900 painelaakeri ja kytkimen pääsylinterin korjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:Painelaakerin saa vaihdettua ainoastaan purkamalla koko kytkimen, sama työmäärä siis kuin kytkinrempassa.

Ei se painelaakeri oikein mitenkään voi vaikuttaa kytkimen toimintaan, työsylinterin iskunpituuteen, se vaan voi lähinnä pitää meteliä.

Mitkä ovat oireet? Onko ilmaaminen onnistunut?
Jospa sitten maalataan Saabi katiskanväriseksi ja ajetaan järveen. :/

Kytkin ei siis irrota ennen kuin todella lähellä lattiaa. Aikaisemmin ei mennyt vaihteet oikestaan lainkaan päälle ilman voimaa, kylmänä kyllä juuri ja juuri. Lämpimänä ei sitten onnistunut. Auto on siis seissyt sen takia, kun ei viitsi sentään enempää alkaa hajottamaan.
Nyt vaihteet saa päälle ja pois, mutta edelleen rajoittuu todellakin lähelle lattiaa tuo kytkimen toiminta. Katselin työsylinterin liikettä siinä kaverin painaessa ja on tosiaankin melkoisen pieni. Painelaakeri siinä pyörii ja liikkuu käsin joka suuntaan, sivuttain ja pitkittäin, varmaan on jo muutama kuula putoillut pois.

Ilmais luultavasti onnistui, kun ilmaa tuli todella pitkän aikaa. Ilman loppumisenkin jälkeen ilmattiin vielä pitkä tovi, jotta ilman todellakin kokonaan poistuisi. Poljin on nyt jämäkkä ja väljää ei ole, mutta silti se työsylinterin liike näyttää pieneltä..
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

tarkista kans silmälakerin kunto jos avaat kytkimen, sekin voi jumittaa ja oireilla.
muistaakseni 6002 ja ei paljoo maksa. kytkinakselin stefaa ovat kans vaihdelleet jos on vuotooireita.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mahtaakohan olla järkevää varata aikaa pari päivää, purkaa ensin kytkin pois, tutkailla ajan kanssa mitä vaihdetaan ja vasta sitten suunnata varaosakauppaan?

Ajattelin, että homman saisi menemään niin, että ensin ostetaan osia, sitten puretaan ja sitten kootaan. Toisaalta, viimeksi kun tein muistaakseni jarrut näin, auto joutui jokatapauksessa seisomaan kauemmin, kun tuli jotain ylläreitä, joihin en ollut varautunut ja matka kiersi seuraavana päivänä kuitenkin Länsi-auton tiskin kautta ohentaen rahapussia liikaa.

Kuinka herkästi Saabin laatikko ottaa itseensä, jos tuolla nyt koittaisi ajaa, JOS on pakko? Leimalla on ainakin käytävä, mutta sen jälkeen sen voisi antaa maata kesään asti. Kesään mennessä saattaa jopa varaosa-auto löytyä, josta voisi sitten koko systeemin työsylintereineen napata tuohon..
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

millaista ääntä se laakeri piti sulla?

mulla kitisee joku konehuoneessa, sen jälkeen alkoi kun auto seisoi kuukauden... korjaamon kaveri sanoi että voi olla kytkimen painelaakeri, mut itse epäilen kun se on vaihdettu remontin yhteydessä...
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Turbonaattori kirjoitti:millaista ääntä se laakeri piti sulla?

mulla kitisee joku konehuoneessa, sen jälkeen alkoi kun auto seisoi kuukauden... korjaamon kaveri sanoi että voi olla kytkimen painelaakeri, mut itse epäilen kun se on vaihdettu remontin yhteydessä...
Kytkin ylhäällä pitää sellaista hirveätä metallin kilinää ja armotonta vinkunaa. Siitä on taas jonkun aikaa kun autoa viimeksi käyttelin, joten enpä muista, mitä sanoo kytkin alhaalla.

Laturin hihnat tuossa ainakin kitisee omituisesti välillä, ei lainkaan niiden kuuloista, mutta kyllä se niistä tulee. Johtunee siitä, että se laturin jalan kumipusla on väljä kuin vanha ämmä, laturi on ihan silmin havaittaen vinossa. Eikä siis todellakaan kuulosat tyypillisiltä laturin hihnoilta, vaan joltain todella eksoottiselta.

Voihan se sulla olla myös painelaakeri, jos kytkinakseli on huonosti rasvattu -> ei liiku nätisti seisomisen jälkeen. Tiputa tippakannulla pieni pisara öljyä kytkinakselille ja käytä autoa heti sen jälkeen niin, ettei se öljy kerkeä valua mihinkään, vaan ylimääräiset lentelee pitkin kytkinkoppaa.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Noniin, tämä otettiin nyt ajoon sellaisena kun kytkin nyt on.
Kylmänä toimii ihan ok, vaihteet menee päälle nätisti, vaikka kytkin irrottaakin melko lähellä lattiaa. Käytin autoa pihalla paikallaan vartin verran, lämmöt nousi vaakatasoon ja kytkin muuttui hieman huonommaksi. Kunnolla kun painaa pohjaan, irrottaa kyllä ihan pohjassa, mutta ainakin pakki rusahtaa pikkuruisen.

Mikä tuolta nyt loppujen lopuksi sitten voi olla paskana, kun ei irrota?
Pääsylinteri ja työsylinteri mitä ilmeisimmin toimii, liikettä siellä kyllä näkyi nyt olevan enemmän. Työsylinterin mäntä on melkoisen ulkona jo silloin, kun kytkin on ylhäällä, sitä näkyy varmaan 1,2-1,5cm. Painelaakeri on varmasti kyllä paskana, kun kilisee ja kolisee, mutta voiko se nyt sitten aiheuttaa tämän? Onko paineasetelma tai kytkinlevy kuitenkin lopussa?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ton ettei kunnolla irrota voinee auheuttaa moni jutska,
jos työsylkky liikkuu tarpeeksi, niin vielä jää esim, kiero levy, siipeensä saanut asetelma, kanittava silmälaakeri, jumittavat liikkeet ura- akselilla jne
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mitenkäs tuon kytkimen työsylinterin tiivistesarja sitten asennetaan? Tarvitseeko työsylinteri jollakintapaa purkaa irti autosta?
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ei kyse ollutkaan siitä, hyppääkö tiivisteet paikoilleen itse vai pitääkö ne asentaa, vaan siitä, pitääkö työsylinteri purkaa pois autosta vai voiko homman tehdä sylinteri paikallaan autossa.
Taitaa lukihäiriö vaivata pilkunviilaajaa..;)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ei se sylinteri ehjänä tule sieltä pois kuin yhdessä asetelman kanssa, eli kyllä se on irti otettava.

katso haulla kytkinremontteja.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Oolraiti,

Täytyypä kokeilla tuota roiskevoitelua :)

Kävi sellainen jännä juttu, että kun auto kävi muutamia minuutteja F-19:n pihassa Piikkiössä, nokka ylämäkeen pihan ajoluiskassa, niin kitinä loppui yhtäkkiä. Välillä sitä ilmenee edelleen, mutta vähemmän. Hyvä niin, jotain voitelun puutetta siis.
akyttala kirjoitti:
Turbonaattori kirjoitti:millaista ääntä se laakeri piti sulla?

mulla kitisee joku konehuoneessa, sen jälkeen alkoi kun auto seisoi kuukauden... korjaamon kaveri sanoi että voi olla kytkimen painelaakeri, mut itse epäilen kun se on vaihdettu remontin yhteydessä...
Kytkin ylhäällä pitää sellaista hirveätä metallin kilinää ja armotonta vinkunaa. Siitä on taas jonkun aikaa kun autoa viimeksi käyttelin, joten enpä muista, mitä sanoo kytkin alhaalla.

Laturin hihnat tuossa ainakin kitisee omituisesti välillä, ei lainkaan niiden kuuloista, mutta kyllä se niistä tulee. Johtunee siitä, että se laturin jalan kumipusla on väljä kuin vanha ämmä, laturi on ihan silmin havaittaen vinossa. Eikä siis todellakaan kuulosat tyypillisiltä laturin hihnoilta, vaan joltain todella eksoottiselta.

Voihan se sulla olla myös painelaakeri, jos kytkinakseli on huonosti rasvattu -> ei liiku nätisti seisomisen jälkeen. Tiputa tippakannulla pieni pisara öljyä kytkinakselille ja käytä autoa heti sen jälkeen niin, ettei se öljy kerkeä valua mihinkään, vaan ylimääräiset lentelee pitkin kytkinkoppaa.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Häiritäänpäs ihmisiä tällä taas.

Tämän hetkinen tilanne siis on, että poljin ja haarukka on hitsattu ja pääsylinteriin vaihdettu tiivisteet.

Kytkin toimii ihan OK, mutta vasta todella syvällä lattiassa edelleenkin.
Lähemmin tarkasteltuna vaikuttaa tosiaankin, että painelaakeri ainakin on ihan paska, se kilisee ja kolisee kun kädellä paikallaan heiluttelee.
Tuolla ei myöskään näy olevan sitä lukkorengasta, jonka pitäisi olla männän päällä työsylinteriä vasten.. Mikä sen tarkoitus on ja mihin se on voinut hävitä?

Tarvii varmaan kohta käyttää autoa jonkun oikean ammattilaisen luona, kun ei nyt mene jakeluun, mikä tuota vaivaa..
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Täytyypä kertoa täälläkin mystinen uutinen.

Auton kytkimen käyttövara oli siis aiemmin jotakin sentin luokkaa lattiasta ylöspäin.
Sisko tuossa sitten ajeli autolla n. 120km, jonka jälkeen kytkimen irrotuskohta on taianomaisesti noussut johonkin puoleen väliin polkimen liikerataa!

Miten ihmeessä??
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Kytkimessä automattinen säätö.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

moksu kirjoitti:Kytkimessä automattinen säätö.
Juu, mutta miksi kytkin alkoi toimimaan noin mallikkaasti vasta nyt eikä vaikka 10tkm sitten?

No, ehkäpä tuommonen naisellinen kytkimen kiusaaminen ja luistattaminen ei sitten olekaan pahasta autolle. Tarvii varmaan ruveta itsekin harrastamaan sellaista, jos kytkin pelaa moisen jälkeen paremmin..:D
Vastaa Viestiin