. Vanha irtosi yllättävän helposti ja ainoastaan kytkinakseli meinasi aiheuttaa närästystä. Työsylinteri suorastaan putosi kolmeen osaan, mutta vain yksi tiiviste oli vaurioitunut. Niinpä kävin motonetistä hakemassa tiivistesarjan ja vaihdoin keskimmäisen o-renkaan.
Tällä kertaa kiinnittelin kytkinputken sylinteriin kiinni ennen sylinterin kiinnitystä paikalleen; on hivenen helpompi saada tarpeeksi kireälle kun mahtuu vääntämään. Seuraavaksi kiinnittelin sylinterin ja asetelman paikalleen, jonka jälkeen naputtelin pienellä tuurnalla ja vasaralla vaijerin pois asetelman välistä. Tämän jälkeen modasin pienen tippakannun kelvolliseksi ilmausoperaatioon eli sain kuin sainkin tällä kertaa tuupattua ilmausruuvista nesteet sisään ja jatkoin niin pitkään, ettei säiliössä enää pulputtanut ja pinta alkoi nousta maksimiin.
Tämän jälkeen kävin vielä polkemassa pari kertaa kytkinpoljinta ja kiilasin vielä varoituskolmion laatikon polkimen ja penkin väliin nähdäkseni, että kytkin varmasti toimii kunnolla. Ja hyvin toimi.

Kasausoperaatio jäi vain vähän kesken, kun ukkoskuuro jyräsi päälle.

Syylaria kiinnitellessä kiinnitin huomion samaan kuin joskus aiemminkin: lampunpesimien moottorissa (joka on siis kiinni flektissä, kai?) on neljä paikkaa johdoille, joista ylintä eli maadoituspaikkaa ei käytetä, kun maadoitus tapahtuu myös flektin kautta. Johdot ovat väreiltään punainen, keltainen ja ruskea, joista keltainen kuuluu keskimmäiseen (näistä kolmesta) nastaan. Kumpi jäljelle jääneistä tulee ylemmäs, punainen vai ruskea? Ja onko sillä mitään väliä, kun keltaisen olen onnistunut jo aiemmin tuhoamaan, kun se vain irtosi ruosteisuuttaan flektiä pari vuotta sitten irrotellessa?
Lampun pyyhkijät eivät toimi, sillä niitä liikuttava tanko heiluu irrallaan maskin takana... :oops:

Entäpäs sitten se flektin lämpötila-anturin liitännät. Kaksi johtoa, keltainen ja vihreä (muistaakseni); kummin päin kuuluvat? En nimittäin tästäkään viitsinyt ottaa kuvaa, kun alkujaan projektin ei pitänyt olla ihan näin pitkällinen. Kehitin kyllä kivan muistisäännön niille, mutta unohdin sen. :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ajovalojen pesurien johdot:rkp eli ruotsalainen kansan puolue.tän opetti tikkis. Hih. Flektin johdoilla ei muistaakseni oo väliä koska se anturi vain kytkee johdot yhteen...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuupassa RKP ylhäältä alas, 99:ssä PKR ylhäältä alas. Ja se vähän erillään muista oleva 99:ssä ylin liitin olis maa eli musta, mutta ei tarvitse johtoa kun moottori maadoittuu jäähdyttimen kautta.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kytkinpoljin taas vetelänä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kiitoksia, nyt on piuhat paikallaan. Kuinkas pahasti viduralleen virranjakajan kannen saa pahimmillaan asennettua? Tulpanjohdot olivat siinä toki koko ajan kiinni ja ovat sen verta jämptin mittaiset, ettei tuo kansi nyt kovin pahasti pääse kääntymään väärinpäin. Ja eikös se hahlo ikään kuin merkitse asennon?

Paketti on muuten kasassa, mutta kun minkään laatuun ei voi luottaa; vasta 28 vuotta vanhat klemmarit jäähdytinletkuissa osoittautuivat niin haperoiksi, että pitää käydä huomenna taas ostoksilla. Sitten vielä vellit sisään ja ilmailemaan ja johan on taas yksi projekti valmis.
Leimalle ennen elokuuta. :lol:
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Tupliksen kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Virranjakajan kansi pitäisi mennä paikoilleen vain yhdessä asennossa. Kannessa pitäisi olla kynsi, joka menee rungon hahloon.
Jos lampunpesinten moottori toimii, niin pesimen saa työkuntoon laittamalla sen irrallisena heiluvan vivun paikoilleen. Vivun päässä on pallonivel, jonka voi lumpsauttaa kuoppaansa puskurin alta tiirailemalla. Vipua kääntelemällä sen oikea paikka löytyy kyllä, kun huomaa, mihin se ylettyy.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Nyt lähti paaliin! Sieltähän se kusee alleen edelleen ihan kuin ei mitään olisi koskaan tehtykään! :evil:
Alkaa olla huumori hiljalleen koetuksella. Mites tuon saisi kusetettua leimasta läpi? En nimittäin tosiaan ala avata sitä uudestaan.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Irrotin sitten kumminkin sen kytkinkopan.
Vaan mikä on kuvassa näkyvä ruuvi, joka on tuosta työsylinterin ruuvista alaspäin ja tulee laatikosta? Näkyy kuvassa erittäin huonosti, kun tuonne on vähän kurja kameraa tunkea sisälle.
http://i.imgur.com/HLBKY.jpg
Silmämääräisesti mulkoiltuna näyttäisi tulvivan tuosta. Kuuluisiko siinä olla jokin mutteri tai vastaava kiinni? Nyt nimittäin ei ole enkä mielestän ole siitä mitään myöskään irrottanut.
Voinko mitenkään selvittää onko vuotava öljy ylipäänsä peräisin laatikosta vai moottorista, kun molemmissa on mineraaliöljyä sisällä?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tupliksen kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kytkimestä vai muualta ? TÄH.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Nyt en tajunnut...
Siis kuva on otettu kuskin puolelta laatikon ja asetelman välistä työsylinterin alapuolelta. Siinä näkyy ruuvi, jonka tarkoitusta en tiedä, mutta ihmettelen sitäkin enemmän. Siinä kun ei ole mitään mutteria tai tulppaa.
Äsken käynnistelin auton kytkinkoppa (siis se muovitörppä joka peittää koko hässäkän) irrallaan ja jäin seuraamaan tilannetta: öljyä alkaa pari minuuttia käynnistyksestä valua tuota "kourua" pitkin, mutta mikään muu paikka ei kastu öljystä kuin tuosta ruuvin alapuolelta. Siitä öljy jatkaa valumistaan aina asfaltille saakka.

Eli mistä tuo öljy käytännön tasolla vuotaa ulos ja mitä asialle on tehtävissä?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tupliksen kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

heh niin lähekkäin tuli viesti sulta etten huomannu tuota kuvaa. siis tuohan on ensiöketjun puolelta. loota öljyä siis.

tuota pulttia en osaa kommentoida..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Tupliksen kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No olihan siinä 31 minuuttia välissä. :mrgreen:
Sanonko vituttaako, jos se on alusta asti kussut lootaöljyä eikä suinkaan sieltä kampuran stefasta? No en sano, mutta arvata saattaa. Vaan tyhmä kun on, niin ei tajua tutkia tarkemmin itse... Mutta sovitaan, että tämä on siis jo uusi vika, niin harmittaa vähemmän. :D

Eli mitenkäs tuollainen lootaöljyvuoto tulpataan kaikista helpoiten?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tupliksen kytkinremontti -> lootaöljyt karkaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

1min..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin