Se siitä tupliksesta sitten (vesipumppu kettuilee)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Huhun mukaan yli 150kg
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Breadfan86 kirjoitti:Tarkastin tuossa vielä mäntien liikkuvuuden. Pyörittelin vauhtipyörää niistä 13mm pulteista räikällä ja tihrustin 3. tulpan reiästä liikkuvuutta. Kyllä sieltä jostain alhaalta nousi jokin ylös ja painui myös alas. Eli taitaapi liikkua :D
jotain positiivista
Syylärinnesteet muuten olivat "normaalin" näköiset, eli vihreätä johtuen reilusta pakkasnesteen määrästä. Ja moottoriöljy oli mustaa, mitä nyt vilkaisin sitä kun se valui koneesta pois.

Kannattaako vaihteiston öljyt valutella pois? Olikos tuossa koneessa niille oma tyhjennysproppu ja mistäs saa uudet laitettua tilalle?
Minä en olisi päästänyt mitään öljyjä pois jos ei ole tarkoitus tarkastaa koneen alakerran laakereita. Itsellä huonoja kokemuksia kun jakopään rempan yhteydessä päästin öljyt ulos kun olisin ne joka tapauksessa vaihtanut ja sit jouduinkin odottaan varaosaa. Käynnistäessä sit alakerran laakeri hajos vanhuuttaan/kuivuuttaan.
No auto oli halpa mutta olisi sillä vielä hetken voinu ajella kun oli leimaakin jäljellä.
Tuossa pitäis olla kyllä vaihteistoöljylle oma mittatikku siinä pakosarjan vieressä josta öljyt valutetaan sisään.
Ja entäs tuo kytkimen putki koneen etuosassa? Se lienee välttämätön irroittaa, mutta olisko jotain keinoa tukkia se putki, ettei nesteet tule ulos. Ja joutuuko sitten jälkeenpäin ilmaamaan kytkimen ja kuinka ressaavaa se sitten on? :?
Tulispas ees joskus vaihdettua nesteet siitäkin. :D
Jos vaikka välttyis kytkimien sylinterien korjauksilta.
Ilmauksesta on runsaasti juttua.

Niin, unohtu kysyä vielä semmonen, että kannattaako kannen pultit vaihtaa uusiin? Kuulemma tahtoo olla hieman venyneet.
on myös moneen kertaan jutusteltu, yleensä noita ei kaiketi ole vaihdettu jossei selkeetä venymistä näy.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Sisemmät suojakumit pois, pallonivelet irti alhaalta, tulevat vetämällä, ei tarvitse irroittaa sisempiä niveliä lootasta. :)

Edit: lootaöljyt eivät siis tule ulos, kun toimit näin, itsekin opin, kun seurasin osaavaa miestä työn touhussa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Breadfan86 kirjoitti:Niin tarviiko sitä pyörännapaa irrottaa? Tuota pallonivelen yläpuolen mutteria availin, mutta sitten tuli ulompi vetarinkumi vastaan. Pitääkö se pallonivel irrottaa tukivarresta?
Alapallonivel irti tukivarresta, ei pitäisi olla mitään tiellä, sitten kun se on kammettu irti, pitäisi tuon navan nivelen ja vetarin kera liikkua siten, että vetoakselin voi vetää pois sisemmästä nivelestä.

Edit: molemman puolen alapallot tietty..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Breadfan86 kirjoitti:Niin tarviiko sitä pyörännapaa irrottaa? Tuota pallonivelen yläpuolen mutteria availin, mutta sitten tuli ulompi vetarinkumi vastaan. Pitääkö se pallonivel irrottaa tukivarresta?

Sitten ongelmia aiheuttaa tuo vaihteensiirtimen kiinnitys. Haulla löysin, että se tappi on joku kartiomallinen ja varmaan pitää yrittää hakata alakautta pois?

Ja se nopeusvaijeri. Irtoaako se sillä kapealla, mutta isolla mutterilla vai sillä sen yläpuolella olevalla tsydeemillä. Pitäs kai hommata putkipihdit, olis hyödylliset monessa asiassa.

On se kivaa könytä tuolla auton alla kun lattia on märkä, syylärinnestettä tippuu otsaan ja ei näe mitään :evil:
1. hommaa halogeenilamppu, että näet jotain
2. kuivaa lattia tai hanki remonttialusta.
3. hanki riitävä määrä erillaisia työkaluja, muuten konerempasta ei tule muuta kuin vitutusta.

napamutteria ei tarvi irrottaa, kuten Lefa jo mainitsi kumpikin alapallon kiinnityspultti auki ja sorkkaraudalla kampeat nivelen kantaa ulospäin, tämän jälkeen vedät vetonivelestä niin muljahtaa irti. :)

2. siirtäjän tappi. kaveri painaa siirtäjää alaspäin yläpuolelta rautatangolla, samalla kun sinä hakkaat tapin irti alapuolelta, Varokaa ettei rautatanko lipeä ja pamahda sua otsaan :lol: :x

3. mittarin vaijeri. tulipellin ja moottorin välissä kiinnityskohta, lähtee auki pihdeillä.

EDIITTIÄ: siinä kartiotapissa on alapuolella 8mm mutteri.
kyllä se lähtee kun on oikeat työkalut! :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

gls kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:Niin tarviiko sitä pyörännapaa irrottaa? Tuota pallonivelen yläpuolen mutteria availin, mutta sitten tuli ulompi vetarinkumi vastaan. Pitääkö se pallonivel irrottaa tukivarresta?

Sitten ongelmia aiheuttaa tuo vaihteensiirtimen kiinnitys. Haulla löysin, että se tappi on joku kartiomallinen ja varmaan pitää yrittää hakata alakautta pois?

Ja se nopeusvaijeri. Irtoaako se sillä kapealla, mutta isolla mutterilla vai sillä sen yläpuolella olevalla tsydeemillä. Pitäs kai hommata putkipihdit, olis hyödylliset monessa asiassa.

On se kivaa könytä tuolla auton alla kun lattia on märkä, syylärinnestettä tippuu otsaan ja ei näe mitään :evil:
1. hommaa halogeenilamppu, että näet jotain
2. kuivaa lattia tai hanki remonttialusta.
3. hanki riitävä määrä erillaisia työkaluja, muuten konerempasta ei tule muuta kuin vitutusta.

napamutteria ei tarvi irrottaa, kuten Lefa jo mainitsi kumpikin alapallon kiinnityspultti auki ja sorkkaraudalla kampeat nivelen kantaa ulospäin, tämän jälkeen vedät vetonivelestä niin muljahtaa irti. :)

2. siirtäjän tappi. kaveri painaa siirtäjää alaspäin yläpuolelta rautatangolla, samalla kun sinä hakkaat tapin irti alapuolelta, Varokaa ettei rautatanko lipeä ja pamahda sua otsaan :lol: :x

3. mittarin vaijeri. tulipellin ja moottorin välissä kiinnityskohta, lähtee auki pihdeillä.
Sieltä tuli selkeämmät ohjeet, itse en ole konetta irroittanut kuin väärällä tavalla, ja sen ainoan kerran, kun irtosi kone nopasta oikein ja tyylillä, olin lähinnä seisoskelemassa ja katselin, kuinka homma käy osaavalta. :oops: :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

muistelin mitä työkaluja kannattaa olla: (kaikki ei pakollisia)

-listalenkit 8-22mm
-räikkäsarja
-erilaisia meisseleitä
-papukaijapihdit, lukkopihdit..
-vasara
-rautakanki
-jatkovartta vääntimiin
-paineilma kompura ja ilmapistooli
-paksua rautalankaa kytkintä varten
-momenttiavain
-puukkooja, lastoja, hiomapaperia, mirgelinauhaa, ym. tarpeellista

-jos käytät männät ulkona niin mannänrengas-puristin

-korjaamokäsikirja MOOTTORI osio auttaa paljon, jos ensimmäistä kertaa tekee!

kyllä se onnistuu! :D
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ruuvi ja mutteri ei aja samaa asiaa, koska löystyvät ajan mittaan, siksi kartio.

niin ja se etummainen tappi vain irti.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin