Saab 99 -82 GL fiksailua

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oletko varma ettei kaasuvaijeri tai tyhjäkäynti ruuvi kanna, niin että huohotinventtiili ei pääse lepo asentoon.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Aivan kunnolla en tuota saanut pelaamaan, mutta antaa olla. Kyllä sinne puhallettua saa vaikka painais sen tapin käsin pohjaan asti. Se on nyt sillain että kun hiukan vääntää kaasuvivusta niin tuntuu, että saa vähän helpommin puhallettua ja sitten kun vääntää vielä lisää niin menee ihan totaalisesti tukkoon.

Suurempi ongelma minulla oli tuon ysiysin kulutus tekemäni kaasariremontin jälkeen, en meinannut millään saada sitä asettumaan. Kulutus pyöri 16-19 litran tuntumassa :x. En sitten nyt ole aivan satavarma mikä sen lopulta kuntoon saattoi. Vimeisen kerran kun kaasarin kimppuun kävin niin kiristelin vielä kunnolla kaiken mahdollisen paikan mahdollisen bensavuodon estämiseksi, jota en kyllä suuresti epäillyt syypääksi. Suurimmat epäilykseni kohdistuvat huoltosarjan mukana tulleeseen neulaventtiilin. Sen kun lopulta huomasin olevan liian pieni. Venttiiliin kylkeen oli nimittäin meistetty 175 ja ensimmäisen kerran kaasaria kasatessani kuvittelin sen viittaavan kaasarin malliin. Myöhemmin sitte mittasin venttiilin ja sehän tosiaan oli alle 2 mm, eli ilmeisesti tuo 175 sitten tarkoittikin 1.75 mm. Löin vanhan neulaventtiilin paikoilleen ja säädin 14 mm:iin painuneen kohon korkeudeksi 16.5 mm. Sen lisäksi kävin korjaamolla säädättämässä CO-arvon ~1.5:een. Nyt kaksi edellistä tankkaus kertaa ovat näyttäneet 10.3 l/100 km ja 12.6 l/100 km joista jälkimmäinen pelkkää kaupunkiajoa. Ovat ymmärtämäni mukaan aivan kelvollisia arvoja Saabille.

Jo vain helpotti kun tippui nuo kulutukset tuolta 20 litran tuntumasta.. :) Meinasi alkaa käymään opiskelijan kukkarolle hieman liian kalliiksi. Eihän nuo edelleen mitään älyttömän pieniä lukemia ole, mutta menettelee kun vain saa ajaa Saabilla :D Pitää huomenissa ottaa yhteyttä Kaasutin-Experttiin reklamaation muodossa.

Muoks. Tänään soitin Kaasutin-Expertille, kertoi 1.75 mm neulaventtiilin riittävän 100 hp asti, jonka jälkeen vasta isompi venttiili tulisi tarpeeseen, mutta lupasi lähettää halutessani oikean kokoisen venttiilin tilalle. Kuultuaan kulutuslukemista arveli että ennemmin uusi neulaventtiili olisi ollut kokonaan viallinen. Mukaan lupasi lähettää myös uupuneen lämpötilakompensaattorin sisemmän tiivisteen, joka oli hävinnyt johonkin sarjasta sekä uuden kohokammion tiivisteen.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Täytyy kehua hiukan Saabiani. Eilettäin Ylivieska-Oulu välillä sain kulutuksen painumaan alle 8 L/100 km. Tarkalleen mittausten mukaan kulutus oli 7.8 L/100 km. Kyllähän siinä piti koittaa tarkasti körötellä tasaista nopeutta. Mittariin 80 km/h joka on navin mukaan 85-86 km/h. Tämä onkin mielenkiintoinen juttu, sillä mittarini tosiaan näyttää alle oikean nopeuden. Onkohan muilla ollut vastaavaa ominaisuutta?
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Minkäkokoiset renkaat sullon ysiysissä, alkuperäiskokoon verrattuna? Suuret renkaathan aiheuttavat negatiivista mittarivirhettä. Kannattaa myös huomioida että mittarilukemakin on sitten pienempi kuin oikea ajettu määrä, eli auto on vielä tuotakin taloudellisempi :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi myös olla kyse alkavasta mittarin kulumaviasta, joka voi pidemmälle edetessään johtaa siihen, että viisari ei palaudu nollaan auton pysähtyessä. Tässä tapauksessa matkamittarin lukema ei vääristy, vaikka nopeusmittari näyttää mitä sattuu.

Kulumavikaa voi tilapäisesti yrittää lieventää asettelemalla moottoritilassa nopeusmittarin vaijerin niin, että se ei nojaa kohti mittaria, eli kokeile vetää vaijeria poispäin mittarista. Muuttuuko nopeusmittarin näyttämä? Jos muuttuu, tilanteen saa korjattua pysyvästi avaamalla mittarin ja säätämällä siinä välyksiä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja Numba »

Komppaan.
Aikoinaan mittarissa oli jotain nopeusviisarin jumittumista. Mittarin ollessa kädessä, roikotin pihdeillä siitä mihin vaijeri tulee, ja viisari oli taas ihan kunnossa. En osannut säätää sitä muuten, kuin liikuttelemalla sitä akselin kuorta pihdeillä ulospäin (siinä oli jonkinlainen ohut prikka välissä, mikä olisi tarvinnut kaverin). Ihan tarkkaan en muista, mutta vika poistui.

Ehdin saada sakotkin, mutten viitsinyt pistää vikaa rikkinäisen nopeusmittarin syyksi.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kokemusta on ysiysin mittari virheestä niin ikään. sain nimittäin joskus sakot 40km/h aluella mittari näytti noin 45km/h ja sakot tuli niin nopeus oli 52km/h.

Alla oli korkeahkot pinnoitetut nastarenkaat ja mittari tuossa saabissa näytti hivenen liian vähän muutoinkin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Niin se vain talvi vierähti. Ei ole paljon kerennyt Saabin kimpussa touhuaan, kun ollut niiin paljon tekemistä tuon koulun kanssa. Jospa sitä nyt sitten kesällä kerkeäisi enemmän. Jotain pientä laittoa ja näpräystähän tuossa olisi, mutta ei mitään suurempaa.

Toissa viikolla vaihdoin kaasariin uuden 2.0 mm neulaventtiilin, kun tähän asti siellä oli ollut vanha neulaventtiili. Samalla vaihdoin ehjän tiivisteen lämpötilakompensaattorin päähän. Sen olin huomannut aikaisemmin olleen rikki, mutta se oli puuttunut kaasarin korjaussetistä. Kaasutinexpertti oli sitten lähettänyt sen minulle jälkitoimituksena. Sain myös virranjakajan vikinän loppumaan kun viimein ymmärsin mitä virranjakajan huovalla tarkoitettiin. :oops: Samana päivänä vaihdoin kesärenkaat alle ja auton meno vakautui huomattavasti. Olisivat nuo talvirenkaat tasapainotuksen tarpeessa. Huomasin myös mittarivirheen parantuneen huomattavasti, nyt mittari näyttää n. 1 km/h liian vähän.

Eilen oli sitten kevätsiivous päivä. Nyt auto on pestynä ja vahattuna. Ohessa nopeaan parkkipaikalla napattu kuva http://img854.imageshack.us/img854/4709 ... 272712.jpg
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Härski yhdistelmä nuo vanteet ja tuplis. Mutta ei siinä, komea on. :wink:
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Tosi nätti väri! Mistä tuo etuspoileri on?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Kiitos.

Spoileri tuli kaupassa mukana ja on kuulemani mukaan 99 Gls specialin etuspoileri.

Nyt kun kesän suunnittelmat (työt) ovat selvenneet, niin näyttää sille että jää aikaa myös auton laittamiseen. Nättiä sisätyötä 8-16 eli jää virtaa vielä puuhastella töiden jälkeenkin.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Onko jollakin kokemusta valuvista sivupeileistä? Ongelma on vaivannut peilejä alusta asti. Ne kun säätää kohillaan niin saa jo samana päivänä olla säätämässä uudestaan, eli valuvat näyttämään niin alas kuin mahdollista. Kerran olen toisen peilin irroittanut, mutta en hoksannut mikä oli ongelmana. Onko kenelläkään kokemusta ko. viasta tai jopa mahdollisesti jotain hyvää jippoa, jolla tuon saisi kuntoon?
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Siellä sisällä oleva "pallonivel" jossa peili on kiinni on kulunut väljäksi. Vedä varovasti peili irti ja laita jotai nivelen sisään pallon ja kupin väliin. En muista mitä laitoin omassa peilissä, hyvin on toiminut. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan, sekavaa tekstiä.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja saamu »

Kiitoksia vinkistä, pitääpä tutkia nuo peilit vielä uudemman kerran joku päivä.

Pari päivää sitten kävin läpitte takajarrut, joista jompikumpi oli ruvennut vikisemään jarruttaessa. Jarrut avattu ja puhdistettu, jonka myötä vikinä poistunut.

Seuraavaksi olisi tarjolla lauantai-illan arvoitus. http://youtu.be/Zv0jV9-pZnk Pidemmän aikaa tehnyt tuo Saab semmosta että kierrosten ollessa 2300-2400 päästää tuommosta videolla kuuluvaa ääntä. Ei väliä mikä vaihe silmässä vai onko vapaalla, aina kuuluu tuo sama ääni. Koitin tutkia, josko jokin pelti resonoisi tuolla kierrosluvulla, mutta ainakaan pakoputken juuressa ei mikään resonoinut, eikä se pelti joka on tulppien alapuolella. Kuitenkin kuulostaa niinkuin ääni tulisi ennemmin tuolta puolen konehuonetta mistä videokin on kuvattu. Otetaan veikkauksia vastaan äänen aiheuttajasta.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 99 -82 GL fiksailua

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kuulostaa ihan siltä että jokin pyörivä levy tms. tuolla kierrosluvulla ottaa kiinni johonkin, mutta mikäköhän se sitten voisi olla ihan perus H-koneessa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin