900C:n vasen ylätukivarsi...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja stara »

hankaluuksia tuottavat asiat:

1. tukivarren kiinnityspultit ovat ruosteessa näkyviltä pinnoiltaan ja eivät yleensä sovinnolla irtoa , jos kierteitä ei ole suojattu. kierrekin taitaa olla joku tuumanen, varmista?? ehkä ihan ensimmäiseksi kannattaa kokeilla saako pultteja edes alkuun aukeamaan. jos ei katkeamatta liiku, niin eipä muu auta kuin motin poisto.
2. jousen kokoon puristus
3. vasemmalla puolella lisäksi tukivarsi ei mahdu sellaisenaan vaihtumaan, vaan pitää kikkailla, jos ei halua koko mottia poistaa ( kuten virallinen vaihto edellyttää)
KONSTIT JA KIKAT ::
1.
Jouset kannattaa poista tieltä.
Nuo halpispuristimet kannattaa siis modata sellaisiksi, että kierrekara työntyy alaspäinjousta kasaan puristettaessa.
Yleiset kouramalliset vakiopuristimet voi modata siten, jotta katkaisee sen neliökolo- vääntöpään pois ( niin että jää kuitenkin 4-5 mm kantaa) ja hitsaa sen irroitetun palan tai jonkun mutterin toiseen päähän. joku kova prikka syytä laittaa hitsiä vasten, niin pyörii paremmin ( kierteellä varustettu koura pitää edelleen olla siinä hitsattavassa päässä). tuollaisella modauksella toimiikin siten, että kara ei enää nouse ylöspäin vaan alaspäin , jonne on tilaa kierrekaran mennä. ( kiertyy tosin vastapäivään kiinni, mutta ei haittaa). karan pituus on aika niukka, alatukivarresta jousta hieman kasaan painamalla ylettävät, jos muuten ei..omastani pikkasen laikkasin kouristakin sopivampaa, kun eivät muuten oikein jousen kaarevuuteen vastaa.
Jos keksii/ onnistuu lainaamaan jostain paremmat ja sopivat puristimet niin parempi tietenkin, mutta eipä niitä taida kovin monia muita olla kuin merkkiliikkeiden erityisesti tuohon hommaan tehdyt ja muutamilla tuunaajilla :mrgreen:
2. näkyviltä osin ruostuneet kiinnityspulttien kierteet ovat pirulliset, aukeavat osan matkaa, mutta sitten ruoste leikkaa kiinni. jos katkaisee pultin, niin on piru merrrassa ( esim iskukoneella katkeaa suht helposti) . siihen ei sitten enää muuta konstia liene kuin avata muut ehjinä ja hoitaa se katkennut esim lämmöllä ja hitsaamalla mutteri jämään tms hauskaa.
Kierrettä voinee mahtua avaamaan ruosteesta siten, jotta heftaa pienen kierrepakan kiinni 1/4 " karaiseen hylsyyn, poraa vastaavalle kohdalle reiän sisälokasuojaan ja siitä reiästä pitkällä kulman muutoksen sallivalla jatkovarrella kiertää ( oltava tarkkana, jotta menee oikealle kierteelle, se ruoste ei kovin vastusta kiertämistä, mutta väärä kierre kyllä). lopuksi tietenkin putsaa hyvin ja voitelee ja edestakaisin herkistelemällä pitäisi aueta. vaihtoehtoisesti voisi ehkä kokeilla hapolla syövyttää ruostetta pois kierteestä tai mainitun reiän läpi pitkävartisella pyöröteräsharjalla hankaamalla poistaa pintaruosteet.
3. vasen tukivarsi vaatii laturin ja öljysuodattimen jalan irrotuksen , ehkä moottorin kannattimenkin.. lisäksi tehtävä laikalla viillot, jotta saa aukkoa suuremmaksi, kuten antti on kertonut ( varo bensa yms muoviputkia, ovat juuri siinä pellin takana ainakin oikealla puolella, vasenta en muista). takaisin hitsatessa samalla tuossa on oiva tilaisuus vahvistaa ko kohtaa, koska katsari sitä kuormittaa jousivoiman kumoamispalikalla nivelvälyksiä testatessaan.

- jousien alalautasten kunto kandee myös arvuutella, menevät tarvittaessa oheistyönä samalla..
- laturin alin pultti ( pahin) voi olla kiinni ja jalkaa pääsee kääntämään, jolloin saa pitkän pultin irti ja laturin pois tieltä. siten on viimeinenkin pultti helpompi irroittaa jos tarvitsee. joskus ovat niin hapettuneita lohkoon, jotta katkeaa tai korkkaa, jos väkisin avaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin