99 keittää, missä vika?
niin, jos en tietäisi auton historiaa, olisin kai jo vaihtanut sen jäähdyttimen. mutta kun ostin ko. jäähdyttimen viime kesänä lähes uutena, mitähän mä siitä maksoin 60 vai 80 euroo, niin ego ei tahtois antaa periks tossa asiassa
ihme homma mut mulla on pelkästään huonoja kokemuksia käytettyjen jäähdyttimien ostosta. punaiseen vaihdoin keväällä puoli vuotta vanhan jäähdyttimen (oli päällepäin priiman näköinen), vanha oli jo aivan kaputt. mut ei voi sanoa että vaihto olis mitenkään vaikuttanut moottorin lämpötiloihin, pakko oli jättää 82 termari siihen.
ihme homma mut mulla on pelkästään huonoja kokemuksia käytettyjen jäähdyttimien ostosta. punaiseen vaihdoin keväällä puoli vuotta vanhan jäähdyttimen (oli päällepäin priiman näköinen), vanha oli jo aivan kaputt. mut ei voi sanoa että vaihto olis mitenkään vaikuttanut moottorin lämpötiloihin, pakko oli jättää 82 termari siihen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Oli toi minunkin syyläri siisti, oli vaan siitä kohtaa missä se lähtevä putki nojaa siihen peltiin niin halki, olikohan siinä joku kumikin vielä päällä...lucaf kirjoitti:niin, jos en tietäisi auton historiaa, olisin kai jo vaihtanut sen jäähdyttimen. mutta kun ostin ko. jäähdyttimen viime kesänä lähes uutena, mitähän mä siitä maksoin 60 vai 80 euroo, niin ego ei tahtois antaa periks tossa asiassa
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
muotoilen kysymyksen vielä uudella tavalla, jos jollekulle tulis "ahaa" elämys että oma auto on käyttäytynyt samalla tavalla:lucaf kirjoitti:eilen töistä lähtiessä: termarikotelon venttiili auki, mukamas täytän paisaria (no sehän oli jo piripinnassa). venttiili ja paisari kiinni ja kone käyntiin. sittne ilmaus lämppärinhanan venttiilistä. tulee pelkkää vettä. lähdin kotio.
ajelin hissuksiin ja meinasin jo alkaa laulamaan kovaan ääneen "elämä on ihanaa" kun lämmöt oli vaakatasossa ja kabiinikin lämmin, mutta kun pääsin motarille niin vanha virsi alkoi. pysähdyin puolessa matkassa ilmaamaan lämppärin venttiilistä. pieni ilmakupla tuli pois. ei auttanut. ilmasin viel kotipihalla mut ei ilmaa tullut. olin varma että jäähdytin on tukossa, sisältä. tosin jäähdyttimen etupuolellakin on ainakin sata kärpästä.
aamulla töihin ja puoleen väliin asti motaria lämmöt pysy puolessavälissä ja lämppäristä tuli lämmintä, vaikka vauhti 120+sallitut. ihmeellistä!
kokeilin kepillä jäätä ja pistin lämmönsäätimen kylmälle. lämmöt nousi taas sen perinteisen, ja sen jälkeen en saanut lämppäristä enää lämmintä tulemaan.
musta tuntuu että jäähdytysjärjestelmässä on nyt jotain muutakin kun ilmaa, pitää katsoo jos ajan mittaan korjautuu itsestään vai pitääkö tehdä huuhtelu/jäähdyttimen vaihto.
siis auton lämmöt pysyy taajamassa täysin kurissa! ei mitään ylikuumenemista kaupunkiajossa, siis käyttäytyy aivan loistavasti. ainostaan matka ajossa lähtee nousemaan. tosi merkillistä! voisiko tuo viitata vesipumppuongelmaan?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jatkoa sinisen ysiysini jäähdytysongelmiin jotka alkoivat jo heinäkuussa 2005 ja joita surkuttelin pääosin tässä viestiketjussa. eli reipasvauhtisessa matka-ajossa lämmöt nousi ja kabiiniin alkaa virtaamaan lämmittämätöntä ilmaa.
tuossa viikko sitten ongelma paheni ja jäähdytinnesteitäkin alkoi katoamaan turhan nopeaan tahtiin. huomasin että paisuntasäiliöltä jäähdyttimelle tulevan letkun kiristin falskaa. letkunkiristin vaihtoon ja samalla tuntuivat jäähdytykseen liittyneet ongelmat kadonneen.
sen sijaan lämppäristä ei edelleenkään tullut matka-ajossa kuin haaleata. taajamassa ja ei-niin-kovilla pakkasilla tuli enemmän lämmintä. siivosin lämmppärin kennoston kotelonkin roskista - ei vaikutusta.
eilen huomasin ettei ne jäähdytyksen ongelmat kokonaan kadonneet, oireilu vaatii vaan enemmän rasitusta kuin ennen.
tulin siihen johtopäätökseen että vuotavan jäähdyttimenletkun korjaus korjasi vain osan ongelmasta. huomasin että kuukausi sitten pesty moottorinlohko on imusarjan alta kostea pinnaltaan. imusarjan tiiviste näyttäisi siis falskaavan vielä.
tuossa viikko sitten ongelma paheni ja jäähdytinnesteitäkin alkoi katoamaan turhan nopeaan tahtiin. huomasin että paisuntasäiliöltä jäähdyttimelle tulevan letkun kiristin falskaa. letkunkiristin vaihtoon ja samalla tuntuivat jäähdytykseen liittyneet ongelmat kadonneen.
sen sijaan lämppäristä ei edelleenkään tullut matka-ajossa kuin haaleata. taajamassa ja ei-niin-kovilla pakkasilla tuli enemmän lämmintä. siivosin lämmppärin kennoston kotelonkin roskista - ei vaikutusta.
eilen huomasin ettei ne jäähdytyksen ongelmat kokonaan kadonneet, oireilu vaatii vaan enemmän rasitusta kuin ennen.
tulin siihen johtopäätökseen että vuotavan jäähdyttimenletkun korjaus korjasi vain osan ongelmasta. huomasin että kuukausi sitten pesty moottorinlohko on imusarjan alta kostea pinnaltaan. imusarjan tiiviste näyttäisi siis falskaavan vielä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Lukaisimpa threadin läpi ja aika samoja oireita, tosin täällä karjalassa ei motarilla pääse kovin kovaa vauhtia työstämään. Muttamutta samaa vaivaa omassa, johon en ole vastausta löytänyt. Kesällä lämpöili pahasti ja vaihdettiin kylmä termostaatti ensiavuksi ja myöhemmin rispaantunut jäähdytin. Hetken aikaa ok. uuden syylarin jälkeen alkoi tulla kylmä syksyllä maantieajossa, paikalle uusi 92° talvitermari ja ilmausta. Ajoa kaupungissa lämmöt liki punaiselle ja sydämentykytyksiä wtf, mitäs nyt, yhtäkkiä putoaa lämmöt puoleenväliin ja kaikki ok (juu, tiedän että termarin aukeaminen tekee tuota, mutta tuskin noin korkealla). Auto kotipihaan, nipoista ilmaamaan, prkl on ilmaa. -> ilmailtu aikansa. Sama juttu parin päivän päästä, mitään vuotoa ei näyttäisi olevan, mutta jostain löytyy ilmaa. Maantielle ajamaan ja taas sydämentykytyksiä-> ja taas ilmaa jostakin. Nestettä häviää vähän, kaikki liitokset on vilkuiltu, eikä alla ole vihreitä länttejä. Sisällä ei haise glykoli, mutta kai se on sitten kenno riipaistava tutkiskeluun. Ärsyttävä vika, joka olisi kyllä mukava saada kuosiin.
En jaksanut joka sivua läpi lukea.
Mutta minulla oli kerran samanlaisia ongelmia 99 kanssa. Siinä oli vikana hiushalkeama kannessa, imuventiilin alla. 99 kansi on erittäin helppo halkeamaan jos kone pääsee kiehauttamaan. Kokeileppa pakokaasusta onko se sormienvälissä liukasta, tai tuoksahtaako yhtään glygooli.
Mutta minulla oli kerran samanlaisia ongelmia 99 kanssa. Siinä oli vikana hiushalkeama kannessa, imuventiilin alla. 99 kansi on erittäin helppo halkeamaan jos kone pääsee kiehauttamaan. Kokeileppa pakokaasusta onko se sormienvälissä liukasta, tai tuoksahtaako yhtään glygooli.
Ei enää saabeja, nyt mennään 207 sport Pösöllä
hyödynnän vanhaa topicia ja samalla ilmoitan että ylläkeskustellun sinisen 99:n jäähdytysongelmat poistuivat viime kesänä sen myötä kun siihen vaihdettiin monesta syystä toinen moottori(+vaihteisto). eli asiaa ei koskaan selvitetty mutta oli varsin ilmeistä että kannentiiviste vuoto tms.
en löytänyt enää kirjoitustani punaisen ysiysini (-84 100hp) toisenlaisista lämpöongelmista joten kirjoitetaan uudestaan tästä aiheesta jota olen viitasen arinkin kanssa puinut puhelimitse yhden jos toisenkin kerran.
auton kanssa kun taajama-ajossa junnaa paljon liikennevaloristeyksissä, lämmöt nousee selvästi yli puolen välin ja flekti pauhaa jatkuvasti. hellepäivänä helsingissä ajaminen on helvettiä, kun viisari hätyyttelee punarajaa jatkuvasti. onneksi tuolle autolle ei ole tulevana kesänä tiedossa niin paljon hesan reissuja.
en ole tuohon mysteerioon kuitenkaan selvyyttä saanut. viime kesänä kun oli vielä normaalitermari ja normaalianturi, pysähdyin kerran kuumana päivänä särkäniemen parkkikselle jättäen auton joutokäyntiin, selvittääkseni jaksaako flekti jäähdyttää järjestelmän. ei jaksanut. lämmöt nousi lähelle punaista ja flekti pyörii iloisena, ja tätä jatkui varttitunnin jonka aikana lämmöt edelleen kiipesi hyvin hitaasti vielä lähemmäksi punaista, sitten luovutin.
vaihdoin loppukesällä 82C kesätermostaatin, mutta se auttoi vain sen verran että kaupunkipyöritystä ehtii harrastamaan 10min pidempään ennenkuin lämpöviisari alkaa vaikuttamaan stressikäyrään.
vasta syksyllä sain iden hommata myös 82 flektianturin, mutta en sen koommin testaillut lämpöasioita kun auto oli paremman puolskon käytössä ja kesän ollessa takana tilanne ei ollut enää dramaattinen. vaikutti kuitenkin siltä että kaupunkipyörityksen karenssiaika piteni vieläkin, eli aiemmin käynnistyvä flekti pitää pitempään lammöt kurissa. sitä en testannut pystyykö se joutokäynnissäkin pitämään lämmöt kurissa. nyt talvella ainakin todistetusti pitää. ensi kesä kohdataan jännityksellä. tuleeko vielä tilanteita että jumiruuhkassa nousee hikikarpalot otsalle?
itse epäilen vian olevan jäähdyttimessä, koska vika ilmeni jäähdyttimen vaihdon jälkeen keväällä 2005. ostin silloin vähänkäytetyn ja päältä uudennäköisen motonet jäähdyttimen purkuautosta. 2005 luulin vielä ongelman liittyvän venttiilivikaan, joka korjautui kanennvaihdon yhteydessä 2005 joulukuussa. mutta lämpöongelma ei poistunutkaan.
toisaalta jos vika olisi jäähdyttimessä, miksi lämpöongelma poistuu HETI kun lähtee autolla ajamaan, ihan 50/60 vauhti riittää! silloinhan juuri jäähdyttimen rooli tulee esiin! oireet on siis samat kun jos flekti ei toimisi, mutta kun se toimii! ja pyörii oikeaan suuntaan, eli imee ilmaa keulasta sisään. pitäiskö mun vielä tarkistaa että jäähdyttimen rivat on auki flektin alueelta. pitäis olla kun jäähdytin on hyvin terveen näkönen kaikin puolin.
olen pohtinut sitä onko vika vesipumpussa, ei jaksa kierrättää vettä tyhjäkäynnillä? tuossa särkäniemen ~15 testissä viime kesänä kokeilin sitäkin että nostin kierroksia n. minuutiksi (vesipumpun kiihdyttämiseksi) mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta lämpöihin.
lisätään siis vielä sekin, että matka-ajossa ei minkäänlaista ongelmaa jäähdytyksen kanssa.
en löytänyt enää kirjoitustani punaisen ysiysini (-84 100hp) toisenlaisista lämpöongelmista joten kirjoitetaan uudestaan tästä aiheesta jota olen viitasen arinkin kanssa puinut puhelimitse yhden jos toisenkin kerran.
auton kanssa kun taajama-ajossa junnaa paljon liikennevaloristeyksissä, lämmöt nousee selvästi yli puolen välin ja flekti pauhaa jatkuvasti. hellepäivänä helsingissä ajaminen on helvettiä, kun viisari hätyyttelee punarajaa jatkuvasti. onneksi tuolle autolle ei ole tulevana kesänä tiedossa niin paljon hesan reissuja.
en ole tuohon mysteerioon kuitenkaan selvyyttä saanut. viime kesänä kun oli vielä normaalitermari ja normaalianturi, pysähdyin kerran kuumana päivänä särkäniemen parkkikselle jättäen auton joutokäyntiin, selvittääkseni jaksaako flekti jäähdyttää järjestelmän. ei jaksanut. lämmöt nousi lähelle punaista ja flekti pyörii iloisena, ja tätä jatkui varttitunnin jonka aikana lämmöt edelleen kiipesi hyvin hitaasti vielä lähemmäksi punaista, sitten luovutin.
vaihdoin loppukesällä 82C kesätermostaatin, mutta se auttoi vain sen verran että kaupunkipyöritystä ehtii harrastamaan 10min pidempään ennenkuin lämpöviisari alkaa vaikuttamaan stressikäyrään.
vasta syksyllä sain iden hommata myös 82 flektianturin, mutta en sen koommin testaillut lämpöasioita kun auto oli paremman puolskon käytössä ja kesän ollessa takana tilanne ei ollut enää dramaattinen. vaikutti kuitenkin siltä että kaupunkipyörityksen karenssiaika piteni vieläkin, eli aiemmin käynnistyvä flekti pitää pitempään lammöt kurissa. sitä en testannut pystyykö se joutokäynnissäkin pitämään lämmöt kurissa. nyt talvella ainakin todistetusti pitää. ensi kesä kohdataan jännityksellä. tuleeko vielä tilanteita että jumiruuhkassa nousee hikikarpalot otsalle?
itse epäilen vian olevan jäähdyttimessä, koska vika ilmeni jäähdyttimen vaihdon jälkeen keväällä 2005. ostin silloin vähänkäytetyn ja päältä uudennäköisen motonet jäähdyttimen purkuautosta. 2005 luulin vielä ongelman liittyvän venttiilivikaan, joka korjautui kanennvaihdon yhteydessä 2005 joulukuussa. mutta lämpöongelma ei poistunutkaan.
toisaalta jos vika olisi jäähdyttimessä, miksi lämpöongelma poistuu HETI kun lähtee autolla ajamaan, ihan 50/60 vauhti riittää! silloinhan juuri jäähdyttimen rooli tulee esiin! oireet on siis samat kun jos flekti ei toimisi, mutta kun se toimii! ja pyörii oikeaan suuntaan, eli imee ilmaa keulasta sisään. pitäiskö mun vielä tarkistaa että jäähdyttimen rivat on auki flektin alueelta. pitäis olla kun jäähdytin on hyvin terveen näkönen kaikin puolin.
olen pohtinut sitä onko vika vesipumpussa, ei jaksa kierrättää vettä tyhjäkäynnillä? tuossa särkäniemen ~15 testissä viime kesänä kokeilin sitäkin että nostin kierroksia n. minuutiksi (vesipumpun kiihdyttämiseksi) mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta lämpöihin.
lisätään siis vielä sekin, että matka-ajossa ei minkäänlaista ongelmaa jäähdytyksen kanssa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
autoon vaihdettiin kansi jouluna 2005 kuten kirjoitin yllä (plaanattu ja koeponnistettu), ja toki siihen vaihdettiin myös kannentiiviste. ammatti-ihminen teki työn.
eikä ole sen jälkeen nestettä kuluttanut pisaraakaan, eikä käynnisty ikinä kolmella tms. tms. tms.. vanhalla venttiilivikaisella kannella (vanha kannentiiviste oli muuten ok) oire oli samanlainen kuten kirjoitin yllä.
venttiilivikaisella kannella tuli muuten iloisesti vesihöyryä pakoputkesta!
eikä ole sen jälkeen nestettä kuluttanut pisaraakaan, eikä käynnisty ikinä kolmella tms. tms. tms.. vanhalla venttiilivikaisella kannella (vanha kannentiiviste oli muuten ok) oire oli samanlainen kuten kirjoitin yllä.
venttiilivikaisella kannella tuli muuten iloisesti vesihöyryä pakoputkesta!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
tuon voisi tehdä kesällä kun on pakkaset ohi ja voisi järjestelmää huuhdella puhtaalla vedellä myöskin.ari_viitanen kirjoitti:Kokeile vielä putsata lohkon vesitila eli ostaa niitä puhdistuslitkuja
voi olla että on semmoista kattilakiveä järjestelmässä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tuo, ettei flekti riitä jäähdyttämään paikallaan ja ajamalla saa heti putoomaan kielii huonosta syyläristä. Lisäksi syylärin huonosta jäähdytystehosta kielii flektin pyöriminen jatkuvasti, eli vesi menee kuumana syylärin läpi. Anturihan on siellä paluupuolella, eli se "haistaa", jos vesi on jäähtynyt kylliksi syylärissä käydessään. Jos vesi ei jostain syystä kiertäisi, niin silloinhan vesi ehtisi jäähtyä ja flekti pysähtyisi moottorin samaan aikaan keittäessä...
Yksi selkeä tuntomerkki huonokuntoisen syylärin tunnistamiseksi on kokeilla irtoaako ne rivat sieltä pillien välistä. Ne kun osaa olla siellä välissä, vaikka ne on jo irti pilleistä ja lämpö ei siirry pillistä ripaan.
Yksi selkeä tuntomerkki huonokuntoisen syylärin tunnistamiseksi on kokeilla irtoaako ne rivat sieltä pillien välistä. Ne kun osaa olla siellä välissä, vaikka ne on jo irti pilleistä ja lämpö ei siirry pillistä ripaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01