Saabin kilometrit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

hza kirjoitti:
Saataisiinkohan muiden, esim. japsi-omistajien keskustelusivuilla vastaavanlaisia lukuja ?
No pistetään nyt japsinkin kilometrit kun semmoinenkin vielä vähän aikaa on.
Eli -88 Sunny 1.7D ja kilometrejä on nyt n.428 tkm. Olen auton toinen omistaja ja minun aikanani(3,5v) sillä on ajettu n.92 tkm. Ja huolettomia on ollut kilometrit. Tekniikka on mainiossa kunnossa. Öljynkulutus on alle 0,5 l/10000 km.
Keskikulutus oli kesällä eukon työmatka-ajossa huimat 4,3 l/10000 km. Ja k-arvo on ollut katsastuksissa 0,67.
Kori nyt tietenkään ei ole enään kauhean priima, mutta varmasti sieltä paremmasta päästä. Osia ei ole vaihdeltu kuin pakolliset eli iskarit ja jarruosia, alapallonivelet, koiranluut ym. Eikä ole osat hinnankirossa.
Ja ei ole tarvinnut palella.
Tätähän on tietysti ihan turha Saabeihin verrata, koska sen verran eri hinta- ja kokoluokan autoista on kyse. Mutta en voi ainakaan diesel-nissaneita moittia. Ensimmäinen auto oli -86 diesel-sunny jolla oli ajettu myytäessä 480tkm. Tätä yritin ajamalla hajottaa kun kori oli jo umpilaho, mutta kun ei niin ei.

Edit: Jatketaan vielä sen verran, että eiköhän sen saa lähes auton kuin auton kestämään 500tkm ilman isompia murheita kun huoltaa autoa. Olihan TM:ssä tai TL:ssä jokin vuosi sitten juttu 810000 ajetusta -87:sta Sunny 1.6:sta. Auto oli ollut samalla ukolla uudesta asti ja se oli todella fiksun näköisessä kunnossa edelleen kun oli kunnolla ruostesuojattu ja muutenkin huollettu asiallisesti.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Tuolla omalla keksinnölläni on ajettu 363 200. Vielä on ihan särmässä kunnossa. Ainoa asia mikä harmittaa on se, että edellinen omistaja on tykännyt kovasti sora-autojen takavaloista, kun on konepelti ja tuulilasi sen mukaiset. (viime kesänä taisi saada ekan vahansa 8O) Vanhana työsuhdeautona tuo on saanut merkkiliikkeen hoivaa, joka on jatkunut, kun edellinen omistaja lunasti sen itselleen eläkkeelle jäätyään.

Noista muista merkeistä sen verran, että tuossa jokunen päivä sitten käytiin kaverin kanssa Shellillä ja siinä "valtaisan suuressa" ja vahingossa pystytetyssä autotarvikenurkkauksessa oli öljyjen yhteydessä pieni Shellin oma tietokone, johon sai autonsa tiedot syöttää ja kone suositteli jotain sopivaa öljyä. Molemmat vilkaisimme mitä omiimme ehdotti. Ainoa ero oli, että kaverin katsoessa O*el Vectraansa varten kone kysyi ajokilometrejä :lol: :lol: :lol:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
hza
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2003 09:45
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja hza »

[quote="rälläkkä"]

No pistetään nyt japsinkin kilometrit kun semmoinenkin vielä vähän aikaa on.
Eli -88 Sunny 1.7D ja kilometrejä on nyt n.428 tkm. Olen auton toinen omistaja ja minun aikanani(3,5v) sillä on ajettu n.92 tkm.

Edit: Jatketaan vielä sen verran, että eiköhän sen saa lähes auton kuin auton kestämään 500tkm ilman isompia murheita kun huoltaa autoa. Olihan TM:ssä tai TL:ssä jokin vuosi sitten juttu 810000 ajetusta -87:sta Sunny 1.6:sta.

Onpahan tuossakin Sunny maailmaa nähnyt, ei käy kieltäminen. Voisi ehkä päätellä että omistajien määrälläkin on vaikutusta ?
Tuosta kestämisestä, että itekkin aiemmin pohdin että kyllähän kaiken paskaksi saa jos todella haluaa ja kuten täällä on todettu niin huolloilla ja huolenpidolla on todella suuri merkitys kilometreihin nähden.
Taidan alkuperäisesti hakea sitä ajatusmaailmaa että ensikäsitys ihmisillä (ja myös itselläni :oops: ) on että Saabilla voi ajaa kuitenkin keskiverto autoa pidemmälle ja ehkä myös varmennin ? Turvallisemmin ainakin ?
Entä voisiko johtopäätöksiä vetää siitä että diesel-autoilla yleensä ? on ajettu paljon - miksi bensakäyttöinen ei samaa kestäisi ?
hza
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2003 09:45
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja hza »

Muksu kirjoitti:oma tietokone, johon sai autonsa tiedot syöttää ja kone suositteli jotain sopivaa öljyä. Molemmat vilkaisimme mitä omiimme ehdotti. Ainoa ero oli, että kaverin katsoessa O*el Vectraansa varten kone kysyi ajokilometrejä :lol: :lol: :lol:
Tää on aika paha...pakko muistaa, on sen verran opeliin sotkeutuneita tuttavapiirissä... :twisted:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olisko myös niin että saabeissa näkyy isoja lukuja matkamittarissa koska se on isona autona hankittu nimenomaan matka-ajoon. toisaalta, kuluttaako kaupunkiajo autoa jopa enemmän kuin matka-ajo? mittariin kertyy vähän kilometrejä, mutta ainakin vaihteisto, kytkin ja ohjaussydeemit on aktiivisemmassa käytössä, sekä luultavasti enemmän käynnistyksiä suhteessa kilometrimääriin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

On myös huomioitava ,että Saabissa on vääntökone eli kone on suunniteltu kulkemaan pienillä kierroksilla. Lähes kaikissa Japsi autoissa on kierroskone. Eli pitää tarvitsee paljon kierroksia kulkeakseen. Monessa Japsissa esim. 100km/h ajettaessa on kierrokset siinä +-@3000rpm, ja Monet 900 Saabit kulkevat 100km/h @2500. Loppupeleissä yleensä pienet erot ratkaisevat.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Njoo...900 '84:ssani 358 tkm, mutta myyntiin meni.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Isäukolla oli monta vuotta mazda 626 2.0D -85. Se tuli meidän talouteen about 200tkm ajettuna ja 5vuotta vanhana. Isäukon omistusaikana sen mittariin kerättiin lukema 440tkm. Sinäaikana ei mitään ihmeellisempiä ongelmia ollut, kuin haljennut kansi (dieselien ongelma) joka korjautettiin. Esim. vaihteistolle ja kytkimelle ei tehty mitään, eikä moottorin alakerralle. Edes vaihteistoöljyjä ei vaihdettu. Korin hitsausta sensijaan oli riittävästi:
Ovien alareunat piti rälläköidä auki, hitsata uutta peltiä ja maalauttaa. Takapyörän lokarit tehtiin melkein kokonaan uudesta pellistä, kuskinpenkin kiskojen päät putosivat lattian läpi jne muuta kivaa korin kanssa. Etualatukivarsi ruostui niin lahoksi (pellistä prässätty hökötys), joka piti ostaa kokonaan uutta. Jarruremppa tehtiin kerran etupäähän levyt oli kuluneet 14-15mm paksuisiksi kun minimi on 18mm. Ugh. Pyöränlaakerit meni edestä samantien vaihtoon. Murroksen suojakumeja vaihdettiin useaan otteeseen. Takajarrut piti avata jokaiseen katsastukseen ja vaihtaa uudet hihnat. Käsijarrun automaattisäätö ruostui jumiin joka vuosi, jonka takia tuo rumpujen aukaisu oli välttämätön tehdä. Katsastuksen ajan se käppäri ehkä toimikin ja talvella oli käyttökielto voimassa. ;)

Kulutus matka-ajossa n. 5,5litraa sadalle, ohituskiihtyvyys tosi kehno, jos oli kuormaa päällä. Oli tosi hyvä ajaa maantiellä jousien ja iskareiden vaihton jälkeen, kun vakiona melko matala alusta (maavaraa ehkä jotain 9-10cm tai jotain). Monet reissut tuli tuolla ajettua, ja ajokorttiavartenkin ajoharjoittelutkin (opetusluvat) ajoin isäukon opastamana juuri tuolla mazdalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Olisikin hienoa omistaa noin vähän ajettuja autoja..... Mutta eipä omanikaan ole mielestäni sisäänajettua kummempi vaikka kilometrejä on mittarissa jo 431 tuhatta.......
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Ostin äskettäin 100 eurolla saab 900i -86 ajettu 270000km. Kehrää kaunisti.
Haitta puoli maalipinta. Lakka katossa halkeillut lastuna pois sieltä täältä. Toisella saabilla 900i -88 ajettu kohta puolin 400000km sekin kulkee hyvin. Eikä kansi remppaa tarvinnut vielä tehdä. Kulutus vieläkin sadalla pikkisen päälle 7 vaikka noin paljon ajettu.
pkoisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 20:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pkoisti »

Kuopiossa on tutulla -90 900s, johon on tällä hetkellä kertynyt 550 tkm. Kerran on kuulemma käytetty kansi auki takuuaikana! Muuten pelkillä huolloilla pärjätty tekniikan osalta. Auto on ollut uudesta asti samassa perheessä.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mistä sen tietää mitä noilla vanhoilla saabeilla on oikeasti ajettu.Suurin osa on kuitenkin ollut liisattuja eikä yksityinenkään ole varmaankaan sen hintaisia autoja seisomaan ostanut.Johan niillä kaikilla myynnissä olevilla oli 10 vuotta sitten ajettu 300 tkm. :lol:
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

tomaatti kirjoitti:Mistä sen tietää mitä noilla vanhoilla saabeilla on oikeasti ajettu.Suurin osa on kuitenkin ollut liisattuja eikä yksityinenkään ole varmaankaan sen hintaisia autoja seisomaan ostanut.Johan niillä kaikilla myynnissä olevilla oli 10 vuotta sitten ajettu 300 tkm. :lol:
Tämä on ihan totta, kun tietää, miten helppo esim. 99:n mittaria on "ruuvata". Mutta on autoissa eroja ja ne todelliset kilometrit huomaa kuitenkin melko hyvin koeajolla tai viimeistään muutamassa viikossa. Hyvä huolenpito tosin saa auton tuntumaan vähemmän ajetulta, kuin mitä mittarin perusteella uskoisi. Tässä mielessä mun parhaat Saabit ovat yllättäen olleetkin eniten ajettuja.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Kohta 340 000 km täyttyy käytössäni olevan -88 900i:n matkamittariin. Auto ostettiin perheeseen kesällä -89, jolloin matkamittarissa oli muistaakseni n. 16 000 km. Mitään suurempia ongelmia ei koko aikana ole ollut. Kansi plaanattiin joskus aikoja sitten ja syyläri on kerran vaihdettu. Kuluvia osia on tietysti matkan varrella jouduttu vaihtamaan, mutta kaiken kaikkiaan kilometrit ovat olleet erittäin huolettomia. Kertaakaan kohta 16 vuoden aikana ei auto ole jättänyt tielle.
Pienellä yleisellä viksillä 500 000 km tulisi varmasti helposti täyteen.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

tomaatti kirjoitti:Mistä sen tietää mitä noilla vanhoilla saabeilla on oikeasti ajettu.Suurin osa on kuitenkin ollut liisattuja eikä yksityinenkään ole varmaankaan sen hintaisia autoja seisomaan ostanut.Johan niillä kaikilla myynnissä olevilla oli 10 vuotta sitten ajettu 300 tkm. :lol:
Mistä sen tietää mitä ylipäätään millään vanhoilla autoilla - merkistä riippumatta - on ajettu ?

No, pitää osata laskea yhteen 1 + 1... Auton historia, tekninen kunto ja merkin / mallin tuntemus mahdollistavat valistuneen arvauksen, joka menee joskus metsään ja joskus ei. :twisted:
#2172
Vastaa Viestiin