Akku loppu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

:D
Viimeksi muokannut teesalama, Su Helmi 13, 2005 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jep mulla olis kans ollut tietoa , mutta en viittinyt ruveta kinaamaan .
Viimeksi muokannut Reetu, Su Helmi 13, 2005 21:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Reetu kirjoitti:Jep mulla olis kans ollut tietoa , mutta en viittinyt ruveta kinamaan.
Joo oikeassa olet, eiköhän tää ole käsitelty. :D :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mutta tutustumisen arvoiset sivut ovat nuo , käykää katsomassa.
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Muistan kun on ollut Ruotsissa yksi viikko viime kesänä ja tuli Turkuun. Menin Biltemaan ostoksilla. Sen jälkeen nukkumaan autossa Bilteman parkkipaikalla. Kun heräsin muutaman tunnin jälkeen autossa ja yritin käynnistää se ei tapahtui mitään (virtalukko oli varmaankin päällä). Ei mikään kun kaivasin esille starttikaapelit ja yritin lataa vähänkin muun autosta mutta ei meni. Yritin työnnä mutta ei se meni kun ei oli sähköä siellä. No joo olin oikealla paikalla ostin akku ja sitten kotiin.

Mutta kun tuli kotiin akku ladattiin sen jälkeen toiminnut ihan hyvä ja kestävä oli sen jälkeen.

Hmmm... No jo akku oli varmaankin näin tyhjä että ei oli mikään vastaanottvainen, kun ei tapahtui jotakin vaikka kaapelit oli päällä.
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin puhuin tässä aiemmin palturia joten oikaisen erheeni..
tässä faktaa..

Sähkön vaarallisuus riippuu siis ihmiskehon läpi kulkevan virran suuruudesta ja kestoajasta ja tietysti myös siitä millä välillä virta kulkee. 50Hz:n vaihtosähö on ihmiselle jokseenkin vaarallista, kun se tuppaa häiritsemään hermojärjestelmää 50Hz:n taajuudella ja aiheuttaa jatkuvan kouristuksen.

Ihmiskehon läpi kulkeva virta normaalissa 230VAC verkossa ei todennäköisesti polta sulakkeita keskuksesta, koska virta jää kovin pieneksi. Oletetaan, että ihmisen käsien välinen impedanssi on n. 1300Ohm ja hä ottaa toisella kädellä vaiheesta ja toisella nollasta kiinni niin ihmisen läpi kulkee n. 175mA:n virta, joka ei todellakaan riitä polttamaan sulakkeita. Pienen laskutoimituksen tuloksena saamme ihmiseen vaikuttavan lämpötehon määrän joka on n. 40W.

Mihin sitten vikavirtasuojan toiminta perustuu, jos se ei kestä kuin 30mA:n virran? Ensinnäkään vikavirtasuoja ei toimi sulakkeena ja katkaise virtapiiriä virran ylittäessä 30mA eihän tässä olisi mitään järkeä?
Vikavirtasuojan toimintaperiaate poikkeaa hieman sulakkeesta. Tämä kyseinen laite mittaa lähtevän ja palaavan virran erotusta ja jos virta ei täsmää niin katkaistaa sähöt.
Otetaan pieni esimerkki tähän väliin. Normaalitilanteessa virtapiirissä kulkee 1A:n virta eli lähtevä ja palaava virta on 1A. Nyt jos Remontti Reiska ottaa kiinni laitteesta, jonka runko on jännitteinen tapahtuu seuraavaa:

Virtapiirin lähtevävirta kasvaa esim. 1,175A


Palaava virta pysyy samana 1A


175mA:n virta kiertää jotain muuta kautta


Vikavirtasuoja mittaa virtojen erotukseksi 175mA ja katkaisee virtapiirin

Sähkövirran fysiologiset vaikutukset ihmiseen

0-1mA

Kestoaika: Ei ratkaiseva

Alue ulottuu tuntorajalle. Virran vaikutus ei ole huomattava.

1-15mA

Kestoaika: Ei ratkaiseva

Alue ulottuu kouristuskynnyksen yli. Kouristusrajan yläpuolella irrottautuminen itse käsissä olevista elektrodeista ei ole mahdollista. Voimakkaita kipuja lihaksissa, sormissa ja käsivarsissa.

15-30mA

Kestoaika: Minuutteja

Voimakkaita supistuksia käsivarsilihaksissa. Hengitysvaikeuksia. Kohonnut verenpaine. Sietoraja.

30-50mA

Kestoaika: Sekunneista minuutteihin

Epäsäännöllinen sydäntoiminta. Kohonnut verenpaine. Voimakkaita kouristuksia. Tajuttomuus. Sydämen kammiovärinä mahdollinen.


50-muutama sata mA

Kestoaika: Lyhyempi kuin sydänjakso

Ei kammiovärinää. Voimakas shokkivaikutus.


Kestoaika: Pitempi kuin sydänjakso

Sydämen kammiovärinää. Jännitteen kytkeytymisajankohta sydäntoiminnan vaiheeseen ratkaiseva. Tajuttomuus. Iholla virran aiheuttamia jälkiä.


Enemmän kuin muutama sata mA

Kestoaika: Lyhyempi kuin sydänjakso

Sydämen kammiovärinää. Jännitteen kytkeytymisajankohta sydäntoiminnan vaiheeseen ratkaiseva. Tajuttomuus. Iholla virran aiheuttamia jälkiä.

Kestoaika: Pitempi kuin sydänjakso

Reversiibeli sydämen pysähdys. Alue, jossa kammiovärinän poistaminen sähkövirran avulla tapahtuu. Tajuttomuus. Iholla virran aiheuttamia jälkiä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin