Hypoidi pohdintaa
Oletteko muuten huomanneet, että nykyisellään tää foorumisofta näyttää viestejä vähän "jälkijunassa"? Olen ihmetellyt sitä aiemmin viimeviikolla, mutta nyt varmistuin asiasta, kun ekaa kertaa totesin varmaksi, että väliin ilmestyy aina viestejä. Nämä viestit todellakin on kirjoitettu siinä järjestyksessä, kun ne lopulta näkyvät, mutta tää foorumi ei välttämättä aina heti niitä näytä (joku välimuistiongelma?)
No, sitten aiheeseen:
Saabin vastausta odotellessa kaivellessani googlea löysin paljon vetopyörästöjen ja vaihteistojen suunnittelua ja teoriaa koskevia julkaisuja. Tulin oppineeksi, että suunnittelijalla on paljon parametreja määritettävänään ja suunnittelija pystyy paljon vaikuttamaan siihen, että minkälaista voitelua joku faasi tarvitsee.
Kun tätä voitelua määritellään, uskon että valmistajalla on tästä johtuen paremmat edellytykset määritellä tämä asia ja ns. huoltomieheltä puuttuu kokonaan tarvittava havainto ja laskentamatriisi. Googlella näitä löytää ja tässä on yksi tämmöinen visuaalisesti vetoava sivusto, joka lähinnä esittelee tuommoisten asioiden simulointia:
http://www.stepanlunin.com/Hypoid.html
Itse olen jo täysin vakuuttunut, että MP75W ei sovellu saabin vaihdelaatikkoon ja myös nesteeltä ovat saman kertoneet. Mitä muihin laatuihin tulee, niin tähän mennessä olen täysin varma 10W40 ja 10W30 mineraaliöljyn soveltuvuudesta ja muiden soveltuvuutta kyselen mielestäni oikeasta osoitteesta (saabilta ja öljyjen valmistajilta). Automekaanikoilta en tämmöisiä kysele, koska molemmat osapuolet tietävät, ettei tarvittavia edellytyksiä poikkeavan suosituksen antamiseen ole, vaikka olisi 70 vuotta korjannut vain ja ainoastaan saabin vaihdelaatikkoja.
Tähän mennessä monia argumentteina käytettyjä uskomuksia on mennyt nurin:
-Perä ei ole hypoidi. Googlella saisi selville, että perä on ns. bevel spiral tms.
-Hypoidi lisäaineistusta ei siis tarvita
-Saabin käyttöhjekirjassa mainittava 75W90 GL4 (-tai GL5) ei ole viskositeetiltaan tai ominaisuuksiltaan lähellekään samaa/vastaavaa ainetta, kuin Hypoidi MP 75W. Nesteen mukaan kyseessä on täysin eri voitelumenetelmä ja tuntuu vielä oudolta, että millä perusteilla pystytään julkisesti tämmöinen suositus antaa vastoin valmistajan suositusta.
Mutta, koska en ole asiantuntija, niin yritän selvittää asiaa alan asiantuntijoilta, koska arvuuttelu on minusta täysin turhaa ajanhukkaa.
edit: typoja korjattu
No, sitten aiheeseen:
Saabin vastausta odotellessa kaivellessani googlea löysin paljon vetopyörästöjen ja vaihteistojen suunnittelua ja teoriaa koskevia julkaisuja. Tulin oppineeksi, että suunnittelijalla on paljon parametreja määritettävänään ja suunnittelija pystyy paljon vaikuttamaan siihen, että minkälaista voitelua joku faasi tarvitsee.
Kun tätä voitelua määritellään, uskon että valmistajalla on tästä johtuen paremmat edellytykset määritellä tämä asia ja ns. huoltomieheltä puuttuu kokonaan tarvittava havainto ja laskentamatriisi. Googlella näitä löytää ja tässä on yksi tämmöinen visuaalisesti vetoava sivusto, joka lähinnä esittelee tuommoisten asioiden simulointia:
http://www.stepanlunin.com/Hypoid.html
Itse olen jo täysin vakuuttunut, että MP75W ei sovellu saabin vaihdelaatikkoon ja myös nesteeltä ovat saman kertoneet. Mitä muihin laatuihin tulee, niin tähän mennessä olen täysin varma 10W40 ja 10W30 mineraaliöljyn soveltuvuudesta ja muiden soveltuvuutta kyselen mielestäni oikeasta osoitteesta (saabilta ja öljyjen valmistajilta). Automekaanikoilta en tämmöisiä kysele, koska molemmat osapuolet tietävät, ettei tarvittavia edellytyksiä poikkeavan suosituksen antamiseen ole, vaikka olisi 70 vuotta korjannut vain ja ainoastaan saabin vaihdelaatikkoja.
Tähän mennessä monia argumentteina käytettyjä uskomuksia on mennyt nurin:
-Perä ei ole hypoidi. Googlella saisi selville, että perä on ns. bevel spiral tms.
-Hypoidi lisäaineistusta ei siis tarvita
-Saabin käyttöhjekirjassa mainittava 75W90 GL4 (-tai GL5) ei ole viskositeetiltaan tai ominaisuuksiltaan lähellekään samaa/vastaavaa ainetta, kuin Hypoidi MP 75W. Nesteen mukaan kyseessä on täysin eri voitelumenetelmä ja tuntuu vielä oudolta, että millä perusteilla pystytään julkisesti tämmöinen suositus antaa vastoin valmistajan suositusta.
Mutta, koska en ole asiantuntija, niin yritän selvittää asiaa alan asiantuntijoilta, koska arvuuttelu on minusta täysin turhaa ajanhukkaa.
edit: typoja korjattu
Viimeksi muokannut Sami, To Marras 03, 2005 12:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joo ei ton manuskaboksin perä Hypoidiperä ole jos sen tyyppiä tarkastellaan sillä nimellä, mutta ominaisuuksiltaan on hypoidiÖLJYN-ominaisuuksia tarvitseva!
http://www.machinerylubrication.com/art ... ubrication

Eli kuvasta voidaan nähdä että bevel spiral == MODERATE SLIDE & HIGH LOAD.
Extreme Pressure Gear Oils
EP gear lubricants are recommended for use with spur, straight bevel, spiral bevel, helical, herringbone and hypoid-type gear drives that are subjected to high loading conditions, moderate to high sliding conditions and high-transmitted power conditions. Because some types of EP gear lubricants contain chemically active additives systems, care must be taken if they are used in systems where the gears and bearings are lubricated from the same system or if they are used in heavily loaded worm gear drives. EP gear lubricants can contain active chemistries that are corrosive to brass or bronze components.
NUFF SAID.
http://www.machinerylubrication.com/art ... ubrication

Eli kuvasta voidaan nähdä että bevel spiral == MODERATE SLIDE & HIGH LOAD.
Extreme Pressure Gear Oils
EP gear lubricants are recommended for use with spur, straight bevel, spiral bevel, helical, herringbone and hypoid-type gear drives that are subjected to high loading conditions, moderate to high sliding conditions and high-transmitted power conditions. Because some types of EP gear lubricants contain chemically active additives systems, care must be taken if they are used in systems where the gears and bearings are lubricated from the same system or if they are used in heavily loaded worm gear drives. EP gear lubricants can contain active chemistries that are corrosive to brass or bronze components.
NUFF SAID.

99T-museopeli
Ei sitä hypoidia tarttekkaan kauppakassiin jossa tehoa 100hp.Sami kirjoitti:Tässä on saabin kirjoittamaa tekstiä aiheesta:
No, palaan vielä aiheeseen, kun saan vastauksen sähköpostissa esittämiini kysymyksiin. Nesteen puolesta olen jo vastauksen saanut koskien Hypoidi MP öljyä.

Ja toi pasteemas teksti on tehty minun mielestä hyvin suurella markkinoinnin päätäntävallalla. Mahtanut olla muutamalla saabin lootasuunnittelijalla pää punasena kun tuo on painettu paperille.
Motonetissa esim. on just noita Nesteen öljynsoveltuvuustaulukoita, niin vanhoilla synkillä oleville lootille oli joku special oil, jonka tyyppi ei ollut siinä listassa, niin myös yksi vaihtoehto. Päävaihtoehto on 10W40.
T. Pasi
99T-museopeli
Tämähän on aina mahdollista ja voi olla. Ei voi tietää. "ehkä" ja "voi olla" sanat on vaan ikäviä silloin, kun annetaan teknisiä suosituksia ja olen itse iloinen, ettei tarvitse ainakaan autoasioissa astua semmoisiin saappaisiin, jossa antaisin ihmisille suosituksia. Onko tuo kirje sitten osa saabin markkinointiosaston salaliittoa 20 litran pöntöissä kuorma-autoöljyä tilaavia vastaan, ei varmaan tällä porukalla koskaan saada selville. Ei vain tietoa ole riittävästi.Passi kirjoitti: Ja toi pasteemas teksti on tehty minun mielestä hyvin suurella markkinoinnin päätäntävallalla. Mahtanut olla muutamalla saabin lootasuunnittelijalla pää punasena kun tuo on painettu paperille.
T. Pasi
Minulle asia on jo päivänselvä, mutta toisaalta tässä on oppinut paljon tekniikkaan liittyviä asioita. Se, että vaihteistojen ja vetopyörästöjen suunnittelussa ja voitelun määrittämisessä todellakin on paljon asioita huomioitavana. Ei minulla tai monella saab-mekaanikollakaan riitä ammattitaito tommoisiin suosituksiin ja tuntemani saab-mekaanikko nostikin kädet pystyyn tässä öljyasiassa ja kehoitti käyttämään suosituksen mukaisia öljyjä.
Täällä esimerkkinä, että mitä kaikkea hammaspyörien toimintaan liittyy:
http://assets.cambridge.org/052181/5177 ... 5177ws.pdf
Teknisessä maailmassahan hyvin usein tutkitaan, tehdään selvityksiä jne, mutta harvoin kysytään talonmiehiltä, että miltä sinusta tuntuu? Pitäisikö meidän porata reikä keskelle meidän firman päätuotetta vai olisko ruokalan keittäjillä jonkinlaisia tuntemuksia/fiiliksiä, että millä saisimme päätuotteemme paremmaksi ja näinolleen firman voittoa isommaksi?...
Näitä on hyvä miettiä..
Missä Saabin käyttöohjekirjassa mainitaan 75W90 -öljy? Korjaamon käsikirjassa ja ainakin M1985 käyttöohjekirjassa lukee SAE EP 75 API-GL4 tai GL5. Ja GL5 ei ole edes suluissa.Sami kirjoitti: -Saabin käyttöhjekirjassa mainittava 75W90 GL4 (-tai GL5) ei ole viskositeetiltaan tai ominaisuuksiltaan lähellekään samaa/vastaavaa ainetta, kuin Hypoidi MP 75W. Nesteen mukaan kyseessä on täysin eri voitelumenetelmä ja tuntuu vielä oudolta, että millä perusteilla pystytään julkisesti tämmöinen suositus antaa vastoin valmistajan suositusta.
Eski
Meikäläisen 91 käyttöohjekirjassa tuo GL-5 on suluissa. Ja 91 käyttöohjekirjassa tuo muutenkin mainitaan. Tosin puhutaan mineraaliöljystä, eli synteettisestä ei mitään. Synteettistä ei siis välttämättä edes suositella ja Saab ja neste puheluiden perusteella ei todellakaan suositella. Nesteeltä epävirallisesti mainitsi, että vaihtoehdoista Neste Gear S, Hypoidi S, Hypoidi MP, Neste Gear voisi tulla kyseeseen. Hypoidi MP:n kerrottiin olevan liian ohutta ja se on tarkoitettu hypoidiperävälityksiin ja sitä voidaan talvella käyttää vaihteistoissa, joissa ei ole kielletty GL-5 luokituksen öljyjä.Eski kirjoitti:
Missä Saabin käyttöohjekirjassa mainitaan 75W90 -öljy? Korjaamon käsikirjassa ja ainakin M1985 käyttöohjekirjassa lukee SAE EP 75 API-GL4 tai GL5. Ja GL5 ei ole edes suluissa.
Eski
Minäkin olen siirtymässä mineraaliöljyyn 10w40, koska näen turhana uhmata noita tiivisteitä varsinkin, kun selkeästi on tuotu esille joka suunnalta tämä asia.
Saabin suositus on mineraaliöljy 10W30 tai 10W40 API SF tai API SG tai vaihteistoöljy API Service GL-4 (-tai GL-5) SAE 75W, kuten tuossa aiemmin eski mainitsi.
Jos nyt olet öljyjä vaihtamassa, niin minä jättäisin synteettiset pois ja vaihtaisin 10W30 tai 10w40 öljyt. Mutta jos hienompia aineita on tarvis, niin etsisin mineraali 75W öljyä jotain muuta, kuin hypoidi MP:tä. Vähän paksumpaa ja GL-4 luokituksella. Näitä öljyjä on siis muitakin valmistajia, kuin Neste. Ulkomailla ovat kovasti tykänneet tuosta Honda MTF:stä ja ruotsissa ovat käyttäneet muita merkkejä.
Minun autoon ei Hypoidi MP:tä ilmesty, mutta kunhan tiedän enemmän, saatan etsiskellä noista 75W mineraaliöljyistä jonkun sopivan. tällä hetkellä mulla on laatikossa Neste Gear S 75W90 GL-4, mutta se on synteettistä ja kieltämättä ei ole hyvä olo ollenkaan, kun tietää, että se voi tulla sieltä ulos.
Jos nyt olet öljyjä vaihtamassa, niin minä jättäisin synteettiset pois ja vaihtaisin 10W30 tai 10w40 öljyt. Mutta jos hienompia aineita on tarvis, niin etsisin mineraali 75W öljyä jotain muuta, kuin hypoidi MP:tä. Vähän paksumpaa ja GL-4 luokituksella. Näitä öljyjä on siis muitakin valmistajia, kuin Neste. Ulkomailla ovat kovasti tykänneet tuosta Honda MTF:stä ja ruotsissa ovat käyttäneet muita merkkejä.
Minun autoon ei Hypoidi MP:tä ilmesty, mutta kunhan tiedän enemmän, saatan etsiskellä noista 75W mineraaliöljyistä jonkun sopivan. tällä hetkellä mulla on laatikossa Neste Gear S 75W90 GL-4, mutta se on synteettistä ja kieltämättä ei ole hyvä olo ollenkaan, kun tietää, että se voi tulla sieltä ulos.
Korjaamon käsikirja kattaa vuosimallit 81-93. Vaihteistoöljysuositukset löytyy pdf-dokun sivulta 73.
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/files ... tiedot.pdf
Eski
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/files ... tiedot.pdf
Eski
pienenä välihuomatuksena, että mulla on alkanut tihkumaan Neste Gear S75W90 GL-4 läpi. Ilmeisesti kytkinakselilta tai jotain...
Jos haluaa nähdä vaivaa ja kaikenlainen ryömiminen ja seikkailu on mukavaa, niin Neste Gearia laatikkoon.
Raakkaanpa tuon öljyn samantien listaltani pois, koska meikäläisen autoilussa nää mömmöt on pysyttävä sisällä siellä mihin ne laitetaan.. Tää on varmaan se saabin pointti synteettisten öljyjen kohdalla.. ja mitä ilmeisemmin yksi pointti nesteeltä tuon Hypoidi MP:nkin kohdalla.
Käyn kohta ostaa kanisterin Mobil 10W40:stä..
Kun on kulttuurina ollut aina vielä fiilistellä näillä pask**lla, niin tässäpä näitä fiilistelykuvia:):

Puhdistin öljyjen vaihdon jälkeen seuratakseni tilannetta. Nyt on kostunut tuosta kytkimen kohdilta ja tuntus olevat tuota tuoretta vaihteistoöljyä...

Vielä fiilistelyn vuoksi kuva koko roskasta. Nimim. vielä 200tkm ja sittten pääsee näistä ritsoista eroon:) No tässä autossa nyt hiukan lohduttaa pitkään aikaan eka tapaamani ehjä kori ja kaikki mahdolliset lisävarusteet nahkajakkaroita myöten. Öljyasiat täytyy vaan nyt saada kuntoon, niin voi keskittyä taas muuhunkin.
Jos haluaa nähdä vaivaa ja kaikenlainen ryömiminen ja seikkailu on mukavaa, niin Neste Gearia laatikkoon.

Käyn kohta ostaa kanisterin Mobil 10W40:stä..
Kun on kulttuurina ollut aina vielä fiilistellä näillä pask**lla, niin tässäpä näitä fiilistelykuvia:):

Puhdistin öljyjen vaihdon jälkeen seuratakseni tilannetta. Nyt on kostunut tuosta kytkimen kohdilta ja tuntus olevat tuota tuoretta vaihteistoöljyä...

Vielä fiilistelyn vuoksi kuva koko roskasta. Nimim. vielä 200tkm ja sittten pääsee näistä ritsoista eroon:) No tässä autossa nyt hiukan lohduttaa pitkään aikaan eka tapaamani ehjä kori ja kaikki mahdolliset lisävarusteet nahkajakkaroita myöten. Öljyasiat täytyy vaan nyt saada kuntoon, niin voi keskittyä taas muuhunkin.
Ensinnäkin, kiitos tiedosta Honda MTF:ää kokeilleelle, se on siis toisinsanoen samankaltaista kuin tuo QuakerStaten öljy (eli 75W90 mineraali GL-4). Vaikuttaisi minun näkökulmastani siis saatavuudeltaan/hinnaltaan/ominaisuuksiltaan parhaimmalta Suomessa.
Onko se nyt niin vaikea asia se, että vanhat paskat tiivisteet vuotaa synteettisillä, ihan sama juttu kuin moottoreissakin. Kun on 200-300t ajettu mineraali moottoriöljyillä joita ei ole ikinä vaihdettu, niin onpa kumma kun alkaa vuotaa synteettisillä. Mutta jos on uudet tiivisteet, niin miksipä se vuotamaan alkaisi? Tällöin voinee käyttää aivan hyvin esim Gear S:ää tai muuta synteettistä 75W90 GL-4 öljyä.
Mitä noihin moottoriöljysuosituksiin tulee, niin Jussi puhuu asiaa. Eiköhän siellä ole ollut täysin muut tekijät mielessä kun on moottoriöljyä suositeltu, kuin että miten se pelaa esim. ääriolosuhteissa kun tehoa on 100 hv tehokkainta Aero-mallia enemmän. Moottoriöljy on 1) halpaa 2) se tekee laatikosta helpomman vaihtaa (tärkeä pointti kankeassa satkun laatikossa) 3) se kestää pitkään joten huoltokustannuksia voi tiputtaa sanomalla ettei sitä tarvitse vaihtaa
No, jos kauppakassiinsa moottoriöljyt tunkee niin minulle aivan sama, suosittelisin vaan vaihtamaankin joskus jos ei halua että perinteisesti alkaa perä ulvomaan.
Kysyisin vaan, että uskotteko senkin jos Saab sanoo moottoriöljyn vaihtovälin olevan 30tkm? Tai että vaihteistoöljyjä ei tarvitse vaihtaa koskaan?
Kyllä se autonvalmistajan motivaatio on valitettavasti jossain aivan muualla kuin saada se auto kestämään huomattavasti vakiota kovempaa kuormitusta ja satojatuhansia kilometrejä.
Tuohon MP75W Hypoidi-öljyyn en jaksa enää ottaa sen enempää kantaa. Itse en kuitenkaan aio sitä enää käyttää vaikka se ehkä ihan OK öljyä olisikin. Autollani ajetaan ja kovaa joten en aio lootaöljystä tinkiä senttiäkään. Sisään tulen kaatamaan siis joko QuakerStatet (jos niitä jostain näppärästi saa), tai todennäköisemmin Honda MTF:t koska sen saatavuus on hyvä. Veholta hain jo Korrekin siniset jäähytinnesteet mersutiskiltä, joten sama kai se hakea lootaöljytkin.
Onko se nyt niin vaikea asia se, että vanhat paskat tiivisteet vuotaa synteettisillä, ihan sama juttu kuin moottoreissakin. Kun on 200-300t ajettu mineraali moottoriöljyillä joita ei ole ikinä vaihdettu, niin onpa kumma kun alkaa vuotaa synteettisillä. Mutta jos on uudet tiivisteet, niin miksipä se vuotamaan alkaisi? Tällöin voinee käyttää aivan hyvin esim Gear S:ää tai muuta synteettistä 75W90 GL-4 öljyä.
Mitä noihin moottoriöljysuosituksiin tulee, niin Jussi puhuu asiaa. Eiköhän siellä ole ollut täysin muut tekijät mielessä kun on moottoriöljyä suositeltu, kuin että miten se pelaa esim. ääriolosuhteissa kun tehoa on 100 hv tehokkainta Aero-mallia enemmän. Moottoriöljy on 1) halpaa 2) se tekee laatikosta helpomman vaihtaa (tärkeä pointti kankeassa satkun laatikossa) 3) se kestää pitkään joten huoltokustannuksia voi tiputtaa sanomalla ettei sitä tarvitse vaihtaa
No, jos kauppakassiinsa moottoriöljyt tunkee niin minulle aivan sama, suosittelisin vaan vaihtamaankin joskus jos ei halua että perinteisesti alkaa perä ulvomaan.
Kysyisin vaan, että uskotteko senkin jos Saab sanoo moottoriöljyn vaihtovälin olevan 30tkm? Tai että vaihteistoöljyjä ei tarvitse vaihtaa koskaan?

Tuohon MP75W Hypoidi-öljyyn en jaksa enää ottaa sen enempää kantaa. Itse en kuitenkaan aio sitä enää käyttää vaikka se ehkä ihan OK öljyä olisikin. Autollani ajetaan ja kovaa joten en aio lootaöljystä tinkiä senttiäkään. Sisään tulen kaatamaan siis joko QuakerStatet (jos niitä jostain näppärästi saa), tai todennäköisemmin Honda MTF:t koska sen saatavuus on hyvä. Veholta hain jo Korrekin siniset jäähytinnesteet mersutiskiltä, joten sama kai se hakea lootaöljytkin.

YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
No olet tietysti oikeassa. Mulla ei ole tuota laatikkoa koskaan rempattu, niin miksipä siinä olisi tiivisteitäkään vaihdeltu. Tuli vain pikainen tunnekuohu, kun tajusi, että pieleen meni synteettisillä.jcarlson kirjoitti:
Sama vika rahikaisella. Alka motivaatio hiipua laatikkoasioita kohtaan, eikä jaksa enään ihmetellä. Laatikkoon öljyt ja sitten täytyy taas keskittyä ajamiseen.jcarlson kirjoitti: Tuohon MP75W Hypoidi-öljyyn en jaksa enää ottaa sen enempää kantaa. Itse en kuitenkaan aio sitä enää käyttää vaikka se ehkä ihan OK öljyä olisikin. Autollani ajetaan ja kovaa joten en aio lootaöljystä tinkiä senttiäkään. Sisään tulen kaatamaan siis joko QuakerStatet (jos niitä jostain näppärästi saa), tai todennäköisemmin Honda MTF:t koska sen saatavuus on hyvä. Veholta hain jo Korrekin siniset jäähytinnesteet mersutiskiltä, joten sama kai se hakea lootaöljytkin.![]()
Edit: ja pahoittelen, että otin tän aiheen taas esille. Aiheesta tietämättömänä kiinnosti saada asiaan jotain lisävalaistusta. Toivottavasti tämä ei entisestään sotkenut käsityksiä. Oma johtopäätökseni tästä on, että öljy joka pysyy sisällä on hyvää

Jatkan jaarittelua sen verran, että yksi pointti tuon moottoriöljyn ns. suosittelun (omistajan käsikirjat, jne) puolesta: Sitä on helpommin saatavilla tavalliselle autoilijalle kuin laatikkoöljyä, jos on tarve lisätä pieniä määriä sen verran, että saadaan vajaus täytettyä laatikossa. Jos siellä laatikossa on alunperin ollut joku lisäaineistettu mineraaliöljypohjainen tuote, niin lienee aika turvallista lisätä sinne muutama desi melkein samaa tavaraa ilman lisäaineita?jcarlson kirjoitti: Mitä noihin moottoriöljysuosituksiin tulee, niin Jussi puhuu asiaa. Eiköhän siellä ole ollut täysin muut tekijät mielessä kun on moottoriöljyä suositeltu, kuin että miten se pelaa esim. ääriolosuhteissa kun tehoa on 100 hv tehokkainta Aero-mallia enemmän. Moottoriöljy on 1) halpaa 2) se tekee laatikosta helpomman vaihtaa (tärkeä pointti kankeassa satkun laatikossa) 3) se kestää pitkään joten huoltokustannuksia voi tiputtaa sanomalla ettei sitä tarvitse vaihtaa
TOTAL TRANSMISSION BV 75W-80 api gl-4
tuollaista käytetään peugeotissa ja citroenissa
http://www.lubadmin.com/upload/produit/ ... 1/1205.pdf
Sitten on vielä neste gear ep 80W GL4..
Mulla on sellainen mielikuva, että synteettinen MOOTTORIöljy oli kielletty.
Eipä tarvitse ite miettiä mitä laittaa kun täysi tonkka mp75:tä tallissa..
tuollaista käytetään peugeotissa ja citroenissa
http://www.lubadmin.com/upload/produit/ ... 1/1205.pdf
Sitten on vielä neste gear ep 80W GL4..
Mulla on sellainen mielikuva, että synteettinen MOOTTORIöljy oli kielletty.
Eipä tarvitse ite miettiä mitä laittaa kun täysi tonkka mp75:tä tallissa..
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china